Stockholms stad begär att Öppna Skolplattformen ska radera all källkod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Vilka partier ät det som står bakom detta?, så man vet vad man aldrig i hela sitt liv någonsin ska rösta på.

Är det M+L+KD+MP+C ?

Med tanke på att det ursprungliga beslutet fattades av kommunfullmäktige 2012 och rimligen varit uppe för omförhandling ett flertal gånger därefter i takt med att budgeten skenat är det antagligen svårt att göra partipolitik av det hela. De flesta eller alla partier som suttit i fullmäktige de senaste tre mandatperioderna har troligtvis hjälpt till att skjutsa det hela vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vilka konsultbolag har varit delaktiga i att utveckla denna röra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Styler:

Vilka konsultbolag har varit delaktiga i att utveckla denna röra?

https://www.breakit.se/artikel/21423/har-ar-it-bolaget-bakom-...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, naturligtvis inte. Det är tjänstemän på förvaltningar och myndigheter som gör upphandlingar. Politiker kan fatta beslut om att det ska göras, och sen godkänna eller avslå i viss mån.

Då så... ett återinförande av tjänstemanna-ansvar skulle nog avhjälpa att gigantiska clusterf**k-problem, som bl.a. detta, uppstår...

Man ska inte underskatta den avskräckande effekten detta ansvar bör ha för inblandade tjänstemän gällande tvivelaktiga beslut/idéer utan fullgod analys av lämplighet etc. innan.

Vad var meningen med avskaffandet av det (tjänstemannaansvar)...?
Det kan man verkligen undra... "Fri lejd"......? 🤔

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Då så... ett återinförande av tjänstemanna-ansvar skulle nog avhjälpa att gigantiska clusterf**k-problem, som bl.a. detta, uppstår...

Man ska inte underskatta den avskräckande effekten detta ansvar bör ha för inblandade tjänstemän gällande tvivelaktiga beslut/idéer utan fullgod analys av lämplighet etc. innan.

Vad var meningen med avskaffandet av det (tjänstemannaansvar)...?
Det kan man verkligen undra... "Fri lejd"......? 🤔

Tjänstemannaansvar skulle vara förödande. Det skulle leda till extremt fegt, defensivt och självräddande agerande, plus att det skulle uppmuntra till att försöka dölja misstag eller felaktigheter. Total katastrof! Inom flyget fattade man tidigt ett beslut om att incidenter ska rapporteras risk för straff, just för att undvika risken för att misstag göms undan och problem aldrig kommer till allmän kännedom och senare orsakar stora problem. Det är en vital del för säkerheten. Vill man ha en säker och öppen process inom offentlig förvaltning är det precis samma princip som måste råda där: att ansvaret ligger hos formellt utsedda. På liknande vis är det för ansvarig utgivare för en publikation. Straffansvaret ligger hos ansvarig utgivare, inte enskild medarbetare.

Snarare är det ett rejält omtag i lagen om offentlig upphandling som behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att det ursprungliga beslutet fattades av kommunfullmäktige 2012 och rimligen varit uppe för omförhandling ett flertal gånger därefter i takt med att budgeten skenat är det antagligen svårt att göra partipolitik av det hela. De flesta eller alla partier som suttit i fullmäktige de senaste tre mandatperioderna har troligtvis hjälpt till att skjutsa det hela vidare.

Jag blir mest förbannad över att man motarbetar lösningar. Jag betalar skatt för att staden ska motarbeta mig och ge mig sämre service. Det är sjukt. Det beslutades inte av 2012 osv. Det är ju nu.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Nej, naturligtvis inte. Det är tjänstemän på förvaltningar och myndigheter som gör upphandlingar. Politiker kan fatta beslut om att det ska göras, och sen godkänna eller avslå i viss mån.

Exakt min poäng.

Permalänk
Medlem

Det största problemet borde vara när en lärare eller administratör får för sig att använda appen och att appen då ges tillgång till uppgifter om en mängd personer, även personer med skyddad identitet. Då kan myndigheterna inte begränsa att obehöriga inte kommer åt personuppgifter.

