Söker termostat för el-golvvärme (fjärrstyrning + DIN)

Permalänk
Medlem

Söker termostat för el-golvvärme (fjärrstyrning + DIN)

Hej,

Söker en termostat för ca 2000W elektrisk golvvärme. Ett första krav är såklart att den ska gå att fjärrstyra. Sedan vore det nice med DIN-montering. Men där blir det smalt, har hittat "EB-Therm 800" enligt Bygghemma "går även att koppla till en fjärrstyrningsenhet, exempelvis din mobiltelefon, så att du kan kontrollera funktioner även när du inte är på plats." - men denna info kan jag inte hitta någon annanstans?

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/g...

finns ju denna också: https://www.m.nu/varme-kyla/inbyggnadstermostat-flush-on-off-...

Någon som har tips på ett alternativ?

Tack på förhand!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Jag har denna hemma, lite snyggare än eb-therm 800 imo.

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/g...

Dock är den sjukt dyr eftersom du måste köpa till wifi-enheten så de slutar på 2000+ / termostat.

Det borde gå o bygga ihop nå coolt m.h.a m.nu och komma undan med bättre och billigare grejer.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Jag har denna hemma, lite snyggare än eb-therm 800 imo.

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/g...

Dock är den sjukt dyr eftersom du måste köpa till wifi-enheten så de slutar på 2000+ / termostat.

Det borde gå o bygga ihop nå coolt m.h.a m.nu och komma undan med bättre och billigare grejer.

Tack för ditt svar, den va snyggt absolut - men helst skulle jag gömma den helt - där av DIN-monteringen. Men fjärrstyrning är ju även kritiskt - så kanske QUBINO termostaten kan vara vinnaren?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej,

Söker en termostat för ca 2000W elektrisk golvvärme. Ett första krav är såklart att den ska gå att fjärrstyra. Sedan vore det nice med DIN-montering. Men där blir det smalt, har hittat "EB-Therm 800" enligt Bygghemma "går även att koppla till en fjärrstyrningsenhet, exempelvis din mobiltelefon, så att du kan kontrollera funktioner även när du inte är på plats." - men denna info kan jag inte hitta någon annanstans?

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/g...

finns ju denna också: https://www.m.nu/varme-kyla/inbyggnadstermostat-flush-on-off-...

Någon som har tips på ett alternativ?

Tack på förhand!

Mest osynligt blir nog qubino,
det finns ett par tillverkare att välja på om du går på z-wave MEN då är frågan vad du har för kontroller eller hur du ska styra det?
tex qubino termostat 2 har haft ett firmware problem som gjort att inkluderingen inte blir färdig med många kontrollers, dom testar dock detta nu med en ny firmware men det kommer ta någon månad innan den implementeras skarpt då tester måste göras.
(jag kör dessa själv dock med vattenburen golvvärme) wifi eller andra protokoll på 2.4 bandet skulle jag aldrig köra på något så viktigt som värmestyrning, där vill åtminstone jag ha det stör fritt och krypterat så man kan lita på att kommandot utförs. Men har du inte andra strömatade enheter som använder z-wave så är risken att det inte heller är en bra lösning då det arbetar bäst i miljöer med många enheter så det byggs upp ett stabilt meash.

ps: m.nu ska tydligen ha rätt bra rabatter i morgon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Mest osynligt blir nog qubino,
det finns ett par tillverkare att välja på om du går på z-wave MEN då är frågan vad du har för kontroller eller hur du ska styra det?
tex qubino termostat 2 har haft ett firmware problem som gjort att inkluderingen inte blir färdig med många kontrollers, dom testar dock detta nu med en ny firmware men det kommer ta någon månad innan den implementeras skarpt då tester måste göras.
(jag kör dessa själv dock med vattenburen golvvärme) wifi eller andra protokoll på 2.4 bandet skulle jag aldrig köra på något så viktigt som värmestyrning, där vill åtminstone jag ha det stör fritt och krypterat så man kan lita på att kommandot utförs. Men har du inte andra strömmande enheter som använder z-wave så är risken att det inte heller är en bra lösning då det arbetar bäst i miljöer med många enheter så det byggs upp ett stabilt meash.

ps: m.nu ska tydligen ha rätt bra rabatter i morgon

Tack för ditt utförliga svar! Jag har köpt en Athom Homey Pro som jag tänkte sväljer det mesta. Lösningen i fråga skall vara till vårt fritidshus, så det är mycket viktigt att det är pålitligt då jag vill kunna övervaka/fjärrstyra när vi är 30 mil bort. Uppkopplingen är via fiber med en 4g-failover samt UPS så det känns rätt safe. Vilka alternativ till qubino:n finns det om man vill montera dem dolt? Tack på förhand

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Tack för ditt utförliga svar! Jag har köpt en Athom Homey Pro som jag tänkte sväljer det mesta. Lösningen i fråga skall vara till vårt fritidshus, så det är mycket viktigt att det är pålitligt då jag vill kunna övervaka/fjärrstyra när vi är 30 mil bort. Uppkopplingen är via fiber med en 4g-failover samt UPS så det känns rätt safe. Vilka alternativ till qubino:n finns det om man vill montera dem dolt? Tack på förhand

Heatit har din monterade lösningar, sedan har qubino ett par andra versioner för elektriska golvvärme. annars brukar man köra fibaro relä osv det som är viktigt att kolla på är, vad klarar enheten för last och så den kan styras av temperatur sensor utan att vara beroende av en kontroller om den skulle balla ur.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Heatit har din monterade lösningar, sedan har qubino ett par andra versioner för elektriska golvvärme. annars brukar man köra fibaro relä osv det som är viktigt att kolla på är, vad klarar enheten för last och så den kan styras av temperatur sensor utan att vara beroende av en kontroller om den skulle balla ur.

Orkar du länka någon specifik din thermostat? Jag lyckas inte hitta. Det är till 2000W golvärmelslinga.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Orkar du länka någon specifik din thermostat? Jag lyckas inte hitta. Det är till 2000W golvärmelslinga.

Nej, det vill jag inte då jag inte veta exackt vad du har för golv eller hur du tänkt placeringar och koppla in detta samt kan jag inte garantera vad som funkar med homey pro idag (är rätt länge sedan jag slängde ut min) Jag tycker du ska ta detta med den elektrikern du anlitar samt med homey så du får rätt saker och rätt placerat då detta är 230v i våtutrymme.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.