Veckans fråga: Hur applicerar du kylpasta?

Permalänk
Medlem

ung, en ärta , utsmetad, och sedan insmetad till mitten. garanterar bra täckning utan luftbubblor.

Permalänk
Medlem

Brukat köra ett riskorn/ärta i mitten.
Är kluven om man ska fortsätta med det eller prova på det omtalade krysset.
Denna gång ska bli extra intressant då jag för första gången någonsin köpt en fabriksbyggd-dator där tillverkarna(HP) inte har en aning om vad kylning är för något.
Så nytt moderkort samt CPU kylare är beställt och inkommer senast fredag.
Var osäker på om det skulle följa med kylpasta till Noctua kylaren så jag var in till lokala handlaren och köpte på mig 3.5g extremt fin kylpasta från Noctua vid namn NT-H1.
Lär räcka en evighet då min förra tub på knappa grammet räckt fram tills alldeles nyss och den införskaffades för 7 år sedan.

När jag och farsan byggde min första dator för sisådär 20 år sedan var kylpasta hårdvaluta.
Kommer ihåg att farsan nämnde att just "denna" pasta kostar 500 kr/tuben och det var en sån där extremt liten rackare.
Och det har slagit mig att farsgubben enbart skämtade aprillo - för när jag för första gången gav mig in i handeln och skulle köpa egen pasta kostade dem mellan 50-100 kr tuben?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Brukar pressa ut en redig klick med ett starkt och bestämt tryck i nypan. Ungefär i storleken som det "toppiga" moset på en plankstek.

Permalänk
Medlem

Fem riskorn, i en klassisk tärningsfemma

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

använder generellt flytande metall men när jag använder vanlig pasta blir det oftast någon form av X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Arctics populära kylpasta MX släpptes nyligen i en femte utgåva. Vi ställer därför frågan hur du applicerar kylpasta på processorn.

Läs hela artikeln här

Jag applicerar den på CPU’n innan jag sätter på kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Arctics populära kylpasta MX släpptes nyligen i en femte utgåva. Vi ställer därför frågan hur du applicerar kylpasta på processorn.

Läs hela artikeln här

Beror på hur stor CPU är hur mycket kylpasta jag använder. En EPYX behöver mer än en Athlon64X2..
Men metoden är alltid densamma: Använder en "spatel", om det heter så, för att smeta ut pastan jämt över CPU. Faktiskt viktigare i dagsläget beroende på flera kärnor som inte enbart "ligger i mitten" som förr.

Om jag ska uppskatta mängden lite på skoj/lite slarvigt, så ungefär som en ärta i storlek.
Förr körde jag (på 486-tiden) med en klick i mitten. (486 behövde egentligen ingen aktiv kylning, de första varianterna hade inte ens kylfläns!) Men jag överklockade redan då..

Permalänk

Plexgear MX-990 Carbon Freeze

En ärta i mitten och sedan för jag ut det med fingret tills det blir ett tunt fint lager.

Permalänk

Nej, det där kräver att du rengör först. Innan du applicerar pastan i mitten. Minsta lilla dammkorn är det kört!
https://i.redd.it/29grqgw5cr131.jpg

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tänkte på detta häromveckan när jag bytte moderkort på en HP-server, garantiservice.

Den officiella instruktionen sa att man skulle byta kylpastan, även om CPU:n satt fast i en ram tillsammans med kylaren.
Instruktionen sa att man skulle sätta en massa små prickar, liknande det @Krux visade, samt tömma hela sprutan (liten).
Det var alltså för en Xeon Platinum 8168.

Kylpastan som följde med var en av de torraste sorter jag stött på, av märket "Shin Etsu". Får ju hoppas att den blir bättre när den blir varm, för det kändes inte alls något vidare att applicera så pass torr pasta när den som fanns där från början inte alls var så. Pastan var knappast gammal och det följde med tre sprutor till två CPU:er.

Personligen brukar jag annars köra med ett litet kryss, då på mindre CPU:er (inga TR/Xeon). Nästa gång kan det nog ev bli en stjärna, dvs kryss med fler streck.
På t ex bärbara utan värmespridare blir det mer stort riskorn men inte riktigt ärta.
Ska ju täcka hela snarare än att vara för lite. Beror på hur stor yta det är.

