Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur många av er har slutat med Tradera efter Paynova kravet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Fast så är det ju, vem köper begagnade HDD's....
Bara för att dom funkar innan dom skickas betyder inte det att dom funkar när dom väl kommit fram, även om man köper "lokalt".
Det är risken med ALL elektronik som är begagnad. Vill man inte ta den risken, köpt nytt så har du garanti.

Jag köper gärna begagnade när jag bygger ihop RAIDZ-system. Vill ha helst så olika med så olika bakgrund som möjligt så att risken att två rasar samtidigt är minimal. Sedan är det som du säger, att de har lägre förväntad kvarvarande livslängd eller inte ens överlever frakten. Men den risken uppvägs av den ökade systemsäkerheten på en blandad skara diskar och det lägre priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Det här är ju i grund och botten en maktutvidgning. Tradera vill att transaktionerna ska gå igenom dem så att de får mer kontroll över flödet. Detta tar de hutlösa avgifter för också. Jag skulle aldrig lägga upp saker för mindre än 500 kr på Tradera då det är för mycket krångel och kostnad gentemot den faktiska vinsten.

Det är samma sak med alla onödiga mellanhänder som Stores och Launchers, de finns bara där för att tjäna extra pengar på samma kaka. Jag väljer aktivt bort alla som inte har en anknytning i ett öppet community.

Det finns sidor som Ettbud där deras roll som mellanhand är väldigt liten. De är helt gratis så uppenbarligen går det att driva en stor auktionssida utan att ha avgifter och komplicerade lösningar på allt.

Tradera må kosta en del men i mitt tycke är det värt det då det generellt går snabbast att sälja på den plattformen och att man generellt får mer betalt. Sedan så får man även rabatt på fraktpriser tex db schenker. Så de pengarna tycker jag ofta man har igen. Det är trist att lägga ner massa tid på annons och sen händer det inget. Vilket är kanska vanligt på mindre eller sämre sidor. Tex facebook är rätt hemskt att lägga ut en annons på, krånglig sida när det kommer till att söka efter annonser så en stor del av de som skulle kunna vara intresserade av varan missar helt enkelt att ens se den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tradera må kosta en del men i mitt tycke är det värt det då det generellt går snabbast att sälja på den plattformen och att man generellt får mer betalt. Sedan så får man även rabatt på fraktpriser tex db schenker. Så de pengarna tycker jag ofta man har igen. Det är trist att lägga ner massa tid på annons och sen händer det inget. Vilket är kanska vanligt på mindre eller sämre sidor. Tex facebook är rätt hemskt att lägga ut en annons på, krånglig sida när det kommer till att söka efter annonser så en stor del av de som skulle kunna vara intresserade av varan missar helt enkelt att ens se den.

Jag tror det viktigaste är att en tar sig tid att få upp auktionen på nätet till att börja med. Om jag har saker som jag inte behöver längre som ändå befinner sig i mitt hem och tar plats, lägger jag upp dem på nätet så kan de säljas. Har jag inte bråttom kan de lika gärna ligga uppe ett halvår och generera pengar. Det som är kvar efteråt kan jag välja att åka till tippen med, skänka till någon hjälporganisation eller försöka sälja på annat sätt. Texten finns ju då redan om jag vill prova en annan sida.

Jag tycker inte Ettbud verkar vara så svår att sälja på överlag. Det beror väl mycket på vad en lägger upp också, samlarsaker som det är många av på sidan säljer inte lika ofta som andra saker, tavelkonst exempelvis. Men just det faktum att det är gratis gör att det går att låta auktionerna ligga uppe lite mer bara för att. Det blir inte den stressen att det såldes inte på två veckor så en har gått back på det och tippen i ren frustration är ett närmre alternativ, som det blir på Blocket eller Tradera.

Det beror lite på hur bråttom du har och hur lång tid det tar i snitt för en vara att säljas också. Jag tror Ettbud lockat många samlare för det är inte hållbart ekonomiskt att ha samma saker uppe på Tradera. Du vill exempelvis inte ha några hundra samlarkort á 20 kr uppe i snitt två år, vilket motsvarar 50 omstarter på Tradera, innan det säljs med tanke på att de har osåldavgifter.

