Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Undrar vad CO2 utsläppen är för vindkraftsverk och solceller?
Tänker om man måste transportera, bygga en fabrik för att bygga saker osv.

Frågan är om någon räknat på det.

Intressant är också hur man återvinner solceller och vinkraftverk...

Här har du en intressant dokumentär om just sol och vindkraft.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@Ibymafayhas: Pumpvattenkraft finns i Sverige också, det är bara att själva pumpfunktionen tagits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är rätt många tusen ton, beroende på storlek och den generella sammanblandningen av kärnkraftverk/reaktor får man nog dra till med 100000-400000 ton betong för ett någorlunda modernt kärnkraftverk. Å andra sidan kräver en vindturbin ett rätt duktigt fundament, en större installation av solpaneler detsamma och en damm för vattenkraft redigt med betong det också så antagligen är mängden betong per kilowattimme inte sämre för kärnkraft än för stora installationer av förnyelsebar el.

För övriga utsläppskällor: Environmental impact of nuclear power

Jo, i dagens designer med flera meter tjocka väggar blir det mycket betong. Som i mitt tidigare räkneexempel skulle det ju dock jämföras med 70 miljoner m2 solpaneler från Kina, det låter inte miljövänligt.
Dessutom tror jag det är svårt att återvinna vissa av dom sällsynta jordartsmetallerna som används i solceller, ett kärnkraftverk är ju inte mycket mer än stål och betong egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Stora nackdelen är att det är så dyrt, sol- och vindkraft är så mycket billigare. Möjligt att det kan finnas en nisch för att leverera kraft när det varken är sol eller vind men även där ser det ut att komma fram lösningar som helt enkelt är billigare.

Priset är alltså knäckfrågan. Säkerhet och avfall går att lösa men det kostar alltså.

Om vi drar bort alla straffskatter på kärnkraft, och drar bort alla bidrag för vindkraft/solkraft... även med supersäkerhet med tusentals väktare och annat så är det fortfarande flera gånger billigare med kärnkraft. dessutom är det pålitligt.

Sen med kärnavfall.. hur går det med solkraftspanelernas avfall? googla hur de grävs ner i sanden i massa länder, för att materielet inte kan återanvändas.

och kolla på utsläppen av mikroplaster, där svensk vindkraft släpper ut nästan lika mycket som hela bilindustrin i sverige.

Permalänk
Medlem

Tycker att man mycket väl kan peta upp nya (Gen IV) reaktorer till att nyttja, till att några vettigare alternativ för att skapa energi dyker upp.
https://fof.se/tidning/2021/1/artikel/byggstart-for-liten-sve... -- det rör på sig.

Indien som land vill bruka torium pga dess stora tillgångar av materialet. Verkar gå lite knackigt men men.
https://en.wikipedia.org/wiki/India%27s_three-stage_nuclear_p...

Vattenkraften här uppe kommer snart behövas mer eller mindre här uppåt, åt den egna inhemska industri. Sol och vindkraft är sånt som kommer och går, lik kontrasterna uppe till fjälls då vädret leker slumpmässigt med sin visselpipa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Krävs konstruktioner som är ekonomiska och det finns inte. Kan ta väldigt lång tid innan det finns om det satsas på det och när de väl kommer så kommer andra faktorer att begränsa produktionen/byggtakten.

Sant, Gen 4 är inget som vi kan bygga just nu idag till vettiga prisnivåer, men däremot kan vi satsa på det och forska så att vi kan börja prospektera för dem om ett antal år när vi har färdiga ekonomiska designer.

Som jag påpekade, det är ett utmärkt tillfälle nu att diskutera vilken väg vi vill ta inom elförsörjningen i framtiden. Just i och med att Gen 4 är nära förestående så kan vi börja arbeta för att bygga det "inom kort", eller nära förestående i tid kärnkraftverksmässigt sett. Däremot kommer vi behöva ta de stegen politiskt, åtminstone till att börja med.

Hade vi tagit den här diskussionen för säg, 10-15 år sedan så hade det bara funnits gen 3 på menyn. Inte pjåkigt det men gen 4 är så mycket mer intressant.

Permalänk
Medlem

Jämför Tyskland med Frankrike eller Ontario i Kanada på denna livekarta: https://www.electricitymap.org/
Säger rätt mycket.
Tyskland njuter av EU's högsta elpriser, rullande blackouter och höga utsläpp per producerad kWh, trots att dom satsat 4000 miljarder på sitt Energiewende. Så blir det när man inte har kärnkraft (och inte heller har massa vattenkraft).

