Hur många av er har slutat med Tradera efter Paynova kravet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Så du menar att det är så enkelt? Att så länge man har bild på att man packat varan och bevis på det, så kan man luta sig tillbaka?

I slutändan är det ord mot ord som gäller och den med mest bevisning.

Om man tar några bilder så man ser att den är oöppnad samt bild på serienumret, eller filmar in så har man gott om bevis.

Och om köper klagar över något så ber man personen att skicka bild på kortet så att man ser att det är rätt serienumret, och om man har bevis att man har packat den bra och den då inte skulle funka.

Så finns det bara två saker som skulle kunna hända posten, eller köpare, så har nog lite svårt att tro att Trader väljer köpare utsaga.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Om man tar några bilder så man ser att den är oöppnad samt bild på serienumret, eller filmar in så har man gott om bevis.

Och om köper klagar över något så ber man personen att skicka bild på kortet så att man ser att det är rätt serienumret, och om man har bevis att man har packat den bra och den då inte skulle funka.

Så finns det bara två saker som skulle kunna hända posten, eller köpare, så har nog lite svårt att tro att Trader väljer köpare utsaga.

finns så många sätt att kringgå ditt tankesätt, men visst låt oss gå på ditt tankesätt. Hur mänga kommer vara förberedda med detta som säljare? hur många tror du kommer gå in med inställningen om att bli lurade och ta en massa bilder? Det är ju inte förrän man råkat ut får sådan som man blir medveten om sådant, eller de som har erfarenheter sedan innan.

De flesta kommer ju sälja i god tro och inte förberedda på att bli penetrerade

Permalänk
Medlem

Förstår inte problematiken här.
Ångerrätt gäller inte vid köp mellan privatpersoner så en säljare kan inte bara välja att returnera produkten utan att du godkänt det innan.

"Här finns information riktad till företagssäljare om vilka villkor som gäller när en köpare vill utnyttja sin ångerrätt. Detta gäller inte vid köp mellan privatpersoner."

https://info.tradera.com/sakerhetscenter/regler-pa-tradera/an...

samt

"5. FRIVILLIGA ÅTERBETALNINGAR
a) Om en Transaktion helt eller delvis ska återbetalas av Säljaren på grund av att Säljaren och Köparen har kommit överens om det (t.ex. om Köparen har beviljats returrätt av Säljaren eller Köparen utnyttjat sin lagstadgade ångerrätt om Köparen är konsument och Säljaren är näringsidkare)"

https://info.tradera.com/traderabetalning/villkor-betallosnin...

Sköt all kommunikation via Tradera, ta inget via samtal/SMS. Ser inga som helst problem för mig som säljare med detta upplägg.

Säljer iofs aldrig varor för några få kronor heller samt skickar allt direkt via Tradera så det är spårbart.
En säljare kan inte bara köpa en vara för 15k, påstå att denne har fått en tegelsten och sen bara få tillbaka pengarna.
Har du dessutom över 300 positiva omdömen och ett nyskapat konto försöker göra något sånt här så har du genast en stor fördel, du är ändå en "känd kund".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Klart man betalar i förskott. Hur ska det annars gå till vid en begagnad affär om saker skall skickas?
Köparen går alltid först. Jag tror ingen skulle skicka kläder/elektronik osv utan att få betalt först.

Varför kan man inte skicka mot postförskott egentligen? Att man får betala när man plockar ut sitt paket?

Är man sund så gör man ju inte det men jag har själv legat i tvist med en köpare som ville att jag skulle skicka varan först innan betalning "aldrig sa jag" och köparen tjatar och tjatar till slut sa jag att det inte blir nån affär.

Det finns folk som fortfarande skickar paket så att köparen kan "kontrollera" produkten.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är man sund så gör man ju inte det men jag har själv legat i tvist med en köpare som ville att jag skulle skicka varan först innan betalning "aldrig sa jag" och köparen tjatar och tjatar till slut sa jag att det inte blir nån affär.

