Danmark vill komma åt kryptohandlare med skattereform

Permalänk
Melding Plague

Danmark vill komma åt kryptohandlare med skattereform

Enligt danska skattemyndigheter deklareras två tredjedelar av transaktioner med kryptovalutor felaktigt eller inte alls.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte oväntat staten missar massa skatt där
Kommer nog bli klapp jakt värden över på kryptohandlare nu massa skatt att ta in

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är vi övriga som måste betala mer i skatt för att kryptohandlare fuskar eller inte vet hur det funkar. Så hoppas på liknande i Sverige

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är vi övriga som måste betala mer i skatt för att kryptohandlare fuskar eller inte vet hur det funkar. Så hoppas på liknande i Sverige

Varför måste vi bettala mer?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Äh det är humbug!

Man letar hela tiden efter skattehål för oss dödliga, alla vet att det är rikingarna som är de stora smitarna och har alltid varit men buhu de kanske flyttar om de inte får alla pengar de tjänat ihop i sina undersåtars anletes svett.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är vi övriga som måste betala mer i skatt för att kryptohandlare fuskar eller inte vet hur det funkar. Så hoppas på liknande i Sverige

Hur motiverar du att du måste betala mer skatt för att kryptohandlare fuskar med skatten? Det är ju inte så att vår stat räknat med att kryptovalutor, som de inte vill ta i ens med tång, skulle få den värdeökningen den fått?
Eller tänker du så att staten slänger alla skattepengar i samma burk och sänker skatten när de fått tillräckligt?

Det är klart att alla skall betala det skatten som är rimlig. Det är sånt här man blir lite less på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...
Staten försöker sko sig på otydliga regler och oerfarenhet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

I brist på intressanta hårdvaruartiklar så verkar kryptovaluta vara SweCs nya click-bait. Ett ämne som nästan per definition gör att alla inlägg bryter mot regeln att inte diskutera politik.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hur motiverar du att du måste betala mer skatt för att kryptohandlare fuskar med skatten? Det är ju inte så att vår stat räknat med att kryptovalutor, som de inte vill ta i ens med tång, skulle få den värdeökningen den fått?
Eller tänker du så att staten slänger alla skattepengar i samma burk och sänker skatten när de fått tillräckligt?

Det är klart att alla skall betala det skatten som är rimlig. Det är sånt här man blir lite less på https://www.svt.se/nyheter/inrikes/linus-dunkers-salde-bitcoi...
Staten försöker sko sig på otydliga regler och oerfarenhet.

Någon behöver betala för gemensamma samhällsfunktioner. Tjänar du inkomst på krypto och undviker att betala inkomstskatt, istället för ett vanligt jobb eller kapitalvinst med skatt, så bidrar du mindre till det gemensamma. Samhället kommer ha samma utgifter oavsett vilket leder till att vi andra behöver betala mer (vi måste betala för de utgifter som du orsakar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Krypto borde finnas som ett tillgångsslag i ISK. Då blir ju alla glada och nöjda.

Det finns det. Jag har Etherium (certifikat)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Kryptovalutor avvänds vid olika brottsligheter som utpressning, droger, människohandel och vapen. Men det som får länders regeringar att sätta ner foton är att de inser att vissa tjänar pengar på kryptovalutor utan att betala skatt.

Permalänk
Medlem

När jag deklarerat mina köp & sälj har det varit enkelt att följa de instruktioner som står på Skatteverkets hemsida. Men om man funderar på att nyttja olika CeFi och DeFi-lösningar blir det genast krångligare. Skatteverket har inga exempel och man får gissa sig fram eller kontakta dem då informationen på deras hemsida är bristfällig. Om kryptoskatt är så stor oro för Skatteverket tycker jag att de borde vara snabbare på att förtydliga vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Varför måste vi bettala mer?

