Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem

@Balconette: Det är svårt för en privat företagsgrupp att låna 80 miljarder som kanske blir 160 miljarder innan anläggningen står klar.

Att slå ut det på varje medborgare blir lite ointressant. 80 miljarder är t.ex. mer än de sedlar och mynt som finns i cirkulation, så det är inte som att vi kan spara ihop mynt i några år och skänka till kärnkraftsbygge.

Stater undviker redan EPR när de står för risken, och ATMEA1 projektet föll också samman när Turkiet inte kunde finansiera projektet. Gen 4 riskerar att ha ännu större finansiella risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Problemet är väl också vi potentiellt kan byta regering var 4:e år, och då kan ju dom 10-tals miljarderna eventuellt gå upp i rök, och inte på 50-100år.
Glöm inte att det finns en hel del människor som dessa, och dom har rösträtt:
https://pbs.twimg.com/media/EtyNjs8XEAIwxZc?format=jpg&name=large

Skrämmande...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Hur ser livslängden ut på solpaneler? Jag har hört att dom som är i rymden tappar kapacitet och till sist dör, jag antar att samma gäller för dom på jorden?

Och är det någon som har någon källa på att det som den äldre herren säger i detta klippet?
https://www.youtube.com/watch?v=YS68Ga6o0-I&t

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Jag är för kärnkraft så länge inga bättre alternativ finns.

MEN - om man nu menar allvar med att ta bort kärnkraften, så måste man ju "face the music", dvs vi får bygga ut vattenkraften ordentligt o bygga vindkraft-farmar, köra solceller o vågkraft där det passar bäst - o satsa på typ Tesla-Wall-Batterier för att spara EL tills den behövs.

Den politik som förs i Sverige vill bara ta bort kärnkraften, att ersätta den utan att importera ful-el, det diskuteras inte.

o även om vi kan minska förbrukningen genom att modernisera, så kommer mer el behövas för

1. Tillväxt av industri
2. mer tåg, ladda el-bilar
3. Befolkningen ökar vilket ger ökade behov
4. Vi står inför en ny teknikrevolution, där en massa nya "saker" kommer uppfinnas och bli en del av vår vardag, alla dessa kommer kräva el

// LZ

Vi håller tillbaka vår egen utveckling genom att ta så bångstyriga beslut att bara satsa på "förnybart". Om vi satsade stenhårt såsom våra förfäder gjorde för oss när de byggde dagens reaktorer skulle vi kunna göra flera tekniksprång till nytta för hela samhället.

Nej, solceller, vindkraft och vattenkraft kommer inte räcka till. Vi måste planera för mer stabil el som kan leverera dygnet runt året runt. Helst på sikt bygga bort vattenkraften, för den gör faktiskt stor skada i våra ekosystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Balconette: Det är svårt för en privat företagsgrupp att låna 80 miljarder som kanske blir 160 miljarder innan anläggningen står klar.

Att slå ut det på varje medborgare blir lite ointressant. 80 miljarder är t.ex. mer än de sedlar och mynt som finns i cirkulation, så det är inte som att vi kan spara ihop mynt i några år och skänka till kärnkraftsbygge.

Stater undviker redan EPR när de står för risken, och ATMEA1 projektet föll också samman när Turkiet inte kunde finansiera projektet. Gen 4 riskerar att ha ännu större finansiella risker.

Därför jag säger att kärnkraft borde projekteras helt utanför marknadstänket. Det kommer vara mer lockande för riskkapitalister att investera i kortsiktig el så marknaden kommer aldrig bygga ett kärnkraftverk åt oss. Däremot om vi som samhälle bestämmer sig såsom våra föräldrar/gammelföräldrar en gång gjorde, då kommer vi ha energi att luta oss tillbaka på som alltid finns där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Därför jag säger att kärnkraft borde projekteras helt utanför marknadstänket. Det kommer vara mer lockande för riskkapitalister att investera i kortsiktig el så marknaden kommer aldrig bygga ett kärnkraftverk åt oss. Däremot om vi som samhälle bestämmer sig såsom våra föräldrar/gammelföräldrar en gång gjorde, då kommer vi ha energi att luta oss tillbaka på som alltid finns där

Som jag pekade på, med dyra konstruktioner så hjälper det inte med stater som garant eller finansiär heller.

