Lillebror behöver dator till digitalt kollo

Permalänk
Medlem

Lillebror behöver dator till digitalt kollo

Hej på er!

Nu är jag på jakt efter en enklare dator eller lösa komponenter för att få ihop något till lillebror 9 år som vill lära sig att programmera m.m. i sommar. Han har fått upp ögonen för en sommaraktivitet där han kommer att få sitta mer eller mindre heltid i en vecka eller två hemifrån för att prova på Scratch, Tinkercad och programmering i Minecraft.

Problemet är då att han bara har en PS4 som används flitigt till minecraft och fortnite, men ingen PC. Jag har föreslagit att han kan ta bussen till mig och få lägga beslag på min rigg om dagarna, men det vågade han sig inte riktigt på.

Så då vänder jag mig till er! Jag vet precis hur det kan se ut hos många av oss sweclockare där det står en andra, tredje eller fjärde reservdator som man bara "måste" ha, samt en hög med lösa komponenter "i fall att". Själv har jag inte haft lyxen med utrymme att spara på sådant, men ni andra kanske kan avvara något?

Minimumkravet är att det ska kunna driva programmeringsmoddat (?) minecraft vad det nu innebär, och en stark bonus om jag kan introducera honom till fördelarna med PC även när det kommer till fortnite. Jag har själv skramlat ihop tgb och mus, men allt annat behövs. Meddela gärna vad ni kan tänka er att släppa och för hur mycket, så får jag se vad vi kan mäkta med.

Kan hämtas i Stockholmstrakten (Med fördel i Solna, Vallentuna, Norrtälje).

Läs hela annonsen här

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har nog ett nätagg och några fläktar hemma som ligger och samlar damm.

Dra ett PM till mig så kan jag kolla lite när jag kommer hem

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Har nog ett nätagg och några fläktar hemma som ligger och samlar damm.

Dra ett PM till mig så kan jag kolla lite när jag kommer hem

Skickat!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Skriv efterhand vad som behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Skriv efterhand vad som behövs

Hmm ja hittills en hel dator och kanske skärm. Öppen för förslag! Ser till att uppdatera i tråden varefter

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Kul för lillebror att han har en sådan storebror som tänker på honom. Är själv storebror till tre småsyskon så försöker hjälpa så det går och vet hur det är.

Men tycker du kan sälja någon GME....

Citat: ”80 st GME.

Började ge mig in när den låg på dryga 30 usd och har köpt mer varefter. Snitt inköp ligger nu på 113 usd.”

Aktien är fortfarande tokblankad. Jag håller.”

Verkar finnas cash så det räcker för en budgetdator då det var värt 19000 dollar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrastarka:

Kul för lillebror att han har en sådan storebror som tänker på honom. Är själv storebror till tre småsyskon så försöker hjälpa så det går och vet hur det är.

Men tycker du kan sälja någon GME....

Citat: ”80 st GME.

Började ge mig in när den låg på dryga 30 usd och har köpt mer varefter. Snitt inköp ligger nu på 113 usd.”

Aktien är fortfarande tokblankad. Jag håller.”

Verkar finnas cash så det räcker för en budgetdator då det var värt 19000 dollar idag.

Extremt onödigt inlägg och jag är förvånad att du lyckats vara medlem här så länge utan att åka på patrull för ditt underliga sätt.

För det första så är detta en köpesannons så jag är givetvis redo att betala för mig, det gäller oavsett aktieinnehav. Ett mycket utdaterat citat från min historik är inte bara underligt av dig att leta upp men också just det, utdaterat. Jag har också betonat att ribban i första hand är mycket låg för vad som krävs i prestandaväg. Han klarar sig nog på integrerad grafik till att börja med och en gammal billig gpu vore som sagt en bonus. Jag köper därför mycket hellre mina kära swec-kamraters bortglömda komponenter till korrekt marknadsvärde, än att ta det billigaste nya som finns hos valfri återförsäljare till överpris bara för att det är just nytt.

För det andra så är min privatekonomi högst obetydlig i annonssammanhanget och jag har verkligen inte bett om investeringstips från dig. Men låt oss ändå väga upp ditt GME-argument med lite kompletterande information. Portföljen (bl.a. de där 80 st GME) kom från mycket mer än bara mina egna medel. Se så lätt det blir fel när antar saker och ting.

