Windows 10X potentiellt försenat igen

Permalänk
Melding Plague

Windows 10X potentiellt försenat igen

Den som väntar på något gott får fortsätta vänta, nu skjuts lanseringen av 10X upp ytterligare en gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Windows 10x är helt klart intressant. Jag själv köpte en chromebook och det går hur fint som helst att jobba i Azure, fjärrstyra stora servrar, utveckla på dem etc. Och detta med en dator som startar supersnabbt, bra batteritid o.s.v.
Jag gillar dock inte chromebook filosofi att det ska vara så superklent och man ej får nyttja skrivbordet. Så jag ser framemot WindowsX som ett alternativ. MacOs är självklart ett, men dessa datorer är för mig lite väl dyra och påkostade för att vara en tunnklient.
*edit*
Med WindowsX så kommer troligen stöd för Remote desktop App. Vilket förenklat betyder att man endast fjärstyr en applikation så det ser ut som att den är lokalt. Säg att man har en megastor excelfil, på några miljoner rader och kanske 100 kolumner, det är inget man vill jobba med i en slö dator. Då startar man bara excel genom RDPApp och vops så körs all belastning på en helt annan dator. Detsamma gäller det att greja med cad o.s.v.

Permalänk
Medlem

Jag har haft ganska svalt intresse för detta OS.
Är det något jag bör överväga att ha på min äldre bärbara istället för win 10 pro? Den används sällan och då mer som en extra/reservdator.

Fördel?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har haft ganska svalt intresse för detta OS.
Är det något jag bör överväga att ha på min äldre bärbara istället för win 10 pro? Den används sällan och då mer som en extra/reservdator.

Fördel?

-Kort svar nej. Du lär få köpa en ny licens och lägga ner en massa tid för att få en dator som mer är en tunn klient. Formatera istället om datorn, stoppa i en ssd om det saknas och det blir en bättre lösning på alla sätt.

Fördelen med windowsx och chrobook är att man kan göra en väldigt lättdriven dator där detta kommer med ett gäng fördelar.
De blir billiga, kompakta, kanske ingen mekanisk fläkt osv. Och väldigt många kan idag ändå göra samma arbete på dem fast på ett annat sätt. Jag personligen så vill jag inte ens ha alla program jag använder på min dator, så min 40 000kr jobbdator använder jag ofta exakt samma sätt som min 3000kr chromebook. -Jag fjärrstyr några servrar och jobbar på dem, hostdatorn ansvarar för att skapa uppkoppling, sedan mailklient, teams osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Är det något jag bör överväga att ha på min äldre bärbara istället för win 10 pro? Den används sällan och då mer som en extra/reservdator.

Tror du gör bäst i att glömma Windows 10X helt.

Installera istället 32-bitars versionen av Windows 10 och njut av hastigheten. Speciellt om du har 4GB RAM eller mindre.

Windows 10X kommer inte ha stöd för win32 vad jag förstått, så jag väntar mig ännu en flopp i klass med Windows RT.

Glöm inte bort att flertalet appar på Microsoft Store kräver 64-bit OS, medan motsvarande program ofta är 32-bitars på Steam, GOG etc.

Permalänk
Avstängd

>stöd för Win32-program drogs tillbaka

Skiten kan dö i en eldsvåda

Permalänk
Medlem

Säger som jag sagt innan (skrivit).....

Ge mig en surface med Win 10 fullskaligt desktop gui och Win10X gui:t för tablet läge.

Vore även optimalt om man kunde köra Android på den. Så dubbla cpuer om möjligt (arm+x86-64)....?
Å andra sidan så funkar kanske Your Phone snart.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Windows 10X kommer inte ha stöd för win32 vad jag förstått, så jag väntar mig ännu en flopp i klass med Windows RT.

Windows RT kom då folk fortfarande körde ena massa applikationer lokalt. Utvecklingen går emot att folk i mindre utsträckning gör detta. Windows10X kan dock floppa och om inte budgetdatorer med detta kommer så lär den floppa.
Jag tänker mig laptops från runt 3000kr och uppåt, där självklart riktigt exklusiva också kan komma. Men jag skulle gissa att börjar i närma oss säg 8000kr, så är det inte många privatpersoner som "idagsläget" skulle köpa en windows10X.