Tvivlar på att Sverige kommer bygga kinesiska eller ryska reaktorer, och då finns det bara de som är på tok för dyra för t.o.m. stater att axla ansvaret för.

Vi kan såklart bygga elledningar istället, men vi kommer inte komma ifrån att den mesta energin kommer från fossila bränslen bara för att vi flyttar den mesta av förbrukningen av dito utanför EU.

Det är riskkapitalisterna som behövs om vi ska gå ifrån fossila bränslen eller som du tycker även vattenkraft, SSAB behöver en reaktor inne i sin byggnad för stålproduktion i Oxelösund och i Luleå, LKAB behöver också några reaktorer där de producerar sin järnmalmspellets. Finns ingen värld där det kommer hända på stor skala däremot.

Permalänk
Medlem

Fördelarna är ju uppenbara, vill man ha massiv elproduktion som inte beror på väderförhållande (vindkraft) och vilken tid på dygnet det är och vilken årstid det är (solpaneler) och inte generar koldioxid (kol/gas/oljekraftverk) är kärnkraften svårslagen. Vattenkraft är väl egentligen ännu bättre men det finns ju inte möjlighet att bygga ut den för att täcka hela vår energiproduktion då vi inte har tillräckligt med älvar. I andra länder som inte har ännu mindre älvar är det ännu svårare.

Nackdelarna är ju också uppenbara, det finns en mycket liten risk för härdsmälta. De flesta tänker väl på Tjernobyl när det diskuteras men moderna kärnkraftverk är ju designade på ett helt annat sätt än vad reaktorn i Tjernobyl var och har inte samma risker (om än att risken inte är noll).

Den andra nackdelen är vad man skall göra med restprodukterna. Det finns ju reaktorer som producerar mindre mängd restprodukter än vad våra kärnkraftverk gör (som ju är rätt gamla) men det är svårt att helt eliminera restprodukter som måste tas om hand på något sätt.

I slutändan blir det ju också en kostnadsfråga, blir andra energislag billigare finns det ju heller ingen anledning att bygga kärnkraftverk.

Jag roade mig med att googla hur mycket av världen energiproduktion som är kolbaserad och enligt IEA är det 38.5 %. Hade man ersatt det med kärnkraft hade man kommit en lång väg i att minska utsläppen av koldioxid. (I Sverige är väl andel inhemsk kol noll men eftersom vi importerar el från andra länder är väl en lite del av den svenska elproduktionen kolbaserad).

Lång video om kärnkraft men väl värd att se https://www.youtube.com/watch?v=baQelfQAH54

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Den jämförelsen är dock helt irrelevant. Du slår ut kostnaden för ett kärnkraftverk på hela populationen när kraftverket endast kan försörja en mindre del av denna population med el. Den faktiska kostnaden per elförsörjd individ blir därmed betydligt högre än 8kkr.
Samtidigt kan solceller till en villa sörja för villans årliga totalförbrukning, och då huserar genomsnittsvillan antagligen betydligt fler än en person. Här blir kostnaden per individ alltså lägre än de ~125k som är den typiska kostnaden.

Förstår inte riktig vad det spelar för roll vem som försörjs med vilken el, det viktiga är att vi har exakt rätt mängd el på rätt plats dygnet runt, och mitt i natten får du inget från en solpanel, inte heller i villan dom sitter på.

Enligt Vattenfall levererar en solinstallation för 125kkr (med subventioner) i genomsnitt 10000kWh/år, vilket om man slår ut det över ett år blir c:a 1.15kW medeleffekt. Detta är med 69m2 paneler som kräver ett hyfsat stort villatak. https://www.vattenfall.se/solceller/solcellspaket/
Om du räknar på en kärnreaktor på 1300MW som går 90% av tiden har du en medeleffekt på 1170000kW, d.v.s. runt en miljon gånger mer el utslaget på ett år, och ännu viktigare, samma mängd dygnet runt.
Så kostnaden för motsvarande solpaneler (125000*1000000) är om jag räknar rätt 125 miljarder, inte inräknat subventionerna och kostnaden för reservkraften när det är mörkt. För dom pengarna får man mer än två stora reaktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur ser livslängden ut på solpaneler? Jag har hört att dom som är i rymden tappar kapacitet och till sist dör, jag antar att samma gäller för dom på jorden?