För att dom som inte betalar skatt ska kunna få sjukvård, socialbidrag osv. Någon måste ju betala notan, och det blir vi andra.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Någon behöver betala för gemensamma samhällsfunktioner. Tjänar du inkomst på krypto och undviker att betala inkomstskatt, istället för ett vanligt jobb eller kapitalvinst med skatt, så bidrar du mindre till det gemensamma. Samhället kommer ha samma utgifter oavsett vilket leder till att vi andra behöver betala mer (vi måste betala för de utgifter som du orsakar).

Du har helt rätt att samhället kommer ha samma utgifter, men staten kommer INTE sänka skatten för dig på grund av att de tagit in extra stålar från kryptohandlare. Du kommer inte få lägre skatt, så är det.

Jag håller fullständigt med om att alla skall betala skatt för sina Krypto, men det skall vara exakt samma regler som för all valutahandel. Inget hokuspokus som i länken jag hade i inlägget ovan.
Problemet är ju att staten och bankerna inte vill ha med kryptovalutor att göra, men ändå tjäna storkosing på den.
Godkänn kryptovaluta som betalmedel och behandla den som en vanlig valuta så är problemet ur världen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

I brist på intressanta hårdvaruartiklar så verkar kryptovaluta vara SweCs nya click-bait. Ett ämne som nästan per definition gör att alla inlägg bryter mot regeln att inte diskutera politik.

Ja, när till och med rubriken är politiskt laddad så kan man väl inte räkna med annat.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

För att dom som inte betalar skatt ska kunna få sjukvård, socialbidrag osv. Någon måste ju betala notan, och det blir vi andra.

Skulle nog säga att de flesta som handlat med kryptovalutor betalar skatt. Det är oerhört svårt att omvandla kryptovalutor till pengar man faktiskt kan använda idag.
De flesta har ett arbete.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ford Prefect:

I brist på intressanta hårdvaruartiklar så verkar kryptovaluta vara SweCs nya click-bait. Ett ämne som nästan per definition gör att alla inlägg bryter mot regeln att inte diskutera politik.

Det är tillåtet och vi uppmuntrar till sådana diskussioner i kommentarstrådar till nyheter vi skriver, förutsatt att man håller sig till sakfrågan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Du har helt rätt att samhället kommer ha samma utgifter, men staten kommer INTE sänka skatten för dig på grund av att de tagit in extra stålar från kryptohandlare. Du kommer inte få lägre skatt, så är det.

Jag håller fullständigt med om att alla skall betala skatt för sina Krypto, men det skall vara exakt samma regler som för all valutahandel. Inget hokuspokus som i länken jag hade i inlägget ovan.
Problemet är ju att staten och bankerna inte vill ha med kryptovalutor att göra, men ändå tjäna storkosing på den.
Godkänn kryptovaluta som betalmedel och behandla den som en vanlig valuta så är problemet ur världen.

Det kvittar om min skatt är densamma, för då får staten in mer pengar som kan gå till samhället och göra det bättre för alla eller specifikt för någon som behöver. Att sitta och dra in pengar och smita undan skatt är riktigt fult.
Krypovalutorna hanteras som en tillgång idag, och bara för att något har ett värde behöver det inte hanteras som en valuta. Klart rimligare att betala med dem än med smycken/tavlor men jag förstår inte resonemanget att valutan ska behöva erkännas innan man ska skatta för innehav och förtjänster.
Källa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andrat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är vi övriga som måste betala mer i skatt för att kryptohandlare fuskar eller inte vet hur det funkar. Så hoppas på liknande i Sverige

Nej. Vi övriga betalar mer i skatt eftersom sittande regeringar och kommuner runtom i landet slösar skattemedel på onödigt skit skattemedel inte borde gå till.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

Hoppas själv på fängelse för alla kryptominare. De har inte bara försökt komma undan skatten de har även förstört naturen och skapat brist på grafikkort!

Det enda rätta när man tänker efter!

