Installera Windows 10 på en NVME M.2 SSD, är det verkligen så här svårt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Byggde nyss ny burk med 2st nvme enheter.
Som väntat ingen skillnad och inga konstigheter.
Folk har alla möjliga ritualer kring detta men det krävs öht inga speciella manövrar om det inte är relativt gamla grejor.

Samma här. Forutom när man ska installera Windows. Så listar den två drives. Jaha? Vilken är nu vilken...
Där Kan Windows10 bli lite bättre på att ta fram vendor_name eller nått.

Som tur väl blev det rätt

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem

Nu vill vi se att TS faktiskt utför sin installation och sedan kommer tillbaka med hur det gick!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Nu vill vi se att TS faktiskt utför sin installation och sedan kommer tillbaka med hur det gick!

Ja, det är typiskt mig...mycket tjöt och lite verkstad. Saknar ett chassi bara, min bror har lovat mig att jag kan få hans gamla Fractal Design R5 dock, alla andra delar har jag redan fått hem (CPU: Ryzen 5 3600, moderkort:MSI Tomahawk Max 2, Ram: Corsair Vengeance LPX 3200MHZ, NVME: Adata XPG SX8200). Lovar att betala tillbaka för all hjälp med en utförlig beskrivning av hur allt gick, kanske med lite läckra bilder också

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Förresten när installationsprocessen av Windows 10 startar om datorn skall man då snabbt ta ut USB-stickan (alt. gå in i Bios och ändra boot-priority) annars startar väl bara installationen av Windows om igen (dvs. den bootar från USB-stickan)? Kanske dum fråga men jag har bara installerat Windows (och då Windows XP och Windows 7) med dvd-skiva tidigare och minns inte hur jag gjorde då.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Izak80:

Förresten när installationsprocessen av Windows 10 startar om datorn skall man då snabbt ta ut USB-stickan (alt. gå in i Bios och ändra boot-priority) annars startar väl bara installationen av Windows om igen (dvs. den bootar från USB-stickan)? Kanske dum fråga men jag har bara installerat Windows (och då Windows XP och Windows 7) med dvd-skiva tidigare och minns inte hur jag gjorde då.

Nä, man behöver inte göra det numera även om du har satt USB som första boot device.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Förresten när installationsprocessen av Windows 10 startar om datorn skall man då snabbt ta ut USB-stickan (alt. gå in i Bios och ändra boot-priority) annars startar väl bara installationen av Windows om igen (dvs. den bootar från USB-stickan)? Kanske dum fråga men jag har bara installerat Windows (och då Windows XP och Windows 7) med dvd-skiva tidigare och minns inte hur jag gjorde då.

Jag har ställt in dator på att boota från hårddisk först och när jag installerar Windows så går jag in i boot meny och väljer att den just denna gång ska boota från USB-minnet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Izak80:

Förresten när installationsprocessen av Windows 10 startar om datorn skall man då snabbt ta ut USB-stickan (alt. gå in i Bios och ändra boot-priority) annars startar väl bara installationen av Windows om igen (dvs. den bootar från USB-stickan)? Kanske dum fråga men jag har bara installerat Windows (och då Windows XP och Windows 7) med dvd-skiva tidigare och minns inte hur jag gjorde då.

Det känns som att du mest försöker hitta på saker att fråga om. På det med installationen nu!
Vad spelar det för roll om den bootar från USB-stickan igen. Skulle det hända så tar man ut den och bootar om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det känns som att du mest försöker hitta på saker att fråga om. På det med installationen nu!

Näe!
Glöm inte bort detta utmärkta ordspråket!

Gör inget idag som du ej kan skjuta upp till morgondagen!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det känns som att du mest försöker hitta på saker att fråga om. På det med installationen nu!
Vad spelar det för roll om den bootar från USB-stickan igen. Skulle det hända så tar man ut den och bootar om.

Du har rätt, jag tar åt mig kritiken och påbörjar förbättringsarbetet direkt

Skrivet av grizzly666:

Näe!
Glöm inte bort detta utmärkta ordspråket!

Gör inget idag som du ej kan skjuta upp till morgondagen!

En devis som emellanåt går löper en röd tråd genom mitt liv.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Izak80:

Du har rätt, jag tar åt mig kritiken och påbörjar förbättringsarbetet direkt

En devis som emellanåt går löper en röd tråd genom mitt liv.

Gör inget idag som du inte kan göra om på rätt sätt imorgon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.