Här finns två skiljda faktorer: livslängd och garanterad effekt. Över tid så kommer en panel tappa effekt, genom exempelvis sådant som skador (vilket är en stor faktor även i rymden), men livslängden är rätt lång. Många kommersiella paneler levereras med en garanti gällande effekt, exempelvis att panelen skall klara 80% av ursprungseffekten i minst 30 års tid. Panelen kan dock fortsätta generera elektricitet betydligt längre så, men effekten fortsätter minska.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Läste någonstans att byggandet av ett kärnkraftverk har otroligt höga CO2 utsläpp att det inte gynnar klimatet.
Har varit för kärnkraft men är inte lika säker längre. Dock tycker jag det var dumt att lägga ner forskning och utbilda folk för att hitta bättre kärnkraft som är säkrare, billigare och bättre för klimat och miljö.

Kan inte säga mycket om det men så är det nog med rätt mycket. Solceller ska ju t.ex. också vara riktigt smutsigt att tillverka vad jag förstått. Har väldigt svårt att tro att man inte går plus med ett kärnkraftverk som sedan inte släpper ut något under resten av sin livstid.

Likväl, om så skulle vara fallet så håller jag med om att kärnkraft blir betydligt mer ointressant.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte kärnkraft men det är högst olyckligt att reaktortekniksutveckling och integration/acceptans av i olika länders elförsörjning har hämmats på politisk/populistisk väg. Man går domedagsprofeters ärenden genom att försöka stänga den dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Läste någonstans att byggandet av ett kärnkraftverk har otroligt höga CO2 utsläpp att det inte gynnar klimatet.
Har varit för kärnkraft men är inte lika säker längre. Dock tycker jag det var dumt att lägga ner forskning och utbilda folk för att hitta bättre kärnkraft som är säkrare, billigare och bättre för klimat och miljö.

Undrar vad CO2 utsläppen är för vindkraftsverk och solceller?
Tänker om man måste transportera, bygga en fabrik för att bygga saker osv.

Frågan är om någon räknat på det.

Intressant är också hur man återvinner solceller och vinkraftverk...

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Förstår inte riktig vad det spelar för roll vem som försörjs med vilken el, det viktiga är att vi har exakt rätt mängd el på rätt plats dygnet runt, och mitt i natten får du inget från en solpanel, inte heller i villan dom sitter på.

Det spelar ingen roll vem som försörjs på vilket sätt. Inlägget jag kommenterade gjorde en jämförelse vars siffror blev kraftigt felaktiga då den försökte jämställa siffror som var beräknade på helt olika sätt och visade helt olika saker.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Det vi behöver är gen 4, den kan ta vara på mer uran och skulle kunna göra så att vi kan återanvända all gamla uran i några år till.

Det bästa vore ju att bygga ett kärnkraftverket som Bild Gates har hjälpt till att ta fram, dock är den otestad den skulle ha vart testad i Kina för några år sen men bliv stoppa på grund av handel krig.

Sen så är kärnkraftverket ett rent och miljövänligt, om man använder el för att gräva fram uran.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Kan inte säga mycket om det men så är det nog med rätt mycket. Solceller ska ju t.ex. också vara riktigt smutsigt att tillverka vad jag förstått. Har väldigt svårt att tro att man inte går plus med ett kärnkraftverk som sedan inte släpper ut något under resten av sin livstid.

Likväl, om så skulle vara fallet så håller jag med om att kärnkraft blir betydligt mer ointressant.

Å andra sidan kan en argumentera för att om en har ett kärnkraftsdrivet elnät där delarna till kärnkraftverket byggs och produceras så är utsläppen noll. De där "produktionen släpper ut koldioxid"-argumenten är baserade på att elen som bygger komponenterna är smutsigt producerad.

Finns fall där den kemiska aspekten av en produktion bidrar till tillverkning av koldioxid, men det går ju att hantera på andra sätt än att bara släppa ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det vi behöver är gen 4, den kan ta vara på mer uran och skulle kunna göra så att vi kan återanvända all gamla uran i några år till.