WindowsX är lite som arm till windows, de finns. Men såvida man inte får något extra för att man väljer arm, så blir det få som väljer dem bara för att. När de andra armtillverkarna än Apple kommer ikapp, ja då kanske arm för windows blir något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows RT kom då folk fortfarande körde ena massa applikationer lokalt. Utvecklingen går emot att folk i mindre utsträckning gör detta.

Visst är det så, men just på min Windows 10-platta är jag i behov av att köra allt lokalt. Använder denna för enklare spel, filmer och dylikt när jag reser är ute och reser. Den enda gångerna jag kör RDP är när jag gräver i inställningarna, men då är det mot plattan i sig.

Så som privatperson är jag fortfarande i behov av att köra allt lokalt, men för jobb håller jag med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows RT kom då folk fortfarande körde ena massa applikationer lokalt. Utvecklingen går emot att folk i mindre utsträckning gör detta. Windows10X kan dock floppa och om inte budgetdatorer med detta kommer så lär den floppa.
Jag tänker mig laptops från runt 3000kr och uppåt, där självklart riktigt exklusiva också kan komma. Men jag skulle gissa att börjar i närma oss säg 8000kr, så är det inte många privatpersoner som "idagsläget" skulle köpa en windows10X.

WindowsX är lite som arm till windows, de finns. Men såvida man inte får något extra för att man väljer arm, så blir det få som väljer dem bara för att. När de andra armtillverkarna än Apple kommer ikapp, ja då kanske arm för windows blir något.

Microsoft (och intel) är i samma dilemma som de var i med sina netbooks. De ville sänka priserna för att kunna konkurrera med lågkostnadsalternativ. Men de ville inte att produkterna skulle bli för populära eftersom det skulle minskat deras vinst totalt sett. Därför stympades produkterna artificiellt, och konsumenterna tog avstånd från dem.

Microsoft vill naturligtvis inte få marknadsandelar uppätna av Chromebooks, men de vill å andra sidan inte skjuta sig i foten och få stora befintliga kundgrupper att lämna deras mer lukrativa OS versioner. Det är ett nästan olösligt problem för dem, konceptet att sälja mindre funktionella versioner av Windows billigare till stora OEMs har inte funkat något vidare förr, och jag tror det är knepigt nu också. Den stora styrkan med Win86 plattformen är ju kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

>stöd för Win32-program drogs tillbaka

Skiten kan dö i en eldsvåda

Du skulle bli förundrad/förfärad över hur mycket gammal Win32-skit som fortfarande används aktivt ute i den s.k. verkligheten...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

>stöd för Win32-program drogs tillbaka

Skiten kan dö i en eldsvåda

Vad är det för fel på 32-bitarsprogram? Ett program fungerar väl inte bättre bara för att det är 64-bitars? Det är väl bara när man behöver använda mer minne än 32-bitarssystemet klarar som man har nytta av 64-bitars?

Vore intressant att läsa mer sakliga argument varför 32-bitarsstödet ska dumpas, än att skiten borde dö i en eldsvåda

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Varför ens sätta ett officiellt datum innan allt är klart. Tvivlar på att det finns många som skulle klaga om alla uppgraderingar skulle flyttas 3mån framåt i tiden.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Vad är det för fel på 32-bitarsprogram? Ett program fungerar väl inte bättre bara för att det är 64-bitars? Det är väl bara när man behöver använda mer minne än 32-bitarssystemet klarar som man har nytta av 64-bitars?

