Minecraft server från hemmet, är det säkert?

Permalänk

Minecraft server från hemmet, är det säkert?

Hej! Jag har funderat på att skaffa en minecraft server där min polare och potentiellt främlingar kan vara med och spela. Servern kommer hostas på mitt nätverk som jag har hemma.
Nu till min fråga, är det säkert? Jag tänker på nätverkstrafiken, folk kan ju skicka en massa tunga filer till mig så mitt nätverk kraschar, eller så hackar dom min ip osv. Jag hört om ddos som kan hindra sådant, men finns det andra sätt?

//August

Permalänk
Medlem

Nä det är inte säkert. Finns det sårbarheter finns det alltid en risk, frågan är hur pass bra du är på säkerhet för att klara av att hålla servern tillgänglig.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Klart att risken finns, men att just du skulle bli måltavla är väl minimal sålänge du inte gör något dumt själv. Att bara hosta en minecraftserver bryr sig nog ingen om, så jag säger kör på du!

Permalänk
Medlem

Om bara dina polare skall lira på det är det "väl" lugnt...
Du kommer att öppna en port för att servern skall vara tillgänglig, via den porten går det inte att göra mycket annat...

ddos attacker ja visst... de har din IP-adress.
Händer det, fimpa servern och koppla ur din router en stund från nätet och du får en ny ipadress oftast.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Fråga

Går det att skydda sig för internetattacker på enkelt sätt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En stabil brandvägg, logiskt tänkande vid surfande osv funkar men man är aldrig 100% skyddad

Skapa en MCServer och en VPN-Server, dina polare får ansluta till VPN-Servern först och sedan din MCServer

Permalänk

Ip skydd?

Det räcker väl inte med att bara skydda ip med att byta domän namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av August732:

Det räcker väl inte med att bara skydda ip med att byta domän namn?

Du behöver inget domännamn om du som lekman hostar en minecraftserver hemma. Räcker med att dina kompisar kopplar upp sig till din ip:port i Minecraft.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Du behöver inget domännamn om du som lekman hostar en minecraftserver hemma. Räcker med att dina kompisar kopplar upp sig till din ip:port i Minecraft.

Tänkte om det kan hindra främlingar för att göra internetattacker eller åtminstone försvåra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av August732:

Tänkte om det kan hindra främlingar för att göra internetattacker eller åtminstone försvåra.

Om du bara ger din IP till dina kompisar borde inget hända.

Permalänk

Öppna bara för trafik du vill släppa in. Vill du köra en Minecraftserver, öppna bara för Minecraft i dina brandväggar. Så fort du ansluter något som lyssnar på Internettrafik kommer du börja dra åt dig elakartad trafik. Det är verkligheten på Internet. Är du liten nog att inte vara någons uttryckliga mål så bör det inte vara någon fara, så länge du håller dig till lite sunt förnuft.

En viktig aspekt av sunt förnuft: Tänk alltid på att hålla angreppsytan liten. Presentera bara exakt det du vill presentera mot Internet, och se till att vad du presenterar mot Internet hindras från att ställa till det i ditt övriga nätverk om någon skulle knäcka den tjänsten.
- Kör tjänsten i kontext av ett konto utan adminrättigheter på maskinen där den går.
- Ha den lokala brandväggen aktiverad på alla andra maskiner i ditt nätverk för att försvåra för en angripare att ta sig vidare efter att ha knäckt din server.

Permalänk
Medlem

Jag kör en Minecraft server som sitter o ångar på i garderoben. Lite overkill med 16 kärnor, men den klarar flera världar väldigt bra. Ska däremot uppgradera den till 2st E5 2697 v3 så då blir det totalt 28 kärnor. De ska givetvis inte bara gå till minecraft servern utan lite annat också som ska köras i bakgrunden, rendering av världar etc. Som resterande personer här har nämnt, tänk på säkerheten så blir allt bra

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av August732:

Tänkte om det kan hindra främlingar för att göra internetattacker eller åtminstone försvåra.

Du kan använda dig av https://freedns.afraid.org/subdomain/ där du kan skriva in din ip och få en helt fungerande adress. Kan se snyggare ut, men det går att pinga adressen så har man din ip ändå, hjälper däremot lite givetvis.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Skrivet av August732:

Det räcker väl inte med att bara skydda ip med att byta domän namn?

Du presenterar din IP bakom ett domännamn ändå. Det är exakt vad DNS är till för: att översätta ett mänskligt läsbart namn till IP-adressen som presenterar tjänsten.

Däremot kan du för någon hundring om året eller så köpa en domän för skrytfaktorns skull. Kombinera med dynamisk DNS för att uppdatera pekaren om din IP-adress förändras.