Framtiden ligger dock i SMR'er (Small modular reactor) tror jag, det kommer pressa ner tiderna och priserna för nya kärnkraftverk. Blir lättare att placera dom nära förbrukarna också. När dessa kommer som brid-reaktorer så kommer det bli perfekt, bränslet kommer räcka 100 gånger längre och avfallet blir mycket mindre och "ofarligt" redan under 300-1000 år istället för 100.000 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Tycker att man mycket väl kan peta upp nya (Gen IV) reaktorer till att nyttja, till att några vettigare alternativ för att skapa energi dyker upp.
https://fof.se/tidning/2021/1/artikel/byggstart-for-liten-sve... -- det rör på sig.

Trevligt att det händer något, Sverige har ju duktigt sabbat den världsledande position inom civil kärnkraft vi hade. Vill minnas att Oskarshamn 1 var den första större lättvattenreaktor i världen som byggdes utan någon amerikansk teknik, inte illa för ett litet land som inte haft något omfattande kärnvapen program.
Att bara kunde komma på såna saker som tankeförbudet gör ju en mörkrädd, jävla Stasi fasoner.

Tyvärr finns det ju ingen kommersiellt gångbar Gen4 design i närtid, även om ryssarna och kineserna börjar närma sig. Lite synd då flera designer bevisades redan på 60-talet. Precis som med oljan var uranet för billigt för att nån skulle bry sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle mycket hellre se kärnkraft än t.ex kol iallafall. Går det inte att använda avfallet från kärnkraften igen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av geson:

Om vi drar bort alla straffskatter på kärnkraft, och drar bort alla bidrag för vindkraft/solkraft... även med supersäkerhet med tusentals väktare och annat så är det fortfarande flera gånger billigare med kärnkraft. dessutom är det pålitligt.

Sen med kärnavfall.. hur går det med solkraftspanelernas avfall? googla hur de grävs ner i sanden i massa länder, för att materielet inte kan återanvändas.

och kolla på utsläppen av mikroplaster, där svensk vindkraft släpper ut nästan lika mycket som hela bilindustrin i sverige.

Nej så är det inte. Du är nog lite dåligt påläst. Det har alltså skett ett dramatiskt prisfall på solpaneler de senste åren, något som många har missat. Solenergin är idag den billigaste energikällan, billigare än både olja och naturgas. Kärnkraften ligger nu flera gånger högre i pris än solenergin. Detta då helt utan subventioner åt något håll, bara den faktiska kostnaden.

Kanske skall tillägga att priset på solenergi gäller för länder som verkligen har sol. I Sverige är solenergi fortfarande en rätt halvkass investering. Bästa sättet för oss att utnyttja den billig solenergin är att importera den från storskaliga anläggningar sydeuropa eller nordafrika. Så att förkasta solenergin baserat på lönsamhetenm på anläggningar på våra breddgrader, särskilt småskaliga anläggningar, är missvisande.

Den matchen är klar. Återstår att lösa baskraften, alltså vad som behövs när solen inte lyser eller vinden inte blåser.

Vad gäller återvinning av solpaneler så tror jag knappast att det är något svårt problem. Likadant med mikroplaster. Låter som du läst någon FUD någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Du har hört det ? Det var ingen vidare källa...

Är väl rätt enkelt att räkna ut hur mycket utsläpp det blir, du har ett antal tusen ton betong, och en hel del stål (tank, rör, armeningsjärn). Vad skulle det vara mer för utsläpp ?
Utslaget över sin livslängd lär det vara försumbart, särkskilt om man jämför med den enorma mängden utsläppsfri el man genererar under tiden.

Har ingen källa för jag kommer inte ihåg om jag läste eller hörde det.
Däremot tycker jag du kastar sten i glashus för du har själv inte visat någon källa på dina påståenden.

Men visst hela tråden är ju enbart till för att killgissa och inte ha belägg.
Har du möjligen en källa på någon gen 4 reaktor i drift? Om inte så kanske någon som byggs och är klar inom ska vi säga fem år? Såg precis ditt inlägg...

Jag är inte emot kärnkraft utan mer att många här säger samma saker utan att ha läst eller visa källa och bara förespråka utan att egentligen ha hela bilden. Jag var/är inte bättre själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Sant, Gen 4 är inget som vi kan bygga just nu idag till vettiga prisnivåer, men däremot kan vi satsa på det och forska så att vi kan börja prospektera för dem om ett antal år när vi har färdiga ekonomiska designer.

