Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Permalänk
Melding Plague

Krönika: AMD och Nvidia vilseleder och bedrar

Rekommenderat pris är dikt och förbannad lögn av två företag som avsiktligt ljuger oss alla rakt upp i ansiktet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken var den första lanseringen där detta fenomen uppenbarat sig? Dvs, vem kastade första stenen?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Så sant som det är trist

Permalänk
Medlem

För första gången ever så hejar jag på Intel. Det vore en stor skadeglädje om Intel smällde dessa två på fingrarna när dom lanserar sina grafikkort. Det räcker att dom finns att köpa, är bra nog i mellanklassen och har rätt pris i förhållande till prestanda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tror du glömde #SponsratInnehåll #Intel

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nu har det ju alltid varit så. Enda skillnaden är att det är bra mycket mera extremt nu och det är rätt förståligt att dom tar ut så högt pris som möjligt då dom endå säljer slut på alla kort inom 10 sekunder ifrån släpp. Man må tycka det suger, men jag ser hellre att butikerna tjänar en extra hacka än scalpers (även om dom kommer fortsätta tjäna pengar). Men nästa gång butikerna tycker dom har dåliga marginaler så gör dom bäst med att hålla tyst för där tar min sympati slut för dom.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av flukke:

Vilket är den första lanseringen där detta fenomen uppenbarat sig? Dvs, vem kastade första stenen?

En av de första som verkligen innehöll fulspel var i min mening Vega.
En ÅF fick en handfull kort till rekpris. Alla andra fick sälja det för en bra bit mer än så.

Men även tidigare än det har både Nvidia och AMD gått ut med rekpris som inte varit sanna. Men då kanske det rörde sig om att de påstod 5999 kr och så gick de billigaste på 6299 tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med hela den här "grafikkortssituationen" är ju att även när tillgången på grafikkort åter blir god, så vet tillverkarna nu att kunderna gladeligen betalar 8000kr för ett kort i mellanklassen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En av de första som verkligen innehöll fulspel var i min mening Vega.
En ÅF fick en handfull kort till rekpris. Alla andra fick sälja det för en bra bit mer än så.

Men även tidigare än det har både Nvidia och AMD gått ut med rekpris som inte varit sanna. Men då kanske det rörde sig om att de påstod 5999 kr och så gick de billigaste på 6299 tex.

Men är ett rekommenderat pris ett löfte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krönka:

Tänk om en tredje, inte alltid så älskad, aktör klev in och överraskade genom att spelade med öppna kort?

Intellektuellt skrivet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är fan tragiskt, men sant. Tyvärr finns det ju typ inga alternativ än att böja sig framåt och dra ner byxorna. De har ju inga konkurrenter. Vill man spela på en dator måste man köpa från dessa rövhattar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ja helt rätt insikt och ja tråkigt som det utvecklats.

Ja tur man köpt grafikkort innan covid slog till, hoppas bara rasket håller tills det lugnar ner sig o det är dags o köpa nytt.

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Implor:

Så, en förhoppning om en bättre konkurrenssituation är en dålig sak? Ett tecken på att vi skulle vara stealth-sponsrade i en krönika?

C'mon now

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av PlogarN97:

Men är ett rekommenderat pris ett löfte?

Rekommenderat pris är inget löfte nej, men det ska dock återspegla en prissättning som är möjlig att uppnå utan tillfälliga subventioner från kretstillverkaren.

Permalänk
Medlem

Till er som köper till dessa priser, ni gör er skyldiga till att prisena på grafikkort kan komma att cementeras på dessa höga nivåer. Till dig som inte har pengarna, belåna dig inte, finns andra nöjen i livet som kostar lite eller inget alls. Detta måhända är döden för det breda datorspelandet, det får ju inte kosta hur mycket som helst! Till de som sitter med hyfsade kort - som jag, avvakta tills lagren växer hos ÅF, då kommer priserna att sänkas - förhoppningsvis!

Förtydligande
Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

En av de första som verkligen innehöll fulspel var i min mening Vega.
En ÅF fick en handfull kort till rekpris. Alla andra fick sälja det för en bra bit mer än så.

Men även tidigare än det har både Nvidia och AMD gått ut med rekpris som inte varit sanna. Men då kanske det rörde sig om att de påstod 5999 kr och så gick de billigaste på 6299 tex.

Skrivet av PlogarN97:

Men är ett rekommenderat pris ett löfte?

En variant kanske skulle vara om media helt slutar inkludera rekommenderat pris i nyheter kring släpp av ny hårdvara. Visst vill folk ha en prisuppskattning inkluderad, men om det inte har någon verklighetsförankring så blir det ändå lite poänglöst.

Permalänk
Medlem

Kommer dra en ganska extremt exempel, ett pseudo exempel kan vara ett företag som säljer ett preparat som är extremt beroende framkallande, och de säljer nya förbättringar var 2:e år. Folk hypear och med varje release ökar de priset, och efter majoriteten är helt hooked så kan de sälja på ett högt pris för de köper det ändå.

