Permalänk
Medlem

Byta från D500 till... vad?

Jag funderar på att byta in hela mitt Nikonsystem mot en spegellös kamera och ett enda, kanske två, objektiv. Jag (frugan) vill komma ned lite i storlek och hela kittet är ganska overkill för så få bilder det blir vissa månader.

Jag har:
Nikon D500
Nikon 16-80/2.8-4
Sigma 18-35/1.8
Tamron 70-200/2.8 VC (G1)

Vad tror ni man kan få för detta begagnat, ungefär? Allt är i toppklass skulle jag säga.

--

Och vad ska jag byta till? Jag vill helst inte lägga så mycket pengar mellan men är ute efter en spegellös kamera i 'prosumer'-klass.
Just nu fotar jag mest familj och natur. 18-35 sitter på nästan jämnt.

Jag tycker Nikons APS-C spegellösa verkar tveksamma. Känns som rätt dyra kameror med barnsjukdomar så jag är rädd att de ska kännas kassa mot en D500.

Jag kollade istället på Nikon Z6 II + 24-70/4 men det springer fort iväg över 30'000.

Sonys kameror känns som en röra av modeller men de ska ju vara bra. Jag känner att jag själv har för dålig koll bara..

Vad har ni för tips?

Permalänk
Medlem

Fujifilm kanske är något att fundera på?
Fujifilm XT4 eller XT3 och t.ex Fujinon XF 16-55mm f/2,8 R som objektiv. Det täcker det mest av dina behov, får ner storleken väldigt mycket, spegellöst och ger väldigt fina färger rakt ur kameran.

Fujifilm är väldigt trevliga kameror att fotografera med, bra menyer osv.

https://www.scandinavianphoto.se/kamera/systemkamera/systemka...

https://www.scandinavianphoto.se/kamera/systemkamera/systemka...

https://www.scandinavianphoto.se/objektiv-kikare/objektiv-fot...

Du har t.ex Sony A6600 om fullformat inte är ett tvång. Riktigt trevlig kamera det också!

https://www.scandinavianphoto.se/kamera/systemkamera/systemka...

https://www.scandinavianphoto.se/objektiv-kikare/objektiv-fot...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att byta till Sony a6000 serien. Här är en bra sammanställning mot vad som skiljer de olika nya modellerna åt. https://mirrorlesscomparison.com/preview/sony-a6100-vs-a6400-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Fujifilm kanske är något att fundera på?
Fujifilm XT4 eller XT3 och t.ex Fujinon XF 16-55mm f/2,8 R som objektiv.

Du har t.ex Sony A6600 om fullformat inte är ett tvång. Riktigt trevlig kamera det också!

Googlar jag fel eller är inte XT4 och XT3 också APS-C?
Fujifilm verkar sisådär i dåligt ljus vilket är en viktig grej. Visserligen får jag ju ett f/2.8 för samma pris som en nikon med f/4 så det kanske väger upp..

Skrivet av Chibariku:

Funderar själv på att byta till Sony a6000 serien. Här är en bra sammanställning mot vad som skiljer de olika nya modellerna åt. https://mirrorlesscomparison.com/preview/sony-a6100-vs-a6400-...

Alltså det klickade något hos mig nu i och med din länk. Det är alltså A6000/A6300/A6500 som är en serie och A6100/A6400/A6600 som är en annan serie. Ungefär lika brighta produktnamn som Sonys mobiltelefoner

Jag tycker kamerorna verkar vettiga men jag har svårt för deras objektiv. Varför kan de inte vara som alla andra och släppa typ ett 18-55 och ett 55-200 i instegs- och premiumklass? Istället känns det som att man 'ska' köpa adapter och köra Sony A-objektiv men då tappar man ju lite poängen med att köra spegellöst.

Sen en annan nackdel är att jag har stora händer. D500 sitter som ett smäck och redan Z6 känns lite liten på höjden.

Någon som har pejl på begagnatpris på framför allt Tamronet och Sigmat? Cirkaungefär. Det var ont om modeller på blocket nu att jämföra med vad det verkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Googlar jag fel eller är inte XT4 och XT3 också APS-C?
Fujifilm verkar sisådär i dåligt ljus vilket är en viktig grej. Visserligen får jag ju ett f/2.8 för samma pris som en nikon med f/4 så det kanske väger upp..

