Hur mycket kostade ert körkort?

Permalänk
Medlem

Kring 14 Tusen tror jag. Med typ 7 lektioner samt 2 uppkörningar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Jag tog körkort 2014 i Linköping och det kostade runt 10 000kr, tog ett paket med 10 körlektioner har jag för mig. Jag tog BE direkt efter och betalade allt (B + BE) för under 15000kr. Och jag hade kört några tusen mil i A-traktor, moppe, mopedbil och övningskört massor med familjen innan. Men är ändå rätt skönt att ta en del lektioner så man lär sig köra på ”rätt sätt”. Var först inne på att köra med färre lektioner för att få det billigare, men för min del blev det samma pris nästan i och med att jag valde ett paket.

Så räkna runt 10k skulle jag tippa på, och övningskör så ofta du kan så du får vana.

Permalänk
Medlem

7-8K för B kortet, allt som allt.

Permalänk
Medlem

Tror det kostade ca 1200 totalt, med tillstånd och allt. Körde inget privat alls. Men detta var 1985.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det kostade totalt, mellan 25-35 tkr tror jag, men jag var struligt och inte så motiverad vid första omgången, fick jobb i en helt annan stad andra, och lyckades blir klar tredje

En stor fråga är, vill du bara ta körkortet eller vill du lära dig köra bil?
Vill du "bara" ta lappen beror det mycket på dig, hur snabbt du lär dig och tar in vad någon vill lära dig (och hur de är som lärare) samt var du kör upp (teoriprovet är samma över allt, men kolla statistiken på olika städer, skilde sig mycket iaf för 7-10 år sedan), och pressa teori testprov till du klarar dem konsekvent.

Vill du lära dig köra, kör så mycket du bara kan privat och prata mycket med personen du kör med när ni kör om varför du gör val, om det finns alternativ osv. och plugga hela materialet (digital körskola eller bok). Inget slår timmar i utbildning.

I båda fallen kommer du vara en grön förare när du får kortet, men känner folk som valde första alternativet, och efter en enda resa vägrade jag åka med dem på flera år, de var bara inte mogna att köra bil (en av dem blev till och med av kortet inom ett år, ingen i bekantskapskretsen var förvånad).
Kan också erkänna att jag låg mer mot första alternativet än det andra för jag hade ingen att övningsköra med privat, men köpte en bil direkt och såg till att köra mycket direkt efter för att kompensera för denna brist.

otur i huvudet med en mening =)
Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

mitt B körkort togs 1999, kostade mig 9700:- totalt med körskola, lektioner och avgiften för skrivning å uppkörning. men som sagt de var andra tider å priser. jag var tvungen å ta minimum 10 körlektioner. körde upp i Norrtälje, bodde där då.

mitt A kostade 14 000:- året var 2004. körde upp i Stockholm, eller snarare Barkarby, ingen större skillnad mot Norrtälje förutom att uppkörnings kontrollanten var skit sur å dryg å vill sätta dit så många som möjligt uppenbarligen. jag var den ända av 6 personer den dagen som hade A kortet klart när vi åkte där ifrån.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

I båda fallen kommer du vara en grön förare när du får kortet, men känner folk som valde första alternativet, och efter en enda resa vägrade jag åka med dem på flera år, de var bara inte mogna att köra bil (en av dem blev till och med av kortet inom ett år, ingen i bekantskapskretsen var förvånad).

De där verkar mycket vanligare "idag" än när jag tog körkortet, när var det här utspelade sig för dig?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag är född i Norge, och tog lappen relativt sent i förhållande till alla andra som tog den vid 18 års åldern, jag hade mera behov för datorer som Commodore 64/Amiga datorer (som jag glatt spenderade 22000 NOK för en Amiga 2000+ HD kort + HD + Extra minne)
plus satellit modtagar grej (dengång var det STORT att få Music Box och MTV i Panda / Dolby Surround Stereo), och i ett Land som Norge - med 1 kanal - var detta en STOR grej för en Amerikaniserat tonåring

Lappen tog jag som 23 åring, och då kostade det omkring 8-10K NOK. Min körlärare tyckte inte jag var redo, men jag var trött på hans tjatande och han var skitsur när jag sade jag ville gå till körprov nu. Han sade, du kommer INTE att bestå.

Jag tog båda skriftlig och sen körprovet samma dag, själva körprovet tyckte jag själv inte gick så bra, och han från staten (kontrollanten som kollade mig när jag körde) fråga det mig hur tycker du själv det gick?