Vore intressant att läsa mer sakliga argument varför 32-bitarsstödet ska dumpas, än att skiten borde dö i en eldsvåda

Jag tolkade precis personen du citerade tvärt emot. Att windows10x kan dö i en eldsvåda för 32bit stödet saknas.
I Windowssammanhang som är 32 vs 64 bit mer än bara just bitarna. Man kallar det enkelt för 64 bitars program, men en massa nya restriktioner tillkom vad program får göra etc. Att då tillåta 32 bitars windowsprogram innebär att man då släpper på restriktionerna och det vill Microsoft ej göra.
Ju längre tid som går mindre personer får behov att köra 32 bitars applikationer. Och idag så är otroligt mycket ny och svindyr mjukvara 32 bitars. Jag vet mjukvaror som kostar mer än en Tesla bil och som senast nyligen uppdaterade mjukvaran är en 32 bit version.
Men samtidigt så är det inget som man idag kör på dessa enkla datorer som skulle komma med windows10x.

*edit*
Nu vad det ett tag sedan jag kodade windowsapplikationer. Men gamla 32 bitars lägges i program files x86, dessa applikationer har rättigheter att modda filer inne i sin katalog. Medans 64 bitars läggs i program files och då får man lägga konfigurationsfiler i programdata. Jag är som sagt inte uppdaterad och det var länge sedan jag höll på, men poängen jag vill framföra är att kraven på det man kallar för 64 bit applikationer i Windows är betydligt mer än att de enbart är 64 bit och man kan få koda om ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vad är det för fel på 32-bitarsprogram? Ett program fungerar väl inte bättre bara för att det är 64-bitars? Det är väl bara när man behöver använda mer minne än 32-bitarssystemet klarar som man har nytta av 64-bitars?

Vore intressant att läsa mer sakliga argument varför 32-bitarsstödet ska dumpas, än att skiten borde dö i en eldsvåda

Nu missförstår du här. Han säger ju klart och tydligt att det är skräp EFTERSOM det INTE blir något stöd för 32 bit
Vilket han har helt rätt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tolkade precis personen du citerade tvärt emot. Att windows10x kan dö i en eldsvåda för 32bit stödet saknas.
I Windowssammanhang som är 32 vs 64 bit mer än bara just bitarna. Man kallar det enkelt för 64 bitars program, men en massa nya restriktioner tillkom vad program får göra etc. Att då tillåta 32 bitars windowsprogram innebär att man då släpper på restriktionerna och det vill Microsoft ej göra.
Ju längre tid som går mindre personer får behov att köra 32 bitars applikationer. Och idag så är otroligt mycket ny och svindyr mjukvara 32 bitars. Jag vet mjukvaror som kostar mer än en Tesla bil och som senast nyligen uppdaterade mjukvaran är en 32 bit version.
Men samtidigt så är det inget som man idag kör på dessa enkla datorer som skulle komma med windows10x.

*edit*
Nu vad det ett tag sedan jag kodade windowsapplikationer. Men gamla 32 bitars lägges i program files x86, dessa applikationer har rättigheter att modda filer inne i sin katalog. Medans 64 bitars läggs i program files och då får man lägga konfigurationsfiler i programdata. Jag är som sagt inte uppdaterad och det var länge sedan jag höll på, men poängen jag vill framföra är att kraven på det man kallar för 64 bit applikationer i Windows är betydligt mer än att de enbart är 64 bit och man kan få koda om ganska mycket.

Ja, det går uppenbarligen att tolka ursprungsinlägget olika och menar han enligt din tolkning, så håller jag med honom eftersom jag själv jobbar på ett företag som lever på att utveckla ett butiks-, och kassasystem utvecklat i VB6 Själv utvecklar jag API och andra webbaserade funktioner för detta system och jag skriver även en del funktioner i C# som exponeras via COM mot VB6-programmet. Så jag hoppas 32-bitarsstödet finns kvar i många år, för någon omskrivning av systemet lär inte ske...

Jag hade ingen aning om att det fanns säkerhetstekniska skillnader för 32-, och 64-bitarsprogram i Windows, så tack för upplysningen

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Nu missförstår du här. Han säger ju klart och tydligt att det är skräp EFTERSOM det INTE blir något stöd för 32 bit
Vilket han har helt rätt i

Ja, det verkar så. My bad

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Superfrog:

Vad är det för fel på 32-bitarsprogram? Ett program fungerar väl inte bättre bara för att det är 64-bitars? Det är väl bara när man behöver använda mer minne än 32-bitarssystemet klarar som man har nytta av 64-bitars?