Som jag påpekade, det är ett utmärkt tillfälle nu att diskutera vilken väg vi vill ta inom elförsörjningen i framtiden. Just i och med att Gen 4 är nära förestående så kan vi börja arbeta för att bygga det "inom kort", eller nära förestående i tid kärnkraftverksmässigt sett. Däremot kommer vi behöva ta de stegen politiskt, åtminstone till att börja med.

Hade vi tagit den här diskussionen för säg, 10-15 år sedan så hade det bara funnits gen 3 på menyn. Inte pjåkigt det men gen 4 är så mycket mer intressant.

Gen 4 är ungefär lika långt bort idag som för 10-15 år sedan.

Gen 4 har flera utmaningar, som att effektstorleken är mindre och som att materialen för t.ex. MSR (som är korrosivt) inte finns samt att de kommer ha kortare livstid i många fall.

Elförsörjningen? Ska man titta på kärnkraft ska man också titta på fjärrvärme och industriprocesser. Tittar man bara på elförsörjning så skulle det kunna lösas med HVDC till Östeuropa och ryska reaktorer.

Skreks ännu mer om torium/MSR för 15 år sedan än idag. Alla misslyckade projekt har också påverkat viljan att utveckla gen 4-reaktorer.

Permalänk
Medlem

Problemet blir splittringen av resurser, skall man gå på försiktighetsprincipen vet vi att vind och sol är bättre och säkrare på alla sätt. Löften om framtida underverk till reaktorer är än så länge bara pipe-dreams och förvillar den vanliga medborgaren (inklusive majoriteten av politikerna) att tro att vi inte omedelbart måste bygga ut vind och sol. Det blir reportage om hur renarna är rädda för vindkraftverk och ett vindkraftverk föll som blåses helt ur proportion. Något som inte blåsts ur proportion pga av vårt ointresse för forna Sovjet och deras förmåga att sopa saker under mattan är Chernobyl.

Dock superintressant med fortsatt forskning, speciellt småskaliga reaktorer.

Men... Det behövs egentligen inte alls det finns mer än tillräckligt bara i solenergi. Att komma över 50% verkningsgrad i produktionspaneler är betydligt mer intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har ingen källa för jag kommer inte ihåg om jag läste eller hörde det.
Däremot tycker jag du kastar sten i glashus för du har själv inte visat någon källa på dina påståenden.

Men visst hela tråden är ju enbart till för att killgissa och inte ha belägg.
Har du möjligen en källa på någon gen 4 reaktor i drift? Om inte så kanske någon som byggs och är klar inom ska vi säga fem år? Säg precis ditt inlägg...

Jag är inte emot kärnkraft utan mer att många här säger samma saker utan att ha läst eller visa källa och bara förespråka utan att egentligen ha hela bilden. Jag var/är inte bättre själv...

Källa till vad ? Vad ett kärnkraftverk är byggt av ?
Vi kan väl ta ett exempel från https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300, enligt tillverkaren krävs 160000m3 betong för en ESBWR på 1500MW. Vill du veta hur mycket stål kan du säkert fråga dom , är nog ingen hemlighet.

Vet inte om du läser dåligt, men jag skrev ju att det INTE finns några gångbara Gen4 designer idag, och då menar jag större modeller i samma storleks klass som tidigare generationer, och som kan konkurrera prismässigt.
Ryssarna har faktisk en rätt stor Gen4 igång https://en.wikipedia.org/wiki/BN-800_reactor , men dom klassificerar den som experimentiell, primärt för att testa bränsle för kommande modeller. När det är klart kanske den går över på en kommersiell bränslecykel, vem vet. I vilket fall som helst lär det inte byggas nån mer likadan, och då är det inte en gångbar modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gen 4 är ungefär lika långt bort idag som för 10-15 år sedan.

Gen 4 har flera utmaningar, som att effektstorleken är mindre och som att materialen för t.ex. MSR (som är korrosivt) inte finns samt att de kommer ha kortare livstid i många fall.

Elförsörjningen? Ska man titta på kärnkraft ska man också titta på fjärrvärme och industriprocesser. Tittar man bara på elförsörjning så skulle det kunna lösas med HVDC till Östeuropa och ryska reaktorer.

Skreks ännu mer om torium/MSR för 15 år sedan än idag. Alla misslyckade projekt har också påverkat viljan att utveckla gen 4-reaktorer.