Ge mig bara fail, sade jag - jag ser ju att jag inte klarade av det!

Så sade han, varför då, och så forklarade jag honom allt jag hade gjort fel, och han "hm'ade". och sade - jaja, jag hade faktisk tänkt at inte låta dig få lappen idag, men du sade själv allt jag faktisk har noterat, vilket betyder att du är medveten om dina fel, och därför tänker jag låta dig bestå provet.

Min körlärare's haka släpps ner till asfalten, han trodde inte sina egna öron, och argumenterade som f.... med statens agent, jaja sade han, jag tycker inte du är redo, men jag kan inte tjata emot staten.

Permalänk
Medlem

Bilkortet kostade 75:-/lektion dom första 10 lektionerna sen kostade dom sista 10 125:-/lektion... var ganska (mycket?) trög samt gubben ville inte övningsköra med mig..

Mc kortet togs på 5 lektioner.. kommer dock inte ihåg vad det kostade faktiskt.

Edit: Stavfel, typ!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag hamnade runt 12k för ett gäng år sen, varav 5k "fasta" avgifter och någon paketrabatt. Kollade upp min gamla körskola och skulle nog hamnat på runt 16-17k.

Så här i efterhand så hade jag nog skjutit på körkortet om jag inte fått det. Hamnar man på 20k så är det trots allt en hel del pengar. Man får mycket roligt när man är 18 och har 20k över..

Permalänk

Betalade runt 7-8 tusen , inga körlektioner .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag är född i Norge, och tog lappen relativt sent i förhållande till alla andra som tog den vid 18 års åldern, jag hade mera behov för datorer som Commodore 64/Amiga datorer (som jag glatt spenderade 22000 NOK för en Amiga 2000+ HD kort + HD + Extra minne)
plus satellit modtagar grej (dengång var det STORT att få Music Box och MTV i Panda / Dolby Surround Stereo), och i ett Land som Norge - med 1 kanal - var detta en STOR grej för en Amerikaniserat tonåring

Lappen tog jag som 23 åring, och då kostade det omkring 8-10K NOK. Min körlärare tyckte inte jag var redo, men jag var trött på hans tjatande och han var skitsur när jag sade jag ville gå till körprov nu. Han sade, du kommer INTE att bestå.

Jag tog båda skriftlig och sen körprovet samma dag, själva körprovet tyckte jag själv inte gick så bra, och han från staten (kontrollanten som kollade mig när jag körde) fråga det mig hur tycker du själv det gick?

Ge mig bara fail, sade jag - jag ser ju att jag inte klarade av det!

Så sade han, varför då, och så forklarade jag honom allt jag hade gjort fel, och han "hm'ade". och sade - jaja, jag hade faktisk tänkt at inte låta dig få lappen idag, men du sade själv allt jag faktisk har noterat, vilket betyder att du är medveten om dina fel, och därför tänker jag låta dig bestå provet.

Min körlärare's haka släpps ner till asfalten, han trodde inte sina egna öron, och argumenterade som f.... med statens agent, jaja sade han, jag tycker inte du är redo, men jag kan inte tjata emot staten.

Man kan nog fråga sig om någon som precis fått körkortet i handen är redo att köra! Om jag minns rätt så bytte jag fil framför en fullastad lastbil under en av mina första åkturer, med mindre än en meters marginal... Lastbilens tuta satt i bakhuvudet i en månad framöver, som påminnelse.

Edit: Åkte med en vän som också precis tagit kortet för många år sen. Vännen hamnade i en situation på en parkering där båda bilarna skulle ut samtidigt som vi, samt en tant skulle knyta snörena bakom våran bil. Min vän märkte alla, utom tanten. Men då jag såg tanten så hände inget olyckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Man kan nog fråga sig om någon som precis fått körkortet i handen är redo att köra! Om jag minns rätt så bytte jag fil framför en fullastad lastbil under en av mina första åkturer, med mindre än en meters marginal... Lastbilens tuta satt i bakhuvudet i en månad framöver, som påminnelse.

Edit: Åkte med en vän som också precis tagit kortet för många år sen. Vännen hamnade i en situation på en parkering där båda bilarna skulle ut samtidigt som vi, samt en tant skulle knyta snörena bakom våran bil. Min vän märkte alla, utom tanten. Men då jag såg tanten så hände inget olyckligt

Jag tror inte någon är redo (iaf. om man inte är typ bil-toking nörd som bara älskar bilar), för mig var bilen bare ett arbetsredskap till och från arbetet, jag hade noll bil-interess.

