Windows-spelande på Linux blir bättre med Wine 6.0

Permalänk
Cylon

Windows-spelande på Linux blir bättre med Wine 6.0

På listan över nyheter i Wine 6.0 ingår bland annat experimentellt stöd för Direct3D-rendering via gränssnittet Vulkan.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Det här är spännande. Förutom det uppenbara (spel) kanske man kan få saker som Photoshop att fungera nu? Detta behöver testas.

Jag kör Linux för det mesta i jobbväg (databaser) men har en Windows-burk för spel. Drömmen är att kunna avskaffa den, men prestanda är inte där riktigt ännu + diverse problem med DRM och dylikt.

Om någon grafikkortstillverkare kunde se till att låsa upp SR-IOV på sina kort nångång så skulle dock allt lösa sig och man slipper Wine och liknande lösningar. Nvidia har full support för det på Quadro, men vägrar låsa upp det på Geforce-kort. Suck. AMD har hintat om det förut, men RDNA2 släpptes utan support. Suck.

Permalänk
Medlem

Alltid kul med nyheter kring Linux på Sweclockers, det vill jag se mer av!

Permalänk
Medlem

Wine's egna vulkan backend är dock fortfarande ganska skräp. DXVK har funnits ett bra tag redan och är MYCKET bättre.

Och för dx12 så finns vkd3d-proton (som även där är MYCKET bättre än wine's egna försök vkd3d).

Det har gått att spela många AAA-spel i linux i ett par år nu. Men klart, finns fortfarande en del fallgropar, e.g. EAC stöds inte, DLSS stöds inte, DXR stöds inte (än, däremot så finns det stöd för Vulkan Ray Tracing).
Vi har även fått uppleva en del AAA-spela fungera på day 1, vilket är ganska coolt.

Permalänk
Medlem

Såg en på youtube som spelade ett spel med Wine 6.0 grafiken såg ut att flyta men ljudet hackade runt 1:10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Alltid kul med nyheter kring Linux på Sweclockers, det vill jag se mer av!

Jag håller med om att det är kul med nyheter kring Linux på Sweclockers och det vill även jag se mer av

Jag kan tycka att nedan text är lite missvisande och inte riktigt passar in i artikeln, jag antar att det är virtuella maskiner man tänker på. Jag hade hellre sett att man plockar bort den meningen för att inte läsare ska tro att Wine har väldigt begränsad grafikprestanda, då detta är enda stället i hela artikeln där man skriver om just grafikprestanda.

Citat:

Ett alternativ för den som använder Unix- eller Linux-baserade operativsystem är att emulera Windows, men det kommer med nackdelar som större belastning på hårdvaran och väldigt begränsad grafikprestanda för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silly:

Wine's egna vulkan backend är dock fortfarande ganska skräp. DXVK har funnits ett bra tag redan och är MYCKET bättre.

Och för dx12 så finns vkd3d-proton (som även där är MYCKET bättre än wine's egna försök vkd3d).

Det har gått att spela många AAA-spel i linux i ett par år nu. Men klart, finns fortfarande en del fallgropar, e.g. EAC stöds inte[...]

Vissa versioner av Easy Anti Cheat fungerar i t.ex. Proton. Dessvärre sedan Epic uppköpet så har de gått från att faktiskt hjälpa till lite med Linux stödet till att gränsfall motarbeta det. Inte första gången heller Epic gör sådan skit, troligen för att de inte har Linux stöd på sin store medans Valve satsar stort. Har väldigt svårt att gilla Epic efter skiten de gör med Linux, än mer förvirrande då Unreal Engine har Linux stöd.

Kör iaf Linux för 95% av mitt spelande numera. Använder däremot inte så ofta Wine utan kör nästan enbart Proton GE (AUR bin, src paketet är en huvudvärk då det är egentligen tänkt att kompileras i Vagrant så jag rekommenderar bin), och 95% av mitt spelbibliotek fungerar utmärkt. Har fortfarande en Windows installation vid sidan av, men få tillfällen jag behöver öppna det. Dessvärre så kör vi fortfarande Windows på alla klienter på jobbet, vilket var smärtsamt när jag behövde säga att vi var tvungna att fortsätta med iom Legacy mjukvara.

Men iaf, gaming på Linux är bättre än någonsin och jag lär fortsätta spela på det. Till och med EA verkar samarbeta lite med Valve för att få Proton att snurra på Origin spel.

Glömde "fungerar" när jag ändrade om meningen.
Permalänk
Medlem

Riktigt bra, blir att testa på FreeBSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vissa versioner av Easy Anti Cheat i t.ex. Proton. Dessvärre sedan Epic uppköpet så har de gått från att faktiskt hjälpa till lite med Linux stödet till att gränsfall motarbeta det. Inte första gången heller Epic gör sådan skit, troligen för att de inte har Linux stöd på sin store medans Valve satsar stort. Har väldigt svårt att gilla Epic efter skiten de gör med Linux, än mer förvirrande då Unreal Engine har Linux stöd.

Kör iaf Linux för 95% av mitt spelande numera. Använder däremot inte så ofta Wine utan kör nästan enbart Proton GE (AUR bin, src paketet är en huvudvärk då det är egentligen tänkt att kompileras i Vagrant så jag rekommenderar bin), och 95% av mitt spelbibliotek fungerar utmärkt. Har fortfarande en Windows installation vid sidan av, men få tillfällen jag behöver öppna det. Dessvärre så kör vi fortfarande Windows på alla klienter på jobbet, vilket var smärtsamt när jag behövde säga att vi var tvungna att fortsätta med iom Legacy mjukvara.

Men iaf, gaming på Linux är bättre än någonsin och jag lär fortsätta spela på det. Till och med EA verkar samarbeta lite med Valve för att få Proton att snurra på Origin spel.

Jag fattar inte var för någon ens vill röra Easy Anti Cheat då det inte ens fungerade i CS. Men nu är man tvingad att ha det installerat. För vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Om någon grafikkortstillverkare kunde se till att låsa upp SR-IOV på sina kort nångång så skulle dock allt lösa sig och man slipper Wine och liknande lösningar. Nvidia har full support för det på Quadro, men vägrar låsa upp det på Geforce-kort. Suck. AMD har hintat om det förut, men RDNA2 släpptes utan support. Suck.

Kan du utöka detta, låter intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kan du utöka detta, låter intressant.

Han pratar om att kunna tilldela fysiska grafikkort till virtuella maskiner. Så Linux host med windows i VM med direkt tillgång till grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han pratar om att kunna tilldela fysiska grafikkort till virtuella maskiner. Så Linux host med windows i VM med direkt tillgång till grafikkort.

Precis, tack. Sorry, jag har en ovana att inte förklara saker o ting ibland.

Permalänk
Medlem

Wine har varit väldigt "hit or miss" för mig på MacOS. Att M1 får stöd är dock en mycket god nyhet, jag letar efter en ny laptop att ersätta min 2013-modell med, men jag vill kunna köra vissa program som endast finns till Windows. Det är väl det enda jag saknar hos M1-Macbooksen förutom högre uppdateringsfrekvens på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han pratar om att kunna tilldela fysiska grafikkort till virtuella maskiner. Så Linux host med windows i VM med direkt tillgång till grafikkort.

Aha, så då får man full prestanda trots VM? Tänker man kör hårdvaru på CPU också.
Eller kanske blir ett tapp men bättre än dagens lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Aha, så då får man full prestanda trots VM? Tänker man kör hårdvaru på CPU också.
Eller kanske blir ett tapp men bättre än dagens lösningar?

Blir även bra mycket enklare att hantera och provisionera ut Gpu mot de virtuella maskinerna.
Sen ger tyvärr quadro ingen vidare prestanda för många 3D applikationer, utan är bättre på beräkning och rendering.

Så om de skulle låsa upp den instruktionen tror jag att många som idag kör Quadro för den skulle hoppa över till GTX = Nvidida tappar massa pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han pratar om att kunna tilldela fysiska grafikkort till virtuella maskiner. Så Linux host med windows i VM med direkt tillgång till grafikkort.

Skulle detta alltså fungera på annat sätt än passthrough med IOMMU? Begränsningen med passthrough är ju att gästoperativsystemet tar över "hela" grafikkortet, dvs. att det krävs minst två för att värdoperativsystemet ska få bild. Slipper man detta med SR-IOV?

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta gäller även för Wine, men jag minns att jag har läst att när man spelade med DXVK kunde man bli bannad i vissa multiplayer-spel. Sånt är ju väldigt synd och skulle behöva fixas innan det blir ett helt seriöst alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Skulle detta alltså fungera på annat sätt än passthrough med IOMMU? Begränsningen med passthrough är ju att gästoperativsystemet tar över "hela" grafikkortet, dvs. att det krävs minst två för att värdoperativsystemet ska få bild. Slipper man detta med SR-IOV?

Det är korrekt. Med SR-IOV kan du dela ett och samma grafikkort över hur många virtuella maskiner du vill, samtidigt som värdsystemet har full access. Det är t.ex. detta som möjliggör cloud gaming, och en hel uppsjö andra molntjänster såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Han pratar om att kunna tilldela fysiska grafikkort till virtuella maskiner. Så Linux host med windows i VM med direkt tillgång till grafikkort.

Men detta funkar ju idag, jag kör detta med unRAID host och både en Win 10 guest och en Pop.OS guest, båda med direktaccess till grafikkort, har fått det att funka problemfritt med både GTX 1080 och ett RTX 2060.

Vad är det som måste låsas upp?

EDIT, såg tidigare svar att det med full upplåsning går att dynamiskt dela mellan olika guests.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är korrekt. Med SR-IOV kan du dela ett och samma grafikkort över hur många virtuella maskiner du vill, samtidigt som värdsystemet har full access. Det är t.ex. detta som möjliggör cloud gaming, och en hel uppsjö andra molntjänster såklart.

Intressant! Då låter det verkligen som att det är den sista barriären innan man kan växla över helt smärtfritt. Hoppas verkligen att det ligger i framtidsplanerna för Nvidia och AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Men detta funkar ju idag, jag kör detta med unRAID host och både en Win 10 guest och en Pop.OS guest, båda med direktaccess till grafikkort, har fått det att funka problemfritt med både GTX 1080 och ett RTX 2060.

Vad är det som måste låsas upp?

EDIT, såg tidigare svar att det med full upplåsning går att dynamiskt dela mellan olika guests.

SR-IOV är när du kan dela Ett och sama grafikkort till VM och host.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Intressant! Då låter det verkligen som att det är den sista barriären innan man kan växla över helt smärtfritt. Hoppas verkligen att det ligger i framtidsplanerna för Nvidia och AMD.

Japp, det är lite holy grail för entusiaster.

Dessvärre har de ingen direkt anledning att göra det. Båda stöder SR-IOV fullt ut på sina proffskort, och de vill nog fortsätta tjäna pengar på dem..

Tillsvidare får man roa sig med hederlig passthrough, men då krävs som sagt 2 grafikkort, och det blir ju både dyrt och varmt, drar betydligt mer ström, för oväsen osv.. För krångligt tycker jag, så jag fortsätter att ha separata maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Japp, det är lite holy grail för entusiaster.

Dessvärre har de ingen direkt anledning att göra det. Båda stöder SR-IOV fullt ut på sina proffskort, och de vill nog fortsätta tjäna pengar på dem..

Tillsvidare får man roa sig med hederlig passthrough, men då krävs som sagt 2 grafikkort, och det blir ju både dyrt och varmt, drar betydligt mer ström, för oväsen osv.. För krångligt tycker jag, så jag fortsätter att ha separata maskiner.

Jag kör med en grub-entry som blacklistar nvidia och bindar gpun till vfio-pci, sedan startar vm:en från tty med min iGPU.
Så om man inte gör något på hosten behöver man ju ingen superbra gpu.

Märker ingen skillnad mellan native och i VM så jag tycker att detta är lite missvisande, förutom "traditionellt sett":
"Ett alternativ för den som använder Unix- eller Linux-baserade operativsystem är att köra Windows i virtuella maskiner, men det kommer traditionellt sett med nackdelar som större belastning på hårdvaran och väldigt begränsad grafikprestanda för spel."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Alltid kul med nyheter kring Linux på Sweclockers, det vill jag se mer av!

Det är säkert en hel 1% av användarna som är intresserade 🤣 Men håller med dig

Permalänk

Hoppas att Proton och Wine kan öka antalet Linux gamers så att företagen ger spel native support. Unreal och Unity har redan hygglig funktionalitet på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det är korrekt. Med SR-IOV kan du dela ett och samma grafikkort över hur många virtuella maskiner du vill, samtidigt som värdsystemet har full access. Det är t.ex. detta som möjliggör cloud gaming, och en hel uppsjö andra molntjänster såklart.

Hoppas dom gör detta möjligt för framtida grafikkort, hade lämnat Windows direkt och bara använt för spelande i vm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe2626:

Jag kör med en grub-entry som blacklistar nvidia och bindar gpun till vfio-pci, sedan startar vm:en från tty med min iGPU.
Så om man inte gör något på hosten behöver man ju ingen superbra gpu.

Märker ingen skillnad mellan native och i VM så jag tycker att detta är lite missvisande, förutom "traditionellt sett":
"Ett alternativ för den som använder Unix- eller Linux-baserade operativsystem är att köra Windows i virtuella maskiner, men det kommer traditionellt sett med nackdelar som större belastning på hårdvaran och väldigt begränsad grafikprestanda för spel."

Precis så gjorde jag när jag hade en intelpropp, men då det inte finns någon iGPU hos AMD:s 5000-serie är man isåfall illa tvungen att ha ett sekundärt grafikkort.

Och som du säger är det missvisande då VM:s ”traditionellt sett” inte har några nackdelar såvida de inte är felkonfade.

Sedan, om man inte ”gör något” på hosten så är det ju inte heller någon mening att ha Windows i ett VM. Tanken är ju att kunna åtnjuta sig Linux alla fördelar och starta ett spel-VM vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe2626:

Jag kör med en grub-entry som blacklistar nvidia och bindar gpun till vfio-pci, sedan startar vm:en från tty med min iGPU.
Så om man inte gör något på hosten behöver man ju ingen superbra gpu.

Japp, så kan man göra, om man har en Intel CPU.. Det skeppet har jag lämnat, på gott och ont. I det här fallet definitivt ett ont. En intern GPU är otroligt användbart.

Förhoppningen är att alla Ryzen kommer att få en iGPU i framtiden. Eller så blir nästa anhalt ARM - det känns inte alls omöjligt.

Permalänk
Medlem

Att spela på Linux kommer nog bli extra intressant om AMD kommer utveckla ryktade FPGA CPU'er efter sitt köp av Xilinx.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta gör visual studio möjligt att använda! Ja, jag är medveten om VSCode, men studio är min favorit 👍