Det bästa vore ju att bygga ett kärnkraftverket som Bild Gates har hjälpt till att ta fram, dock är den otestad den skulle ha vart testad i Kina för några år sen men bliv stoppa på grund av handel krig.

Sen så är kärnkraftverket ett rent och miljövänligt, om man använder el för att gräva fram uran.

Spännande, hur vanligt är det att man använder el för att gräva uran, sker det någon utveckling på den fronten?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner att jag kan för lite om kärnkraft för att kunna bestämma om jag tycker om vi ska ha det eller inte.

Fördel kärnkraft: Fossilfritt, och kräver väldigt lite bränsle för att fungera. Dessutom är det en extremt säker energikälla, även om man räknar med Tjernobyl och Fukushima så har kärnkraften, per producerad kilowatt-timme skördat färre dödsoffer än alla andra former av kraftgeneration. Den stora skillnaden är att det är "civilbefolkningen" som blir drabbad av dessa dödsfall, snarare än t.ex. gruvarbetare, solpanelsinstallatörer som ramlar av tak, etc. Det är nog därför, tror jag, som kärnkraft är så politiskt svårt. Det är mycket lättare att ignorera en grupp människor i riskabla jobb som de "själva valt att ta" än en allmänhet. Slutförvaring är också ett problem, men det går att lösa seriöst, så länge den politiska viljan finns.

Nackdel kärnkraft: Det är en väldigt ovariabel kraftkälla, som kräver att man har reglerkraft ovanpå för att kunna lösa toppar och dalar i konsumptionen. På det sättet så har den samma problem som förnybara källor som sol och vind fast omvänt.

Här i Norden så har vi dock tillgång till enorma mängder vattenkraft, både vår egna produktion här i Sverige och även en enorm mängd i Norge, som tillgodoser reglerbehovet på ett bra sätt.

Det leder mig till slutsatsen att kärnkraft eller ej till slut är en kostnadsfråga, och för att det ska vara rättvisande så måste man ha med hela livscykeln inkl slutförvaring. Det är supersvårt att räkna på tror jag. Det går att bygga ett energisystem för Sverige som bygger på förnybar intermittent sol- och vindkraft kompletterat med vattenkraft som reglerkraft. Ju mer förnybart vi bygger ut, desto mer vattenkraft kan vi "spara" för att jämna ut dalarna, vilket funkar om vattenkraften är tillräckligt reglerbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Å andra sidan kan en argumentera för att om en har ett kärnkraftsdrivet elnät där delarna till kärnkraftverket byggs och produceras så är utsläppen noll. De där "produktionen släpper ut koldioxid"-argumenten är baserade på att elen som bygger komponenterna är smutsigt producerad.

Finns fall där den kemiska aspekten av en produktion bidrar till tillverkning av koldioxid, men det går ju att hantera på andra sätt än att bara släppa ut.

Ja, bra poäng.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Läste någonstans att byggandet av ett kärnkraftverk har otroligt höga CO2 utsläpp att det inte gynnar klimatet.
Har varit för kärnkraft men är inte lika säker längre. Dock tycker jag det var dumt att lägga ner forskning och utbilda folk för att hitta bättre kärnkraft som är säkrare, billigare och bättre för klimat och miljö.

Du har hört det ? Det var ingen vidare källa...

Är väl rätt enkelt att räkna ut hur mycket utsläpp det blir, du har ett antal tusen ton betong, och en hel del stål (tank, rör, armeningsjärn). Vad skulle det vara mer för utsläpp ?
Utslaget över sin livslängd lär det vara försumbart, särkskilt om man jämför med den enorma mängden utsläppsfri el man genererar under tiden.

Permalänk

Här finns väldigt intressant läsning.

https://www.iea.org/reports/projected-costs-of-generating-ele...

- "Electricity produced from nuclear long-term operation (LTO) by lifetime extension is highly competitive and remains not only the least cost option for low-carbon generation - when compared to building new power plants - but for all power generation across the board."

Så att köra de kärnkraftverk vi har så länge det går istället för att stänga ner i förtid verkar definitivt vara billigast.