Att säga att det är lika långt bort är att ta i lite. Det har skett framsteg, flera testreaktorer har körts och fler är under uppbyggnad. Grunden är lagd för att kunna börja bygga kommersiella reaktorer inom ett antal år. Vi befinner oss i en bra tid att säga "vi vill ha Gen 4-reaktorer i framtiden" och börja arbeta ner hindren vi har idag. Jag vågar tro på att vi klarar det, om vi bara vill.

Nog för att kärnkraft är svårt, speciellt om en vill göra det säkert och effektivt. Men fusion är svårare än fission och kräver betydligt mer av reaktorn, och även om många drömmer så är fusionsreaktorer ganska långt fram i tiden (och tillverkar också radioaktivt avfall). Det bästa vore egentligen om vi kunde ta tillvara både fission och fusion på ett bra sätt - men det är inte läge för det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Problemet blir splittringen av resurser, skall man gå på försiktighetsprincipen vet vi att vind och sol är bättre och säkrare på alla sätt. Löften om framtida underverk till reaktorer är än så länge bara pipe-dreams och förvillar den vanliga medborgaren (inklusive majoriteten av politikerna) att tro att vi inte omedelbart måste bygga ut vind och sol. Det blir reportage om hur renarna är rädda för vindkraftverk och ett vindkraftverk föll som blåses helt ur proportion. Något som inte blåsts ur proportion pga av vårt ointresse för forna Sovjet och deras förmåga att sopa saker under mattan är Chernobyl.

Dock superintressant med fortsatt forskning, speciellt småskaliga reaktorer.

Men... Det behövs egentligen inte alls det finns mer än tillräckligt bara i solenergi. Att komma över 50% verkningsgrad i produktionspaneler är betydligt mer intressant.

Nu finns det väl massa olika undersökningar, men om man tar ett exempel https://www.visualcapitalist.com/worlds-safest-source-energy/ är kärnkraft säkrare än både sol & vind, även inkluderat dom två stora olyckorna som skett.
Den nästan mer intressanta siffran är väl den för kol, 4400 döda av luftföroreningar / dag bara i Kina, det om något säger att alla medel behövs för att utrota den skiten. Det är väl därför kineserna bygger kärnkraftverk i raskt tempo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Att säga att det är lika långt bort är att ta i lite. Det har skett framsteg, flera testreaktorer har körts och fler är under uppbyggnad. Grunden är lagd för att kunna börja bygga kommersiella reaktorer inom ett antal år. Vi befinner oss i en bra tid att säga "vi vill ha Gen 4-reaktorer i framtiden" och börja arbeta ner hindren vi har idag. Jag vågar tro på att vi klarar det, om vi bara vill.

Nog för att kärnkraft är svårt, speciellt om en vill göra det säkert och effektivt. Men fusion är svårare än fission och kräver betydligt mer av reaktorn, och även om många drömmer så är fusionsreaktorer ganska långt fram i tiden (och tillverkar också radioaktivt avfall). Det bästa vore egentligen om vi kunde ta tillvara både fission och fusion på ett bra sätt - men det är inte läge för det just nu.

Håller inte med om att det är närmare än för 15 år sedan, flera som jobbat på LFTR har klappat ihop exempelvis. Framgångarna på SFR betyder inte så mycket, då det redan var något vi hade ganska bra koll på. SFR och HTGR fanns redan i drift för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Det här med Gen IV löser nog sig, då massan(av människor) ställer sig bakom och blir riktigt engagerade -- med ett stort horn i pannan. Kärnkraften känns ju för nuvarande så himla smutsig(!?) i vanlig folkmun, ja och bland våra folkvalda.

Nah man behöver sälja vad vi får för fördelar, om vi nu lyckas med denna nya teknik.

Kan två boosters från en Falcon Heavy automagiskt landa prydligt och snyggt tätt inpå nära varann... så kan vi nog lösa detta också tids nog. Det är ju som sagt inte raketforskning. Nej men, det behövs fokus och satsning på det här från alla håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Källa till vad ? Vad ett kärnkraftverk är byggt av ?
Vi kan väl ta ett exempel från https://nuclear.gepower.com/build-a-plant/products/nuclear-power-plants-overview/bwrx-300, enligt tillverkaren krävs 160000m3 betong för en ESBWR på 1500MW. Vill du veta hur mycket stål kan du säkert fråga dom , är nog ingen hemlighet.