Att säga att det är öppen källkod är inte tillräckligt för det finns (oftast) inte finns några garantier för att appen i appstore verkligen är samma som koden på Github.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tjänstemannaansvar skulle vara förödande. Det skulle leda till extremt fegt, defensivt och självräddande agerande, plus att det skulle uppmuntra till att försöka dölja misstag eller felaktigheter. Total katastrof! Inom flyget fattade man tidigt ett beslut om att incidenter ska rapporteras risk för straff, just för att undvika risken för att misstag göms undan och problem aldrig kommer till allmän kännedom och senare orsakar stora problem. Det är en vital del för säkerheten. Vill man ha en säker och öppen process inom offentlig förvaltning är det precis samma princip som måste råda där: att ansvaret ligger hos formellt utsedda. På liknande vis är det för ansvarig utgivare för en publikation. Straffansvaret ligger hos ansvarig utgivare, inte enskild medarbetare.

Snarare är det ett rejält omtag i lagen om offentlig upphandling som behövs.

Kunde inte sagt det bättre själv! Dessutom tror jag ansvaret ofta hade lagts på personer nedåt i hierarkin. På enskilda medarbetare som stretar på i en organisation som inte fungerar, oftast med taskig lön och orimlig arbetsbörda. Samtidigt som högre uppsatta spelar ett "Kejsarens nya kläder"-spel el infinito.

Hela projektet andas för övrigt dåligt ledarskap, oklara mål, prestige och en massa kockar i samma soppa. Total ångest...

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Snarare är det ett rejält omtag i lagen om offentlig upphandling som behövs.

Främst citerat kan jag hålla med om, särskilt när man beaktar hur lite det gjorts på den fronten sedan länge... det är liksom andra tider nu och framöver. 👍

Däremot kan jag inte instämma helt i att tjänstemän skulle agera så mycket mer "fegt" än som nu (innan jag sett "bevis" på det; det verkar ju inte sämre än här i de länder som HAR detta/motsvarande).

Tillsvidare välkomnar jag det ökade ansvaret, och därmed mer försiktighet och eftertanke (innan beslut etc.) som det medför.

REDIGERING:
Jag är helt med på risken att ett "grovt" återinförande skulle kunna bli orimligt för många pga "ansvars-avlastning" uppifrån, och ser därför hellre en variant riktad mot högre/högst ansvariga.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Tillsvidare välkomnar jag det ökade ansvaret, och därmed mer försiktighet och eftertanke (innan beslut etc.) som det medför.

Det är inte så det funkar. Det är inte så människor funkar. Det är bara naivt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Någonstans eller på flera ställen sitter de personer som tydligen tror att de kan något fast de inte kan något.

Jag VET att jag inte kan allt om programmering. Faktum är att jag kan rätt lite. Däremot kan jag inse mina brister och knyta kontakt med relevant spetskompetens och sedan ha en konstant dialog mellan de som gör grovjobbet och beställaren.

Att konstant översätta vad beställaren vill ha - och kan rekommenderas att behöva (ta steget längre istället för att tänka, "Kunden har alltid rätt/vet alltid bäst") så de undviker en sådan här situation som de befinner sig i nu - och programmerarna är A och Ö för framgångsrika projekt. "Spindeln i nätverket" kallas det för.

Vanligen tänker inte beställaren/kunden på vad de faktiskt kan behöva innan det är för sent, t.ex., rigorösa säkerhetstester i och med att det handlar om dataskyddsklassade uppgifter såsom skyddad identitet, minderåriga, med mera. Dessutom hade marknadsföring varit lämpligt för att göra behovsanalys hos elever, lärare, med flera (och detta är egentligen rätt "duh" och "uppenbart" från början).

Jag skulle lätt ha fixat detta - i form av projektledning - för bara några dussintals miljoner SEK. Troligen mindre än så. Problematiken är att det sitter "tekniska analfabeter" inom viktiga positioner så då blir slutresultatet ett dramatiskt pannkaksutspel såsom detta.

Allt börjar med att en person tror att de vet mer än vad de gör och därmed fattar katastrofala beslut som drabbar alla övriga inblandade. Inse dina brister - jag inser mina dagligen - och ta hjälp av spetskompetens från alla håll. Svälj stoltheten och lär dig något nytt!

Till sist tycker jag "Ping Pong" inte låter så seriöst som ett IT-företag. Låter som ett företag som vill komma och rå åt sig pengar snabbt utan resultat och försvinna minst lika fort. Förhoppningsvis har "Stockholms stad" lärt sig sin ekonomiska läxa. (Herr Sarkasm? Vad gör du här?!)

Nu jädrar bliré öl och WZ!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@cyklonen

Men enskildas psykologi och subjektivitet ska väl inte få påverka just berörda yrkespersoners yrkesutövanden...?

Det (ska) finnas bra nog lagar, regler och riktlinjer för utövandet... annars har vi ett allvarligt systemfel!
DET om något skulle andas naivitet.

Lade till "yrkesutövanden"
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någonstans eller på flera ställen sitter de personer som tydligen tror att de kan något fast de inte kan något.

Jag VET att jag inte kan allt om programmering. Faktum är att jag kan rätt lite. Däremot kan jag inse mina brister och knyta kontakt med relevant spetskompetens och sedan ha en konstant dialog mellan de som gör grovjobbet och beställaren.

Att konstant översätta vad beställaren vill ha - och kan rekommenderas att behöva (ta steget längre istället för att tänka, "Kunden har alltid rätt/vet alltid bäst") så de undviker en sådan här situation som de befinner sig i nu - och programmerarna är A och Ö för framgångsrika projekt. "Spindeln i nätverket" kallas det för.

Vanligen tänker inte beställaren/kunden på vad de faktiskt kan behöva innan det är för sent, t.ex., rigorösa säkerhetstester i och med att det handlar om dataskyddsklassade uppgifter såsom skyddad identitet, minderåriga, med mera. Dessutom hade marknadsföring varit lämpligt för att göra behovsanalys hos elever, lärare, med flera (och detta är egentligen rätt "duh" och "uppenbart" från början).

Jag skulle lätt ha fixat detta - i form av projektledning - för bara några dussintals miljoner SEK. Troligen mindre än så. Problematiken är att det sitter "tekniska analfabeter" inom viktiga positioner så då blir slutresultatet ett dramatiskt pannkaksutspel såsom detta.

Allt börjar med att en person tror att de vet mer än vad de gör och därmed fattar katastrofala beslut som drabbar alla övriga inblandade. Inse dina brister - jag inser mina dagligen - och ta hjälp av spetskompetens från alla håll. Svälj stoltheten och lär dig något nytt!

Till sist tycker jag "Ping Pong" inte låter så seriöst som ett IT-företag. Låter som ett företag som vill komma och rå åt sig pengar snabbt utan resultat och försvinna minst lika fort. Förhoppningsvis har "Stockholms stad" lärt sig sin ekonomiska läxa. (Herr Sarkasm? Vad gör du här?!)

Nu jädrar bliré öl och WZ!

Good lord hallelujah vad jag håller med här! 👍
"Break a leg" ikväll 🙂

Inkompetent toppstyrning ser vi alldeles för ofta och mycket av!
Kommer återigen "osökt" att tänka på Dunning–Kruger-effekten här...
Verkar prevalent i toppskikten... 👎

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

"Nu jädrar bliré öl och WZ!"

Forumet fick genast känslan av att vara en "mainchat", men, fan vad jag håller med!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Till sist tycker jag "Ping Pong" inte låter så seriöst som ett IT-företag.

Jodu, vår skolas system har PingPong i botten och det har hänt flera gånger att elever loggat in och fått lärares behörighet, alltså på det sättet att systemet tror att det är en specifik lärare som loggat in och inte eleven. Känns säkert och stabilt.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Min erfarenhet av offentliga upphandlingar är att det oftast finns enorma brister i beställningarna. Man vet inte vad man behöver eller vill ha. Då brukar det i regel bli dyrt att ordna till med tilläggsbeställningar som går utöver det ursprungliga avtalet.

Jag jobbade på en myndighet för ett antal år sen, satt med på ett upphandlingsmöte som representant för den myndigheten. Det var ett antal myndigheter representerade, vi skulle diskutera en mindre upphandling. De som höll i upphandlingen hade noll intresse för den, ville bara få den undanstökad fort som fan, ignorerade allt vi sa och pratade på rasten om hur kul det skulle bli att snart få köpa nya bilar till polisen, såna upphandlingar vill man jobba med!

