Veckans fråga: Hur applicerar du kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Alltid smetat ut tunt lager över hela IHS och givetvis samma metod direkt på die. Med grizzly kryonaut som är så förbannat trögt så känns det som rätt metod... så jag kommer nog fortsätta med det

Ett tips är att lägga tuben (såklart med korken väl påskruvad) i ett glas varmt vatten någon halvtimme innan applicering. Då blir den mer lättflytande och lättare att jobba med. Se bara till att torka av tuben innan du börjar applicera.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En klutt i en fryst ärtas storlek i mitten och sedan trycks kylaren rakt ner. Brukar bli rätt bra. Det där med riskorn förstår jag inte - om det inte är något muterat monsterris man använder så kan det väl omöjligen räcka.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kryss/X

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Liten ärta i mitten. Ingen aning om det är den bästa metoden men gjort så i åratal och har inte värmeproblem, så good enough.

Permalänk
Medlem

Ett streck i form av ett riskorn ungefär

Permalänk
Medlem

Arctic Silver 5.
Mängd, riskorn i mitten.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

beror på vilken komponent.

cpu/gpu med maxmått IHS eller chip max ca 30x30mm riskorn i mitten.

31-50mm ärta eller ca 2 riskorn i mitten

>50 vet i fan inte stött på detta men gissar 3-4 riskorn i en klick på mitten

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Lägg ut små klickar som en femma på en tärning. Har alltid fungerat bra och täcker väl så länge man inte gör för stora klickar.

Permalänk
Medlem

Senaste jag byggde en burk var väl för cirka 10-11 år sedan och då blev det klassiska ärtan i mitten.

Får se vad jag gör när jag får tag på någon framtida ryzen. Om leveranssvårigheterna håller i sig är det lätt hänt att det inte sker något bygge förren under 2022.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arzei:

En klutt i en fryst ärtas storlek i mitten och sedan trycks kylaren rakt ner. Brukar bli rätt bra. Det där med riskorn förstår jag inte - om det inte är något muterat monsterris man använder så kan det väl omöjligen räcka.

Det beror på skulle jag säga. Kylpastan är ju inte till för att vara ett lager emellan kylaren och processorn (eller dess HS) utan för att fylla igen eventuella ojämnheter. Har man en väldigt platt och polerad yta på båda så behövs inte någon kylpasta i teorin, men i praktiken så är det ju aldrig så bra förstås. Men det är ändå rätt platta ytor, så det behövs sällan några stora mängder. Ett riskorn borde räcka ganska bra för att täcka upp eventuella brister i både kylaren och HS även om exempelvis botten på kylaren är repig eller så. Problemet är ju att få den att fördelas över hela ytan och fylla igen mikroskopiska repor och håligheter överallt, men med tillräcklig kraft så borde ett riskorn ändå räcka rätt bra.

Permalänk
Medlem

Är ännu en i riskorn-laget. Tar man för mycket blir det så jobbigt att städa sen när kylaren ska av.

Permalänk
Medlem

beror helt på.

Intel CPU så är kislet ofta avlångt och i centrum av IHS så drar sträcket som ofta var rekommenderat över IHS längsmed kislet.

Äldre AM2-AM3 processorer ofta ärta i mitten då kislet ofta är mer rektangulärt och i centrum.

Nya AM4 med Ryzen så sprider jag ut det med nåt så jag får en film över hela IHS minus några mm lägsmed sidorna då man har I/O die och Chiplets då saker inte direkt är centralt lokaliserat lägre och man vill ju garanterat ha full spridning över hela IHS när chip är nära hörnen nu.

Bart kisel applicerar jag pasta över hela kislet, oftast duttar jag dit det, går bra med MX-4 pasta.
Hatar när folk lägger en klick i mitten på bart kislet och monterar en kylare, får du inte full spridning så får du krascher som följd pga överhettat kisel.
LTT misslyckades tex med detta i en av sina videos med en GPU och fick ta av vattenblocket igen.

Det har bevisats mer eller mindre att luftbubblor inte är ett problem med att dutta eller sprida ut pastan så det är en död myt numera.

Förr spred man som regel alltid ut pastan på bar kisel men jag ser fler och fler youtubers bara lägga en klick i mitten på bart kisel.

Sysslar mycket med retro så mycket bart kisel på processorer för 20 år sedan.

Permalänk

Först ett riskorn i mitten som jag smetar ut med fingret i en fryspåse.
Sedan ett till riskorn i mitten som kylaren får smeta ut iom kontakt med IHS.
Innan jag spänner på kylaren försöker jag alltid vicka/snurra på kylaren för att hjälpa den sprida ut det.

Om det är en kylaren där heat-pipes sitter direkt mot IHS gör jag samma process även på kylaren, alltså först sprida ut kylpastan med fingret.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Riskorn i mitten sen dra ut de med ett gammalt bankkort över hela ihs:en.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Och slipar antar jag?

Skrivet av Jacob:

Och målar. I vilken färg? @Frisell

Jajamen!!

Färgen köper jag från tomtenissarna!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Ett tips är att lägga tuben (såklart med korken väl påskruvad) i ett glas varmt vatten någon halvtimme innan applicering. Då blir den mer lättflytande och lättare att jobba med. Se bara till att torka av tuben innan du börjar applicera.

Jo, tanken har slagit mig... hur många gånger tror du jag gjort det? Tömt en tub utan att lyckats komma ihåg det en enda gång

Permalänk
Medlem

Ett halvt majskorn kör jag

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Beror på oftast som första 30 sekunderna av denna.

Permalänk

Kylpasta förberedelse för LN2 i all ära.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Är det nya komponenter så smäller jag ihop det med förapplicering osv, är det byte eller delar som återanvänds så kör jag med riskornet, genmnodifierat så lite större.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att inte lägga på för mycket eller för lite, annars spelar det ingen större roll. Jag bara ritar en kuk och trycker dit kylarjäveln.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Beror på oftast som första 30 sekunderna av denna.https://youtu.be/EUWVVTY63hc

+1
Haha tänkte direkt på detta sköna klipp

Permalänk
Medlem

Jag brukar förbereda detta kritiska moment minutiöst och det första och viktigaste är sömnen, lägger mig senast 20:45 och ställer klockan på 07:15 (glöm inte smörja in händer och underarmar med mjukgörande innan du somnar). Väl uppe efter att ha snoozat till klockan 10:00 är det dags för en powerwalk på antingen 90 minuter eller 10 kilometer, de brukar ligga i närheten av varandra. Hemma igen och kokkaffet är på gång, dricker sedan kaffet tillsammans med en Nocco och ett par-tre koffeintabletter. Nu börjar det närma sig, sätter mig vid datorn och surfar in på Dustinhome, beställer hem alla de har i lager, man vill ju vara på den säkra sidan och saker och ting kan ju gå åt...

Permalänk
Medlem

Jag gör ett kryss, ibland kompletterar jag med små duttar om tidigare mounts visat sig ha haft dålig kontakt på vissa ställen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Jag smörjer in hela kroppen med kylpasta och sen gnider jag mig över cpu eller gpu länge och väl tills vi båda är nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jo, tanken har slagit mig... hur många gånger tror du jag gjort det? Tömt en tub utan att lyckats komma ihåg det en enda gång

Jag läste det i instruktionerna första gången jag testade Kryonaut ock sedan har jag för det mesta kommit ihåg. Men ja, man kan ju läsa hur många tips och best practices som helst men minns man inte när klockan är slagen och det blåser upp till storm så spelar det ingen roll. Men jag kan gå i god för att det gör en så stor skillnad att det är värt att inte glömma, särskilt på CPU där jag kör ett tunt jämt lager. Utan att värna innan så känns Kryonaut mycket svårare att sprida ut. Omöjligt är det inte men mycket besvärligare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Jag läste det i instruktionerna första gången jag testade Kryonaut ock sedan har jag för det mesta kommit ihåg. Men ja, man kan ju läsa hur många tips och best practices som helst men minns man inte när klockan är slagen och det blåser upp till storm så spelar det ingen roll. Men jag kan gå i god för att det gör en så stor skillnad att det är värt att inte glömma, särskilt på CPU där jag kör ett tunt jämt lager. Utan att värna innan så känns Kryonaut mycket svårare att sprida ut. Omöjligt är det inte men mycket besvärligare.

Intruktioner?
Ska försöka komma ihåg nästa gång då det kommer ske inom kort. Kryonaut är ju utan tvekan bästa pastan, men glömmer man värma den så är den väldigt trög och vettefan om jag skulle vilja köra riskorn med den då?

Permalänk

Över hela med hjälp av ett gammalt POWER-kort

Permalänk
Medlem

Har numera bara Ryzen processorer och brukade köra med en kort rand i mitten. Använder numera Level1Techs rekommenderade metod med tre mindre klickar.

Permalänk
Avstängd