Jag är hooked själv på att uppdatera komponenter, tyvärr, men har ingen annan hobby så kanske inte sååå dyr hobby ändå.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Gillar verkligen att Sweclockers inte drar sig för att kritisera de stora aktörerna. Oerhört viktigt när ni har positionen som största nyhetssidan i Sverige av sitt slag. Kudos till er!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vilken var den första lanseringen där detta fenomen uppenbarat sig? Dvs, vem kastade första stenen?

Första jag personligen minns var Vega 56/64 men gissar att det skedde före den lanseringen också.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att PC-gaming börjar gräva på sin egen grav. Som tur är går det inte att få tag i konsollerna heller, annars tänker jag att många som tröttnat helt gett upp PC-spelandet. Beställde och fick (i januari) ett 3080 till introduktionspris. Hade de under introduktionen sålt till nuvarande priser hade jag personligen inte köpt ett, liksom jag hoppade över 2000-serien på grund av dess prissättning. Det börjar bli tydligt vilka som prioriteras - kryptominers/scalpers och de få (och gamla?) entusiaster som envist hänger kvar och är villiga att betala nuvarande sagopris från både återförsäljare eller scalpers alternativt vänta i evigheter för att få kortet de beställde till introduktionspris. Introduktionspriset verkade för bra för att vara sant och för den stora massan visade det sig vara det också.

Permalänk
Medlem

Spot on @Jacob 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ni får jämföra mot andra dyra hobbys så är det inte så himla farligt. Välj motorsport så blir det nästan billigt.

Permalänk
Medlem

Deras beteende och hutlösa priser får åtminstone mig att skita i att uppgradera. Vilket så klart kommer påverka mitt spelade och inköp av nya spel. Med nuvarande priser så dröjer det nog några år innan jag känner mig nödd och tvungen att uppgradera.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Med tanke på Intels tidigare fulspel (som de dessutom dömts i domstol för) så finns det ju inget som tyder på att de skulle bli en moralisk ledare i grafikkortsbranschen. Däremot kan det säkert vara bra med en tredje aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En av de första som verkligen innehöll fulspel var i min mening Vega.
En ÅF fick en handfull kort till rekpris. Alla andra fick sälja det för en bra bit mer än så.

Men även tidigare än det har både Nvidia och AMD gått ut med rekpris som inte varit sanna. Men då kanske det rörde sig om att de påstod 5999 kr och så gick de billigaste på 6299 tex.

Introduktionspriser är inget nytt under solen, Vega var/är långt ifrån det första/enda exemplet, ej heller att välja enstaka säljkanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ni får jämföra mot andra dyra hobbys så är det inte så himla farligt. Välj motorsport så blir det nästan billigt.

Snarare bör man jämföra mot priser på kort historiskt, samt lite inflation och att kostnaden för att krympa kretsarna ökat.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus K:

Det tråkiga med hela den här "grafikkortssituationen" är ju att även när tillgången på grafikkort åter blir god, så vet tillverkarna nu att kunderna gladeligen betalar 8000kr för ett kort i mellanklassen...

Nja så är det ju inte. Det finns färre som är villiga att betala 8000 kronor än det finns de som vill betala 3000 kronor. Att det finns ett antal som kan tänka sig att betala 8000 kr betyder inte att alla gör det.

Det finns säkert någon fåtal som kan tycka att 100 000 för ett grafikkort som ger prestandan X är rimligt.

Läs vidare här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Priselasticitet

Och se nedan som empiriskt bevis.

Skrivet av Klumpeduns:

Deras beteende och hutlösa priser får åtminstone mig att skita i att uppgradera. Vilket så klart kommer påverka mitt spelade och inköp av nya spel. Med nuvarande priser så dröjer det nog några år innan jag känner mig nödd och tvungen att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ni får jämföra mot andra dyra hobbys så är det inte så himla farligt. Välj motorsport så blir det nästan billigt.

Du missförstår. Det är inte priserna i sig som kritiseras, hur hutlösa de än må vara. Det är att de ljuger om vad de kostar som är problemet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NutCracker:

Introduktionspriser är inget nytt under solen, Vega var/är långt ifrån det första/enda exemplet, ej heller att välja enstaka säljkanal.

Bland grafikkort så är det i alla fall det första exemplet jag stött på sedan jag började jobba med det för cirka 20 år sedan. Har iofs haft paus från branschen något år då och då så kan säkert ha glidit in något då.

Om vi pratar om grafikkort dvs. Givetvis händer liknande saker i andra produktsegment. Inom Hifi/hemelektronik är ganska vanligt t.ex.

Framförallt då att man försökte göra det i smyg. Dvs man betalade rabatter till en enda återförsäljare som kunde nå rekommenderat pris på en enda modell.
Men utåt så pratade man som om det här priset var något alla borde ta.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Så, en förhoppning om en bättre konkurrenssituation är en dålig sak? Ett tecken på att vi skulle vara stealth-sponsrade i en krönika?

C'mon now

Sista stycket fick det hela gå från att läsa som en välskriven krönikör till smygreklam. My 2 cents.

Självklart är det inte sponsrat men det har smygreklams vibbar. Bara som att Intel aldrig nämns men ändå hintas att det kan vara frälsaren i detta läget.

Jaja. Vi kan lägga energi på annat! Mycket menig och ironi försvinner i skrift så man ska inte läsa in så mycket i saker (ironin är inte missad).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro