Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Budget speldator till 12-åring, finns bättre paket än detta?

Permalänk
Medlem

Budget speldator till 12-åring, finns bättre paket än detta?

Hej!

Grabben fyller år om ett par månader och en speldator ligger högst på listan. Jag vill också få bort honom från min fotoredigeringsdator

Budgeten är stram, som så ofta. Jag har gått i tankar kring begagnat men det är så svårt att veta vad man får och vilket skick det är i.

Jag undrar därför om detta paket är ungefär så bra som det blir för de pengarna eller om det finns något annat som är bättre och/eller mer uppgraderingsbart i framtiden.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag vill inte köpa nåt som ska vara framtidssäkert mer än att det går att stoppa i lite mer minne eller ett bättre grafikkort vid behov.

Klarar man sig på 8 Gb? Är 310W för klent?

I dagsläget spelar han på min dator med ett RX 580 i och det flyter på fullt tillräckligt för Minecraft, Fortnite, Totally Accurate Battle Simulator och Roblox, som är det han spelar. Som jag fattar det är 1650S bättre än RX 580.

Förslag som ligger på 9-10000 och uppåt är inte aktuella. Hellre i så fall nedåt 5000 om det finns bra begagnade tips. Måste ju ha skärm mm sen också.

Tacksam för snabb hjälp i och med att Elgigantens priser bara gäller till ikväll. Han fyller inte förrän i augusti, lönt att vänta lite med att köpa eller är det där ett klipp?

Permalänk
Medlem

Ska tilläggas att jag kollat på en del annonser på Blocket och jag tycker att folk verkar vilja ha 5000 kr för en dator med äldre och sämre grafikkort än denna, motsvarande mängd RAM etc. Därav tveksam till att beggat är rätt väg att gå. Garanti väger såklart tungt också.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju att köpa en sån här och slänga i RX 580 som vi redan har. Mer framtidssäkert antar jag...
https://www.inet.se/produkt/1511030/vox-i5

Permalänk

Ursäkta om jag hackar tråden. Jag är i en precis likadan sits. Xbox duger inte längre och vi måste krypa till korset! Läser ofta recensioner om "färdiga" datorer men det är alltid nåt som inte tilltalar. Den där voxen verkade ju vettig. Hur enkelt (billigt!) grafikkort kan man sätta i en sån och ändå ha hyfsad prestanda? Det spelas än så länge rätt mycket minecraft här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Grabben fyller år om ett par månader och en speldator ligger högst på listan. Jag vill också få bort honom från min fotoredigeringsdator

Budgeten är stram, som så ofta. Jag har gått i tankar kring begagnat men det är så svårt att veta vad man får och vilket skick det är i.

Jag undrar därför om detta paket är ungefär så bra som det blir för de pengarna eller om det finns något annat som är bättre och/eller mer uppgraderingsbart i framtiden.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Jag vill inte köpa nåt som ska vara framtidssäkert mer än att det går att stoppa i lite mer minne eller ett bättre grafikkort vid behov.

Klarar man sig på 8 Gb? Är 310W för klent?

I dagsläget spelar han på min dator med ett RX 580 i och det flyter på fullt tillräckligt för Minecraft, Fortnite, Totally Accurate Battle Simulator och Roblox, som är det han spelar. Som jag fattar det är 1650S bättre än RX 580.

Förslag som ligger på 9-10000 och uppåt är inte aktuella. Hellre i så fall nedåt 5000 om det finns bra begagnade tips. Måste ju ha skärm mm sen också.

Tacksam för snabb hjälp i och med att Elgigantens priser bara gäller till ikväll. Han fyller inte förrän i augusti, lönt att vänta lite med att köpa eller är det där ett klipp?

Det är svårt att ge några vettiga förslag när budgeten är så låg, men 8 GB RAM skulle jag säga är för lite 2021. Jag har 16 GB RAM och min dator är från 2012. 310W är också ett klent nätagg.

Tycker det borde gå att hitta nåt på begagnatmarknaden, kan hålla med om att priserna ofta är höga (speciellt på grafikkort) men nåt borde gå att leta fram om du har till augusti på dig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vänta och hoppas på en bättre deal.