För det tredje. Jag tänker inte låta det faktum att jag är heltidsstudent (läs: låg inkomst) hindra mig från att göra kul saker för min lillebror. Särskilt inte när det handlar om datorer och programmering!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har lite delar från en gammal rigg liggandes:

CPU: Intel Core i7 980X (6-kärnor 3,33ghz, HT)
Mobo: Gigabyte GA-X58-UD7 (socket LGA1366), kompatibel med de flesta kylarna i dag som stöder den nyare socket 2066 då det är samma monteringshål. Har själv kört både CM Hyper 212 samt Noctua NH-D15 på den utan problem.
Minne: 32gb (4x2gb, 2x8gb) i triple channel av blandade modeller och hastighet, är 24/7 stabilt i nuvarande config dock, gått som server.
Chassi: Fractal Design Define R4 i grått utan fönster (ljuddämpat!)
HDD: 1TB Samsung HD103SJ (7200rpm, 32mb cache)
SSD: 128gb Samsung 830 (SATA 2,5")
Har även en hel hög med gamla chassifläktar liggandes att stoppa in i chassit (mestadels Fractal 140mm) efter önskemål, samt SATA-kablar i högvis...

Saknar alltså CPU kylare, GPU samt PSU, annars komplett och startbart... Stått still ett år efter att den byttes ut mot nyare hemmaserverbygge. Gått som bland annat Minecraft server, ArmA 3 server, NAS och Plex.

Finns för upphämtning i Täby Centrum, gamla grejer värt typ kaffepengar använt primärt som fotpall det senaste året... Kom med bud för det som är intressant så kan vi nog ordna något!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweZor:

Jag har lite delar från en gammal rigg liggandes:

CPU: Intel Core i7 980X (6-kärnor 3,33ghz, HT)
Mobo: Gigabyte GA-X58-UD7 (socket LGA1366), kompatibel med de flesta kylarna i dag som stöder den nyare socket 2066 då det är samma monteringshål. Har själv kört både CM Hyper 212 samt Noctua NH-D15 på den utan problem.
Minne: 32gb (4x2gb, 2x8gb) i triple channel av blandade modeller och hastighet, är 24/7 stabilt i nuvarande config dock, gått som server.
Chassi: Fractal Design Define R4 i grått utan fönster (ljuddämpat!)
HDD: 1TB Samsung HD103SJ (7200rpm, 32mb cache)
SSD: 128gb Samsung 830 (SATA 2,5")
Har även en hel hög med gamla chassifläktar liggandes att stoppa in i chassit (mestadels Fractal 140mm) efter önskemål, samt SATA-kablar i högvis...

Saknar alltså CPU kylare, GPU samt PSU, annars komplett och startbart... Stått still ett år efter att den byttes ut mot nyare hemmaserverbygge. Gått som bland annat Minecraft server, ArmA 3 server, NAS och Plex.

Finns för upphämtning i Täby Centrum, gamla grejer värt typ kaffepengar använt primärt som fotpall det senaste året... Kom med bud för det som är intressant så kan vi nog ordna något!

Precis det här jag menar, vi swec:are har ju ofta en o annan burk hemma

Låt mig fortsätta leta ett tag till för att försäkra mig om att jag kan få ihop något komplett!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av SweZor:

Jag har lite delar från en gammal rigg liggandes:

CPU: Intel Core i7 980X (6-kärnor 3,33ghz, HT)
Mobo: Gigabyte GA-X58-UD7 (socket LGA1366), kompatibel med de flesta kylarna i dag som stöder den nyare socket 2066 då det är samma monteringshål. Har själv kört både CM Hyper 212 samt Noctua NH-D15 på den utan problem.
Minne: 32gb (4x2gb, 2x8gb) i triple channel av blandade modeller och hastighet, är 24/7 stabilt i nuvarande config dock, gått som server.
Chassi: Fractal Design Define R4 i grått utan fönster (ljuddämpat!)
HDD: 1TB Samsung HD103SJ (7200rpm, 32mb cache)
SSD: 128gb Samsung 830 (SATA 2,5")
Har även en hel hög med gamla chassifläktar liggandes att stoppa in i chassit (mestadels Fractal 140mm) efter önskemål, samt SATA-kablar i högvis...

Saknar alltså CPU kylare, GPU samt PSU, annars komplett och startbart... Stått still ett år efter att den byttes ut mot nyare hemmaserverbygge. Gått som bland annat Minecraft server, ArmA 3 server, NAS och Plex.

Finns för upphämtning i Täby Centrum, gamla grejer värt typ kaffepengar använt primärt som fotpall det senaste året... Kom med bud för det som är intressant så kan vi nog ordna något!

Jag kan bistå med ett nytt AXP 630W agg
Har bara haft det för att testa vattenläckage till custom vattenkylning.
Det har inte så många uttag men funkar perfekt och adaptrar kostar bara några kronor på netonnet.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag hittade en komplett dator lokalt med i5 3570 och gtx 960 för 2000 kr. Bör räcka gott och väl

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*