Kan A3 ta tillbaka sitt black-fridag erbjudande

Permalänk

Kan A3 ta tillbaka sitt black-fridag erbjudande

Hej!
Jag tecknade 12 mån bredbands abonnemang i samband med A3 black-friday kampanj. Nu tre månader har jag fått mail att de behöver investera i infrastruktur och utöka kapacitet och därför höjer/anpassar månadsavgiften för mitt abonnemang fom 1 april. Om man har bindningstid så sägs den upp från april och de nya pris gäller.

Kan du göra så?

Permalänk
Medlem

Du kan skicka avtalen så kan vi kolla hur de menar och vad du har köpt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Nu skickade du av någon anledning meddelandet till mig privat, men det kanske var meningen?

Det beror på vad de menar med "Om du har en aktiv kampanj på ditt bredband tillämpas den på det nya priset". Det kan innebära att det "black friday"-avtalet du fick kommer fortsätta. Har de explicit sagt att de kommer faktureras mer pengar även under de kommande 9 månaderna?

Jag tycker du borde kolla med dem. Jag misstänker att du har rätt till det överenskomna priset under de 12 månaderna som du sa att du tecknat men att de efter det kommer börja ta ut 399 kr/månaden. Och jag tror också att det var så de menade.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Sorry att det blev PM. En som jag talade med på deras kundtjänst påstod att den nya priset gäller redan från april månad. Jag tycker att det var ett märkligt svar. Jag får kanske ringa upp en gång till.

Permalänk
Medlem

Ni har ett avtal. Ett avtal kan brytas men då kan man inte ställa några krav på den andra parten. Så i princip kan de bryta avtalet men de måste ge dig ett val om du vill fortsätta med deras sämre villkor eller om du vill bryta utan avgifter. I ett normalt förfarande så kan man faktiskt stämma för avtalsbrott men så gott som alla företag har en klausul i kontraktet som säger att de kan bryta det utan att de kan bli straffade för det.
Jag råkade ut för detta med Telia en gång. Jag sa då upp det utan uppsägningstid och tecknade omedelbart om det med de rabatter som följer ett nytecknande. Halva priset i 12 mån, router, ingen anslutningsavgift o.s.v. Så kolla om det finns nåt. Jag fick dock ett glapp i mitt internet på ca 2 veckor pga det vilket var lite irriterande.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Ni har ett avtal. Ett avtal kan brytas men då kan man inte ställa några krav på den andra parten. Så i princip kan de bryta avtalet men de måste ge dig ett val om du vill fortsätta med deras sämre villkor eller om du vill bryta utan avgifter. I ett normalt förfarande så kan man faktiskt stämma för avtalsbrott men så gott som alla företag har en klausul i kontraktet som säger att de kan bryta det utan att de kan bli straffade för det.
Jag råkade ut för detta med Telia en gång. Jag sa då upp det utan uppsägningstid och tecknade omedelbart om det med de rabatter som följer ett nytecknande. Halva priset i 12 mån, router, ingen anslutningsavgift o.s.v. Så kolla om det finns nåt. Jag fick dock ett glapp i mitt internet på ca 2 veckor pga det vilket var lite irriterande.

Jag tror att det är som du säger. De har informerat mig 1 mån i förväg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yosef2016:

Jag tror att det är som du säger. De har informerat mig 1 mån i förväg.

Har du haft bindningstid på avtalet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av killawife:

Ni har ett avtal. Ett avtal kan brytas men då kan man inte ställa några krav på den andra parten. Så i princip kan de bryta avtalet men de måste ge dig ett val om du vill fortsätta med deras sämre villkor eller om du vill bryta utan avgifter. I ett normalt förfarande så kan man faktiskt stämma för avtalsbrott men så gott som alla företag har en klausul i kontraktet som säger att de kan bryta det utan att de kan bli straffade för det.
Jag råkade ut för detta med Telia en gång. Jag sa då upp det utan uppsägningstid och tecknade omedelbart om det med de rabatter som följer ett nytecknande. Halva priset i 12 mån, router, ingen anslutningsavgift o.s.v. Så kolla om det finns nåt. Jag fick dock ett glapp i mitt internet på ca 2 veckor pga det vilket var lite irriterande.

Kan de verkligen komma undan med att avtala bort rätten att stämma för avtalsbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan de verkligen komma undan med att avtala bort rätten att stämma för avtalsbrott?

De skriver in i sina avtal/villkor att de har rätt att bryta kontraktet om de vill, du kan fortfarande stämma dem för avtalsbrott hur mycket du vill.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Har du haft bindningstid på avtalet?

Yes, tom dec 2021

Permalänk
Skrivet av hax1:

De skriver in i sina avtal/villkor att de har rätt att bryta kontraktet om de vill, du kan fortfarande stämma dem för avtalsbrott hur mycket du vill.

Jag tror inte att det är värd besvären att stämma dem.
Men jag känner mig absolut lurad

Permalänk
Avstängd

Du hade ju aldrig kunnat bryta det med dem utan extra kostnad, men de ska få göra såhär? Känns ju riktigt fult alltså

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yosef2016:

Jag tror inte att det är värd besvären att stämma dem.
Men jag känner mig absolut lurad

Nej det är det absolut inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Som de allmänna villkoren är skrivna så verkar det som att A3 enligt dessa har rätt att göra detta, men du är då i gengäld inte bunden av den bindningstid som tidigare är satt.

Jag har strykt under viss text i citaten nedan - detta är alltså mina markeringar, inte något som kommer från själva avtalet.

https://cdn.a3.se/A3/Content/pdf/privat/villkor/allmanna_vill...

Citat:

9.1 Gällande avgifter
Kunden ska för Tjänsten erlägga löpande fasta och rörliga avgifter samt engångsavgifter (startavgift, installationsavgift, flyttavgift, faktureringsavgift, aviseringsavgift, återaktiveringsavgift, m.m.) till A3 enligt Avtalet. Övriga tjänster och funktioner som beställs eller utnyttjas av Kunden debiteras enligt A3:s vid beställningen/genomförandet gällande prislista. A3:s rätt till avgiftshöjningar eller påförande av nya avgifter regleras i punkt 2.6.

Citat:

2.6 Ändring av villkor samt överlåtelse av Avtalet
2.6.1 A3 har rätt att ändra eller göra sådana tillägg till Avtalet som följer av ändrad lagstiftning, är till fördel för Kunden eller inte har påverkan på Avtalets materiella innehåll. I den mån A3 önskar göra andra ändringar eller tillägg till Avtalet, ska Kunden informeras skriftligen via e-post eller brev minst en (1) månad innan ändringen avses träda ikraft. Om Kunden inte accepterar villkorsändring som inte följer av ändrad lagstiftning, inte är till fördel för Kunden eller som har påverkan på Avtalets materiella innehåll får Kunden utan kostnad säga upp Avtalet avseende berörd del av Tjänst med verkan från det att villkorsändringen träder ikraft. Kund anses ha accepterat ändringen om Kunden inte aktivt säger upp Avtalet innan ändringen träder i kraft.

Sedan är det ju en annan fråga om det är lagligt att skriva ett sådant avtal. Det verkar ju vara väldigt ensidigt. Det är jag dock inte rätt människa att svara på.

I din situation så hade jag helt enkelt bytt leverantör...

Permalänk
Hedersmedlem

Förresten, om du har möjlighet att byta leverantör, prova ringa säga upp avtalet, och se om du "plötsligt" får ett erbjudande om att ändå ha kvar din kampanjrabatt.

Det funkar oftare än man tror, och gör det inte det så är det ju bara till att byta ändå...

Permalänk
Medlem

Låter som ett riktigt skitföretag. Locka kunder med 12 månaders abonnemang till kampanjpris för att sedan ändra priset. Låter sjukt att man ens kan göra så.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara värt att ringa ett samtal till Telekområdgivarna i frågan. Detta kan handla om ett otillåtet avtalsvillkor. Detta liknar ju detta fall från 2009:

Citat:

MD 2009:35 - Villkor om prishöjningar oskäliga mot konsument

Beslut: Konsumentombudsmannen fick rätt

Ett bolag har i avtal till konsumenter kring abonnemang för bredband och telefoni använt avtalsvillkor som inneburit att bolaget haft rätt att under bindningstiden: - omedelbart höja priset med upp till tio procent av månadsavgiften, - i enstaka fall höja priset med upp till 100 procent, - ändra sina priser om ändringen orsakats av väsentligt ökade kostnader för bolaget. Exempelvis på grund av beslut av myndighet, nya eller ändrade lagar eller höjda priser från underleverantörer.

Marknadsdomstolen kom fram till att samtliga villkor ovan är oskäliga mot konsumenterna.

