Permalänk
Medlem

Problem med skärm

Tjenare jag köpte ny skärm så tanten fick ta över min gamla (BenQ xl2411) den fungerade felfritt för mig i över 5 år men nu vet jag inte vad som har hänt. Hon spelar mest cs och skärmen känns som att den går ner i 60hz hela tiden. Bildskärmsinställningar är gjorda för 144hz och launch options och allt för cs ska vara inställt för 144hz också enligt min vetskap. Kan det finnas något annat som får Det att krångla?

Permalänk
Medlem

Använder du dual link dvi kabel?
Annars får du väl inte 144hz med den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Använder du dual link dvi kabel?
Annars får du väl inte 144hz med den skärmen.

Vi kör med exakt samma dvi kabel jag hade till min dator innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

Vi kör med exakt samma dvi kabel jag hade till min dator innan

Har skärmen något interface där den kan visa vilken upplösning/hz som är aktiv?
Visar det samma som Windows rapporterar?

Har du provat 120hz istället?

Benq har en kortare guide:
https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/144hz-g...

Edit: Vilket grafikkort används?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Har skärmen något interface där den kan visa vilken upplösning/hz som är aktiv?
Visar det samma som Windows rapporterar?

Har du provat 120hz istället?

Benq har en kortare guide:
https://www.benq.com/en-us/knowledge-center/knowledge/144hz-g...

Edit: Vilket grafikkort används?

inne på interface i skärmen står det 1920x1080 144. hon sitter med ett 1060 just nu och jag hade 1070 i min gamla dator som jag använde den till och har även bytt upp mig till 1070 i den gamla datorn men minns inte vad jag hade innan men kunde använda det utan något problem på det grafikkortet också. och ja både skärmen och windows visar samma. men när hon är inne och spelar känns det som att hela spelet laggar (hon säger att hon inte bryr sig men jag vill ju få det fixat åt henne då det kommer bli mycket trevligare och roligare upplevelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av minivarg:

inne på interface i skärmen står det 1920x1080 144. hon sitter med ett 1060 just nu och jag hade 1070 i min gamla dator som jag använde den till och har även bytt upp mig till 1070 i den gamla datorn men minns inte vad jag hade innan men kunde använda det utan något problem på det grafikkortet också. och ja både skärmen och windows visar samma. men när hon är inne och spelar känns det som att hela spelet laggar (hon säger att hon inte bryr sig men jag vill ju få det fixat åt henne då det kommer bli mycket trevligare och roligare upplevelse)

Håller sig ingame FPS:en över 144 hela tiden (inställning)?
Vsync on kan även spela spratt.

Skulle du beskriva det som microstutter/microlag, eller bara allmänt oflyt?

Generella råd är ju uppdatera grafikkortet med Geforce experience, plus alla andra drivrutiner.
Kör senaste versionen av Windows 10.
Ändra energischema till "Hög prestanda".

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Håller sig ingame FPS:en över 144 hela tiden (inställning)?
Vsync on kan även spela spratt.

Skulle du beskriva det som microstutter/microlag, eller bara allmänt oflyt?

Generella råd är ju uppdatera grafikkortet med Geforce experience, plus alla andra drivrutiner.
Kör senaste versionen av Windows 10.
Ändra energischema till "Hög prestanda".

Fpsen håller sig stadigt på runt 160 hela tiden.
Jag skulle säga att det känns som att det bara är almännt segt och typ små hackigt hela tiden.
Vsync har jag faktiskt inte kollat får kika på det sen och alla drivrutiner är uppdaterade för några dagar sedan