Hur mycket kostade ert körkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

På den tiden behövde man inte köra halkkörning om man tog kortet på sommaren, fanns inga halkbanor.

Jodå, det behövde man. Däremot var man undantagen om man bodde långt från närmaste halkbana, hade inget med årstid att göra. Minns inte vad avståndet behövde vara för att man skulle slippa men när jag körde var det 23 mil till närmaste halkbana så vi behövde inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Masen666:

Jag körde iallafall halkkörning på våren/sommaren, så det så😁

Min halkkörning gjorde jag då jag övningskörde på vintern, min körskollärare ryckte i handbromsen lite nu och då så jag fick sladd på bilen och de jag skulle göra var att parera och räta upp bilen och de gjorde vi på en vanlig bilväg då jag hade vinterkörning.

Skrivet av Alphahanne:

Jodå, det behövde man. Däremot var man undantagen om man bodde långt från närmaste halkbana, hade inget med årstid att göra. Minns inte vad avståndet behövde vara för att man skulle slippa men när jag körde var det 23 mil till närmaste halkbana så vi behövde inte.

Minns inte hur långt bort de var men som sagt jag gjorde halkkörning på vanlig vinterväg genom handbroms manövrar som min lärare gjorde lite nu och då utan att jag var förberedd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mitt körkort: cirka 18 000 kr. Med inflation idag 19 000 kr.
Hennes körkort: 26 000 kr. Med inflation 28 000 kr.
Båda körde endast hos körskola och saknade moppekort innan.

För mig var 18 000 kr alla obligatoriska moment, två uppkörningar med bilhyra från bilskola samt 23 körlektioner.
Tjejen hade väl nästan 30 körlektioner och en uppkörning till tror jag.

En stark fördel för mig var att jag körde mycket intensivt och löste körkortet med alla körlektioner på 5 veckor och sista uppkörningen cirka 7-8 veckor efter start.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Eftersom jag utbildade mig till bilmekaniker i gymnasiet så fick jag B-körkort i samband med det.

Nästan omöjligt att utan körkort kunna få ett jobb hos någon bilverkstad, så jag förstod inte varför det bara var några skolor som hade detta i programmet.

Permalänk
Medlem

Det är helt omöjligt att försöka ställa någon slags kostnadsprognos utgående från vad andra betalade för sitt körkort. Folk är så olika när det kommer till det där. En del klarar det efter några få lektioner, andra får traggla i evigheter.

Vill man hålla ner kostnaderna kan jag tycka det vettigaste är att köra i körskola en del för att lära att köra rätt (läs: som examinatorn på uppkörningen vill att du kör, så kör man inte när man väl har kortet) och kombinera det med mängdträning privat för att bygga vana och få den där polletten kring att det inte är så jäkla seriöst i trafiken som litteraturen och körläraren försöker få det att framstå som att trilla ner.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Jag tog en intensivkurs som innehåll 24 körlektioner, teorimaterial, risk 1 och 2. 14 000 kr. Hade inte kört nånting innan, men klarade både teorin och uppkörningen på första försöket. Jag fick dock känslan av att det gick lite bättre för mig än de andra som tog lektioner samtidigt som mig, och jag skrev teorin på några minuter (ett slarvfel). Det här var för tre år sen.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem

påbörjade mitt körkort 3 ggr innan jag avslutade pga vissa omständigheter.
så de har väl kostat mig 25.00-30.000 typ

började första gången när jag var 18 men slutförde när jag var 28.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

10 Körlektioner på 45 minuter vardera som landade på runt 5000 kr. De gav däremot inte så mycket. Jag lärde mig mycket mer genom att titta på youtuberullar istället med trafiklärare som går igenom. Därtilll alla obligatoriska kostnader så jag landade väl på runt 9-10 tusen kr. Jag klarade uppkörningen på andra försöket och pröjsade för att låna bilen hos trafikverket bägge gångerna. Inget AM-körkort innan.

stavfel
Permalänk
Medlem

3 st betalda körlektioner (och 5 gratis från gymnasiet men i efterhand har jag nog inte behövt ta några), sen halka och risk + uppkörning och teori
Tror det landade på ca 5-6000:-. Behöver inte vara så dyrt om man har möjlighet att köra lite privat.
Tog kortet i Göteborg om det spelar någon roll

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

~18k i centrala GBG. 15 lektioner a 60-75min (ganska väsentligt om man kör 40min eller 60min lektioner i slutänden imho).
1 uppskrivning och 1 uppkörning. Hade ingen möjlighet att köra något privat.

Permalänk
Medlem

Skäms nästan att säga det , det var å andra sidan några år sedan , 750 kr om jag kommer ihåg rätt , lämplighetsintyg , syntest och en begagnad teoribok. Inga lektioner/halkbana/risk , klarade både uppkörning och teori på första försöket.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ingen aning men runt 2-3000 kr, dvs lägsta möjliga pris det var 10 år sen minns inte, men fixade allt på första försök, inga körlektioner (övningskörde med en syskon i ett par år)