Backup av photon på en iPhone

Permalänk
Medlem

Backup av photon på en iPhone

Min sambos telefon började strula med batteriet och den startade om hela tiden.
Då hon hade 3300 bilder på telefonen hade den inte synkat allt till iCloud och jag fick dra ut det från telefonen till datorn.

Nu har hon fått en ny iPhone och jag tänkte att det är la bara att kopiera tillbaka det igen. Nepp. Skrivskyddad eller nåt.

Nåväl, jag vill ändå ha en bättre backup än iCloud som är hopplöst dåligt. Så vad är bra för backup av bilder? Jag vill inte att det bara ska göra backup i molnet, utan jag vill att det ska ner på datorn också. Och helst mycket lagring till en vettig peng, säg 100GB eller så.

Dropbox? Google Drive? Finns det fler? Finns det gratis program som kan göra backup av bilder till en NAS tex, har Synology eller Qnap något sådan?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nä men vänta, varför är icloud dåligt? Jag har aldrig haft några problem. Såfort telefonen hamnar på wifi-nät så laddar den upp bilderna automatiskt.

Att din sambo inte synkat med icloud är ju hennes fel, inte iclouds.

Manuella backuper kan man göra via itunes på windows, vet inte hur man gör på mac, men då är det väl helt automatiskt antar jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Google Photos, har 2TB för 99kr/mån och är riktigt nöjd med det. Hade jag inte haft Google Photos sedan innan är det väl inte omöjligt att jag hade kört på iCloud men nu är det Google Photos som gäller. Enda jag egentligen saknar är att inte kunna synca kamerarullen mellan min telefon och min ipad men det är inte någon dealbreaker.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Lego Master

Jag kör Dropbox, men det är på min Android. Jag vill minnas att sist jag körde iPhone (det var nog en iPhone 4 då, så ett tag sen) hade jag problem med att Dropbox inte fick ladda upp automagiskt utan att jag öppnade appen för att den skulle börja synka. Det kan ju dock ha ändrats sen dess.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Nu har hon fått en ny iPhone och jag tänkte att det är la bara att kopiera tillbaka det igen. Nepp. Skrivskyddad eller nåt.

Du har alltså 3300 bilderna kvar på datorn men du får inte in dem på iPhonen igen över USB? Är ju skönt det iaf att bilderna är på datorn.

Jag hade bara betalat för iCloud lagring så det räcker för alla bilder (200 GB typ), sedan går du in på icloud.com på datorn (med hennes Apple ID) och laddar upp bilderna där. Jag tvekar på att du kan dra in 3300 bilder på en gång, men dra typ 200 åt gången och låt dem ladda upp.

Sen på nya iPhonen ser du till att det är samma iCloud konto och se till att iCloud Photo Library eller vad det heter är igång, så ska det sköta sig själv.

Jag gillar annars Google Photo för då kan jag gå mellan iPhone och Android lätt. Sedan drar jag varje månad ner alla bilder jag tagit den månaden via webbläsaren på datorn och lagrar dem lokalt i en mapp på min NAS.

Edit: Du kan få iCloud att även lagra bilder lokalt om du har en Mac du kan köra Photos på. Då kan den ladda ner bilderna till sig. Är lättare att ladda upp massa bilder via den också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Nu kanske det är lite försent, men om iCloud strular och du vill ta backup så finns fortfarande möjligheten att använda dig av iTunes. Där kan du säkerhetskopiera hela telefonen lokalt till datorn för att sen återställa tillbaka allt till den nya telefonen.
Därefter en liten koll på varför iCloud strular eller om du vill använda dig av 3e-parts tjänst för backup av foton.

[edit] Ah såg att någon tidigare redan nämnt iTunes

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

iCloud är väl ingen riktig moln-förvaring eller backup, det är egentligen bara en spegling av vad som är synkat på / från ens olika enheter. En säkerhetskopia på icloud borde väl spara innehåll vid en viss tidpunkt iaf. Men om det strular med gamla iOS-versioner eller annat så kan det innehållet vara kört.

Jag har ibland anslutit iPhone via kabel och gått in i de mappar där bilder finns och sparat manuellt till usb eller hdd för att vara helt säker.

Permalänk
Medlem

Jag har googlat lite och tror att jag ska prova PhotoSync. Appen har fått bra betyg och det verkar vara vad jag är ute efter.

https://apps.apple.com/us/app/photosync-transfer-photos/id415...

Skrivet av Printscreen:

Nä men vänta, varför är icloud dåligt? Jag har aldrig haft några problem. Såfort telefonen hamnar på wifi-nät så laddar den upp bilderna automatiskt.

Att din sambo inte synkat med icloud är ju hennes fel, inte iclouds.

Manuella backuper kan man göra via itunes på windows, vet inte hur man gör på mac, men då är det väl helt automatiskt antar jag

Att det inte har synkat är inte problemet.
Men de bilder som är synkade är besvärliga att bläddra i webläsare. Ska man ladda ner bilderna till datorn från iCloud får man göra det en och en. Inte ens med appen till windows kan man ladda ner bilder till datorn från iCloud.
Med andra ord, även om alla bilder är sparade i iCloud är det ett jävla meck att få ner det till datorn. Eller tillbaka till telefonen.

Ej heller i iTunes kan du laddar upp din backup av bilder på datorn till telefonen. Man kan inte ens koppla telefonen till datorn med USB och lägga över dom i utforskaren - skrivskyddat.

Skrivet av lambdan:

Du har alltså 3300 bilderna kvar på datorn men du får inte in dem på iPhonen igen över USB? Är ju skönt det iaf att bilderna är på datorn.