När det gäller villkoren i de två första punkterna ovan menar Marknadsdomstolen bland annat att utgångspunkten är att avtalade priser ska hållas. Prishöjningar kan i princip endast bli aktuella när säljaren saknar möjlighet att råda över större höjningar som orsakats av övermäktiga omständigheter (så kallat ”force majeure”). Villkoren i de två första punkterna ovan ger bolaget en obegränsad rättighet att ensidigt höja det avtalade priset vilket strider mot den allmänna synen på förbehåll för prishöjningar.
När det gäller villkoret i den tredje punkten ovan menar Marknadsdomstolen att prishöjningar endast kan accepteras när kostnadsökningar beror på omständigheter som är av övermäktiga omständigheter (så kallat ”force majeure”). Normala risker för ökade kostnader får säljaren förutsättas ta med vid prissättningen från början. Domstolen menar också att de omständigheter som bolaget räknar upp i villkoret inte i alla delar faller under ”force majeure” och villkoret ansågs därför vara för omfattande.
Marknadsdomstolen menar också att villkoret innebär att bolaget inte behöver ta ansvar vid prishöjningar hos exempelvis underleverantörer, samtidigt som köpare av tjänsten inte har rätt att få del av eventuella prissänkningar. Enligt domstolen uppstår det därför en snedbelastning i fråga om parternas rättigheter vilket skapar en orimlig obalans mellan parterna.

Lite länkar:

https://telekomradgivarna.se/kontakta-oss/kontaktuppgifter/
https://telekomradgivarna.se/att-andra-avtal/om-operatoren-an...
https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

A3 verkar vara med i Telekområdgivarna så det kan vara möjligt för dem att medla i ditt fall.

https://telekomradgivarna.se/om-oss/

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Låter som ett riktigt skitföretag. Locka kunder med 12 månaders abonnemang till kampanjpris för att sedan ändra priset. Låter sjukt att man ens kan göra så.

Du har helt rätt! Aldrig mer A3

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det kan vara värt att ringa ett samtal till Telekområdgivarna i frågan. Detta kan handla om ett otillåtet avtalsvillkor. Detta liknar ju detta fall från 2009:

Lite länkar:

https://telekomradgivarna.se/kontakta-oss/kontaktuppgifter/
https://telekomradgivarna.se/att-andra-avtal/om-operatoren-an...
https://telekomradgivarna.se/regler-och-beslut/domar-och-besl...

A3 verkar vara med i Telekområdgivarna så det kan vara möjligt för dem att medla i ditt fall.

https://telekomradgivarna.se/om-oss/

Även då jag kommer att lämna A3... jag kommer att kontakta telekomradgivarna så att de får stopp på denna skämt.
Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Har A3 själv och fått samma mail, har dock ett löpande abonnemang.
Men ni som har Bahnhof, har dom aviserat att man ska höja priserna?

edit: A3 kunde inte matcha Bahnhofs priser, tyvärr så har dom mist mig som kund nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yosef2016:

Även då jag kommer att lämna A3... jag kommer att kontakta telekomradgivarna så att de får stopp på denna skämt.
Tack för tipsen!

Hur gick det, kunde du säga upp bredbandet hos A3? Och kontaktade du telekomradgivarna?
Tycker själv det är fult av dem att göra så här. Det är ju att lura kunderna. Dessutom tappar de ju kunder.

Min bostadsrättsförening har ett kollektivavtal med A3 där Kollektivt bredband 1000/1000 Mbit/s ingår i hyran, så jätteskönt att slippa betala någonting för själva bredbandet. Dock erbjuder de också oss boende att låna en router för 79 kr i månaden + startavgift på 99 kr (948 kr per år, eller 1896 kr i två år), men jag valde dock att köpa en router för 1495 kr, och då får jag ju behålla den även om jag byter leverantör i framtiden, vilket jag nog inte hade fått göra med den från A3.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Rekordmedlem

Låter ganska likt fallet nedan

MD 2004:22
I avtal om bredbandsabonnemang har visst villkor, med innebörd att näringsidkaren under en viss inledande bindningstid har rätt att höja priset eller på andra sätt ensidigt ändra avtalsvillkoren till nackdel för konsumenten om det inte föreligger giltigt skäl som anges i avtalet, befunnits oskäligt enligt avtalsvillkorslagen.

https://lagen.nu/dom/md/2004:22

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror du missförstår din "bindningstid". Ditt rabatterade pris upphör dec 2021, men det innebär inte att du är bunden att betala det priset fram till december. Du kan när som helst säga upp avtalet och byta operatör, om än med 1månaders uppsägningstid.
På samma sätt kan de ändra ditt pris. De säger helt enkelt upp ditt avtal.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis så står det att du har en uppsäningstid på 1 månad i ditt kontrakt.

Går du inte med på de villkor de nu vill ändra till så kan de säga upp dig och du får då behålla ditt kampanjpris i 1 månad till.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att konsumenten inte behöver acceptera prishöjningen men det är liksom ingen stor tröst då denne eventuellt gått miste om ett annat erbjudande hos ett seriöst företag.