Det finns folk som fortfarande skickar paket så att köparen kan "kontrollera" produkten.

Mitt enkla svar där: Köp av någon annan, hörs hej!

Rekommenderar det till alla.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är man sund så gör man ju inte det men jag har själv legat i tvist med en köpare som ville att jag skulle skicka varan först innan betalning "aldrig sa jag" och köparen tjatar och tjatar till slut sa jag att det inte blir nån affär.

Det finns folk som fortfarande skickar paket så att köparen kan "kontrollera" produkten.

Så om man är sund så handlar man alltså inte 2 privat personer i mellan om varan ska skickas?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Så om man är sund så handlar man alltså inte 2 privat personer i mellan om varan ska skickas?

Tror du missuppfattade lite, man skickar inte en vara utan att få betalt först.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tror du missuppfattade lite, man skickar inte en vara utan att få betalt först.

Det är ju precis det jag säger

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Det är ju precis det jag säger

Då hoppas jag att du använder Postförskott eller liknande där mottagaren får betala när den hämtar varan i butik.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Då hoppas jag att du använder Postförskott eller liknande där mottagaren får betala när den hämtar varan i butik.

Nä fungerar inte att göra så mellan privat personer.
Lär säga att jag har handlat och sålt saker i över 15 år utan bekymmer, aldrig blivit blåst. Lite enkla regler man kan följa är att inte handla något som är ”för bra för va sant”, det kommer man långt på - i mitt fall ~15år

Väntar i skrivandes stund på 3 paket från 3 olika privat personer som är på ingång, betalt och klart med spårbarfrakt, hämtade även ut ett annat som kom idag

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

hur många tror du kommer gå in med inställningen om att bli lurade och ta en massa bilder?

Räcker upp handen!

Jag har alltid tagit foton för säkerhets skull, men de har aldrig behövts för det har aldrig varit något problem.

Sen är det väl dessutom så att när säljaren lämnar över varan till fraktfirman så tar säljarens ansvar för varan slut, och om det sker något under transporten så blir det antingen fraktfirman som får stå för det (om köparen betalat för försäkrad leverans) eller köparen som får lida. Ska inte svära på det, men jag är ganska säker på att det är så det fungerar lagmässigt?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Nä fungerar inte att göra så mellan privat personer.
Lär säga att jag har handlat och sålt saker i över 15 år utan bekymmer, aldrig blivit blåst. Lite enkla regler man kan följa är att inte handla något som är ”för bra för va sant”, det kommer man långt på - i mitt fall ~15år

Fast nu är det jag som va säljare jag erbjöd personen att komma till mig och hämta varan, använda Postförskott eller kunde till och med tänka mig att använda Blocketpaket. Personen nekade till allt och ville att jag först skulle skicka den utan nån försäkring alls. Jag gick vidare med annan köpare.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fast nu är det jag som va säljare jag erbjöd personen att komma till mig och hämta varan, använda Postförskott eller kunde till och med tänka mig att använda Blocketpaket. Personen nekade till allt och ville att jag först skulle skicka skulle den utan nån försäkring alls. Jag gick vidare med annan köpare.

Det skulle jag också ha gjort, den typen av köpare klassar jag som suspekt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Räcker upp handen!

Jag har alltid tagit foton för säkerhets skull, men de har aldrig behövts för det har aldrig varit något problem.

Sen är det väl dessutom så att när säljaren lämnar över varan till fraktfirman så tar säljarens ansvar för varan slut, och om det sker något under transporten så blir det antingen fraktfirman som får stå för det (om köparen betalat för försäkrad leverans) eller köparen som får lida. Ska inte svära på det, men jag är ganska säker på att det är så det fungerar lagmässigt?

Kan säga att jag precis sålt ett grafikkort som gick över nypris och jag fick tjafsa med en person som ställde väldigt underliga frågor, hade underliga krav, betalningsförmågan verkade också saknas och pratade om kreditprövning via paynova etc etc

Det slutade jag med att jag bad denne sluta buda, och att jag hellre tog en straffning av Tradera än sålde till honom plus negativt omdöme plus att jag skulle göra Tradera uppmärksam på hans konversationer
Visade sig en vecka senare att han bedragit en säljare på ett annat kort via swish

Är väl uppe på över 600 omdömen och mer försäljningar än så sen jag började där, och sällan haft något strul

MEN, jag är supernoga med att fota, filmar alltid när jag packar, har en särskild tejp över också som sigill så att det syns om det är öppnat för är det något jag inte gör, så är det att lita på att alla köpare/säljare är som jag själv och det har jag fått lära mig den hårda vägen med plånboken som läxa

Jag har inte heller haft problem vid tvister som blivit, har alltid avgjorts till min fördel pga jag har mycket och väldokumenterat av det jag säljer

Men det går som sagt att så långt som möjligt att försöka gardera sig mot sådant här, jag säljer en del modelltåg och annat som går för en del pengar men dokumentation i förväg gör allting lättare

Billigare grejer, småsaker, som kablar eller något, det brukar jag bara göra som vanligt med också, men är mindre noga eftersom det ändå är pengar jag kan förlora om det vore så

Den enda som kan vara vettig och ärlig är man själv, och då ser betygen på tradera ut därefter, jag har full pott där sen många år

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag har varit i tvister som köpare.
Aldrig några problem då säljarna varit uppenbara scammers eller pack som skickar trasiga varor.
Alltid fått tillbaka pengarna av Tradera bara jag bevisat till dom att jag skickat tillbaka grejerna.
Sen är det tradera som bråkar med den falska säljaren om att dom i sin tur ska få tillbaka pengarna antar jag.

Som säljare har jag aldrig råkat ut för att nån försöker blåsa mig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Det är lite av den här anledningen jag bara säljer slask på Tradera.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att jag råkat ut för Traderas exemplariska hantering kring tvister. Jag köpte en falsk lightning usb kabel från en säljare som skrev att det var Original. Jag skickade bild på min kabel som var Original inkl mitt förpackning och jämförde det mot säljarens. Säljaren krävde då att han kunde erbjuda mig antingen 50kr (jag betalade 200kr) eller att jag skickade tillbaka varan som försäkrat. Jag bestred detta, och skrev att jag inte tänkte ta emot dessa 50 kr, och skulle jag skicka tillbaka varan som försäkrat så ville jag ha ersättning för detta eftersom detta inte handlade om ångerrätt utan felbeskrivning. Tradera stängde tvisten dagen efter.

Pga detta så litar jag inte alls på att tradera skulle ge mig rätt ifall jag skulle råka ut för något liknande igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Fast nu är det jag som va säljare jag erbjöd personen att komma till mig och hämta varan, använda Postförskott eller kunde till och med tänka mig att använda Blocketpaket. Personen nekade till allt och ville att jag först skulle skicka den utan nån försäkring alls. Jag gick vidare med annan köpare.

Ja helt rimligt. Köparen ska betala först.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tror du missuppfattade lite, man skickar inte en vara utan att få betalt först.

Problemet här är då att man som köpare inte vill betala innan man fått varan. Likaväl som en köpare kan blåsa säljaren, så kan säljaren blåsa köparen, varför detta i grunden är ett problem som är tämligen svårt att lösa på riktigt. När det gäller olika tjänster som påstår sig att skydda köparen och/eller säljare bör man lusläsa villkoren synnerligen noga och fundera över vem som verkligen skyddas, om det nu är någon som gör det annat än den som tillhandahåller tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Problemet här är då att man som köpare inte vill betala innan man fått varan. Likaväl som en köpare kan blåsa säljaren, så kan säljaren blåsa köparen, varför detta i grunden är ett problem som är tämligen svårt att lösa på riktigt. När det gäller olika tjänster som påstår sig att skydda köparen och/eller säljare bör man lusläsa villkoren synnerligen noga och fundera över vem som verkligen skyddas, om det nu är någon som gör det annat än den som tillhandahåller tjänsten.