Det står massa mera intressant i länken så gå göra in och läs om du är intresserad av ämnet 🙂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Du har hört det ? Det var ingen vidare källa...

Är väl rätt enkelt att räkna ut hur mycket utsläpp det blir, du har ett antal tusen ton betong, och en hel del stål (tank, rör, armeningsjärn). Vad skulle det vara mer för utsläpp ?
Utslaget över sin livslängd lär det vara försumbart, särkskilt om man jämför med den enorma mängden utsläppsfri el man genererar under tiden.

Jag har hört att Gen 4 ska kunna svara snabbare på fluktuationer i elnätet jämfört med nuvarande, men jag hittar inte det underlaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Här finns väldigt intressant läsning.

https://www.iea.org/reports/projected-costs-of-generating-ele...

- "Electricity produced from nuclear long-term operation (LTO) by lifetime extension is highly competitive and remains not only the least cost option for low-carbon generation - when compared to building new power plants - but for all power generation across the board."

Så att köra de kärnkraftverk vi har så länge det går istället för att stänga ner i förtid verkar definitivt vara billigast.

Det står massa mera intressant i länken så gå göra in och läs om du är intresserad av ämnet 🙂.

@Petterk
Såg däremot denna bild på Wikipedia:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/GenIVRoad...

Fördelar med Gen 4 inkluderar bland annat att de är väldigt ekonomiska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Spännande, hur vanligt är det att man använder el för att gräva uran, sker det någon utveckling på den fronten?

Vet inte hur långt man har kommit med det, det ända kända kan ha vart i Kiruna där man använde 2 eller 3 el grävmaskin dock inte för att ta fram uran.

Hittar dock ingen källa på det utan såg det på ett tv-program på världens mest avancerad maskin som gick på TV10 oklart vad programmet hette.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet inte hur långt man har kommit med det, det ända kända kan ha vart i Kiruna där man använde 2 eller 3 el grävmaskin dock inte för att ta fram uran.

Hittar dock ingen källa på det utan såg det på ett tv-program på världens mest avancerad maskin som gick på TV10 oklart vad programmet hette.

Intressant!

Det hade varit tufft om allt kring kärnkraft blev drivet av el från själva reaktorn.
Materialet grävs fram med el, fraktas med el, och spillmaterialet fraktas med el!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Du har hört det ? Det var ingen vidare källa...

Är väl rätt enkelt att räkna ut hur mycket utsläpp det blir, du har ett antal tusen ton betong, och en hel del stål (tank, rör, armeningsjärn). Vad skulle det vara mer för utsläpp ?
Utslaget över sin livslängd lär det vara försumbart, särkskilt om man jämför med den enorma mängden utsläppsfri el man genererar under tiden.

Det är rätt många tusen ton, beroende på storlek och den generella sammanblandningen av kärnkraftverk/reaktor får man nog dra till med 100000-400000 ton betong för ett någorlunda modernt kärnkraftverk. Å andra sidan kräver en vindturbin ett rätt duktigt fundament, en större installation av solpaneler detsamma och en damm för vattenkraft redigt med betong det också så antagligen är mängden betong per kilowattimme inte sämre för kärnkraft än för stora installationer av förnyelsebar el.

För övriga utsläppskällor: Environmental impact of nuclear power

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vet inte hur långt man har kommit med det, det ända kända kan ha vart i Kiruna där man använde 2 eller 3 el grävmaskin dock inte för att ta fram uran.

Hittar dock ingen källa på det utan såg det på ett tv-program på världens mest avancerad maskin som gick på TV10 oklart vad programmet hette.

Skrivet av Chromatic:

Intressant!

Det hade varit tufft om allt kring kärnkraft blev drivet av el från själva reaktorn.
Materialet grävs fram med el, fraktas med el, och spillmaterialet fraktas med el!

Det planeras ju för att hela Kirunas gruvindustri ska gå över på el. Det som blir tokigt i ekvationen är att alla de mängder el som kommer behövas måste ju finnas tillgängliga. Vi har elbrist idag, samtidigt som vi exporterar massor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Jag har hört att Gen 4 ska kunna svara snabbare på fluktuationer i elnätet jämfört med nuvarande, men jag hittar inte det underlaget...

Nu vet jag inte om du svarade på fel inlägg.