Jag hade bara betalat för iCloud lagring så det räcker för alla bilder (200 GB typ), sedan går du in på icloud.com på datorn (med hennes Apple ID) och laddar upp bilderna där. Jag tvekar på att du kan dra in 3300 bilder på en gång, men dra typ 200 åt gången och låt dem ladda upp.

Sen på nya iPhonen ser du till att det är samma iCloud konto och se till att iCloud Photo Library eller vad det heter är igång, så ska det sköta sig själv.

Jag gillar annars Google Photo för då kan jag gå mellan iPhone och Android lätt. Sedan drar jag varje månad ner alla bilder jag tagit den månaden via webbläsaren på datorn och lagrar dem lokalt i en mapp på min NAS.

Edit: Du kan få iCloud att även lagra bilder lokalt om du har en Mac du kan köra Photos på. Då kan den ladda ner bilderna till sig. Är lättare att ladda upp massa bilder via den också.

Ja det får nästan bli en sådan lösning om man vill ha in bilderna i luren. Det går att ladda upp bilder i iCloud med appen till windows.
Sedan låta telefonen synka och säga upp iCloud abonnemanget igen....

Ska spana på Google Photos tack för tipset. Men egentligen vill jag ha något som är automaiskt från telefon till dator eller NAS.

Skrivet av Mr_Lazy:

Nu kanske det är lite försent, men om iCloud strular och du vill ta backup så finns fortfarande möjligheten att använda dig av iTunes. Där kan du säkerhetskopiera hela telefonen lokalt till datorn för att sen återställa tillbaka allt till den nya telefonen.
Därefter en liten koll på varför iCloud strular eller om du vill använda dig av 3e-parts tjänst för backup av foton.

[edit] Ah såg att någon tidigare redan nämnt iTunes

Mja, problemet var att telefonen betraktar strömtilförslen från batteriet som otillräcklig och startar om efter ca 1 min kopiering. Jag fick kopiera bilderna från telefonen med sladd, utforskaren och typ 20 omstarter.

iCloud är säkert bra till att säkerhetskopiera bilder. Men sedan är det mer eller mindre fast där. Och det är skitjobbigt att bläddra bland bilder i webläsare. Man se ca 30 bilder åt gången då den har superstora ikoner och det går inte att göra mindre. Riktigt skit UI är det.

Skrivet av phloam:

iCloud är väl ingen riktig moln-förvaring eller backup, det är egentligen bara en spegling av vad som är synkat på / från ens olika enheter. En säkerhetskopia på icloud borde väl spara innehåll vid en viss tidpunkt iaf. Men om det strular med gamla iOS-versioner eller annat så kan det innehållet vara kört.

Jag har ibland anslutit iPhone via kabel och gått in i de mappar där bilder finns och sparat manuellt till usb eller hdd för att vara helt säker.

Ja säkerhetskopia funkar fantastiskt. Loggade in på nya telefonen och vips har man alla konton, appar, bakgrunsbild, kontakter och SMS från förra telefonen. Men just bilder måste jag ha en bättre lösning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

iCloud är säkert bra till att säkerhetskopiera bilder. Men sedan är det mer eller mindre fast där. Och det är skitjobbigt att bläddra bland bilder i webläsare. Man se ca 30 bilder åt gången då den har superstora ikoner och det går inte att göra mindre. Riktigt skit UI är det.

Går jag till icloud.com så kan jag se 50 bilder i taget (på min MacBook Air med 13" skärm), uppe till vänster går det att förminska bilderna:

Av någon anledning ser man också fler bilder med sidopanelen utfälld. Växlar jag till fullskärmsläge i webbläsaren ser jag 60 bilder.
Mycket mindre än så känns orimligt att förminska, då går det ju knappt att urskilja något.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av tBiorrith:

Att det inte har synkat är inte problemet.
Men de bilder som är synkade är besvärliga att bläddra i webläsare. Ska man ladda ner bilderna till datorn från iCloud får man göra det en och en. Inte ens med appen till windows kan man ladda ner bilder till datorn från iCloud.
Med andra ord, även om alla bilder är sparade i iCloud är det ett jävla meck att få ner det till datorn. Eller tillbaka till telefonen.

Ej heller i iTunes kan du laddar upp din backup av bilder på datorn till telefonen. Man kan inte ens koppla telefonen till datorn med USB och lägga över dom i utforskaren - skrivskyddat.

Hm, har du missat något månne? När du installerar icloud på datorn så får du en folder som heter "iCloud Photos". Därifrån kan du kopiera bilder ner till din hårddisk. Eller ladda upp för den delen. Jag testade för 10 sekunder sen.

Edit: här är supportlänken från Apple: https://support.apple.com/en-us/HT205323#upload

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall du har en Synology NAS så har Synology en app till iPhone och Android som heter DS file. Den appen ska göra att mobilens foton automatiskt kopieras till NAS:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Att det inte har synkat är inte problemet.
Men de bilder som är synkade är besvärliga att bläddra i webläsare. Ska man ladda ner bilderna till datorn från iCloud får man göra det en och en. Inte ens med appen till windows kan man ladda ner bilder till datorn från iCloud.
Med andra ord, även om alla bilder är sparade i iCloud är det ett jävla meck att få ner det till datorn. Eller tillbaka till telefonen.

Det ska gå att ladda ner alla bilder i ett svep, om man så vill. Man kan också markera de bilder man vill ha och sen klicka på ”ladda ned”, så laddas bara de markerade bilderna ned.

Visa signatur

---