Veckans fråga: Förbokar du spel?

Permalänk
Medlem

Ja, om förhandsvisningen betyder att jag får något extra som jag är intresserad av. Som t.ex. något slags samlarobjekt i fysisk form.

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig mer, möjligen om det är en mindre studio och de släppt ut ett jättebra demo/alpha.

Permalänk
Medlem

Förbokade cyberpunk pga preload. Efter så många års väntan hade jag köpt det direkt i vilket fall, oavsett recensioner. Det var dock första gången jag förbokade ett spel, så det händer inte ofta.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Tycker inte riktigt jag kan svara på detta utan någon kontext.

Om jag inte tjänar något på att förhandsboka, varför skulle jag göra det? Är min åsikt. Det är inte som förr när man ville hinna få hem det fysiska spelet tills release, i alla fall för mig är det inte så längre då jag köper digitalt.

Ser inte riktigt anledningen att betala dagar, veckor, månader innan release, när jag bara kan vänta och sen köpa på 10 sekunder...

Däremot, så tar inte den här röstningen upp, om man får något när förhandsbokar eller inte. Om man får early access eller något in-game etc. så är det en helt annan sak. Då överväger jag hur mycket jag är villig att spendera i förväg på det.

Jag förhandsbokade Call of Duty Black Ops Cold War för att få spela beta någon dag tidigare, för jag visste att jag bara kunde avbeställa det och få pengarna tillbaka om jag inte tyckte om det (vilket jag gjorde efter en dag). Så är det för många spel.

Om man inte får något dock, så väntar jag i alla fall tills release för att köpa, och längre om jag är osäker.

Permalänk
Medlem

Gjorde det förr i världen när spel faktiskt lanserades färdiga, och inte som en beta som du får betala fullpris för.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nej aldrig, brukar köpa spelen ett par månader efter dem släppts då finns ju chansen att dem fungerar.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Ser ingen vits med att köpa spel som inte ens har släpps.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort sedan MW2 för 12 år sedan... Händer dock att jag köper väldigt nära release osv men oftast efter att det finns reviews.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Självklart, måste ju få HL3 på release.
Bara väntat 10 år på min bokning 😉

PS5 bokningarna folk har kan hänga något gammalt över sig 🤣

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Förbokar inte spel som sådana, däremot så kan jag förboka expansioner till spel jag gillar - men då bara om man får något extra om förbokar.

Permalänk
Medlem

Varför förboka när man köper digitalt nu för tiden?
Det enda jag förbokar är WoW Collectors boxarna.

Ni borde dock haft med fler alternativ.

Ja, om man får "nåt fett som present för att man förbokade". Typ exclusivt skin eller liknande.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förbokat ett spel, ser ingen som helst anledning att göra det. Om förbokning ger någon form av fördel så skippar jag spelet helt, vägrar stödja sådant trams.

Permalänk
Hedersmedlem

Något mer förut, men idag så sker det inte alls...

... förutom om det kommer ett nytt Zelda.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ytterst sällan jag förhandsbokar ett spel, men jag har Warhammer III bokat för 370kr. Testad serie som jag kör med en kompis ibland, och att varje Warhammer är som ett massivt DLC istället för ett nytt spel.

Men annars så väntar jag hellre innan jag köper ett spel! ☺️

Permalänk
Medlem

Förbokade Cyberpunk 2077. Vet inte varför jag gjorde det då det ändå bara var den digitala kopian jag valde.
Men annars så förbokar jag enbart om det är någon speciell fysisk kopia.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag vill säga att jag inte förbokar/förköper rent generellt, men det förekommer undantag. Det handlar dock om högst en vecka innan release, oftast bara 2-3 dagar.

Jag sitter inte och tar bort incitamenten för att göra klart spelet genom att t.ex. betala långt i förväg.

Bethesda-spel köper jag alltid tidigt för att få vara med om alla hysteriska buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Samma här!

Bonusen brukar ju vara värt det med mounts, level boost e.tc. som brukar medfölja och WoW expansioner testar jag alltid ändå även hur kassa dom är

sista spelet som inte var från blizzard jag förbokade var GTA 5 på PS3 och det spelet fick jag sälja samma dag med 100kr förlust till Gamestop

Totalt ospelbart med 15-25 fps... var dock ett kul spel när de kom till ps4/xbox one och PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Brukade förboka spel, men känns som man blivit blåst varenda gång så nu får det vara nog.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Sist jag förbokade ett spel var det Super Mario Bros 2 till NES.

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Förbokar fysiska spel jag absolut vill ha till release, typ Pokémon, samt att det blivit lite specialutgåvor på senare tid, och då har man inget val. Har just nu en bokning på New Pokemon Snap liggandes.

Permalänk
Medlem

Command & Conquer 4 - Glamorösa 2.1 i user score på meta critic.
Anno 2205 - Tog bort allt jag gillade från föregångaren.

Så nej, jag förbokar aldrig spel igen för om man ska dra felaktig kausalitet så har titlar jag förbokat markerat lågpunkten på serier jag älskar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag förbokade i princip bara CE-utgåvor förr men brukar avvakta nu om det inte är nåt speciellt

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Om det handlar om att göra utvecklingen av spelet större och bättre då kan jag överväga att betala i förskott. Har redan gjort det en gång via Kickstarter som jag inte ångrar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Bonusen brukar ju vara värt det med mounts, level boost e.tc. som brukar medfölja och WoW expansioner testar jag alltid ändå även hur kassa dom är

WoW är nog undantaget som bekräftar regeln.

De allra flesta förbokningsbonusar är grejer som antingen är meningslösa kosmetiska grejer och som alla har glömt inom två veckor, eller ingame-prylar som man ändå får ihop på någon timme eller två.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mateush:

Om det handlar om att göra utvecklingen av spelet större och bättre då kan jag överväga att betala i förskott. Har redan gjort det en gång via Kickstarter som jag inte ångrar mig.

Star Citizen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Star Citizen?

https://store.steampowered.com/app/1289810/Siralim_Ultimate/

Fick det i mitt bibliotek redan för längesen men har inte rört den ännu bara provkört lite hehe.

Permalänk
Medlem

Nej - med extremt få undantag. Jag tror senaste gången var HL2.

Anledningarna är ju försvinnande få med digital distribution och bandbredd värd namnet.

Permalänk
Medlem

Nope. Testat Early Access och förbokning några gånger. Blev duktigt besviken, så då skiter jag i det. Borde vara olagligt att leverera en ofärdig produkt utan att kunna lova att den blir färdigställd, tycker jag.

Sjukt att folk köper skiten med hull och hår.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem

Aldrig någonsin gjort och kommer aldrig någonsin göra. Främst för att jag inte ser någon mening med det, men även för att jag ogillar konceptet.

Det längsta jag kan sträcka mig är att köpa på releasedagen, EFTER att ha kollat lite recensioner.

Smartast är att vänta minst en månad så de värsta buggarna förhoppningsvis kommer vara fixade, för det finns inget spel som är buggfritt vid release.

Tillägg: Har gjort ett par undantag iofs, beroende på hur man räknar det, med early access på Steam. Men det gör jag inte om, eftersom early access inte sällan innebär never finished. Jag har ställt in så att early access-titlar filtreras bort hos Steam så jag slipper att ens se dem.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

inte längre direkt, förbokade pokemon sword på spelbutiken för ett pris, releasedagen sänkte dem priset med 50kr, jag påpekade det men skulle bara få poäng tillbaka om jag återkom igen efter helgen, så ett misstag, bättre köpa när dem är nersatta eller fysiskt i butik om man har tillgång (vilket är svårare nu när lokala tvspelsbutiken stängt).