Byråkrati i ett nötskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jodu, vår skolas system har PingPong i botten och det har hänt flera gånger att elever loggat in och fått lärares behörighet, alltså på det sättet att systemet tror att det är en specifik lärare som loggat in och inte eleven. Känns säkert och stabilt.

Även min skola använder pingpong och det har varit den vidrigaste och mest förvirrande användarupplevelsen jag haft. Mitt gymnasiums intranät funkade mycket bättre för typ 20 år sedan.

Permalänk
Medlem

@JackA + @GauntMan + @Xenofonus

Jösses.. 😲

Betryggande läsning... 🙄
Tackar för delgiven insyn (dock inte första/sista än så länge, tyvärr).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

De som varit med och gjort den här upphandlingen borde aldrig få komma i närheten av en upphandling igen. Hur inkompetent var egentligen projektgruppen?

Börjar bli mer och mer uppenbart att Stockholms stad är för inkompetenta för att göra sina upphandlingar själv. Vad är det nu? Den fjärde? Femte upphandlingen på typ ett år som kommer tillbaka och biter dem i arslet?

Börjar bli så att man bara behöver nämna Stockholms stad så förstår folk att det är en värdelös upphandling det handlar om.

Skrivet av Kilroy:

Jag vill bara lyfta perspektivet att Indien skickar satelliter till mars för mindre pengar än Stockholm Stad lägger på en plattform som är helt trasig och kass.

Vilket säger en hel del.

Skrivet av lektroo:

Nepotism bakom upphandlingen? Kanske ska börja gräva i vem som fick den och hur kopplingarna ser ut. Vem fan bygger ett system för 360k användare för 1 miljard? Varför kostar det alltid 100ggr mer när Stockholms Stad beställer något i jämförelse med ett privat företag?

Man kan ju börja undra. Är det inte anställande av PR-firmor som tar ocker priser så förhandlar Stockholms stad konsultfirmor som gör tjänstefel.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.690929/stockholms-stad

Kort och gott börjar man undra om staden skall tillåtas göra sina egna upphandlingar..

Skrivet av Dosshell:

Vilka partier ät det som står bakom detta?, så man vet vad man aldrig i hela sitt liv någonsin ska rösta på.

Är det M+L+KD+MP+C ?

Det är oftast specifika grupper som upphandlar dessa typer av ärenden och inte politikerna själva. Däremot kan man ju ifrågasätta varför dessa grupper av människor får fortsatt förtroende från dessa partier.

Skrivet av anon134512:

Gör verkligen politiker upphandlingar?

Nej. Det är specifika grupper inom departementen som sköter det. Sedan skall det självfallet godkännas av politikerna men mer än en gång har ju det visat sig att dessa personer dragit politikerna vid näsan. Bland annat genom att godkänna ett företags anbud direkt och utesluta andras (som oftast är lägre) anbud. Detta skedde t.ex. 2017 när de skulle upphandla vilka som skulle sköta skolskjuts.

https://www.mynewsdesk.com/se/dennyavalfarden/pressreleases/s...

Vill även minnas att det var samma sak när Region Stockholm anställde en PR firma för att genomföra reklam för staden och det slutade bara med att sagda firma tog enorma summor för arbete och övertid de egentligen inte gjorde.

https://www.expressen.se/nyheter/pr-konsulter-hyrdes-in-for-2...

Skrivet av cyklonen:

Tjänstemannaansvar skulle vara förödande. Det skulle leda till extremt fegt, defensivt och självräddande agerande, plus att det skulle uppmuntra till att försöka dölja misstag eller felaktigheter. Total katastrof! Inom flyget fattade man tidigt ett beslut om att incidenter ska rapporteras risk för straff, just för att undvika risken för att misstag göms undan och problem aldrig kommer till allmän kännedom och senare orsakar stora problem. Det är en vital del för säkerheten. Vill man ha en säker och öppen process inom offentlig förvaltning är det precis samma princip som måste råda där: att ansvaret ligger hos formellt utsedda. På liknande vis är det för ansvarig utgivare för en publikation. Straffansvaret ligger hos ansvarig utgivare, inte enskild medarbetare.

