Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fps drops + ljud försvinner samt skärm som blir svart under spel.

Permalänk
Medlem

Fps drops + ljud försvinner samt skärm som blir svart under spel.

Som titelnt lyder så har jag lite problem med min dator. Det som händer är att från ingenstans så får jag fps drops på ca 100fps och samtidigt så stänger även ljudet av sig för att sedan återgå till normalt efter ca en halv sekund.
Jag uppmärksammade problemet ett par dagar sedan och det sker enbart i spel. (Enbart kört Overwatch och apex senaste tiden).
Sedan igår så märker jag även att skärmen ibland blir svart i någon sekund.

Jag vet inte riktigt om det är ett mjukvara problem eller eventuell något med hårdvaran så jag vänder mig till er.

Det jag gjort är:
Uppdaterat bios
Senaste drivrutiner på kortet.
Ny installation av Windows.

Jag bytte från mitt gamla 1060 till 6700 xt någon vecka sedan och det är nog senaste veckan jag uppmärksammade problemet. Även bytt mus men vet inte vilken betydelse det kan ha.

När jag kollat på hwmonitor så ser jag inga temps som verkar vara onormala som kan förklara mitt problem.
Full specs:
i7 8700k
16 GB CL16 3200mhz
RM650x
XFX 6700 XT SWFT 309
Z370-P.

Vad mer kan jag testa?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Överklockat CPU:n något?

Hur har du fått upp minnena i 3200 MHz? Aktiverat XMP eller bara ändrat på frekvensen?
Om svaret är det senare så kan det vara att minnena körs med fel timings och spänning, vilket i sin tur orsakar instabilitet.
Min erfarenhet är att AMD-grafikkort är känsligare för instabila minnen än Nvidias dito, vilket i så fall skulle förklara varför det fungerat felfritt med 1060:t förut.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Överklockat CPU:n något?

Hur har du fått upp minnena i 3200 MHz? Aktiverat XMP eller bara ändrat på frekvensen?
Om svaret är det senare så kan det vara att minnena körs med fel timings och spänning, vilket i sin tur orsakar instabilitet.
Min erfarenhet är att AMD-grafikkort är känsligare för instabila minnen än Nvidias dito, vilket i så fall skulle förklara varför det fungerat felfritt med 1060:t förut.

Jag ändrade profilen till XMP så minnena körs i 3200 och cpu körs i 4300 vilket jag förstått är normalt? Det enda jag gjort i bios är att aktivera XMP profile så att säga.

Permalänk
Medlem

Okej. Då borde det vara rätt.

Jag hade provat att köra DDU (https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...) i felsäkert läge för att säkerställa att alla spår av Nvidia-drivrutiner är borta.
Om det fortfarande spökar efter det så hade jag kört något MemTest för att verifiera att minnena fungerar som de ska.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Nu har jag återställt datorn helt eftersom jag inte kom in på datorn p.g.a fel lösen när jag gick in i felsäkert läge. Nu med fräsch installation av windows så körde jag DDU i felsäkert läge men problemet kvarstod. Provade även utan XMP men samma problem.
i aktiviteshanteraren så ser jag att samtidigt som ljudet stänger av sig och jag får fps drops så sjunker GPU att arbeta på 10% för att sedan gå upp i det normala igen (70-90%). Kan det fortfarande vara något som ligger och spökar eller är det grafikkortet som kanske är trasigt?
Extremt tacksam för hjälpen jag fått än så länge!

Permalänk
Medlem

Update efter väldigt lång tid. De som orsakar att min pc laggar verkar vara nät hdmi kabeln är ikopplad från datorn till tv. Tv'n behöver inte vara på utan det laggar ändå? Just nu kör jag utan min tv i kopplad och kopplar in den när jag vill titta på något på en stor skärm men det är inte idealt? Något tips på om det finns något som kan göras samt varför det händer?