Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Förbokar du spel?

Öser du in pengar för att spelutvecklare ska stressa ut halvfärdiga spel, eller sitter du lugnt i båten? Veckans fråga avhandlar spelköp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte värt att förboka längre då många spel tyvärr inte blir vad dom lovats att bli!

Har nog inte förbokat på något år.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Gjorde förr i tiden när det behövdes fysisk skiva osv.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Gillar att samla fysiska kopior på switchspel och där har jag förbokat en hel del. På faktura som ska betalas när jag har varan i hand, då.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

I princip nej om det inte rör sig om ett spel jag tänker köpa oavsett. De enda spelen jag förbokat är Stellaris och Crusader Kings 3. Så tekniskt sett är svaret ja, men det är inte en vana direkt. Hade gärna haft "Ibland" som svarsalternativ, eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte förboka spel då jag alltid väntar på en FZ recension. Men nu har jag faktiskt förbokat 2st spel i år redan. Det blev Little Nightmares 2 och It Takes Two! Solklara vinnare som är "måsten"! Den sistnämnda släpps om typ 3 veckor. Can't wait!

Permalänk
Medlem

Ja. Men ganska sällan. Endast spel som jag vet att jag kommer lira och har längtat efter. Oavsett vad en recension säger så vill jag själv uppleva och skapa min egna åsikt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Förbokar väldigt sällan, men i de fallen det sker är det enbart för att kunna preloada något jag är väldigt sugen på.

Permalänk
Medlem

Gjort det en eller två gånger för många många år sen innan spel släpptes digitalt så det faktiskt fanns en risk att spelen tog "slut" men nu är det inget jag gör längre

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

Aldrig förbokad ett spel förstår inte mening men att göra det. De är helt annan sak med förboka ett grafikkort eller linkande men ett spel har jag aldrig förstått mig på eftersom man får spelet så fort man köper det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag ändå köpt spel i ett kvart sekel men jag har aldrig känt behovet att vara så mycket först.
Kanske är en dålig kandidat för jag köade inte för lord of the rings eller senaste iphonen heller riktigt.

Men nog köpte jag diablo 3 nån vecka efter relase för att få uppleva Error 37 ;). Så jag har fått känna på releaseproblem några vändor iaf.
Men förbokning har jag aldrig riktigt förstått. Jag har alltid haft tid att vända på recensionerna iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Förbokar mest steelbooks och samlarutgåvor, inget digitalt.
Vad jag får i spelen har inte så mycket betydelse, är mer intresserad av hantverket på de fysiska utgåvorna.

Det har hänt att jag betalat i förskott på typ Limited Run eller andra platser där det inte finns något val, men det händer sällan.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Förbokade mer förut men vågar inte det längre, har blivit betydligt sämre på att dra igång nya spel. Känns bara jobbigt när jag har betalat för det och inte använder det.

Permalänk
Inaktiv

Nej, ser ingen anledning att boka i förväg. Kan verkligen inte förstå varför folk gör det i dagens läge med digitala kopior. Varför ska man betala för något som det finns stor risk inte ens är bra?

Jag har förbokat en gång i hela mitt liv, blev lite för exalterad över Rome 2: Total war för snart 10 år sen eftersom det var en uppföljare på mitt absolut största favoritspel.

Det spelet slutade med som ett tydligt bevis på varför man inte ska förboka.

Permalänk
Medlem

Förbokar ibland men rätt sällan, beror på info man fått av spelet innan.
D2Remastered verkar ju bli bra så när release datumet är spikat så kan det bli en förbokning några dagar innan så att man kan preloada.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Oftast idag när spel lanseras så är den bara 1/3 av vad fulla spelet är kanske 2-3 år senare. Så jag spelar alltid stortitlar när livsperioden är över och all DLC och innehåll är lanserat.

Enda undantaget jag spelade på release var The Last of Us II.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Väntar på recension men framförallt på prestandatest. Det händer inte sällan att spel lanseras med diverse problem som iofs oftast fixas med en patch men inte alltid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte sen möjligheten att köpa nedladdningsbart. Större studior klarar sig utan mina förbokningspengar, och spel från mindre studior är jag hellre med och kickstartar om möjligheten finns.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Förbokade en del spel för så att man förhoppningsvis kunde få skivan på release men snabbt internet har gjort detta onödigt.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Om nu kickstarter räknas så åkte jag på niten med Star Citicen som många andra, men inte hela världen. Tråkigt bara att behöva vänta ett decennium eller mer på att något ska bli klart, tror dock jag betalade under 30$, så inte direkt hela världen...

Permalänk
Medlem

Så sällan att mitt svar blir ett "nej".
... men om frågan egentligen mer allmänt gäller "ekonomisk motivation" till spel som ännu inte släppts bör man kanske också räkna in "early access". Där har jag också gått in och betalat för några programvaror innan de nått version 1.0.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga om svaret från "ja, men bara där jag inte betalar vid bokning" till nej. Jag tänkte på tex PS5 där man vet om att tillgången kommer vara svår. Men ps5 är en fysisk konsol, spel kan man numera ladda ner direkt så då slipper man förhandsboka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv

Förekommer, men betalning med faktura i regel. Flrbokar nästan aldrig digitalt, finns sällan någon större vits, speciellt om man inte kan förladda.

Permalänk
Medlem

Kan hända att jag förbokar ett spel någon dag innan release för att kunna förinstallera det. Om jag redan vet att jag kommer ha tid och lust att spela det vid release ser jag ingen poäng att vänta två dagar enbart för att inte förboka.

Det förnuftiga är ju att invänta release och användarrecensioner innan man väljer att spela spelet själv, men ibland vill/orkar jag inte vänta.

Permalänk
Medlem

Förbokade Cyberpunk 2077...

Lär inte förboka några spel i fortsättningen, med WoW expansioner som det enda undantaget.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk

Nej, aldrig.. köper inte grisen i säcken.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Just nu har jag Farcry 6 på förbokning.

Men har lärt mig att många spel ofta är trasiga vid release så att det lönar sig att vänta.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem

Skulle aldrig fall mig in, väntar tills de säljs billigt eller som begagnade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förbokar aldrig. Tror jag gjort det 2 ggr och båda gångerna blev jag bränd, senast var det Destiny 2, så aldrig mer. Och nu när jag bara köper spel digitalt ser jag ingen poäng med det.
Däremot kan jag hoppa på early access men då oftast bara efter tips från kompisar eller att jag läst om spelet.
Dock kommer jag ihåg att jag hoppade på Minecraft väldigt tidigt utan att någon kompis spelat det och jag knappt sett något om det. Tror jag läste en artikel om det och blev nyfiken och för 30 kr eller vad det kostade så kände jag att jag kunde chansa. Visade sig vara väl spenderade pengar 😊

Permalänk

Jag har varit lite på pottkanten gällande förbokning av spel.
Senaste jag förbokade var Cyberpunk. Om något så cementerade Cyberpunk vad jag skulle vilja påstå var sista spiken i kistan.

Jag kommer aldrig att förhandsboka igen efter Cyberpunk.

NO PRE-ORDERS!