Vore intressant att läsa mer sakliga argument varför 32-bitarsstödet ska dumpas, än att skiten borde dö i en eldsvåda

64 bitar är säkrare.
https://www.howtogeek.com/165535/why-the-64-bit-version-of-wi...
https://tipsmake.com/this-is-why-windows-64bit-is-more-secure...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Ja, det går uppenbarligen att tolka ursprungsinlägget olika och menar han enligt din tolkning, så håller jag med honom eftersom jag själv jobbar på ett företag som lever på att utveckla ett butiks-, och kassasystem utvecklat i VB6 Själv utvecklar jag API och andra webbaserade funktioner för detta system och jag skriver även en del funktioner i C# som exponeras via COM mot VB6-programmet. Så jag hoppas 32-bitarsstödet finns kvar i många år, för någon omskrivning av systemet lär inte ske...

Jag hade ingen aning om att det fanns säkerhetstekniska skillnader för 32-, och 64-bitarsprogram i Windows, så tack för upplysningen

VB6 har ett bäst före datum runt år 2001. Jag personligen känner till vba6 väldigt väl och har trixat med att implementerat det på nyare maskiner och plocka bort.
I ditt fall så anser jag det är irrelevant då man ändå inte ska ha windows10x på dessa maskiner. Att vb6 kommer försvinna stöd för har man vetat i runt 20års tid, säkerligen går det att trixa och köra med det i 10år till, men man bör planera att byta ut skiten.
För mig känns det som om du jobbar för väldigt litet kassasystem och inte precis ICAs.

32 bitars applikationer så var det inte före nyligen som Microsoft själva för Office rekommenderade att bara några få skulle köra 64bit. Det är en otroligt massa problem med att gå över till 64 bitar. VB6 kod är dock något som är betydligt äldre och lär försvinna säkerligen 20år innan 32 bits program går att köra.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra med att kunna välja OS som passar hårdvara/ personligt tycke.
Blir ofta en massa negativa kommentarer på nyheter som denna, hur kan det vara dåligt med flera val? Man MÅSTE ju inte köra 10X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

32 bitars applikationer så var det inte före nyligen som Microsoft själva för Office rekommenderade att bara några få skulle köra 64bit.

Anledningen här är för att många företag har macros och plugins som är 32-bitars, ofta för att de var skrivna 10-25 år sedan.

64-bitars office kan inte köra 32-bitars plugins, vilket ochså betyder att nyare plugins behöver vara 32-bitars för att köra i existerande installationer.

Permalänk
Medlem

Hur ska 10X uttalas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hur ska 10X uttalas?

Windows tio tio

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Som en som körde rt tämligen länge (riktigt bra när man kom igång, office, rdp allt man behövde), kopplade man in mus, tangenbord så var det lätt att gå över till vanlig desktop. Ser gärna en vidareutveckling av konceptet.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hur ska 10X uttalas?

tenten

Skall sägan snabbt ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av monotux:

Du skulle bli förundrad/förfärad över hur mycket gammal Win32-skit som fortfarande används aktivt ute i den s.k. verkligheten...

Du har helt missuppfattat mig.

Skrivet av Superfrog:

Vad är det för fel på 32-bitarsprogram? Ett program fungerar väl inte bättre bara för att det är 64-bitars? Det är väl bara när man behöver använda mer minne än 32-bitarssystemet klarar som man har nytta av 64-bitars?

Vore intressant att läsa mer sakliga argument varför 32-bitarsstödet ska dumpas, än att skiten borde dö i en eldsvåda

Även du.

Win32 är ett API och har ingenting alls med registerstorlek att göra. Det finns massvis med 64-bitars program som är skapade för win32.
Microsoft försöker fasa ut win32 med UWP.

Om inget av det här betyder något för dig än så är det värt att veta att vartenda program du kan ladda ner själv och köra som en .exe är ett win32 program. Vill du köra ett UWP-program så behöver du däremot böja dig framåt och sära på skinkorna för enda sättet att ens få åtkomst är genom Microsofts malware-store.