Alltså det klickade något hos mig nu i och med din länk. Det är alltså A6000/A6300/A6500 som är en serie och A6100/A6400/A6600 som är en annan serie. Ungefär lika brighta produktnamn som Sonys mobiltelefoner

Jag tycker kamerorna verkar vettiga men jag har svårt för deras objektiv. Varför kan de inte vara som alla andra och släppa typ ett 18-55 och ett 55-200 i instegs- och premiumklass? Istället känns det som att man 'ska' köpa adapter och köra Sony A-objektiv men då tappar man ju lite poängen med att köra spegellöst.

Sen en annan nackdel är att jag har stora händer. D500 sitter som ett smäck och redan Z6 känns lite liten på höjden.

Någon som har pejl på begagnatpris på framför allt Tamronet och Sigmat? Cirkaungefär. Det var ont om modeller på blocket nu att jämföra med vad det verkade.

Ja precis 6100,6400,6600 är samma generation. Jag gillar ju Sonys namnschema, men just 6000 serien är värdelöst på den biten.

Hade varit mycket bättre med en a6000 II

Permalänk
Medlem

Ifall du inte vill skiljas från 18-35an finns ju alternativet att spara den och sälja resten. Du har Nikons Z50 för APS-C och Z5 för fullformat i enthusiast/prosumer-segmentet. Med FTZ-adaptern får du också tillgång till samtliga F-objektiv, både original och tredjeparts, särskilt APS-C-glasen brukar vara rätt billiga som begagnade.
Att byta system helt är vanligtvis väldigt dyrt i det långa loppet och visst klarar du dig på bara ett objektiv men risken är ju att du plötsligt saknar de objektiv du haft och måste köpa nya till dyra priser.

Men som vanligt är det lite svårt att säga exakt vad som skulle passa just dig utifrån det du skriver. Berätta mer!
Vad är viktigast för dig? AF? Mpixel? Pris? Utbud av objektiv?

Jag förstår hur du tänker med att det är trist att behöva adapter och köra äldre gluggar men håller inte riktigt med om att det sabbar poängen med spegellöst. Du får ändå ett ton funktioner även med adapterat glas som du inte får i en vanlig DSLR.

Om jag skulle gissa vilt vad du får för Tamron och Sigma så skulle jag säga 4-5 tusen för sigma och kanske mellan 5-7 tusen för tamron beroende på skick.

Visa signatur

Phanteks P600S | Aorus X570 Elite | Ryzen 7 5800X3D | MSI 3080 Gaming Z Trio 10G LHR | HyperX Fury Black 2x16 3600MHz | Seasonic GX 750w 80+Gold | 2x Kingston A2000 1TB/500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Googlar jag fel eller är inte XT4 och XT3 också APS-C?
Fujifilm verkar sisådär i dåligt ljus vilket är en viktig grej. Visserligen får jag ju ett f/2.8 för samma pris som en nikon med f/4 så det kanske väger upp..

Ja, alla Fujis systemkameror är APS-C, förutom GFX-serien som är mindre mellanformat (större än småbild, men långt ifrån som 120-film).

Citat:

Alltså det klickade något hos mig nu i och med din länk. Det är alltså A6000/A6300/A6500 som är en serie och A6100/A6400/A6600 som är en annan serie. Ungefär lika brighta produktnamn som Sonys mobiltelefoner

a6000 är äldst. Sedan är a6300 och a6500 respektive a6400 och a6600 lite av par, där de senare är nyare, med en lite billigare och en dyrare modell. a6100 är en nyare lite enklare modell, medan a6000 är lite mer som en a6300 eller a6400, fast äldre, som fortsatt säljas som en budgetmodell i en halv evighet.

En påtaglig skillnad är ju att a6500 och a6600 har stabilisering i huset, vilket de andra inte har.

Citat:

Jag tycker kamerorna verkar vettiga men jag har svårt för deras objektiv. Varför kan de inte vara som alla andra och släppa typ ett 18-55 och ett 55-200 i instegs- och premiumklass? Istället känns det som att man 'ska' köpa adapter och köra Sony A-objektiv men då tappar man ju lite poängen med att köra spegellöst.

Letar du begagnat finns det ett 18-55/3,5-5,6, men det ersattes av det motoriserade och delvis optiskt utskällda 16-50/3,5-5,6. Sedan finns det faktiskt numera ett 16-55/2,8, men det kostar ju. Ljussvag telezoom finns det också, men ska du ha en ljusstark får du nog köpa en för småbild. Det är samma fattning så någon adapter behövs inte, i vart fall inte om vill betala.

Citat:

Sen en annan nackdel är att jag har stora händer. D500 sitter som ett smäck och redan Z6 känns lite liten på höjden.