För övrigt kan man ofta vinna några grader på att byta kylpastan i färdigbyggda märkesdatorer eller bärbara. Bl a lyckades jag en gång sänka tempen på en bärbar så att den kom under något gränsvärde och fläkten gick tystare.

Permalänk
Proffsmobbare

Det gamla vanliga.

Permalänk
Medlem

Brukade köra ärta-metoden men har ändrat till att smeta ut i ett jämt laget över hela ytan.

Permalänk
Medlem

Jag ritar en smiley. Enligt https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appl... så skiljer det inte mer än 1C från den bästa appliceringen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte en enda person verkar göra rätt i det här forumet.

Kör kryssmetoden, har inget minne av att GamerNexus förordar utsmetningsmetoden som jag har läst på några ställen i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

https://thumbs.gfycat.com/HarshDimpledAzurevasesponge-max-1mb.gif

Inte en enda person verkar göra rätt i det här forumet.

Kör kryssmetoden, har inget minne av att GamerNexus förordar utsmetningsmetoden som jag har läst på några ställen i tråden.

Nä vi gör rätt. Du fel.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Att smeta ut verkar ju tämligen onödigt? Samtliga videos som visar hur någon trycker ut det(som för övrigt oftast inte har tillräckligt hårt tryck) med en genomskinlig skiva visar ju att det oavsett trycks ut jämnt. Det enda viktiga är att man applicerar tillräckligt, inte för mycket eller lite.

Ett stort riskorn ungefär har jag alltid kört men framöver kommer jag ta reda på vart kärnorna sitter och utgå ifrån det.

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Nä vi gör rätt. Du fel.

Nej, Processorsockeln ska också ha lite pasta.

Permalänk
Medlem

En ärta i mitten har alltid fungerat för mig och det har alltid varit jämn och full täckning på CPUn när jag plockat av kylaren.

Har nog för det mesta använt Artic MX då det är vad min lokala handlare alltid har på lager, men sist vart det den som följde med Noctua-kylaren, har inte kollat upp några tester om den men det kanske man skulle göra.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Slutat bry mig så mycket, man har visat om och om igen att det inte spelar någon verklig roll, så länge man inte har för lite, eller så pass mycket konduktiv pasta att man riskerar kortslutning vid överflöd. Luftfickor är det största problemet, även det ofta ett icke problem. Vill man undvika detta så ser man till att hela tiden ha pipen på tuben inuti materialet när man applicerar. Det är dock ganska teoretiskt. Jag har personligen aldrig upplevt problem oavsett metod eller mängd. En viss heads up för att amd processorer med icke centrerade kärnor får tillräckligt med pasta i de områden som står i vertikal relation till dessa. Men har inga data på det. Har någon det så tagga mig gärna med en länk så jag får se ☺️

Permalänk
Medlem

Bygger många datorer, det beror helt enkelt på CPU och kylare ser ut.
Säkert kort är väll att "smöra ut" det med ett kort eller nått då kan det inte bli fel.

Det finns många tester där det visar att det finns inga bra eller dåliga sätt att aplicera,,, förrutom dom rätt uppenbara då

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Under årens lopp

Under årens lopp har jag lärt mig nya rön, först visste jag knappt vad kylpasta var det var först när min pappa skaffade en Dell P4:ra som hade tror jag 3; något ghz men att det var den äldre varianten av P4 som körde på en lägre buss hastighet. Vet ej varför eller hur det kom sig men jag öppnade den burken och hade väck kylaren nån gång och fann mellan CPU kylfläns något som såg ut som något slags papper med vad jag tyckte det såg ut som kål liknande helt torr så jag tänkte detta känns inte bra och skaffade kylpasta och smetade på hans cpu.. det var då jag fick upp ögonen för att kylpasta är en viktigt komponent iaf förstod innebörden.. gick något bygge eller 2 och läste mig till i trådar om att rengöra CPU. Först rena ytor för kontakten och hur kylpasta täpper igen Micro iregulatorer i CPU kylflänsens till värkning så vid mitt P4 C bygge införskaffade jag en Zalman fläkt helt i koppar där ytan mot CPU svar spegelblank , då visste jag inte så mycket om hur man applicerar utan bara att CPU flänsen ska vara helt täckt , senare har jag lärt mig om tjocklekens betydelse av applicerad kylpasta. Artic fan som jag är har jag nästintill alltid kört med artic 3 silver pastan, har inte ens testat mx serien för det var så länge sedan jag byggde en dator nu. Jag trycker ut en klump ut tuben lägger i mitten och breddar med med tubens munstycke visst blir själva halsen kladdig men det skiter jag i jag smetar ut pastan utan extra verktyg , lägger en klut i varje hörn och pastan brukar hänge med så det blir som ett mönster sedan duttar jag med kylpasta tuben flera gånger så det blir små olika kratrar på hela CPU flänsen och smetar ut det med tuben det blir en och det är den tjockaste klicken i mitten sedan de 4ra andra är lite mindre till tagna de jag gjorde direkt efter den första i mitten och väldigt tunt är det för övrigt. Trycker ner kyldonet och ser till att det aldrig lyfts igen så ingen luft kommer in in under när ytorna träffat varandra skulle dom ej åt vrider kyl donet några grader vrider det på plats och fäster den jäveln tight som fan och så var det klart. Om det är många fästpunkter på kylanordningen korsdrag jag skruvarna skruvar alla till motstånd och sedan drar jag dom ordentligt i ett mönster system som kallas korsdragning. Det är jag i ett nötskal med en applikation av kylpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Ni som säger okokt riskorn, hur fan får ni täckning över hela ytan? En ärta ish är mer lagom och sprider sig över hela. De där riskornet gällde väl back in the days när IHS inte va uppfunnen

Har alltid använt mig av storleken av ett riskorn och varje gång när jag av någon konstig anledning eller bygger ny dator så är det på snudd 100% täckning av kylpastan.

Sedan vågar jag inte svara på om det är skillnad på vilken kylarlösning man använder men med Noctuas lösning där vad jag tycker kylaren ändå skruvas fast med ett rejält tryck kanske spridningen är bättre än en billigare "snäpp" montering.

Permalänk
Medlem

Förr använde jag alltid riskornsmetoden, nu brukar jag göra ett kryss från hörn till hörn på processorn och sen sätta dit kylaren.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Det här beror ju på vilket kylpasta det är.

En ledande pasta så lite som möjligt för att inte få kortslutning, en icke-ledande ett kryss.

På GPU eller andra kretsar utan IHS ett större kryss så det smetas ut även på sidorna av processorn, förutsatt att kylpastan ät icke-ledande.

Permalänk
Medlem

En klick som jag smetar ut i ett tunt lager med ett gammalt kreditkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Har alltid använt mig av storleken av ett riskorn och varje gång när jag av någon konstig anledning eller bygger ny dator så är det på snudd 100% täckning av kylpastan.

Sedan vågar jag inte svara på om det är skillnad på vilken kylarlösning man använder men med Noctuas lösning där vad jag tycker kylaren ändå skruvas fast med ett rejält tryck kanske spridningen är bättre än en billigare "snäpp" montering.

Kör enbart tornkylare/vattenkylare, och inga lågbudgettvarianter, och de där riskornet räcker inte för att täcka hela enligt min erfarenhet. Skulle säga att ha en 4.5mm lufgervärskula av bollmodels storlek är mer lagom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Expertgissare

Man kollar på Arctic Silver's hemsida för aktuell processor, man får ju tro att de som gör den bästa pastan vet hur man ska applicera den bäst
http://www.arcticsilver.com/methods.html

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Kör kryssmetoden, har inget minne av att GamerNexus förordar utsmetningsmetoden som jag har läst på några ställen i tråden.

Har inte GN två tester där båda visar att metoden är skitsamma så länge som man inte har alldeles för lite?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Riskorn ca och när man bytar kylpasta ser man att det har täckt bra
Alla möjliga sorter ,det som finns hemma

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

...garanterar bra täckning utan luftbubblor.

Luftbubblor är en myt som folk måste sluta sprida.