Vet inte om du läser dåligt, men jag skrev ju att det INTE finns några gångbara Gen4 designer idag, och då menar jag större modeller i samma storleks klass som tidigare generationer, och som kan konkurrera prismässigt.
Ryssarna har faktisk en rätt stor Gen4 igång https://en.wikipedia.org/wiki/BN-800_reactor , men dom klassificerar den som experimentiell, primärt för att testa bränsle för kommande modeller. När det är klart kanske den går över på en kommersiell bränslecykel, vem vet. I vilket fall som helst lär det inte byggas nån mer likadan, och då är det inte en gångbar modell.

Du kanske kan tagga ner lite?

Nu har jag bara läst sammanfattningen och orkar inte gå igenom metodik mm så det får du gärna göra om du orkar men enligt rapporten från KTH så krävs det ca 2000 vindkraftverk för att ersätta Ringhals.
Vindkraftverken kostar ca 40 miljarder och kärnkraften 70 något miljarder.
Vindkraftverk ca 990 tusen ton CO2 och kärnkraft 2,5 miljoner ton.

http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1235542/FULLTEXT01...

Läst från flera andra också att det inte är så miljö och klimatvänligt som många vill få det till. Iof läst andra (Vattenfall) som säger att det är klimatvänligt...

Du får det att låta som en enkel fråga men det är inte det.
Visst hade gen4 - som låter lite som oled gjorde för tv apparater för tio år sedan - varit i drift då kanske jag hade hållit med men inte i dagsläget.

Detta är alltså ur klimat och CO2 perspektiv plus kostnad. Sen om det krävs kärnkraft för reglering eller av andra anledningar det har jag ännu mindre aning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Intressant!

Det hade varit tufft om allt kring kärnkraft blev drivet av el från själva reaktorn.
Materialet grävs fram med el, fraktas med el, och spillmaterialet fraktas med el!

Ja, det hade vart coolt. Men om dom skulle bygga gen 4 så skulle det heller inte kräva lika mycket uran då man kan använda den längre än gamla gen.

Lite ironi är att ett kärnkraftverk behöver el för att kyla reaktor, men den kan inte använda sin egen el.

Skrivet av Balconette:

Det planeras ju för att hela Kirunas gruvindustri ska gå över på el. Det som blir tokigt i ekvationen är att alla de mängder el som kommer behövas måste ju finnas tillgängliga. Vi har elbrist idag, samtidigt som vi exporterar massor.

Japp, så är det inga smarta personer som styr landet just nu, vi hade behövs mer kärnkraftverk för att klara av det.

Kom ihåg att vi måste undvika att dammsuga för att spara på elen.

Jag måste vara en bra förebild har inte använt en dammsuga på länge.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av robzzi90:

Jag är för kärnkraft men givetvis ska man fortsätta utveckla andra metoder som levererar kraft. Handla el från kolkraftverk placerade i Östeuropa är väll inte direkt jättebra. Det som allmänt stör mig i kärnkraftsdebattens är det du nämner i ditt inlägg. 90% av "debattörerna" tror att tekniken inom kärnkraft stått till sedan Tjernobyl. Tycker inte heller att man i politiken har vart duktig i att framföra dessa framsteg för den breda massan överlag.

Exakt! 👍

Jag är också för _modern_ kärnkraft, _starkt_ för.

Politiker, "intre$$eorganisationer" och okunniga fortsätter förstås vara indoktrinerade och _indoktrineraNde_ in i det sista, tyvärr.

Det är (delvis) en fin tanke att exakt allt och alla ska färdas elektriskt, och att vi ska vara nära CO²-neutrala med bara sol, vind och vatten... men det är varken realistiskt eller rationellt att exkludera något som _hållbar_ kärnkraft ur den visionen, än mindre när elförbrukning lär öka.

Dessutom, med det kärnavfall som redan ligger nergrävt sedan kärnkraft togs i bruk, så kan man ju tycka att det är vår skyldighet att utveckla något som kan "käka upp" det... som nya typer av kärnkraft!
Det kan hyvla bort både mängd och tid för både gammalt och nytt slutförvar - ner till max. 1-2% samtidigt som det ger ofantligt mer energi från nytt bränsle.

Någon gång i framtiden har vi förhoppningsvis bra alternativ till fissionskraft, men bara sol, vind och vatten räcker inte inom överskådlig tid.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du kanske kan tagga ner lite?

Nu har jag bara läst sammanfattningen och orkar inte gå igenom metodik mm så det får du gärna göra om du orkar men enligt rapporten från KTH så krävs det ca 2000 vindkraftverk för att ersätta Ringhals.
Vindkraftverken kostar ca 40 miljarder och kärnkraften 70 något miljarder.
Vindkraftverk ca 990 tusen ton CO2 och kärnkraft 2,5 miljoner ton.

http://kth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1235542/FULLTEXT01...

Läst från flera andra också att det inte är så miljö och klimatvänligt som många vill få det till. Iof läst andra (Vattenfall) som säger att det är klimatvänligt...

Du får det att låta som en enkel fråga men det är inte det.
Visst hade gen4 - som låter lite som oled gjorde för tv apparater för tio år sedan - varit i drift då kanske jag hade hållit med men inte i dagsläget.

Detta är alltså ur klimat och CO2 perspektiv plus kostnad. Sen om det krävs kärnkraft för reglering eller av andra anledningar det har jag ännu mindre aning om.

Jag ser inte riktigt samma sak när jag läser, deras abstract verka ha helt andra siffror än beräkningarna längre ner (punkt 4.1.4 & 4.2)

"Med en kalkylränta på 6 % och en
teknisk livslängd på 20 år beräknas att den totala kostnaden för drift och underhåll är 17,2
miljarder kr. Detta medför att den totala kostnaden för 1927 vindkraftverk, med en livstid på
20 år, är cirka 66,5 miljarder kr. Detta innebär att kostnaden för vindkraft är ca 328 kr/ MWh."

"Uppstart av en reaktor beräknas kosta 47 miljarder kr och rivning av reaktor i förtid 29
miljarder kr där kostnader går till “Hundratusentals ton stål och betong som måste monteras
ned och tas om hand på olika sätt. Tungt vatten, neutronbestrålning, radiologiska
karteringar, friklassning, avfallsmanagement, dekontamination, sönderdelning av
interndelar”. Den totala summan uppskattas till 76 miljarder kr. Detta resulterar i att
kostnaden för kärnkraft är 167 kr/ MWh."

"Enligt Vattenfalls vindkraftsanalys släpps det ut cirka 1600 ton koldioxid, per
producerat vindkraftverk, varje år. För 1927 vindkraftverk, med en teknisk livslängd
på 20 år, medför detta ett totalt koldioxidutsläpp på 3,1 miljoner ton.
• Enligt Vattenfalls kärnkraftverksanalys släpper de två reaktorerna i Ringhals, under
sin 45 åriga livstid, ut 2,3 miljoner ton CO2"

Vad jag kan se är det både dubbel kostnad och högre co2 utsläpp för vindkraft i deras analys.

Dessutom glömmer dom ett par viktiga saker:
1. Man räknar med 30% effektfaktor, enligt Svensk vindenergi ligger vi idag på 11%, med förhoppning om 20% i nyare installationer. https://svenskvindenergi.org/vindkraft/fragor-och-svar-om-vindkraft#_Toc486413091
2. Man räknar med 20 år livslängd vilket säkert kan stämma på land, men det är 1/3 av ett nybyggt kärnkraftverk, så man får ju tre-dubbla kostnader och utsläpp för vindkraften där.
3. Man nämner inte heller dom stora kostnaderna för den reservkraft som skulle behövas. Kärnkraft är inte vettigt som reservkraft, så då ligger naturgas närmast då vattenkraften inte går att bygga ut utan att förstöra dom sista älvarna.. Knappast nån vinnare i klimatdebatten.
4. Man tar ingen hänsyn till hur mycket 2000 vindkraftverk stör, ljudmässigt och visuellt. Man kan ju bygga till havs, men det är dyrare och livslängden blir kortare.

Nä, det exjobbet ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Nu finns det väl massa olika undersökningar, men om man tar ett exempel https://www.visualcapitalist.com/worlds-safest-source-energy/ är kärnkraft säkrare än både sol & vind, även inkluderat dom två stora olyckorna som skett.
Den nästan mer intressanta siffran är väl den för kol, 4400 döda av luftföroreningar / dag bara i Kina, det om något säger att alla medel behövs för att utrota den skiten. Det är väl därför kineserna bygger kärnkraftverk i raskt tempo.