Då ska du nog inte ha Sony, tror jag. I vart fall inte något före de senaste småbildskamerorna som fick lite större grepp. Jag har inte känt på dem, så jag ska inte lämna något omdöme. Dock har väl husen inte blivit högre, men på andra ledden ska de väl ha blivit lite bättre. Till modeller där det finns batterigrepp kan man förstås köpa till det, men det förefaller strida mot en av anledningarna till att du vill byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läppen:

Ifall du inte vill skiljas från 18-35an finns ju alternativet att spara den och sälja resten. Du har Nikons Z50 för APS-C och Z5 för fullformat i enthusiast/prosumer-segmentet. Med FTZ-adaptern får du också tillgång till samtliga F-objektiv, både original och tredjeparts, särskilt APS-C-glasen brukar vara rätt billiga som begagnade.

Inte sant tyvärr. Mitt 70-200 G1 lirar inte med Z-kamerorna, annars hade jag definitivt behållt det. Verkar vara blandade resultat med 'äldre' (3+ år) tredjepartsobjektiv.
Men i övrigt har det vart en tanke. Jag drar mig dock lite för att sökaren på Z50 ska vara dålig och z5 har riktigt långsam seriebildtagning. Sen kostar Z5 och Z6 i princip lika mycket. Sen kommer spenderarjävulen och säger "Ska du ändå betala x för Z6 kan du betalar u för Z6 ii.."

Skrivet av Läppen:

Att byta system helt är vanligtvis väldigt dyrt i det långa loppet och visst klarar du dig på bara ett objektiv men risken är ju att du plötsligt saknar de objektiv du haft och måste köpa nya till dyra priser.

Jo definitivt. Håller jag inte igen sitter man ju där med åtminstone ett 50/1.8 och ett 70-200 inom kort igen..
Å andra sidan så tror jag det är läge att byta system ändå. Jag tror F-serien kommer vara borta inom 10 år och förr eller senare ska väl plåstret av då..

Skrivet av Läppen:

Men som vanligt är det lite svårt att säga exakt vad som skulle passa just dig utifrån det du skriver. Berätta mer!
Vad är viktigast för dig? AF? Mpixel? Pris? Utbud av objektiv?

Jag är supernöjd med min D500 egentligen så dess styrkor är lite vad jag söker. D.v.s snabb autofokus, bra ISO-prestanda. Allt annat är relativt ointressant. Behöver inte fler megapixel än ~20, vill inte ha många olika objektiv bara det finns 1-2 riktigt bra jag kan satsa på. Film kanske är kul men tror inte jag kommer lägga ned själ och hjärta i det.
Sen är ju allt relativt. Jag ska ha autofokusen till att fånga en knodd som lär sig springa, men har använt min D500 till elithockey så jag inser ju att jag kanske skulle bli nöjd med 'vad som helst'..
Priset är definitivt en faktor men med tanke på att jag vill byta in och byta ned en bunt så blir ju budgeten rätt hög ändå. Jag vill inte få ut några pengar i handen efter det här.

Skrivet av Läppen:

Jag förstår hur du tänker med att det är trist att behöva adapter och köra äldre gluggar men håller inte riktigt med om att det sabbar poängen med spegellöst. Du får ändå ett ton funktioner även med adapterat glas som du inte får i en vanlig DSLR.

Jag förstår hur du menar och du har helt rätt i det. Det jag personligen tappar är dock smidigheten och vikten. Adaptern är stor i sig och så får man F-objektiv ovanpå på det som är relativt sett större än Z-objektiven..
Sen har jag inte engagemanget att köpa begagnat så då är det om jag behåller Mitt 16-80 och adaptrar det, men då är Z50 mitt enda alternativ och jag är inte så tänd på den kameran.

Skrivet av Läppen:

Om jag skulle gissa vilt vad du får för Tamron och Sigma så skulle jag säga 4-5 tusen för sigma och kanske mellan 5-7 tusen för tamron beroende på skick.

Båda är i toppskick, Tamronet något äldre men har defintivt åldrats med värdighet. Jag hittade några gamla utlöpta annonser för 6 respektive 7'000 för dem så känns som vi är på ungefär samma spår i alla fall. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Då ska du nog inte ha Sony, tror jag.

Jag har klämt en hel del på.. A6100 tror jag det var?.. och den ramlade nästan ned i att bli så liten att den var bekväm igen. Det var på något sätt skönare med en alldeles för liten kamera än en marginellt för liten kamera. Svårt att säga hur det funkar efter 500 bilder dock.

Tack för inputen hur som helst!