Permalänk
Medlem

Ny laptop akut inköp

Hej.

Behöver köpa ny laptop och kan lägga 16.000 på den som max.

Användningsområden:

  • Foto redigering Photoshop/Lightroom/Capture One/davinci Resolve

  • Lite spelande som PoE,D3 och World of Warcraft, lite Football manager

  • allmänt surfande

Går det att lägga till mera ram och lagringsutrymme så är det önskvärt.

Minst 16GB ram samt 1TB disk e minimum, kan man lägga till en m2 till eller en ssd så är det ok med 512GB.
Helst Intel då jag läst att AMD alstrar mer värme

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

HP Spectre.
Mac.
microsoft surface.
Zepherus G14. (Amd) typ nog bäst för dig.
Nya zephyrus G15. (släps om nästa månad troligen)
Bara förslag.

Sedan tror jag du läst fel om amd och intel, vad jag hört är det tvärtom nu förtiden. Men jag tänker inte bråka om di vill ha intel

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1166278/gaming/speldator/barb...

Kanske kan fungera?
Dock är AMD både snabbare och svalare idag, särskilt för dina arbetslaster, men kan tyvärr inte hitta någon laptop med separat GPU och Ryzen för rimliga pengar just nu...
Finns garanterat, bara jag som inte hittar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig Ryzen oxå funderar på nya Legion zen 3 som är på väg.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

https://www.komplett.se/product/1166278/gaming/speldator/barb...

Kanske kan fungera?
Dock är AMD både snabbare och svalare idag, särskilt för dina arbetslaster, men kan tyvärr inte hitta någon laptop med separat GPU och Ryzen för rimliga pengar just nu...
Finns garanterat, bara jag som inte hittar.

Hade köpt denna från Elgiganten då istället. Visst, lite mindre disk, men bättre grafikkort och processor till ett lägre pris.

Vad jag kan tolka från lite googling är att TUF A15 har både en extra M-2 ledig samt en 2.5" plats ledig för extra HDD om det är nödvändigt.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/157466...

Permalänk
Medlem

Har nu nästan bestämt mig velar mellan dessa 2

1. Lenovo Legion 5 Pro 16" bärbar dator gaming R7/16/1000/3060/16-165

2. Asus TUF Gaming A15 FX506 15.6"

Tror 1an kommer vara den jag mest är intresserad utav men 2an kan man tydligen lägga till 1 m2 disk samt 1 2.5" SSD disk.

Båda funkar troligen för min ändamål men alltid kul att testa zen 3 samt ha 3060 men tror 2060 fungerar bra ändå.

Båda går att uppgradera minnet på.

Efter lite koll på A15 på tuben och läst lite på nätet som är livsfarligt men det stora var väl ljudnivån samt värme utvecklingen så det lutar åt nya Legionen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag hadde valt lenovon av de två.
Den har ju också en bättre skärm, mer upplösning, troligen bättre färgåtergivning, mer hz och något större.
Tänker det är bättre när man jobbar med bilder

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Lägger en beställning på Lenovon nu, tack för input alla som deltog. Det är en djungel att köpa laptop men hoppas att vid 16k så har man passerat basic grejerna och dom allra sämsta.

Nu är den beställd!

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Börjat fundera på om itne https://www.inet.se/produkt/1965869/asus-rog-zephyrus-ga503-1... är ett alternativ också. Iofs inget bekräftat lev datum iofs samma sak med Lenovon

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

För 14k får du denna i fynhörnan hos Netonnet annars

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/gaming/gamingdator/barb...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

För låg upplösning vill ha åtminstone 2560 x 1440 samt för lite huvudlagring vill ha minst 1TB.

Med Asusen får man 1Tb plus en ledig m2 slot. Samt viken är en fördel på Asusen under 2kg

Men får se när dom bekräftar lev av Lenovon. 2:10 är rätt trevligt förhållande.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Legion alla dag i veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Legion alla dag i veckan!

Någonting speciellt som gör Legion alla dar i veckan?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Någonting speciellt som gör Legion alla dar i veckan?

Hela konstruktionen är beprövad och finjusterad. De har använt den typ av chassi och kylning från Y5x serien tror jag. Tangentbordet på den Legion serien är nästan i samma ligan som på deras T serie som är en av den bästa som finns "imho".
Skärmen har väldigt fina färgar (lite bleeding men det finns på alla LCD) och ljusstyrkan är också bra.
Stort plus att man kan utöka garantin till 4år för en lite extra peng.
Hade lite thermal throttling med i5 modellen av legion men AMD CPU modellen var en beast! (med RTX2060)
Gillar deras placering av portar där på baksidan.

Permalänk
Medlem

Kanon blev en Legion 5 pro med 3070 kommer troligen på måndag.

Har iofs 30 dagars öppet köp så är jag inte nöjd byter jag till Asusen i April

Visa signatur

En trött jäkel.