Snarare är det ett rejält omtag i lagen om offentlig upphandling som behövs.

Helt korrekt.

Skrivet av m1k3_dd:

@cyklonen

Men enskildas psykologi och subjektivitet ska väl inte få påverka just berörda yrkespersoners yrkesutövanden...?

Det (ska) finnas bra nog lagar, regler och riktlinjer för utövandet... annars har vi ett allvarligt systemfel!
DET om något skulle andas naivitet.

Det handlar inte om enskildas psykologi utan om mänskligt beteende. Vilket i sig kommer att beröra yrkesutövandet i stor grad. Att tjänstemannaansvaret skulle innebära något som helst hinder är, om något naivt eftersom även när det fanns så skedde denna typ av problem konstant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det var väl exakt samma sak som hände med polisens system RAKEL. Det östes kopiösa mängder pengar på ett system som utvecklades under väldigt lång tid. När det var klart så var det så dåligt att man hellre återgick till papper och penna. Jag är inte helt insatt i hur det hela gick till men det jag vill ha sagt är att...

Det är våra skattepengar som många gånger inte tas på allvar av politikerna. Det håvas in så mycket skatt varje månad så man orkar inte bry sig om alla svarta hål som pengarna försvinner in i och upphandlingar som dom skiter i.

Man skulle nästan efterlysa att de måste lägga fram sina förslag och får be medborgarna om pengarna som behövs till att finansiera det, lite som Kickstarter.
Vad vet jag!
Blir bara så trött när man gång på gång ser ignoransen hos våra "förtroendevalda".

*/ end of rant /*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Det var väl exakt samma sak som hände med polisens system RAKEL. Det östes kopiösa mängder pengar på ett system som utvecklades under väldigt lång tid. När det var klart så var det så dåligt att man hellre återgick till papper och penna. Jag är inte helt insatt i hur det hela gick till men det jag vill ha sagt är att...

Det är våra skattepengar som många gånger inte tas på allvar av politikerna. Det håvas in så mycket skatt varje månad så man orkar inte bry sig om alla svarta hål som pengarna försvinner in i och upphandlingar som dom skiter i.

Man skulle nästan efterlysa att de måste lägga fram sina förslag och får be medborgarna om pengarna som behövs till att finansiera det, lite som Kickstarter.
Vad vet jag!
Blir bara så trött när man gång på gång ser ignoransen hos våra "förtroendevalda".

*/ end of rant /*

Hände något liknande när det svenska journalsystemet skulle digitaliseras på mitten av 2000-talet. Staten pumpade in över 100 miljoner i ett projekt som de sedan skrotade för att det var typ kodat av en femåring.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ping Pong använde jag också ett tag under 2019 - Vidrigt vare...

Satt jag på andra sidan så hade jag njutit av att ha ett ramavtal med en aktör som denna stad. Att man ens avtalar med 4 olika parter för olika moduler är startskottet till denna idiotiska soppa.

Att man sedan har katastrofala beställare är en annan del av det.

Har tidigare arbetat på en del större företag där beställning av tjänster eller produkter skulle tas in av just en av nämnda aktörer i denna soppa.

Problematiken härstammar i grund och botten av katastrofala kravspecifikationer och hjärndöda linjechefer som förlitar sig på att gemene man gör sitt jobb korrekt.

Det man missar är att folk struntar fullkomligt i vad slutresultatet blir för i slutändan löser sig allt.

Och bäst av allt - Man leker inte med sina egna pengar.

”Man slutar aldrig att förvånas hur lätt det är att leka med andras pengar och i synnerhet med skattepengar”

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är väldigt intressant när det är någonting som man själv har ganska goda kunskaper om då fattar man vilka totala rötägg som håller på med detta. Undrar hur mycket sådant här det är på andra saker, vägbyggen, husbyggen, skolor, dagis, hantverkare, konsulter är nog oehörda pengar det slösas bort.

Men så var de de som klagade att någon vaktmästare på kommunen fikade en kvart extra om dagen och det var bättre att allt upphandling delades då kunde man spara pengar och allt blev effektivare.

