Uppgradering av redigeringsdator

Permalänk
Medlem

Uppgradering av redigeringsdator

Hej!

Det är så att jag har en jobbdator där jag håller på mycket med grafiskt. Jobbar mest inom After Effects och Premiere Pro men ibland även Photoshop etc.
Blir ju en del 4K arbete.

Jag jobbar för närvarande hemifrån och pratade med min chef och han undrade om det är något som kan tänkas uppgraderas i jobbdatorn.

Här är de delar som är i datorn för tillfället:

i7 7700K @ 4.20GHz
64 GB RAM
MSI Z270-S02
3071MB NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Vad är det viktigaste att uppgradera, om det skulle behövas, när man jobbar mycket med grafik samt redigering?

Mvh,
Benjamin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Hej!

Det är så att jag har en jobbdator där jag håller på mycket med grafiskt. Jobbar mest inom After Effects och Premiere Pro men ibland även Photoshop etc.
Blir ju en del 4K arbete.

Jag jobbar för närvarande hemifrån och pratade med min chef och han undrade om det är något som kan tänkas uppgraderas i jobbdatorn.

Här är de delar som är i datorn för tillfället:

i7 7700K @ 4.20GHz
64 GB RAM
MSI Z270-S02
3071MB NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti

Vad är det viktigaste att uppgradera, om det skulle behövas, när man jobbar mycket med grafik samt redigering?

Mvh,
Benjamin

Ska ni börja rendera något med Ray Tracing och börja utnyttja Ray Tracing så behöver du en ny GPU men vet inte hur ni tänkt där?

Permalänk
Medlem

Håller med ovan, det beror på vad du gör med videon?
Renderar du på maskinen eller arbetar ni med centraliserad server rendering?

Snabba diskar och många grafikkort är annars en bra kombo för redigeringsarbete, gärna i RAID om det är stora filer i tunga format.

När du arbetar idag, vad slår i taket först i taskmanager när du arbetar?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Byt CPU och moderkort. Du behöver fler cores för att få bättre fart och dessutom stöds 7700k troligen inte av Windows 11. Du behöver nytt moderkort till processorn men du får USB 3.2 och ev bättre WiFi "på köpet". Du kan flytta över minnena till det nya kortet.

Köp AMD Ryzen 5900X eller 5950X beroende på budget och ett B550 moderkort i hyfsat påkostat utförande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Byt CPU och moderkort. Du behöver fler cores för att få bättre fart och dessutom stöds 7700k troligen inte av Windows 11. Du behöver nytt moderkort till processorn men du får USB 3.2 och ev bättre WiFi "på köpet". Du kan flytta över minnena till det nya kortet.

Köp AMD Ryzen 5900X eller 5950X beroende på budget och ett B550 moderkort i hyfsat påkostat utförande.

Å andra sidan finns det fall då CPU sällan flaskar i redigering, t.ex Adobes produkter som TS använder är väloptimerade för GPU, så ett grafikkort till för att köra dubbel kanske snarare ger mer än att byta ut CPU+Mobo?
Men det beror ju på vad TS gör för något i programmen.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.