Det stora problemet är att solkraft decentraliserar makten från energiindustrin så det är väldigt svårt att lita på den här typen av rapporter. Till det det faktum att fosterskador kommer komma långt fram i tiden och kan inte finnas med i den där rapporten, inte heller eventuella olyckor med avfallet de närmsta 100 000 åren. Oljeindustrin slåss inte för just oljan, de slåss för att konsumenter skall vara beroende av en industri för sin energi. Kärnkraften är likadan, kan inte decentraliseras utan skapar enorm maktkoncentration i en branch som otaliga gånger ertappats med marknadsmanipulering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det stora problemet är att solkraft decentraliserar makten från energiindustrin så det är väldigt svårt att lita på den här typen av rapporter. Till det det faktum att fosterskador kommer komma långt fram i tiden och kan inte finnas med i den där rapporten, inte heller eventuella olyckor med avfallet de närmsta 100 000 åren. Oljeindustrin slåss inte för just oljan, de slåss för att konsumenter skall vara beroende av en industri för sin energi. Kärnkraften är likadan, kan inte decentraliseras utan skapar enorm maktkoncentration i en branch som otaliga gånger ertappats med marknadsmanipulering.

Visst är det trevligt att kunna producera sin egen el, dessutom skattefritt, hade jag också gjort om jag hade villa. Det löser dock inte problemet att man inte kan basera ett stabilt elsystem på variabla källor.
Ju mer förnyelsebart, desto mer reservkraft eller lagring behövs, och den kommer inte vara decentralicerad, och dessutom dyr då du kommer behöva mycket effektreserv som utnyttjas dåligt. Särskilt i fallet med solkraft som producerar 0 varje natt, och som minst på vintern när behovet är som störst.

Sen kommer självklart inte staten låta folk få energi skattefritt för evigt, precis som vi kommer få kilometerskatt på el-bilar för att kompensera skatte bortfall från fossila bränslen vad det lider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Balconette: Det är svårt för en privat företagsgrupp att låna 80 miljarder som kanske blir 160 miljarder innan anläggningen står klar.

Att slå ut det på varje medborgare blir lite ointressant. 80 miljarder är t.ex. mer än de sedlar och mynt som finns i cirkulation, så det är inte som att vi kan spara ihop mynt i några år och skänka till kärnkraftsbygge.

Stater undviker redan EPR när de står för risken, och ATMEA1 projektet föll också samman när Turkiet inte kunde finansiera projektet. Gen 4 riskerar att ha ännu större finansiella risker.

Ptja, enligt en snabb googling så ger Sverige 49miljarder kr i bistånd varje år.
Två år utan att skänka bort pengar och vipps vi har framtidssäkrat en stor del av vår infrastruktur.

Pengarna finns men inte tillräckligt många är överens om vart dom ska hamna.

"Sverige satsat 273 miljoner kronor på en antikorruptionsmyndighet i Guatemala."
https://www.svt.se/nyheter/sveriges-bistandsbudget-ar-for-sto...
Hur länge och hur långt hade dom pengarna hjälpt till i forskning för ny energiteknik?

Historiskt sett så har billig energi fört utvecklingen framåt snabbare, tänk efter vad ångkraft och olja har gjort för våran utveckling.

Finns det lovande förutsättningar att utveckla säker och billig el med tex Gen 4 kärnkraftverk så är det våran skyldighet att investera i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Ptja, enligt en snabb googling så ger Sverige 49miljarder kr i bistånd varje år.
Två år utan att skänka bort pengar och vipps vi har framtidssäkrat en stor del av vår infrastruktur.

Pengarna finns men inte tillräckligt många är överens om vart dom ska hamna.

"Sverige satsat 273 miljoner kronor på en antikorruptionsmyndighet i Guatemala."
https://www.svt.se/nyheter/sveriges-bistandsbudget-ar-for-sto...
Hur länge och hur långt hade dom pengarna hjälpt till i forskning för ny energiteknik?

Historiskt sett så har billig energi fört utvecklingen framåt snabbare, tänk efter vad ångkraft och olja har gjort för våran utveckling.

Finns det lovande förutsättningar att utveckla säker och billig el med tex Gen 4 kärnkraftverk så är det våran skyldighet att investera i det.

Det går inte att prata om internationell forskning samtidigt som man skär bort internationellt bistånd. Skyldighet?

Att bygga en forsknings-/experimentreaktor idag kostar flera hundra miljarder, att bygga gen 3/4-reaktorer för att ersätta olja, gas och kol än mer så. Det är inget som finns i statsbudgeten och pengarna måste lånas, till slut kanske vi lånar 100 miljarder för att bygga en ny reaktor (gen 3), men det är bara säkert inte billigt man får med där och det gör i det stora hela väldigt lite om vi har en extra reaktor eller inte. Du kommer inte hitta pengarna det handlar om, om vi ska bygga i större skala och sådana jämförelsen med andra budgetposter är helt irrelevant. 8000 kr per invånare eller dylikt måste man sätta i relation till att vi redan är belånade till ca 430 000 kr per invånare med bara privata skulder, vilket är högst i världen efter Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Jag ser inte riktigt samma sak när jag läser, deras abstract verka ha helt andra siffror än beräkningarna längre ner (punkt 4.1.4 & 4.2)

"Med en kalkylränta på 6 % och en
teknisk livslängd på 20 år beräknas att den totala kostnaden för drift och underhåll är 17,2
miljarder kr. Detta medför att den totala kostnaden för 1927 vindkraftverk, med en livstid på
20 år, är cirka 66,5 miljarder kr. Detta innebär att kostnaden för vindkraft är ca 328 kr/ MWh."

"Uppstart av en reaktor beräknas kosta 47 miljarder kr och rivning av reaktor i förtid 29
miljarder kr där kostnader går till “Hundratusentals ton stål och betong som måste monteras
ned och tas om hand på olika sätt. Tungt vatten, neutronbestrålning, radiologiska
karteringar, friklassning, avfallsmanagement, dekontamination, sönderdelning av
interndelar”. Den totala summan uppskattas till 76 miljarder kr. Detta resulterar i att
kostnaden för kärnkraft är 167 kr/ MWh."

"Enligt Vattenfalls vindkraftsanalys släpps det ut cirka 1600 ton koldioxid, per
producerat vindkraftverk, varje år. För 1927 vindkraftverk, med en teknisk livslängd
på 20 år, medför detta ett totalt koldioxidutsläpp på 3,1 miljoner ton.
• Enligt Vattenfalls kärnkraftverksanalys släpper de två reaktorerna i Ringhals, under
sin 45 åriga livstid, ut 2,3 miljoner ton CO2"

Vad jag kan se är det både dubbel kostnad och högre co2 utsläpp för vindkraft i deras analys.

Dessutom glömmer dom ett par viktiga saker:
1. Man räknar med 30% effektfaktor, enligt Svensk vindenergi ligger vi idag på 11%, med förhoppning om 20% i nyare installationer. https://svenskvindenergi.org/vindkraft/fragor-och-svar-om-vindkraft#_Toc486413091
2. Man räknar med 20 år livslängd vilket säkert kan stämma på land, men det är 1/3 av ett nybyggt kärnkraftverk, så man får ju tre-dubbla kostnader och utsläpp för vindkraften där.
3. Man nämner inte heller dom stora kostnaderna för den reservkraft som skulle behövas. Kärnkraft är inte vettigt som reservkraft, så då ligger naturgas närmast då vattenkraften inte går att bygga ut utan att förstöra dom sista älvarna.. Knappast nån vinnare i klimatdebatten.
4. Man tar ingen hänsyn till hur mycket 2000 vindkraftverk stör, ljudmässigt och visuellt. Man kan ju bygga till havs, men det är dyrare och livslängden blir kortare.

Nä, det exjobbet ger jag inte mycket för.

Ja se där. Bra jobbat!
Tur att jag brasklappade och pratade om andra källor 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Den togs bort för flera år sedan.

Skrivet av Balconette:

Den var straffbeskattad, den skatten fick tas bort när politiker fick press på sig att det inte är hållbart. Problemen var att besluten om nedläggning hade redan hunnit tas vid den tidpunkten och det är effekten av det vi ser nu.

My bad.

Den försvann 2018.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ämnet kärnkraft ÄR ett politiskt ämne och då jag läst att politiska diskussioner inte är ok varför denna tråd?
Förfärande obildat att hitta denna tråd av ovanstående anledning.
Det största beviset är att vi haft en folkomröstning om kärnkraften som fortfarande gäller!
Eller är den som godkände detta dåligt påläst?

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Sol o vind kraft inte är konstant och vi inte har vettiga batterier för att lagra energin så är jag väldigt mycket FÖR kärnkraft.
Kärnkraft är totalt oberoende av väder. Den kan producera on demand när som helst. De nya kärnkraftverken är väldigt säkra. Det är inga tjernobyl vi har idag lixom. Sen ska man inte vara en åsna som Japan o bygga kärnkraft på en strand vid stora tektoniska plattor där man vet att det finns Tsunamirisk. (Fukushima).

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros