Senaste grafikkort möjligt för min CPU?

Permalänk

Senaste grafikkort möjligt för min CPU?

Hej,

Ska uppgradera mitt GPU och har läst runt att man måste se till att CPU:n är kompatibel med GPU annars riskerar min CPU att flaskhalsa hela datorn.

Min nuvarande processor är följande

Processor: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor, 3500 Mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer

PSU Corsair CX500M

Permalänk

Vad som helst borde fungera (med Bios uppdatering).
Men du borde absolut satsa på att uppgradera din CPU, en 1000kr i3 springer cirklar runt den där.
Så allt kommer flaskhalsa.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Din cpu är ganska värdelös om du spelar AAA spel och vill ha fin grafik och många fps.
Till lättare spel funkar den.

Jag vill ge dig rådet att inte lägga pengar på något snabbare än GTX 1060. Ett begagnat då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PelleOlle:

Hej,

Ska uppgradera mitt GPU och har läst runt att man måste se till att CPU:n är kompatibel med GPU annars riskerar min CPU att flaskhalsa hela datorn.

Min nuvarande processor är följande

Processor: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor, 3500 Mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer

PSU Corsair CX500M

Du blandar ihop begreppen lite, flaskhalsning har inget med kompabilitet att göra. Din processor är tekniskt sett kompatibel med alla grafikkort på marknaden men som övriga har sagt är den väldigt långsam och kommer inte ge dig möjligheten att faktiskt utnyttja de starka grafikkort som finns idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleOlle:

Hej,

Ska uppgradera mitt GPU och har läst runt att man måste se till att CPU:n är kompatibel med GPU annars riskerar min CPU att flaskhalsa hela datorn.

Min nuvarande processor är följande

Processor: AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor, 3500 Mhz, 3 kärnor, 6 logiska processorer

PSU Corsair CX500M

Bygg en ny dator, eller köp en begagnad till bra pris.

Du lär inte ha svårt att hitta något vassare för några tusenlappar.

Vad har du för GPU nu?

Kanske till och med nytt/beg moderkort med RAM och en Ryzen 2400G APU är snabbare och bättre än det du har...

Säg ett beg RAM kit 16gig för 500:-
Ryzen 2400G beg 800:-
Nått moderkort med bildutgång, nån tusing eller lite mer helt nytt.

(ska själv byta från 2400G när jag får min nya CPU + GPU som jag beställt, då hamnar den säkert på marknaden här..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hej,

först och främst tack till alla som tar sin tid med att hjälpa mig sedan

låter som alla tycker att jag borde istället investera att bygga en ny dator, då tänkte jag bygga en med följande komponenter,

CPU: i5 9600k

PCU: 600-650W

vad tycker ni om detta? om detta är bra vilket grafikkort skulle fungera bra med dehär. Spelen jag tänker mig kunna spela är väl Warzone, WoW, PUBG etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleOlle:

Hej,

först och främst tack till alla som tar sin tid med att hjälpa mig sedan

låter som alla tycker att jag borde istället investera att bygga en ny dator, då tänkte jag bygga en med följande komponenter,

CPU: i5 9600k

PCU: 600-650W

vad tycker ni om detta? om detta är bra vilket grafikkort skulle fungera bra med dehär. Spelen jag tänker mig kunna spela är väl Warzone, WoW, PUBG etc.

Du måste byta ut både moderkort och ram-minnen för att kunna byta processor. Det lättaste är nog att helt enkelt bygga en ny dator oom du önskar kunna spela de spel du nämner. Vad har du för budget? Här är ett förslag iaf:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Det finns dock en PSU som verkar fungera och det är la onödigt att bara kasta den.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Det finns dock en PSU som verkar fungera och det är la onödigt att bara kasta den.

Den kan mycket väl fungera, men den lanserades runt 2012 så jag misstänker att den har rätt så många år med sig, var billig när den kom, så finns det utrymme i budgeten skulle jag nog sikta på att byta den också.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan lika gärna snurra tio år till. Men det är ju alltid roligt att handla.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Kan lika gärna snurra tio år till. Men det är ju alltid roligt att handla.

Om det är nätagget som TS nämner i början som du har i åtanke, Corsair CX500, så var den serien väl inte en av de bästa ens på den tiden, så det plus ålder gör att det inte är helt tokigt att byta om man ändå bygger en ny dator.

Tänk också på att förr drog datorerna effekten på ett annorlunda vis över de olika spänningarna, idag är de väl mer benägna att dra det mesta på 12V.

Så watt är inte samma som watt i alla fall.

Nätagget jag köpte senast ger 550W, men upp till 540W av det kan jag plocka ut på 12V.
Så var väl inte alltid fördelningen förr.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Du måste byta ut både moderkort och ram-minnen för att kunna byta processor. Det lättaste är nog att helt enkelt bygga en ny dator oom du önskar kunna spela de spel du nämner. Vad har du för budget? Här är ett förslag iaf: https://komponentkoll.se/bild/rWvin.png

Hej,

Bra tips men dyrt för mig,

Jag tänkte snarare denna, sedan en andrahands grafikkort till detta.