Flera av Gen4 designerna är bra på att reglera upp och ner i effekt, men även nyare gen 3 varianter gör det utan problem. Har ett svagt minne av att det finns krav runt det för att få en design certifierad idag.
Sen är det ju oekonomiskt p.g.a. höga kapitalkostnader och låga driftkostnader, men fransmännen gör ju det varje sommar då dom har så stor del kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

@Petterk
Såg däremot denna bild på Wikipedia:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/GenIVRoad...

Fördelar med Gen 4 inkluderar bland annat att de är väldigt ekonomiska.

Krävs konstruktioner som är ekonomiska och det finns inte. Kan ta väldigt lång tid innan det finns om det satsas på det och när de väl kommer så kommer andra faktorer att begränsa produktionen/byggtakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Nu vet jag inte om du svarade på fel inlägg.

Flera av Gen4 designerna är bra på att reglera upp och ner i effekt, men även nyare gen 3 varianter gör det utan problem. Har ett svagt minne av att det finns krav runt det för att få en design certifierad idag.
Sen är det ju oekonomiskt p.g.a. höga kapitalkostnader och låga driftkostnader, men fransmännen gör ju det varje sommar då dom har så stor del kärnkraft.

Hm, jag skulle nog inte ens citerat alls. Det var något jag kom på när jag läste ditt inlägg. Jag reserverade mig dock eftersom jag inte hittar underlaget, någon annan kanske vet var det finns.

Permalänk
Medlem

Viktigt att tänka på att det finns olika "sorters" kraftgeneration samt att Sverige idag inte har elbrist, utan effektbristen är nära. Dvs vi har svårt att klara peakar i efterfrågan trots att vi netto-exporterar el under året.

Baskraft:Kärnkraft, kol, olja och gas.
Dessa rullar på och hjälper stabiliteten i nätet med sin svängmassa. Bara ett av alternativen är "fossilfritt". Uran är inte direkt miljövänligt att ta upp ur marken men alternativet idag är att fortsätta med olja och expanderade effektreserven med fler olje-eldande kraftverk eller förlita oss på gas från den fascistiska diktaturen öster om oss.
Alla alternativ är förhållandevis dyra men denna baskraft krävs i alla länder om man inte accepterar att kontinuerlig tillgång till el inte är en rättighet.

Reglerkraft:
I Sverige har vi den utmärkta vattenkraft som sköter detta även om det finns de som önskar att vi lägger ner den för att återställa älvarna till 1800-talet.
I andra länder finns system där man tex driver pumpar upp vatten i magasin på hög höjd för att släppa ut vid högre effektuttag i nätet.

Förnybar:
Problemet här att solen tyvärr inte alltid skiner eller det blåser lagom. I större skala går de använda för att exempelvis genera vätgas för att användas i bränsleceller eller motsvarande. Kostnaderna för själva elgenereringen är billig, och blir billigare men ger samtidigt en ökad kostnad då elnätet måste hantera större variationer i input samt det behövs reservkraft om man vill använda detta som en del av det naturliga systemet så verklig kostnad är "missvisande".

Sveriges problem är att vi lägger ned planerbar kraftgeneration med icke planerbar och kommer förr eller senare få effektbrist med nedsläckningar som följd om vi fortsätter på inslagen väg. SVT's artikel om att vi inte bör dammsuga förra helgen borde generatat en tankeställare hos många.
Med det sagt skall vi inte sluta investera i förnybart, men baskraften måste få betalt för den bas-stabilitet den generar till elnätet och för att kunna gå ihop ekonomiskt.

Hela världen måste investera enorma pengar om vi vill tackla klimatkrisen (verklig eller inte diskuterar vi inte här) och FN har sagt att en kraftig utbyggnad av kärnkraft i världen är enda möjliga väg framåt. Samtidigt är det viktigt att tänka på att en hållbar värld kommer kräva så mycket som 50% ökning av effektuttaget, så skall vi klara detta till 2030 eller vad EU's mål är så är vi redan för sent ute då det tar tid att bygga ut infrastrukturen, men väldigt lätt att lägga ned (se Ringhals & Barsebäck där den senare 20 år senare inte är ersatt)

Kostnad för olika alternativ att producera el.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source