Och ganska så korrekt som du är inne på, fick jag också min första "överraskning", fast jag vann emot försäkringsbolaget i min förstagångs olycka, som jag aldrig glömmer.

Jag hade parkerat min bil utanför ett stort företag, och det kom en lastbil som skulle svänga åt högre då han skulle köra ut från parkeringen, jag satt i bilen min då, och så svängde han hela lastbilen in i min sida, och han påstod att jag var på väg att köra ut och borde ha sett honom, vi hade samma försäkringsbolag tyvärr - så det blev tvistmål, men jag ringde bilägarnas advokat och dom rådde mig att tillfoga en liten detalj i tvist-måls kontraktet, det var att "försäkringsbolaget täcker alla omkostningar" med handskrift.

Det hade försäkringsagenten inte upptäckt, så sen - så skickade dom mig ett klagomål, vi hade inte sätt den lilla extra texten som stod på kontrakten, vi tycker därför att det är rättvist att du betalar kostnaderna och uppmanar dig att göra så (var på 100.000 spänn), jag garvskrattade. Advokaten sade, jaja, den försäkrings agent får säkert sparken, och det är skickat från honom, men kontrakten är påskriven och godkänd, så du behöver inte betala nåt alls.

sen hörde vi inte mera för det.

Men jag glömmer det aldrig, det var et chock som fick mig att vara väldig försiktig på alla sätt och vis. Sen har det inte hänt nåt på 30 år (knock on wood).

....

En annan historie (det är ju jul - så jag tänker underhålla er lite)

Det var en period då jag flytt utomlands, till Danmark, då hade jag inget behov för bil, och var utan bil i 18 år.

Sen flyttade jag till Sverige och köpte bil, och skulle ut o köra igen, det var - uh - nåt av en upplevelse efter 18 år utan bil kan jag säga. Men Svenskarna kör som svin (här ute på landet), så jag tänkte att skaffa Dashcam, för även efter 18 år kan jag lungt säga att det finns MÅNGA på vägen som INTE borde ha körkort överhuvudet. Nu har det gått 2.5 år sen jag köpte min sprillans nya bil, och det har gått ganska bra tills nu (igen - knock on wood).

Permalänk
Medlem

Ca 8500kr. 3 körlektioner + lilla uppkörningen, första försöket på uppkörning samt teoriprov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag tror inte någon är redo (iaf. om man inte är typ bil-toking nörd som bara älskar bilar), för mig var bilen bare ett arbetsredskap till och från arbetet, jag hade noll bil-interess.

Och ganska så korrekt som du är inne på, fick jag också min första "överraskning", fast jag vann emot försäkringsbolaget i min förstagångs olycka, som jag aldrig glömmer.

Jag hade parkerat min bil utanför ett stort företag, och det kom en lastbil som skulle svänga åt högre då han skulle köra ut från parkeringen, jag satt i bilen min då, och så svängde han hela lastbilen in i min sida, och han påstod att jag var på väg att köra ut och borde ha sett honom, vi hade samma försäkringsbolag tyvärr - så det blev tvistmål, men jag ringde bilägarnas advokat och dom rådde mig att tillfoga en liten detalj i tvist-måls kontraktet, det var att "försäkringsbolaget täcker alla omkostningar" med handskrift.

Det hade försäkringsagenten inte upptäckt, så sen - så skickade dom mig ett klagomål, vi hade inte sätt den lilla extra texten som stod på kontrakten, vi tycker därför att det är rättvist att du betalar kostnaderna och uppmanar dig att göra så (var på 100.000 spänn), jag garvskrattade. Advokaten sade, jaja, den försäkrings agent får säkert sparken, och det är skickat från honom, men kontrakten är påskriven och godkänd, så du behöver inte betala nåt alls.

sen hörde vi inte mera för det.

Men jag glömmer det aldrig, det var et chock som fick mig att vara väldig försiktig på alla sätt och vis. Sen har det inte hänt nåt på 30 år (knock on wood).

....

En annan historie (det är ju jul - så jag tänker underhålla er lite)

Det var en period då jag flytt utomlands, till Danmark, då hade jag inget behov för bil, och var utan bil i 18 år.

Sen flyttade jag till Sverige och köpte bil, och skulle ut o köra igen, det var - uh - nåt av en upplevelse efter 18 år utan bil kan jag säga. Men Svenskarna kör som svin (här ute på landet), så jag tänkte att skaffa Dashcam, för även efter 18 år kan jag lungt säga att det finns MÅNGA på vägen som INTE borde ha körkort överhuvudet. Nu har det gått 2.5 år sen jag köpte min sprillans nya bil, och det har gått ganska bra tills nu (igen - knock on wood).

Jag tror ärligt talat bara dom med traktor-erfarenhet, är redo för trafiken. Med tanke på hur folk mer än gärna kör om a-traktorer och vanliga traktorer så har dom antagligen sett mer än de flesta 18åringar.

Ska jag vara ärlig så är jag väldigt glad över att jag inte fått några allvarligare olyckor eller försäkringsärenden ännu. Jag är uppe i fyra kontakter mellan bil och övriga föremål, på ett gäng år. Det första var nog en stenmur som jag smällde in i sidan av bilen i låg fart. Det andra var en brevlåda som jag råkade backa på. Minns att jag reste brevlådan och lämnande den hel men instabil. Dagen efter körde min lärare in i samma brevlåda.. Husägaren var inte nöjd då han trodde att samma person kört in i den två gånger....

Tredje var när min skrotbil fick en skada när den stod parkerad, och ingen information fanns kvar. Fjärde var min personliga favorit, där en 700k porsche backade in i min parkerade skrothög i en hastighet av ca 1-2km/h när jag stod bredvid. Skadorna blev små, bortsett några repor på hans fälgar och mitt redan påkörda hörn av bilen. Oklart om ägaren kontaktade försäkringsbolaget, då jag inte gjorde det iaf. Hans fälgar var definitivt värda mer än min bil.

Permalänk
Medlem

16.500:- Intensiv med Teori och Uppkörning klarat på första försöket.

Togs 22/10-2020

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Jag körde väldigt mycket med min far, så jag tog 4 körlektioner totalt, och sedan teori, och uppkörning. Minns inte exakta kostnaden, men tror det blev runt 4000kr totalt.

Men det här var för länge sedan

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

9k för fem år sedan

Permalänk
Medlem

Strax över 10 k, detta var 2004.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt så var det ca 13k år 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

De där verkar mycket vanligare "idag" än när jag tog körkortet, när var det här utspelade sig för dig?

Jag tog körkort 2013, de jag beskriver var de som tog körkortet mellan 2000-2010 ish.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Vi hade det så lyxigt så vi hade körkortsgrejor som en valbar kurs i gymnasiet där det ingick ett gäng teorilektioner samt några körlektioner. Körde mycket med släkt så ... 3000kr kanske? Halkbana, teori plus skamliga två stycken uppkörningar. Anno domini 2005.

Det ska tilläggas att de jag körde med privat var bra bilförare (farsan har varit lastbilschaffis), och de skärpte till sig extra när vi övningskörde. De kanske inte hade exakt koll på alla nya lagar och så men att vara en bra förare går mycket djupare än så.

Permalänk
Föredetting

Året var 2008. Jag får det till cirka 6-7 000 svenska pesetas. Får nog anledning att återkomma i sommar om jag orkar ta A-kort.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Bilkörkortet kostade cirka 10000kr, och då övningskörde jag väldigt mycket privat.
Tog MC-kort 7 år senare för ca 20000kr, utan möjlighet till att övningsköra privat.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk

Körde privat med en bekant åt föräldrarna som hade tillstånd att övningsköra (ja, han var körskollärare, eller hade varit). 100:- per h, tog 8 lektioner, sen uppkörning & teori/halkbana..

så ca 1300 SEK, året var 2004.

Permalänk

7 papp, 1998. Tror de glömde ta betalt för ca 2000 kr, så det borde ha gått på 9.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

Tog mitt körkort 2015 och det kostade allt som allt typ 8000kr. Men då endast privatkörande med morsan samt två körlektioner för att jag skulle få köra risk tvåan.

Så billigast du kunde komma undan med då var typ 7200kr. Kanske har ökat några hundringar sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Negativt? De som t.o.m. läser teorin via körskolan spenderar 25 000 - 30 000 kr på körkort på många håll i landet.

Körkort KAN kosta hur mycket som helst. Själv läste jag teorin själv, övningskörde enbart privat och klarade både teoriprov och uppkörning på första försöket. Så det fullt genomförbart, de flesta hamnar förstås någonstans mitt emellan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

2 veckors intensivkurs inkl allt obligatoriskt och uppkörning, ca 22 000 år (2017)

Permalänk
Medlem

Körde endast via körskola, inga teorilektioner dock. Landade på drygt 25K skulle jag tro.

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |