Rocket League stryker onlinespelande för Mac och Linux

Rocket League stryker onlinespelande för Mac och Linux

I en kommande uppdatering försvinner onlinestöd för Mac och Linux i Rocket League, och spelare uppmanas söka sig till Windows-versionen.

Året var 2015 då uppstickaren Psyonix släppte ett spel där bilar sladdade runt på en virtuell arena och försökte peta bollar framför sig med motståndarlagets mål i sikte. Spelet Rocket League blev snabbt en framgång, och släpptes på flera plattformar efter lansering, däribland Mac OS och Linux.

Inför en större uppdatering av spelet som kommer i mars, avslöjar utvecklaren nu att onlinestödet för Mac OS och Linux kommer läggas ned. Spelare på plattformarna kommer dock fortsatt kunna spela Rocket League, men enbart med offline-funktionerna. Föremål som införtjänats kommer sparas, men inga nya går att låsa upp.

rl-platform-keyart-2019309bf22bd29c2e411e9dd8eb07575bb1_feature.jpg

Samtidigt fungerar fortsatt innehåll från Steam Workshop, men enbart om det laddats ned innan uppdateringen. Psyonix anger inte någon tydlig orsak till beslutet, utan pekar mot att utbudet måste anpassas löpande efter tekniska framsteg. Detta är numera för svårt, eller möjligen för dyrt, på Mac OS och Linux.

För att komma runt problemet rekommenderar Psyonix att spelare på Mac OS använder verktyget Boot Camp och kör Windows, medan Linux-spelare uppmanas att kika på lösningar som Steam Proton eller Wine. Värt att nämna är att Epic Games köpte upp Psyonix 2019, men lovade då att spelare inte skulle påverkas av köpet i närtid.

Huruvida den nya ägaren påverkat beslutet är svårt att sia om, men Linux är något konkurrenten Steam satsat hårt på med bland annat egna varianten Steam OS. Avslutningsvis blir uppdateringen i mars den sista för spelare på Mac OS och Linux, medan övriga plattformar fortsätter få nytt innehåll.

Läs mer om Epic Games och Steam:

Skicka en rättelse
I samarbete med Inet
30

Sanningen om pingvinstängerna – vi intervjuar Erik Wickman

Under vår resa till Göteborg passade vi på att snacka histora och framtid med Inets VD Erik Wickman. Läs mer

88

Half-Life: Alyx kräver VR-headset och minst 12 GB primärminne

Med bara fem veckor kvar till lanseringen av Half-Life: Alyx återstår det att se om spelserien återigen kan fånga spelares hjärtan. Inför lanseringen avslöjas dessutom systemkraven. Läs mer

29

Nvidia: "Vi missförstod Activision Blizzards samtycke kring Geforce Now"

Kort efter Geforce Now-lanseringen fimpades stödet för alla Activision Blizzard-titlar. Nvidia hade nämligen inte utgivarens godkännande. Läs mer

55

Snillen spekulerar – svenskt 5G år 2021

Med ett officiellt datum för 5G-auktionen klart sätter sig Andreas och Jacob ned för att prata om utrullningen av de nya näten. Läs mer

31

Intels tiokärniga Core i9-10900 på bild

Utvecklingsexemplar av Intels kommande flaggskeppsprocessorer dyker upp i det fria, vilket sällskapas av försäljningsannonser för de ännu ej släppta produkterna. Läs mer

I samarbete med LG
11

Guide: Få koll på att adaptiv synkronisering fungerar som tänkt

SweClockers går igenom hur adaptiv synkronisering fungerar och hur du väljer rätt metod med hjälp av den inbyggda Hz-mätaren i LG Ultragear 27GL850. Läs mer

20

Xiaomi Mi 10 och Mi 10 Pro fokuserar på kameran och 5G

Xiaomi lanserar en ny duo flaggskeppstelefoner. Denna gång hamnar kamerorna, större batteri och 5G i fokus. Läs mer

129

Playstation 5 kan bli en dyr historia

Sonys uppges ha problem med komponentkostnader för Playstation 5, där blott tillverkning uppges kosta 450 USD. Läs mer

47

Quiz: Hur många kärnor hade processorn?

Vässa geniknölarna och öppna din mentala historiebok. Veckans quiz handlar om inget mindre än den viktiga kärnfrågan! Läs mer

54

Kom till SweClockers Meet & Geek i Östersund – fredag den 28 februari

Bor du i Östersund med omnejd? Om två veckor styr redaktionen skuta mot vinterstaden för nördhäng varvat med pizza och öl! Läs mer

16

Nvidias finansrapport visar svagt 2019 med starkt avslut på året

Rekordhöga intäkter från datacenter-divisionen och ett starkt fjärde kvartal är ljusglimtar i ett annars svagt räkenskapsår för Nvidia. Läs mer

24

EK Water Blocks lanserar vattenkylning med serverfokus

EK Professional Line tar sikte på serverhallen med smarta kopplingslösningar vars fokus ligger på minimerad nedtid. Läs mer