Haha, du skulle bara veta. Jobbar inom entreprenad och vi gör en hel del EL arbeten åt en viss större region. På sjukhusen slösas det som aldrig förr, om de inte spenderar de pengar de fick tilldelade i budgeten så får de mindre nästa år och kan inte göra lika många roliga saker. Problemet är bara att det är skattepengar de leker med.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Börjar bli mer och mer uppenbart att Stockholms stad är för inkompetenta för att göra sina upphandlingar själv. Vad är det nu? Den fjärde? Femte upphandlingen på typ ett år som kommer tillbaka och biter dem i arslet?

Börjar bli så att man bara behöver nämna Stockholms stad så förstår folk att det är en värdelös upphandling det handlar om.

Vilket säger en hel del.

Man kan ju börja undra. Är det inte anställande av PR-firmor som tar ocker priser så förhandlar Stockholms stad konsultfirmor som gör tjänstefel.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.690929/stockholms-stad

Kort och gott börjar man undra om staden skall tillåtas göra sina egna upphandlingar..

Det är oftast specifika grupper som upphandlar dessa typer av ärenden och inte politikerna själva. Däremot kan man ju ifrågasätta varför dessa grupper av människor får fortsatt förtroende från dessa partier.

Nej. Det är specifika grupper inom departementen som sköter det. Sedan skall det självfallet godkännas av politikerna men mer än en gång har ju det visat sig att dessa personer dragit politikerna vid näsan. Bland annat genom att godkänna ett företags anbud direkt och utesluta andras (som oftast är lägre) anbud. Detta skedde t.ex. 2017 när de skulle upphandla vilka som skulle sköta skolskjuts.

https://www.mynewsdesk.com/se/dennyavalfarden/pressreleases/s...

Vill även minnas att det var samma sak när Region Stockholm anställde en PR firma för att genomföra reklam för staden och det slutade bara med att sagda firma tog enorma summor för arbete och övertid de egentligen inte gjorde.

https://www.expressen.se/nyheter/pr-konsulter-hyrdes-in-for-2...

Helt korrekt.

Det handlar inte om enskildas psykologi utan om mänskligt beteende. Vilket i sig kommer att beröra yrkesutövandet i stor grad. Att tjänstemannaansvaret skulle innebära något som helst hinder är, om något naivt eftersom även när det fanns så skedde denna typ av problem konstant.

Jag håller med om mycket du skriver men vidhåller det du citerade mig på (ditt nedersta stycke i citation ovan).
Möjligen kan "psykologi" ersättas/kompletteras med "beteende" eftersom beteenden är STARKT knutna till psykologi.
Lite samma sak alltså.

I utförda arbeten som vi tänker omkring här ska INTE "fri tolkning"/"känsla" (psykologi/beteenden) inför beslutsfattande TILLÅTAS föregå regler och riktlinjer.

Att så ändå skett om och om igen sedan länge påvisar att det finns brister där, varierande allvarliga.

Så, jag kan omöjligen se att ett större ansvar hos främst "topparna" skulle vara dåligt, det är ju dessa som (sedan länge) släppt igenom idiotier helt slentrianmässigt.

Nepotism/korruption "förr i tiden" möjliggjordes med största sannolikhet av annat än då befintliga tjänstemannaansvaret.
Det var en annan tid, när fulknep förekom HÖGT upp (IB, kartläggning av "dissidenter", You name it!).
Sedan dess har vi makligt rört oss framåt, mot mer demokrati, transparens, etc.

Fixar ni som tycker att jag och många andra har fel i att utökat ansvar behövs (spec. "i toppen") belägg för att detta skulle vara dåligt... DÅ kan ni få medhåll.
Annars kan man skönja att det som mest framstår som en avighet beror på något egenintresse, exvis delaktighet i verksamhet som kanske skulle tappa upphandlingar (eller behöva godta mer kompetent konkurrens), etc. etc.

Finputs
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Det var väl exakt samma sak som hände med polisens system RAKEL. Det östes kopiösa mängder pengar på ett system som utvecklades under väldigt lång tid. När det var klart så var det så dåligt att man hellre återgick till papper och penna. Jag är inte helt insatt i hur det hela gick till men det jag vill ha sagt är att...

Det är våra skattepengar som många gånger inte tas på allvar av politikerna. Det håvas in så mycket skatt varje månad så man orkar inte bry sig om alla svarta hål som pengarna försvinner in i och upphandlingar som dom skiter i.

Man skulle nästan efterlysa att de måste lägga fram sina förslag och får be medborgarna om pengarna som behövs till att finansiera det, lite som Kickstarter.
Vad vet jag!
Blir bara så trött när man gång på gång ser ignoransen hos våra "förtroendevalda".

*/ end of rant /*

Jag tror du tänker på PUST Siebel.
Inte för att RAKEL är perfekt, men det fyller åtminstone vissa behov och den typen av driftsäkerhet som det garanterar blir tyvärr automatiskt väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Jag använde pingpong på högskolan, men kan inte minnas att det var dåligt. Tror det var där vi lämnade in uppgifter, men inte helt 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vad mer behövs egentligen? Vad mer än betyg + journalen behövs? Inkompetenta personer deluxe.... visst behöver du göra kopplingar osv men så svårt är det inte.... särskilt med en budget på 1 miljard.

Det är inte inkompetens. De har gjort precis vad de vill göra. De som beställer vill att projekten ska ta lång tid så de har möten att gå på. Detsamma med de som utvecklar vill att deras program inte ska vara perfekt så de kan fortsätta jobba med det efter det lanserats. Politiker vill att projektet ska fortsätta för att om dr läggs ner så är det ett misslyckande. Forsätter det kan man stolt prata om hur mycket pengar man lagt på en fantastisk produkt. Och det bästa är att ingen kommer åka dit på det för det är ju DITT fel som väljare som placerat dessa människor där.

Kolla bara nya karolinska. Skattepengar gör konstiga saker med folk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JackA:

Jag jobbade på en myndighet för ett antal år sen, satt med på ett upphandlingsmöte som representant för den myndigheten. Det var ett antal myndigheter representerade, vi skulle diskutera en mindre upphandling. De som höll i upphandlingen hade noll intresse för den, ville bara få den undanstökad fort som fan, ignorerade allt vi sa och pratade på rasten om hur kul det skulle bli att snart få köpa nya bilar till polisen, såna upphandlingar vill man jobba med!

Byråkrati i ett nötskal.

Men är det så konstigt då? Människor tycker olika delar av ens arbete är olika kul. Om man har ett arbete där man kan gå all in på varenda del så tycker jag man kan se sig själv som extremt lyckligt lottad.

Det är inte orimligt att känna att man vill att delar av ens arbetsuppgifter ska vara överstökade, att förvänta sig mer av vanligt folk blir inte bra, då skulle ju ingen vilja jobba statligt. Sen kan man ju tycka vad man vill om konsekvenserna av det, men folk verkar ha betydligt högre krav på statligt anställda trots att de ofta tjänar mindre och granskas mer, och har fler lagar att ta hänsyn till än privata motparter.

Det finns givetvis ett större behov av granskning när det kommer till statliga upphandlingar, men en del tar fram högafflarna lite väl fort tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Men är det så konstigt då? Människor tycker olika delar av ens arbete är olika kul. Om man har ett arbete där man kan gå all in på varenda del så tycker jag man kan se sig själv som extremt lyckligt lottad.

Det är inte orimligt att känna att man vill att delar av ens arbetsuppgifter ska vara överstökade, att förvänta sig mer av vanligt folk blir inte bra, då skulle ju ingen vilja jobba statligt. Sen kan man ju tycka vad man vill om konsekvenserna av det, men folk verkar ha betydligt högre krav på statligt anställda trots att de ofta tjänar mindre och granskas mer, och har fler lagar att ta hänsyn till än privata motparter.

Det finns givetvis ett större behov av granskning när det kommer till statliga upphandlingar, men en del tar fram högafflarna lite väl fort tycker jag.

Inte konstigt nej. Men man ska ändå göra ett bra jobb. Jag trivdes inte särskilt bra på myndigheten själv, och lämnade efter ett par år. Men jag såg alltid till att göra ett bra jobb, och det ska man kunna kräva av statligt anställda. Just den upphandlingen hanterades värdelöst dåligt av folk som aldrig borde jobbat med den.