Permalänk
Inaktiv

Undras hur mycket man kunde banta windows 10s installationsstorlek genom att dumpa hela Win32-API:t. Windowsmappen på min primära dator tar upp 25.7GB ren filstorlek (25.9GB på disk), och nästan allt lär ju vara programkod. Man undrar ju fan var all plats tar vägen, typ.

Samtidigt skulle man bli av med all gammel bôs som ligger kvar från hedenhös i windowskoden, de helt hopplöst användarovänliga fönstren för ägande/filåtkomst till exempel, gamla rötna kontrollpanelen med delar som härledes från win3.x-eran, management console (som jag rent personligen skulle vilja be att springa och hoppa in i en majbrasa) osv osv osv.

Förvisso skulle ju nästan alla PC-spel också sluta funka i ett slag. Så intet gott som inte för något ont med sig typ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Microsoft försöker fasa ut win32 med UWP.

Den dagen Microsoft promotar UWP framför win32, så kommer jag att bojkotta Windows!

Edit: Jag bojkottar tydligen redan det iom Windows 10 Version 20H1 som började trycka ned UWP i halsen på användarna.

Som jag sagt tidigare, så förblir Windows 10 Version 1809 sista versionen av Windows för mig.

Kör både Linux och macOS numera och har aldrig känt mig mer fri. Må UWP brinna i helvetet!

Skrivet av anon132576:

Undras hur mycket man kunde banta windows 10s installationsstorlek genom att dumpa hela Win32-API:t. Windowsmappen på min primära dator tar upp 25.7GB ren filstorlek (25.9GB på disk), och nästan allt lär ju vara programkod.

Hos mig tar Windows-katalogen under 6 GB, men kör Windows 10 Version 1809 (32bit) utan bloat. Nära 26GB låter som minst 10GB "skräp" i Wow64/WinSxS-katalogerna.

Kanske dags att köra en DISM cleanup?

Permalänk
Medlem

Microsoft kan inte ens skriva en webbläsare utan Win32 så en försening förvånar mig inte alls.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Är det något jag bör överväga att ha på min äldre bärbara istället för win 10 pro? Den används sällan och då mer som en extra/reservdator.

Om du ej bryr dig mycket om säkerhet och vill göra din äldre bärbara så blixtsnabb det bara går, och ändå ha bra program-kompatibilitet, så skulle jag installera W8.1 (64bit om mer än 4GB, annars 32bit). Sedan skippa/disabla Windows update (eller iaf vara extremt återhållsam vilka uppdateringar du tar), och disabla Windows defender. Glöm ej "Open Shell", för startmenyn.
Detta blir radikalt mycket snabbare än dagens W10 (även med disablad defender). Även om W10 20H2 fick något bättre prestanda än senaste årens W10 versioner, så är det ganska oförskämt slött på gammal hw.

W8/8.1 kom ut en tid då netbooks/plattor (med Atom-CPU's och 1 eller 2GB RAM) började bli mainstream... MS tvingades trimma Windows ganska rejält pga detta, och det märks tex direkt på de äldre Atom och AMD APU E-serie datorer som är totalt oanvändbara med W10, men halvdana med W8 iaf.

Skrivet av anon132576:

Undras hur mycket man kunde banta windows 10s installationsstorlek genom att dumpa hela Win32-API:t.

Bloaten har tillkommit långt efter Win32-API:t....
En W95 installation var väl knappt 100 megabyte.
W3.1 använde väl mest GDI, o minns ej om det hade Win32. Storleken på W3.1+MSDOS var några ynka megabyte, varför man ansåg W95 vara oerhört bloatat o slött när det släpptes och växt till sig något oerhört.
Skulle tro att du max sparar några hundra MB, om änns det ...kanske snarare 10-tals MB.

Blir lite jobbigt utan Win32API för program som WinRAR, Wireshark, QuickSFV, och alla andra små tools och monitorer erfarna användare vill ha i sitt windows.

Edit:
Om .NET Framework räknas till Win32-API, vilket är ytterst tveksamt, finns det dock gigabytevis med data att klippa bort.
DirectX räknas knappast då det lär användas av typ alla spel med hw acceleration på Windows Store.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!