Ja det blir ett moment 22 men det är väl bättre att vara på den säkra sidan, om jag har har erbjudit köparen att kommit till mig i egen hög person och två andra möjligheter så skulle väl du också ana onåd?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ja det blir ett moment 22 men det är väl bättre att vara på den säkra sidan, om jag har har erbjudit köparen att kommit till mig i egen hög person och två andra möjligheter så skulle väl du också ana onåd?

Specifikt när det gäller att hämta så är det inte ovanligt att bedragare med hög frekvens alldeles händelsevis råkar bo i Långbortträsk, alternativt bakom någon rauk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Inget krav på att du måste använda payson som köpare, utan det är ett krav som säljare att du måste erbjuda alternativet.

Oro skulle jag säga eftersom jag aldrig använt dessa tjänster och därmed aldrig blivit lurad heller, men jag vet att det är så enkelt hänt, därför skulle jag aldrig heller använda dessa tjänster. Blir nog blocket i fortsättningen.

Kan du inte bara erbjuda Payson och i din profil lägga upp en kort beskrivning på varför du inte vill använda det betalmedlet vid eventuell försäljning? Att Tradera tvingar en att erbjuda det gör ju inte det till ett måste för dig att faktiskt använda det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

finns så många sätt att kringgå ditt tankesätt, men visst låt oss gå på ditt tankesätt. Hur mänga kommer vara förberedda med detta som säljare? hur många tror du kommer gå in med inställningen om att bli lurade och ta en massa bilder? Det är ju inte förrän man råkat ut får sådan som man blir medveten om sådant, eller de som har erfarenheter sedan innan.

De flesta kommer ju sälja i god tro och inte förberedda på att bli penetrerade

Det beror på, om du säljer saker som inte är värde jättemycket då behöver man inte bry sig så jättemycket.

Men om du vet att tex att GPU kan vara ett problem område och du säljer den dyrt, då är det värt att lägga ner tid på det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

"Hur många av er har slutat med Tradera efter Paynova kravet?"
Har faktiskt inte ens reflekterat över detta.
Sålde en vara för en månad sedan senast och tänkte inte på detta. Dock tycker jag att det är bra att de gör det tryggare för köpare även om jag som person oftare säljer än köper på tradera. Skulle det uppstå en tvist med en köpare till min vara så tänker jag att jag tar det då, inget att gå och oroa sig för. Dock brukar jag inte sälja allt för dyra saker. Jag förstår om det kan vara ett större problem om man säljer en vara med värde 5k-15k eller mer. Oftast det som jag säljer brukar ha ett varierande värde mellan 5-1000kr. Om en varas värde blir allt för mycket så skulle jag nog börja känna mig obekväm att posta och sälja, fast det har ju inte bara eller med Paynova att göra utan att det finns mycket som kan gå fel. Tex att varan går sönder under leveransen eller om kund fördärvar vara etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Är det et verkligen ett problem eller är det bara oro ifrån din sida?

Samma gamla argument, men har det någonsin visat sig att denna typ av bedrägerier sker? Sett till effektiviteten så är bedrägerier från andra hållet mycket mer förekommande då du kan "sälja" samma vara oändligt många gånger.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Tyvärr så har jag nu mera en väldigt dålig inställning till både Blocket och Tradera. Jag vet att det finns några seriösa säljare kvar men det är som upplagt för bedragare med alla kryphål.
En scam kan gå åt bägge håll det vill säga både av en säljare och köpare.

En sak jag lärt mig är att aldrig skicka en vara eller betala i förskott, finns tyvärr fortfarande människor som gör det.

Brukar rekommendera folk som ska ha elektronik att sky blocket/facebook som pesten om de inte kan mötas upp IRL.
Sweclockers är änsålänge motsatsen.

Har både skickat innan jag fått betalt, samt fått betalt utan att ha skickat.
Sweclockers-community är fan bäst oftast, och här har det varit en risk jag varit beredd att ta.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

Brukar rekommendera folk som ska ha elektronik att sky blocket/facebook som pesten om de inte kan mötas upp IRL.
Sweclockers är änsålänge motsatsen.

Har både skickat innan jag fått betalt, samt fått betalt utan att ha skickat.
Sweclockers-community är fan bäst oftast, och här har det varit en risk jag varit beredd att ta.

Har haft mer otur på Sweclockers marknad än tradera. T.ex. köpte jag lokalt ett gäng hårddiskar och hälften av dem var trasiga.
"det får man räkna med när diskarna är lite äldre" fick jag höra. Han tog inget tillbaka, sänkte inte priset eller något. Det var tack och adjö.
Ska man sälja något så har man i mina ögon viss ansvar att testa sakerna innan man säljer dem, och då gör man inte det så bör det i alla fall framgå i annonsen att funktion är oklar.

Sedan fått ett moderkort med där CPU sockeln var närmast förstörd. I det fallet så betalades i alla fall beloppet tillbaka till slut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det här är ju i grund och botten en maktutvidgning. Tradera vill att transaktionerna ska gå igenom dem så att de får mer kontroll över flödet. Detta tar de hutlösa avgifter för också. Jag skulle aldrig lägga upp saker för mindre än 500 kr på Tradera då det är för mycket krångel och kostnad gentemot den faktiska vinsten.

Det är samma sak med alla onödiga mellanhänder som Stores och Launchers, de finns bara där för att tjäna extra pengar på samma kaka. Jag väljer aktivt bort alla som inte har en anknytning i ett öppet community.

Det finns sidor som Ettbud där deras roll som mellanhand är väldigt liten. De är helt gratis så uppenbarligen går det att driva en stor auktionssida utan att ha avgifter och komplicerade lösningar på allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Har haft mer otur på Sweclockers marknad än tradera. T.ex. köpte jag lokalt ett gäng hårddiskar och hälften av dem var trasiga.
"det får man räkna med när diskarna är lite äldre" fick jag höra. Han tog inget tillbaka, sänkte inte priset eller något. Det var tack och adjö.
Ska man sälja något så har man i mina ögon viss ansvar att testa sakerna innan man säljer dem, och då gör man inte det så bör det i alla fall framgå i annonsen att funktion är oklar.

Sedan fått ett moderkort med där CPU sockeln var närmast förstörd. I det fallet så betalades i alla fall beloppet tillbaka till slut.

Fast så är det ju, vem köper begagnade HDD's....
Bara för att dom funkar innan dom skickas betyder inte det att dom funkar när dom väl kommit fram, även om man köper "lokalt".
Det är risken med ALL elektronik som är begagnad. Vill man inte ta den risken, köpt nytt så har du garanti.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Fast så är det ju, vem köper begagnade HDD's....
Bara för att dom funkar innan dom skickas betyder inte det att dom funkar när dom väl kommit fram, även om man köper "lokalt".
Det är risken med ALL elektronik som är begagnad. Vill man inte ta den risken, köpt nytt så har du garanti.

Har många HDDs har jag sålt genom åren? Minst 15, inte ett endaste av dem har varit sönder. Någonsin.
Man rensar, man skannar hela ytan och sen paketerar man riktigt bra, gärna klart bättre än t.ex. Amazon.
Det är inte en risk om säljaren vet vad denne sysslar med, och är ärlig.

I Swec-affärens fall så var det så illa ett en HDD hade redan click-of-death, och den bör man märka så fort man kopplar in två sladdar och startar datorn. Den borde ha märkts som DEFEKT

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR