Permalänk
Medlem

Kreditkort för jobb

Började nytt jobb i höstas och det har väl inte blivit riktigt aktuellt än eftersom allt sköts via teams än så länge men så småningom är det tänkt att jag ska komma ut och resa mer (primärt norden men även Europa och USA) och därmed så behöver jag ett kreditkort att använda till utlägg, representation och hotell, flygbiljetter köps centralt. På mitt tidigare jobb hade vi corporate Amex men här kör kör man alltså eget. Någon som har något tips på vad man ska använda? Har kollat på remember eftersom det är billigt men det finns ju värden med förmåner och sånt som kan vara vettigt också, lounge access och sånt är ju ganska trevligt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Då du nämner att du reser mycket så skulle jag kika på ett Amex Platinum som ger tillgång till "pontus in the air" på Arlanda (ser att du bor i Stockholm?).

Du har även tillgång till Priority Pass som ger dig tillgång till massvis med lounger. Du får även högre status på flera hotell kedjor, vilket är en fördel.

Detta kort kostar ju en hel del, men om du har mycket spend på kortet så kan det vara värt det då du får Amex MR - poäng som kan växlas mot poäng hos hotellkedjor eller flygbolag.

När du registrerar dig för kortet så är det bra om du tar detta via värvningslänk från en bekant så får ni bägge lite poäng också.

Om detta kort är för dyrt, och du bara vill ha tillgång till lounger så kan du även kolla på Eurocard Platinum som också ger tillgång till Priority Pass.

Permalänk
Medlem

Jo, har kikat på Amex platinum. Som sagt, ganska saftig kostnad men eftersom jag ska boka hotell på kortet också borde det gå hyfsat snabbt att komma upp i poäng så att det ger lite tillbaka. Eurocard var bra tips, har inte kikat på dem.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna rangordna vad som är viktigast vid valet av kreditkort?
Jag själv exempelvis har inte utlägg i tjänsten typ. Däremot kör jag kreditkort privat för att försöka samla på mig diverse poäng. Jag fokuserar själv på SAS Eurobonus och kör då med SAS MC och SAS Amex Premium, vilket ungefär ger mig 2 resor i Business Class till USA/Asien per år vilket motsvarar ungefär 45000 SEK.

Permalänk
Medlem

Vår ekonomiavdelning är rätt seg på att betala ut pengar så hyfsat lång kredittid är bra och eftersom jag nu är tvungen att använda eget kort så vill jag gärna utnyttja det till max med så mycket förmåner som det bara går. Inget valutapåslag är också trevligt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt jobb betalar väl kostnaden för kreditkortet eftersom du behöver ett kort till jobbet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SAS Amex Premium+ med 60 dagar kredit, för att maxa möjligheten till fördelar

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Vår ekonomiavdelning är rätt seg på att betala ut pengar så hyfsat lång kredittid är bra och eftersom jag nu är tvungen att använda eget kort så vill jag gärna utnyttja det till max med så mycket förmåner som det bara går. Inget valutapåslag är också trevligt.

Få kreditkort som ger något bra som inte har valutapåslag för tillfället. Men om det ändå gäller utlägg så bör valutapåslag inte spela så stor roll för dig antar jag?

Amex är duktiga på att ge hög kredit. Har fått sänka krediten hos de då den varit löjligt hög.

Permalänk
Medlem

Min spaning är att de dyrare Amex-korten kan betala sig vid mycket resor (dvs inte under en pandemi...) men jag tröttnade på att lite för ofta höra att framför allt restauranger inte accepterade Amex.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ditt jobb betalar väl kostnaden för kreditkortet eftersom du behöver ett kort till jobbet.

Tyvärr inte. Borde ta ut ränta för att jag lånar pengar åt bolaget.

Skrivet av spinxen:

SAS Amex Premium+ med 60 dagar kredit, för att maxa möjligheten till fördelar

Ok, ska kolla upp det.

Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Få kreditkort som ger något bra som inte har valutapåslag för tillfället. Men om det ändå gäller utlägg så bör valutapåslag inte spela så stor roll för dig antar jag?

Amex är duktiga på att ge hög kredit. Har fått sänka krediten hos de då den varit löjligt hög.

Nej, sant, det kanske inte spelar så stor roll.

Skrivet av bubbelbabbel:

Min spaning är att de dyrare Amex-korten kan betala sig vid mycket resor (dvs inte under en pandemi...) men jag tröttnade på att lite för ofta höra att framför allt restauranger inte accepterade Amex.

Jag antar att jag kommer igång efter sommaren (om vaccin och allt går som det ska). Tycker dock att Amex har blivit mer accepterat på sistone.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Passa dig bara för the taxman givet att du sannolikt lär få ut cashpoängen privat. Nu lär det ju, sannolikt, ej röra sig om några stora belopp såvida du inte dagprenumererar på representationsmiddagar på The Ritz. Att, privat, begagna sig av poäng från flygbolag (där biljetterna är pröjsade med corporate funds) är inte heller OK egentligen. Men av hävd är det rätt kosher även för SKV.

Se det istället som esteemed advisory att få bolaget att plocka ut ett gäng corporatekort (så slipper du bry dig). Det är liksom inte värt det i längden. Vare sig för dig eller bolaget i fråga. Om de inte kan plocka ut korten i fråga bör du nog snarare se dig om efter en ny arbetsgivare.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Kör Sas Amex Premium / Elite samt ett Sas Mastercard som backup.
Om du kommer använda förmånerna så är kanske Amex platinum ett alternativ som sagt ovan.