Sedan det här med fraktrabatt är intressant att du tar upp. Frågan är om det är konkurrensmässigt korrekt att teckna exklusiva fraktavtal för sina egna kunder på det sättet Tradera gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag tror det viktigaste är att en tar sig tid att få upp auktionen på nätet till att börja med. Om jag har saker som jag inte behöver längre som ändå befinner sig i mitt hem och tar plats, lägger jag upp dem på nätet så kan de säljas. Har jag inte bråttom kan de lika gärna ligga uppe ett halvår och generera pengar. Det som är kvar efteråt kan jag välja att åka till tippen med, skänka till någon hjälporganisation eller försöka sälja på annat sätt. Texten finns ju då redan om jag vill prova en annan sida.

Jag tycker inte Ettbud verkar vara så svår att sälja på överlag. Det beror väl mycket på vad en lägger upp också, samlarsaker som det är många av på sidan säljer inte lika ofta som andra saker, tavelkonst exempelvis. Men just det faktum att det är gratis gör att det går att låta auktionerna ligga uppe lite mer bara för att. Det blir inte den stressen att det såldes inte på två veckor så en har gått back på det och tippen i ren frustration är ett närmre alternativ, som det blir på Blocket eller Tradera.

Det beror lite på hur bråttom du har och hur lång tid det tar i snitt för en vara att säljas också. Jag tror Ettbud lockat många samlare för det är inte hållbart ekonomiskt att ha samma saker uppe på Tradera. Du vill exempelvis inte ha några hundra samlarkort á 20 kr uppe i snitt två år, vilket motsvarar 50 omstarter på Tradera, innan det säljs med tanke på att de har osåldavgifter.

Sedan det här med fraktrabatt är intressant att du tar upp. Frågan är om det är konkurrensmässigt korrekt att teckna exklusiva fraktavtal för sina egna kunder på det sättet Tradera gör.

Jag har aldrig hört talas om Ettbud. Jag testade och gå in där och kika vad det fanns för datorrelaterad hårdvara, http://www.ettbud.se/categories.php?option=category_search&ad... söker man på datorrelaterat så får man fram 7 annonser totalt.

Är osåltavgift på tradera vid över 100 osålda på en månad eller? Jag har aldrig stött på den avgiften, jag har sålt en hel del men inte så pass att jag har någonsin har nått gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har aldrig hört talas om Ettbud. Jag testade och gå in där och kika vad det fanns för datorrelaterad hårdvara, http://www.ettbud.se/categories.php?option=category_search&ad... söker man på datorrelaterat så får man fram 7 annonser totalt.

Är osåltavgift på tradera vid över 100 osålda på en månad eller? Jag har aldrig stött på den avgiften, jag har sålt en hel del men inte så pass att jag har någonsin har nått gränsen.

Intressant. Jag har uppfattningen att det är en ganska stor och välkänd sida. Det verkar vara den näst största svenska auktionssidan efter Tradera.

Tradera har ett tak på 100 auktioner innan de börjar räkna osålda efter det, då blir det dyrt. För den som provar lägga upp någon sak då och då spelar det ingen roll, men det är ju inte hållbart om det är många saker. Samlare kan jag se direkt att det inte fungerar för t.ex.

Permalänk
Medlem

För att återgå till ursprungsfrågan, så kan jag bekräfta att jag avslutat mitt T-konto, efter användande av P-nova funktionen.
P-nova skyddar inte köparen nämnvärt. En komplicerad process inleds om man bestrider ett köp. Där man högst troligt går förlorande ur en tvist. T-era rekar att "komma överens" med säljaren. Alltså försvinner nyttan med P-nova.
Dessutom har dessa företag som affärsidé att ha ett obegripligt betalningsförfarande, vilket resulterar i 'borttappad'/'bortglömd' betalning som följd. Med påminnelse avgifter. Samt kort betaldatum med risk för inkasso som följd. Rekar att hålla sig långt borta från P-nova o T-era med för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontrim:

P-nova skyddar inte köparen nämnvärt. En komplicerad process inleds om man bestrider ett köp. Där man högst troligt går förlorande ur en tvist. T-era rekar att "komma överens" med säljaren. Alltså försvinner nyttan med P-nova.

Jag har också dragit öronen åt mig, men lustigt nog av exakt motsatt orsak: jag som köpare blev skyddad, men samtidigt på väldigt lösa boliner.
I mitt fall mottog jag ett grafikkort som var DoA. Kortet var examplariskt packad och hade inga synliga skavanker, och allt såg förtroendegivande ut. Men kortet funkade inte, stendött.

Det som fick mig att bli skeptisk till Tradera/Payson är att när jag påbörjat processen, verkade Tradera enögt och benhårt fokusera på att jag skulle skicka in "bevis". Jag hade utförligt förklarat hur felet yttrar sig och vilka försök jag gjort, men det var inte alls intressant - de skulle ha "bevis". Så jag tog ett par foton och skickade in dem (vad bevisade de?), och vips avgjordes fallet till min fördel.

Din erfarenhet är det motsatta, vilket ytterligare förstärker bilden av att hela processen är väldigt godtycklig, och ger ingen trygghet till vare sig säljare eller köpare.

summering
Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av Tradera är att dom godtyckligt gör som dom vill, oavsett deras egna villkor eller gällande lagstiftning i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Mina erfarenheter av Tradera är att dom godtyckligt gör som dom vill, oavsett deras egna villkor eller gällande lagstiftning i Sverige.

Då är det väl bara att fråga tingsrätten vad tingsrätten tycker om Traderas godtycke?

Permalänk
Medlem

Använd alltid Paypal vid traderaköp om det går, man får även köparskydd från dom utan kostnad. Tradera verkar inte göra någon reklam för det dock. En bekant blev lurad på över 20k på ett köp men Paypal löste det åt hen på 1 dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Då är det väl bara att fråga tingsrätten vad tingsrätten tycker om Traderas godtycke?

"Bara"?
Hur många civilrättsmål har du bedrivit mot en jätte som Tradera?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Deras nya betalsystem kan vara riskabel för säljare. De agerar mellanhand för betalningar och säger man redan kan skicka, eller snarare ska skicka, så fort de "bekräftat" betalningen. För mig tog det två dagar att få pengarna (1-2 bankdagar skriver de, vilket kan bli tre eller fler dagar beroende på tid och dag) och jag skickar inte något utan att först se pengarna på mitt konto då flera saker kan gå fel innan det.

Och om jag inte misstar mig så stod det tydligare utmärkt om de olika speditörerna erbjöd försäkring vid bokning av frakt och hur mycket den låg på. Detta kan man fortfarande hitta under "Jämför fraktbolag" men om Tradera vore seriösa och ärliga så skulle de avråda eller göra säljare mycket medvetna om att DB Schenker och DHL, de två fraktbolag (utöver Bussgods) Tradera har "medlemsrabatt" för, endast försäkrar upp till 5000 kr! Försäljningar som slutar på högre än så (vilket inte vore heltäckande eller perfekt, förstås, men ändå en bra avgränsning), borde snarare rekommendera säljaren att skicka med PostNord. PostNord är i en helt annan liga, deras försäkring ligger på 50 000 kr (vid köp av Skicka Direkt) - alltså tio gånger mer än Schenker och DHL. Detta är som upplagt för konflikter och missförstånd. Tack och lov har jag koll på att PostNord har mycket bättre villkor men synd om de som inte har.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vilken slags bedrägerier kan detta leda till? Har en auktion ute nu, men säljer extremt sällan saker begagnat överhuvudtaget. Oftast bara de dyraste datordelarna när jag uppgraderar (så några år mellan gångerna). Nyligen har jag sålt min Ryzen 1700 och nu GTX 1070.

Jag sålde en helt korrekt bärbar dator som jag använde. Den köptes av en man som har dömts flera gånger. När han fick det skrev han att allt verkade vara okej. Efter klockan 6 skrev han att hans 10-åriga barn sa att datorn inte fungerade. Vi var i en tvist. Tradera bestämde sig till sin fördel och jag måste bland annat betala Paynovs utgifter !!! Klassisk bluff !!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scarabeus:

Jag sålde en helt korrekt bärbar dator som jag använde. Den köptes av en man som har dömts flera gånger. När han fick det skrev han att allt verkade vara okej. Efter klockan 6 skrev han att hans 10-åriga barn sa att datorn inte fungerade. Vi var i en tvist. Tradera bestämde sig till sin fördel och jag måste bland annat betala Paynovs utgifter !!! Klassisk bluff !!!

Hur mycket förlorade du?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Hur mycket förlorade du?

Min bärbara dator har inte kommit än. Jag meddelar dig när allt är över.
Endast för transport och Paynova ca 150 - 200 kr. Jag vet inte vad som väntar mig när jag ser en bärbar dator. Kanske en hjärtattack.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1622601

Skrivet av Karaff:

Har inte sålt på tradera på ganska länge, men är det som du säger så är det ju färdighandlat ...

Duger inte banköverföring/swish eller kontant betalning vid avhämtning för min köpare så kan det kvitta.

Är inne precis som du på att vissa av dessa tjänster som skall skydda köparen faktiskt bara är en sämre deal för säljaren om köparen är oärlig.

Har handlat saker på annons för tusentals kronor utan problem, utan dessa tjänster.

Det får väl bli Facebookgrupper, Sweclockers eller soptippen i framtiden.

Tyvärr finns inte banköverföring på tradera längre, skrev att jag hade det inne i annonsen,men Tradera gick in i min annons och tog bort den meningen,hotades med avstängning !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeus:

Jag sålde en helt korrekt bärbar dator som jag använde. Den köptes av en man som har dömts flera gånger. När han fick det skrev han att allt verkade vara okej. Efter klockan 6 skrev han att hans 10-åriga barn sa att datorn inte fungerade. Vi var i en tvist. Tradera bestämde sig till sin fördel och jag måste bland annat betala Paynovs utgifter !!! Klassisk bluff !!!

Bestrida Traderas faktura.
Det har jag gjort efter att dom, i strid med svensk lag och sina egna villkor, genomförde ett öppet köp.

Trots flera kontaktförsök för att få kommunicera med dom så vägrar dom dialog. Dom har inte ens bemödat sig med att bemöta mina invändningar.
En jurist och sakkunnig inom dessa delar har tittat på mitt ärende och kallar det "solklart" till min favör. Han är förbluffad över deras agerande och nonchalans.

Självklart har tradera skickat det till inkasso, som la ner ärendet direkt efter min invändning, kronofogden kommer göra samma sak och då återstår tingsrätten, där jag är fruktansvärt säker på att få rätt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag har efter mitt första inlägg här sålt ca 30 varor totalt, och då talar vi om dyrare saker, och jag har än så länge inte haft något problem med köpare eller någon som velat betala med Paynova. Men efter att ha sett inlägget om Paypal och att man kan kräva tillbaka pengarna där, så kommer jag sluta sälja helt. Paypal är ju ännu värre situation. Jag har varit med om flera tvister med paypal, med företag som lurat mig, påstått att de skickat varor trots att jag inte fått något, och jag har förlorat vartenda tvist på paypal.

Tack o hej säger jag bara. Håller mig till Blocket i fortsättningen trots att jag hatar alla dessa oseriösa som finns på blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Jag har efter mitt första inlägg här sålt ca 30 varor totalt, och då talar vi om dyrare saker, och jag har än så länge inte haft något problem med köpare eller någon som velat betala med Paynova. Men efter att ha sett inlägget om Paypal och att man kan kräva tillbaka pengarna där, så kommer jag sluta sälja helt. Paypal är ju ännu värre situation. Jag har varit med om flera tvister med paypal, med företag som lurat mig, påstått att de skickat varor trots att jag inte fått något, och jag har förlorat vartenda tvist på paypal.

Tack o hej säger jag bara. Håller mig till Blocket i fortsättningen trots att jag hatar alla dessa oseriösa som finns på blocket.

Bra val. Det är för riskfyllt att sälja (dyrare) produkter på Tradera eller genom Blocketpaketet (en annons med elektronik drar till sig nästan dagliga uppenbara bedragare, trots meddelande om att allt måste betalas i förskott eller på plats!). Håll er undan Tradera!

Facebook Marketplace är förvånansvärt bra. Facebook får mycket skit men de tillför väldigt mycket gott.

Skrivet av Tarasus:

Bestrida Traderas faktura.
Det har jag gjort efter att dom, i strid med svensk lag och sina egna villkor, genomförde ett öppet köp.

Trots flera kontaktförsök för att få kommunicera med dom så vägrar dom dialog. Dom har inte ens bemödat sig med att bemöta mina invändningar.
En jurist och sakkunnig inom dessa delar har tittat på mitt ärende och kallar det "solklart" till min favör. Han är förbluffad över deras agerande och nonchalans.

Självklart har tradera skickat det till inkasso, som la ner ärendet direkt efter min invändning, kronofogden kommer göra samma sak och då återstår tingsrätten, där jag är fruktansvärt säker på att få rätt.

Bravo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Bestrida Traderas faktura.
Det har jag gjort efter att dom, i strid med svensk lag och sina egna villkor, genomförde ett öppet köp.

Trots flera kontaktförsök för att få kommunicera med dom så vägrar dom dialog. Dom har inte ens bemödat sig med att bemöta mina invändningar.
En jurist och sakkunnig inom dessa delar har tittat på mitt ärende och kallar det "solklart" till min favör. Han är förbluffad över deras agerande och nonchalans.

Självklart har tradera skickat det till inkasso, som la ner ärendet direkt efter min invändning, kronofogden kommer göra samma sak och då återstår tingsrätten, där jag är fruktansvärt säker på att få rätt.

Tradera följer inte sina egna villkor. Det är köp mellan privatpersoner, då gäller köplagen, och det finns inget som heter öppet köp, eller ångerrätt när det handlar om en affär mellan privatpersoner om man inte själva har valt att avtala om kring just detta.
Om personen är missnöjd med sitt köp så kan hen anmäla dig till tinget och försöka att få till en prövning där.

Så du gör helt rätt att bestrida.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tradera följer inte sina egna villkor. Det är köp mellan privatpersoner, då gäller köplagen, och det finns inget som heter öppet köp, eller ångerrätt när det handlar om en affär mellan privatpersoner om man inte själva har valt att avtala om kring just detta.
Om personen är missnöjd med sitt köp så kan hen anmäla dig till tinget och försöka att få till en prövning där.

Så du gör helt rätt att bestrida.

Precis så jag svarade Traderas tvistavdelning, sen tog dom 45 dagar på sig att avgöra tvisten, fast den ska vara avgjord inom 14 dagar och avgjorde den till köparens favör, utan motivering eller underlag, trots flertalet försök i att få ett utförligare svar än "Vi har avgjort ärendet till köparens fördel, detta beslut går inte att överklaga."

Det är allt jag har fått.

Men men, jag är inte orolig för sakfrågan, bara så fruktansvärt drygt att det ska hänga över en i lång tid. Fruktansvärt oseriösa är dom iaf.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Paynova⁸

Jag uppskattar Paynova mycket efter att.ha fått rätt i en dispyt ang brister i en vara. Skönt att tiderna då köparen var helt chanslös att få rätt mot oserlösa säljare är slut!
Det sker ju en mycket seriös granskning vid varje dispyt. Så vad är problemet om du har rent mjöl i påsen som säljare? Inte alls så lätt att få rätt som
köpare som du vill påskina
Du får.läsa på regelverket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingridsdotter:

Jag uppskattar Paynova mycket efter att.ha fått rätt i en dispyt ang brister i en vara. Skönt att tiderna då köparen var helt chanslös att få rätt mot oserlösa säljare är slut!
Det sker ju en mycket seriös granskning vid varje dispyt. Så vad är problemet om du har rent mjöl i påsen som säljare? Inte alls så lätt att få rätt som
köpare som du vill påskina
Du får.läsa på regelverket bättre.

Säljare vill inte heller ha oseriösa köpare. Jag kan förstå att det inte känns tryggt att de håller inne pengarna tills köparen har godkänt varan. Särskilt när det gäller dyra varor i kombination med nya konton.