Permalänk
Medlem

Så länge det blir lättare att göra tror jag många kommer göra det. Vet inte hur det är i Danmark men jag läste lite i Är det värt det? Mining av ethereum
och att behöva fylla i information manuellt är för mycket jobb för mig så skippade mining och krypto
Är jag väldigt lat? Absolut!
Är det många som är lika lata? Förmodligen.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Staten försöker sko sig på otydliga regler och oerfarenhet.

Det är inte staten som är opportunistiska.

Skrivet av KingCobra:

Godkänn kryptovaluta som betalmedel och behandla den som en vanlig valuta så är problemet ur världen.

Nej, handel med valutor skattas också. Det är också samma problem att valutamäklare inte deklarerar till Skatteverket åt dig om du inte kör via ISK.

Ingen är intresserad av att bara sitta med innehav på plånböcker eller att använda dessa plånböcker som vanligt betalmedel utan mellanhänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Skulle nog säga att de flesta som handlat med kryptovalutor betalar skatt. Det är oerhört svårt att omvandla kryptovalutor till pengar man faktiskt kan använda idag.
De flesta har ett arbete.

Det är ju det som är poängen. Att bryta krypto och tjäna pengar på det är att ha ett arbete som skall intäktbeskattas.

Att säga att de flesta har ett arbete är ju en självklarhet då vi har 5-10% arbetslöshet. Däremot att säga att de flesta som bryter krypto har ett arbete har vare sig du eller jag ingen aning om.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

2/3? Mer troligt är nog att runt en promille skattar...

Permalänk
Medlem

Det måste vara enkelt. Då kommer fler att göra det.
Men nu är det rätt svårt att ens kunna köpa btc genom sin bank. De vägrar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

När man handlar med aktier och andra sådana saker så får man ju betala skatt, så det är naturligt och bra att Krypto inte ska vara något undantag. Helt otroligt så gnidna folk är. Man tar gärna väl av den skattefinansierade välfärden men bidrar ogärna till den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det måste vara enkelt. Då kommer fler att göra det.
Men nu är det rätt svårt att ens kunna köpa btc genom sin bank. De vägrar.

ISK är enkelt. Avanza och Nordnet (och säkert andra) har certifikat du kan handla genom ISK. De flesta är självklart inte intresserade när de ser att det är så relativt låg risk att fuska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Du har helt rätt att samhället kommer ha samma utgifter, men staten kommer INTE sänka skatten för dig på grund av att de tagit in extra stålar från kryptohandlare. Du kommer inte få lägre skatt, så är det.

Jag håller fullständigt med om att alla skall betala skatt för sina Krypto, men det skall vara exakt samma regler som för all valutahandel. Inget hokuspokus som i länken jag hade i inlägget ovan.
Problemet är ju att staten och bankerna inte vill ha med kryptovalutor att göra, men ändå tjäna storkosing på den.
Godkänn kryptovaluta som betalmedel och behandla den som en vanlig valuta så är problemet ur världen.

Hmm men vad är jobbskatteavdraget då?

Nja alltså ska du ha priserna i krypto lär de ändras från dag till dag, det är för mycket pyramidspel över crypto idag för att de ska gå att använda som betalmedel.

Som jag förstår det så är det omvandling av en vanlig stabil valuta till värdet just nu i krypto de flesta kör med som har den tillgänglig nu.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ISK är enkelt. Avanza och Nordnet (och säkert andra) har certifikat du kan handla genom ISK. De flesta är självklart inte intresserade när de ser att det är så relativt låg risk att fuska.

Nja, jag ser det snarare som faktumet att certifikaten täcker endast ett fåtal valutor, medan det finns många andra intressanta att handla på kryptomarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är vi övriga som måste betala mer i skatt för att kryptohandlare fuskar eller inte vet hur det funkar. Så hoppas på liknande i Sverige

Nej, politikerna älskade att höja skatter redan innan Bitcoin uppfanns.