Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fråga en präst (Svenska Kyrkan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Om man ska vara den som är den, tror jag det är mera förnuftigt att driva tesen att ateismen som ståndpunkt varit mera destruktiv än teismen. Under sin enormt korta livslängd så har den explicita ateismen, på de få platser där den uppstått, framför allt under kommunistiska regimer, korrelerat med hittills oöverträffad ondska. Det har inte teismen.

De få platser där den uppstått? Vi finns överallt, och har alltid funnits överallt. Dessvärre har det ju varit förenat med negativa konsekvenser och rent av livsfara att komma ut med det under stora delar av det senaste årtusendet.

Det finns inget i ateism, explicit eller implicit, som i sig eftersträvar en homogen ateistisk stat, eller som på något sätt rättfärdigar illdåd. Det samma kan inte sägas om många religioner inklusive kristendomen, även om många av dess utövare idag givetvis förkastar dessa ideér. Krig, slaveri och folkmord är explicit inskrivet i er heliga skrift, t.ex. 5 Moseboken 20:10-18.

Jag håller med om att statsateism i regel inte funkat något vidare de gånger de provats. Men till skillnad från de flesta religiösa stater så har det i regel inte varit status quo av relativ religiös (eller snarare icke-religiös) homogenitet och stabilitet under en längre tid, och har i regel trycks fram av grupper med andra snedvridna ideér som inte har något med ateism att göra. Ateism för inte med sig en garanti om en sund moral eller tolerans och respekt av oliktänkande, men det är inte kristendomen eller någon annan religion heller. Vi kan dock aldrig rättfärdiga våra illdåd inför andra med vår ateism, på samma sätt som ni kan.

Skrivet av Albanach:

Och om världen vore bättre utan religion varför var då inte Nazityskland eller Sovjetunionen, som båda avsa sig både en tro och religion, inte då bra exempel på godhet? Och hur kommer det sig att det idag, då så många människor säger sig vara ateister, att världen fortfarande ser ut som den gör? Med ökade klyfter, ökad psykisk ohälsa? Retoriska frågor visserligen men de tål att tänkas på!

Varken du eller Hitler är hinduister, betyder det att du har mer med nazism att göra än Gandhi? Du tror inte på det flygande spaghettimonstret, det gjorde inte Stalin heller, betyder det att du erkänner att du på grund av detta har en koppling till alla som skickades till Gulag i Sojetunionen? Om dina frågor på detta är nej, på vilket sätt menar du att jag via min ateism, eller ateism i sig, borde ha någon form av koppling till varken de illdåd som begicks av Nazityskland och Sovjetunionen? Inte på grund av att aktivt följer samma ideal eller aktivt bekänner oss till samma grupp, utan att vi aktivt valt att ställa oss utanför något helt annat? Man kan byggga alla möjliga former av ologiska argument på detta sätt.

Har vi verkligen stora klyftor i Sverige idag? Vi är både ett av de mest sekulariserade länderna, idag och historiskt, vi har också en av de största andelarna icketroende befolkning, idag och historiskt. Vi är både ett av de rikaste och mest ekonomiskt och på andra sätt jämlika länderna, idag och historiskt. Om detta inte är sant, var någonstans i ett mer religiöst land har folk generellt haft det bättre, och vid vilken tid? Hade de tillgång till samma typ av ekonomisk stöd som vi har här nu? Samma tillgång till sjukvård och pensioner? Gjorde de lika mycket för folk från andra länder och med andra religioner än vad vi gör idag?

Vad gäller psykisk ohälsa, kan jag köpa att religioner kan ha en positiv verkan. Tror samtidigt att man kan få den positiva effekten av i princip vilken samhörighet som helst dock, och det finns också folk som mår psykiskt illa direkt eller indirekt pga. religion.

Till er både: Ja, jag är bitter, jag blir det av att läsa saker som dessa. Jag har överlag inget emot om någon tror på gud x, gud y, eller ingen alls. Jag erkänner glageligen att det finns religiösa som är bättre människor än mig, även om man då använder min egna helt subjektiva moraliska kompass (om ni nu viger era liv till att försöka göra hjälpa andra kan det även potentiellt inkludera er). Men det är drygt att läsa att man på något sätt skulle ha något att göra med folkmord, krig, ojämnlikhet och annat, bara för att man inte tror på en viss gubbe i molnen (eller någon annan gud, vilken som helst).

Jag anser inte att jag har samma koppling till saker som begåtts av andra som likt mig inte erkänt någon gud, som jag tycker det kan vara relevant för er att svara på när det gäller det som begåtts av andra för just er gud och i er religions namn. Ni gjorde inte detta, men det är fortfarande i er religions namn, och då den religion ni har valt att tillhöra trots detta. Samma liknelse kan inte göras mellan mig, Hitler och Stalin, bara för att vi alla förkastat samtliga religioner. Jag har inte valt samma religion som dem på samma sätt som ni valt att tillhöra en religion med skit i garderoben, och allihopa inklusive ni har valt bort en hel jäkla massa andra religioner än kristendomen, och hur mycket gemensamt har vi just pga. detta?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

De få platser där den uppstått? Vi finns överallt, och har alltid funnits överallt. Dessvärre har det ju varit förenat med negativa konsekvenser och rent av livsfara att komma ut med det under stora delar av det senaste årtusendet.

Det finns inget i ateism, explicit eller implicit, som i sig eftersträvar en homogen ateistisk stat, eller som på något sätt rättfärdigar illdåd. Det samma kan inte sägas om många religioner inklusive kristendomen, även om många av dess utövare idag givetvis förkastar dessa ideér. Krig, slaveri och folkmord är explicit inskrivet i er heliga skrift, t.ex. 5 Moseboken 20:10-18.

Den hebreiska bibeln, även känd som Gamla Testamentet, är en sorts "prequel of context" för Nya Testamentet (evangelierna om Jesus, en rad olika brev och slutligen uppenbarelseboken). Det finns ingen uppmuntran från jesus att vi glatt ska utöva krig, slaveri och folkmord. Notera att det som sägs i den hebreiska bibeln och Nya Testamentet är baserat på samhället som det fungerade för länge sedan, tusentals år i judarnas fall. Det är viktigt att du studerar och skaffar en grundutbildning på området religionsvetenskap innan du stämplar en specifik religion för något som inte hör till dess praxis.

Det kommer alltid att finnas "bokstavstroende" eller maktlystna som plockar delar ur bibeln huller om buller och sedan forcerar dem för egen vinning. Varför människor som dessa väljer att ignorera evangelierna om Jesus i Nya Testamentet konfunderar mig fortfarande, de är själva kärnan i kristendomen.

Permalänk
Medlem

Vänner! De senaste inläggen här börjar mer likna de diskussioner jag vill att denna tråd skall undvika. Vill ni fortsätta diskutera, får ni gärna skicka ett meddelande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albanach:

Vänner! De senaste inläggen här börjar mer likna de diskussioner jag vill att denna tråd skall undvika. Vill ni fortsätta diskutera, får ni gärna skicka ett meddelande.

Jag gör tumme upp på ditt inlägg.
Det finns en anledning till att: Politik, Sport, Vilket märke som är bäst, Var det rätt låt som vann mello och Religion är farligt heta ämnen att ta publikt här i världen. hi hi

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att präster hade gränser i antal sms

Permalänk
Medlem

Vi får skicka tre sms till Gud, Sonen och Den helige Ande. De andra två håller vi i reserv ifall vi behöver beställa ett mirakel eller använda oss av någon himmelstjänst: Kolla upp aktuella synder hos någon eller liknande.

Skämt åsido, jag läste artikeln och det är bara tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Vi får skicka tre sms till Gud, Sonen och Den helige Ande. De andra två håller vi i reserv ifall vi behöver beställa ett mirakel eller använda oss av någon himmelstjänst: Kolla upp aktuella synder hos någon eller liknande.

Skämt åsido, jag läste artikeln och det är bara tragiskt.

Folk som är olämpliga för det yrke de valt finns naturligtvis även i prästyrket men ändå upphör jag inte att förundras över de tillfällen då jag läser om präster, lärare eller poliser som bär sig så urbota korkat åt. Det gäller ju i många yrken. Har själv ett förflutet som lärare och hade man haft böjelser så fattades inte tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Den hebreiska bibeln, även känd som Gamla Testamentet, är en sorts "prequel of context" för Nya Testamentet (evangelierna om Jesus, en rad olika brev och slutligen uppenbarelseboken). Det finns ingen uppmuntran från jesus att vi glatt ska utöva krig, slaveri och folkmord. Notera att det som sägs i den hebreiska bibeln och Nya Testamentet är baserat på samhället som det fungerade för länge sedan, tusentals år i judarnas fall. Det är viktigt att du studerar och skaffar en grundutbildning på området religionsvetenskap innan du stämplar en specifik religion för något som inte hör till dess praxis.

Det kommer alltid att finnas "bokstavstroende" eller maktlystna som plockar delar ur bibeln huller om buller och sedan forcerar dem för egen vinning. Varför människor som dessa väljer att ignorera evangelierna om Jesus i Nya Testamentet konfunderar mig fortfarande, de är själva kärnan i kristendomen.

Jesus ansåg att gamla testamentet var Guds ord och därför evig lag. Därför kan du inte vara kristen och förkasta gamla testamentet.

Fördelen med att debattera med kristna är att de är så okunniga, nackdelen är att det gör det väldigt tråkigt i längden. Like "shooting stupid fish in a bowl." Få har läst bibeln, få förstår den och ingen följer den. Fattar inte hur ni kan acceptera att vara sådana hycklare och inte samtidigt vara otroligt rädda för hur Jesus kommer döma er, om ni verkligen trodde på den där skiten.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med gravrätt efter 25 år om det inte betalas? Förstått att gravplatsen återgår men hur blir det med kvarlevorna, grävs det bara upp och förstörs på lämpligt sätt eller läggs nya kroppar ner oaktat vad som finns i jorden innan? Inte mycket till vila i frid.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Jesus ansåg att gamla testamentet var Guds ord och därför evig lag. Därför kan du inte vara kristen och förkasta gamla testamentet.

Fördelen med att debattera med kristna är att de är så okunniga, nackdelen är att det gör det väldigt tråkigt i längden. Like "shooting stupid fish in a bowl." Få har läst bibeln, få förstår den och ingen följer den. Fattar inte hur ni kan acceptera att vara sådana hycklare och inte samtidigt vara otroligt rädda för hur Jesus kommer döma er, om ni verkligen trodde på den där skiten.

Nu är trådens ämne "Fråga en präst" och inte "Kräks på all religion och kristendomen i synnerhet". Ändå ska jag lite grand bemöta ditt inlägg.

1. Jesus refererar enligt den svenska översättningen av nya testamentet till en del av gamla testamentet som "Lagen" ("Torah" / "תּוֹרָה"), men det är en lite tveksam översättning. En mer korrekt översättning vore "Läran" eller "undervisningen" eftersom "תּוֹרָה" som verb betyder just "att undervisa". Dessutom kan man hitta massor av exempel i nya testamentet som visar att Jesus hade en väsenligt mycket mer avslappnad hållning till "Lagen" än t.ex. Fariseerna. Därför har de flesta kristna ett lika avslappnat förhållande till Torah och anser att man kan se "Lagen" som ett historiskt dokument. Detsamma gäller övriga delar av gamla testamentet, som enligt judendomen delas i tre delar: "Lagen" eller "Läran", "Neviim" eller "Profeterna" och "Ketuvim" eller "Skrifterna". Den kristna Bibelns indelning är annorlunda men fortfarande är det inom judendomen som Jesus naturligtvis rörde sig. Det är tydligt att han anser att dessa är viktiga men mestadels för att referera till de utsagor som handlar om hans uppfyllande av de gammaltestamentliga profetiorna. Så du har fel redan i den första meningen.

2. Kristna förkastar inte, vad jag vet, gamla testamentet utan har som jag redan påpekat ett rätt så avslappnat förhållande till det precis som vi har till gamla lagar som inte längre gäller på grund av att de är föråldrade.

3. De flesta som aktivt utövar sin religion, vare sig de tillhör kristendomen eller någon annan religion, har goda kunskaper om religionen utan att därför ha förläst sig på de skrifter som religionen bygger på. Det är i alla fall min erfarenhet efter ganska omfattande dialoger med utövare av flera religioner, ibland dessa flera inriktningar av kristendomen. Så troligtvis har du valt dina "debattoffer" mycket noggrannt för att kunna få känslan av "shooting stupid fish in a bowl".

4. Jag tycker dessutom att, bortsett från att du inte följer trådens intentioner, det går att visa respekt för att andra inte tror som du. Det är inte nödvändigt att kräkas på kristna för att de inte är som du. Många kristna i Sverige är väldigt sekulariserade och endast kristna i den meningen att de inte tagit avstånd från religionen. De gifter sig i kyrkan, döper sina barn, låter dem gå på konfirmationsundervisningen, begraver sina döda genom kyrkans försorg, allt utan att ägna religionen en tanke i övrigt.

felstavningar rättade.
Permalänk
Medlem

Tror du att det spelar någon roll om det man tror på faktiskt existerar eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Jesus ansåg att gamla testamentet var Guds ord och därför evig lag. Därför kan du inte vara kristen och förkasta gamla testamentet.

Fördelen med att debattera med kristna är att de är så okunniga, nackdelen är att det gör det väldigt tråkigt i längden. Like "shooting stupid fish in a bowl." Få har läst bibeln, få förstår den och ingen följer den. Fattar inte hur ni kan acceptera att vara sådana hycklare och inte samtidigt vara otroligt rädda för hur Jesus kommer döma er, om ni verkligen trodde på den där skiten.

Nu ville OP inte att tråden skulle urarta i en mängd teologiska spörsmål, men är det inte lite märkligt att personer som är ateister så ofta försöker få det till att kristna måste vara bokstavstroende och tala om för troende hur deras tro ska formas?

Nå vad säger då Paulus om bokstavstroende?
I andra Korinthierbrevet (3.6) står att läsa:
"som också har gjort oss skickliga till att vara tjänare åt ett nytt förbund, ett som icke är bokstav, utan är ande, ty bokstaven dödar, men Anden gör levande."

Tittar du sedan i Johannesevangeliet (Joh.8) går det att läsa hur Jesus själv agerade på ett uppenbart brott mot de mosaiska lagarna:
”Mästare, den här kvinnan togs på bar gärning när hon begick äktenskapsbrott. I lagen föreskriver Mose att sådana kvinnor skall stenas. Vad säger du?”
Detta sade de för att sätta honom på prov och få något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och ritade på marken med fingret.
När de envisades med sin fråga såg han upp och sade:
”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”
Och han böjde sig ner igen och ritade på marken.
När de hörde hans svar gick de därifrån en efter en, de äldste först, och han blev ensam kvar med kvinnan framför sig.
Jesus såg upp och sade till henne: ”Kvinna, vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig?”
Hon svarade: ”Nej, herre.” Jesus sade: ”Inte heller jag dömer dig. Gå nu, och synda inte mer.”

Nåja vad vet väl en gammal agnostiker som jag om bibelns texter, jag har ju bara läst den en gång eller två.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tror du att det spelar någon roll om det man tror på faktiskt existerar eller inte?

Att tro är väl övertygelsen om att det man tror på existerar. Ligger väl(?) i själva begreppet "tro".

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Att tro är väl övertygelsen om att det man tror på existerar. Ligger väl(?) i själva begreppet "tro".

Jo du har nog rätt... För mig känns det som att det inte spelar någon roll om det finns någon Gud eller inte, det spelar väl ingen roll? Det gör ju ingen som helst praktisk skillnad menar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo du har nog rätt... För mig känns det som att det inte spelar någon roll om det finns någon Gud eller inte, det spelar väl ingen roll? Det gör ju ingen som helst praktisk skillnad menar jag.

På den punkten är det kanske bättre att få svar från @Albanach, jag är ju inte präst eller ens aktivt praktiserande troende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

På den punkten är det kanske bättre att få svar från @Albanach, jag är ju inte präst eller ens aktivt praktiserande troende.

Ja absolut, tänker att alla frågor här går till honom oavsett om jag taggar eller inte

Permalänk
Medlem

@Albanach Har du varit med och bemannat Jourhavande Präst någon gång och i sådana fall hur upplevde du det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Hur fungerar det med gravrätt efter 25 år om det inte betalas? Förstått att gravplatsen återgår men hur blir det med kvarlevorna, grävs det bara upp och förstörs på lämpligt sätt eller läggs nya kroppar ner oaktat vad som finns i jorden innan? Inte mycket till vila i frid.

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men jag behövde konsultera mina kyrkvaktmästarkollegor!
När en grav återgår finns det en så kallad "gravfrid" som skall inträda i 15 år innan graven kan användas på nytt. Om förutsättningarna tillåter efter 15 år kan man gravsätta nya men då företrädesvis kremerade urnor och ogärna kistor. Kvarlevor grävs dock aldrig upp, utan de förblir i gravens vila.

Citat:

***Inlägget raderat på begäran /mod***

Kul att du gillar domprosten! Vi präster brukar vara trevliga!

Och nej, jag är medveten om att det finns anställda som inte bekänner sig som troende. Men som jag skrev är det också
väldigt stor skillnad på att vara öppen för tro eller stängd för det.

Skrivet av gisburne:

@Albanach Har du varit med och bemannat Jourhavande Präst någon gång och i sådana fall hur upplevde du det?

Ja, jag har erfarenhet av både telefon- och chattjour. Det är en väldigt meningsfull uppgift och det känns väldigt bra att kunna finnas till som ett samtalsstöd men det har ett högt pris. Många egna tankar som snurrar, oro, frustration över att inte kunna göra mer, osv. Efter ett avslutat pass (midnatt) går jag inte och lägger mig direkt, utan det tar någon timme att komma ner i varv igen.

Permalänk
Medlem

Än en gång vill jag påminna om att detta inte är ett forum för teologiska diskussioner utan mer Fråga/svar. Självklart är följdfrågor okej men det skall inte urarta i otrevligheter eller alltför djupa samtal, då är ni hänvisade till PM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men jag behövde konsultera mina kyrkvaktmästarkollegor!
När en grav återgår finns det en så kallad "gravfrid" som skall inträda i 15 år innan graven kan användas på nytt. Om förutsättningarna tillåter efter 15 år kan man gravsätta nya men då företrädesvis kremerade urnor och ogärna kistor. Kvarlevor grävs dock aldrig upp, utan de förblir i gravens vila.

Tack så mycket för ett jättebra och väl researchat svar!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Inaktiv

Hur känner du med att präster har absolut tystnadsplikt? Jag kan i mitt samt mitt kommande jobb bryta tystnadsplikten i vissa fall vilket jag är tacksam över.

Har du någonsin känt dig obekväm med tystnadsplikten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar men jag behövde konsultera mina kyrkvaktmästarkollegor!
När en grav återgår finns det en så kallad "gravfrid" som skall inträda i 15 år innan graven kan användas på nytt. Om förutsättningarna tillåter efter 15 år kan man gravsätta nya men då företrädesvis kremerade urnor och ogärna kistor. Kvarlevor grävs dock aldrig upp, utan de förblir i gravens vila.

Är detta en allmän regel eller skiljer det sig mellan församlingar? Jag brukar titta in i kyrkor för att se på målningar och dekorationer när jag reser omkring, både i Sverige och utomlands och, jag minns inte var, tror men bara tror att det var någonstans i Värmland, så höll man på att gräva upp en grav och de lade de gamla benen i en "bengrav", i o f s försiktigt och varsamt, lyfte de ur benen ur graven och flyttade dem till "bengraven". När jag frågade svarade de att graven var klar för återanvändning.
Jag har sett i andra länder, Frankrike och Spanien bl a, att de lyfter ut benen och flyttar dem till speciella ben-depåer. T.ex. är ju katakomberna i Paris en sån depå. Men som sagt har jag för mig att jag upplevt det i Sverige också. Minns jag fel, var det en annan situation?

Permalänk
Medlem

Möjligt att detta är frågat redan, men vem är gud enligt en kristen präst? Hur skulle ni definiera gud? Är det en skäggig gubbe i himlen? O var kommer denna gud ifrån o var höll han till innan han skapade jorden där för 6000 år sen?

Permalänk

I hur stor utsträckning använder ni den nya översättningen (Carl XVI Gustafs bibel) och i hur stor utsträckning används den gamla översättningen (Gustaf V:s bibel)? Är det skillnad mellan t.ex. vanlig söndagsgudstjänst (då det väl mestadels är gamlingar som är uppväxta med den gamla) och konfirmation (då det är barn som kanske har svårt med ålderdomligt språk)? Vad gäller vid t.ex. bröllop och begravningar?

Behöver dagens präster fortfarande kunna läsa vulgatan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur känner du med att präster har absolut tystnadsplikt? Jag kan i mitt samt mitt kommande jobb bryta tystnadsplikten i vissa fall vilket jag är tacksam över.

Har du någonsin känt dig obekväm med tystnadsplikten?

Jag har personligen inte känt mig obekväm men jag kan förstå hur situationer där jag skulle känna så kan uppstå.
Trots det är jag positiv till den absoluta tystnadsplikten som jag tycker är en förutsättning för prästyrket, eftersom
det måste finnas någon man kan prata helt öppet med utan risk för repressalier.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att allt som sägs till en präst inte automatiskt faller under den absoluta tystnadsplikten. Den uppstår bara om man uppfyller vissa kriterier, till exempel att prästen och konfidenten är ensamma
och att det är uttalat att detta skall vara ett sådant samtal.
Man kan alltså inte bara springa förbi mig på ICA och säga att man tänker mörda någon och förvänta sig att jag skall
vara tyst.
Men med det sagt brukar det också innebära att de som kommer för att berätta hemska saker för en präst ofta har en inneboende längtan efter att få berätta det. Är det då något som bör bli offentligt (mord, pedofili, etc.) bör vi uppmuntra personen att berätta.

Skulle någon berätta detta för mig skulle det självklart vara fruktansvärt att bära. Men det är aldrig någon som sa att
det är enkelt att vara präst heller. Precis som med andra jobb för det med sig risker och vi är medvetna om dem.

Skrivet av serafim:

Är detta en allmän regel eller skiljer det sig mellan församlingar? Jag brukar titta in i kyrkor för att se på målningar och dekorationer när jag reser omkring, både i Sverige och utomlands och, jag minns inte var, tror men bara tror att det var någonstans i Värmland, så höll man på att gräva upp en grav och de lade de gamla benen i en "bengrav", i o f s försiktigt och varsamt, lyfte de ur benen ur graven och flyttade dem till "bengraven". När jag frågade svarade de att graven var klar för återanvändning.
Jag har sett i andra länder, Frankrike och Spanien bl a, att de lyfter ut benen och flyttar dem till speciella ben-depåer. T.ex. är ju katakomberna i Paris en sån depå. Men som sagt har jag för mig att jag upplevt det i Sverige också. Minns jag fel, var det en annan situation?

Det är en allmän regel, då vår begravningsverksamhet styrs av begravningslagen. Men som med alla regler finns det undantag och möjligheter att söka dispens:

1 § Stoft eller aska som har gravsatts på en begravningsplats får inte flyttas från en gravplats för att gravsättas någon annanstans.
Tillstånd får dock ges till en sådan flyttning, om det finns särskilda skäl för det och om det är klarlagt var stoftet eller askan skall gravsättas på nytt.

Kan det vara så att det var en särskilt gammal grav till exempel? Jag vet också att man där jag arbetar oväntat hittade ben när man grävde upp en bit gräsmatta. Då var det ju en så gammal grav att den inte fanns i några system eller böcker och som vi inte visste fanns. Då kan det ju finnas skäl att flytta benen till en mer vilsam och ihågkommen plats.

Skrivet av Gurrrra:

Möjligt att detta är frågat redan, men vem är gud enligt en kristen präst? Hur skulle ni definiera gud? Är det en skäggig gubbe i himlen? O var kommer denna gud ifrån o var höll han till innan han skapade jorden där för 6000 år sen?

Haha, jag skulle säga att det finns lika många "Gudsbilder" som det finns kristna och ingen är den andre lik.
(Den skäggiga gubben på ett moln är ju en klassiker men jag tror inte det är många som skulle säga att de
tänker så.)

Att definiera Gud är svårt eftersom Gud är så oerhört mycket. Men om vi bara håller oss till vad Gud själv säger i bibeln,
så är han: "Alfa och Omega - början och slutet." Eller som han säger när han möter Mose: "Jag är den jag är."
Gud är alltings början, den som fanns före all tid och som har skapat allt. Gud existerar inte i tiden på samma sätt som vi, utan han är evig, bortom tid och rum. Helt enkelt: Han är så mycket större än vi någonsin kan tänka oss.

Ibland försöker jag tänka mig hur det skulle vara att träffa Gud. Hur skulle han vara? Det jag tror är att Gud skulle vara den mest intresserade och nyfikna du någonsin skulle möta. Som genuint är intresserad av hur du tänker och vad du gillar att göra. Som fascinerat skulle lyssna på dig berätta om din barndom eller hur mycket du gillar att överklocka din gamla processor.
Gud, för mig, är ingen arrogant härskare som ser oss som undersåtar eller som vi skall vara rädda för. Att möta Gud vore att möta en gammal vän: tryggt, roligt och skönt.
Jag tänker ofta på när Jesus (som är Gud) i Johannesevangeliet säger: Jag kallar er inte tjänare, utan vänner.
Det säger en hel del för mig.

Skrivet av Kommenterande 2:

I hur stor utsträckning använder ni den nya översättningen (Carl XVI Gustafs bibel) och i hur stor utsträckning används den gamla översättningen (Gustaf V:s bibel)? Är det skillnad mellan t.ex. vanlig söndagsgudstjänst (då det väl mestadels är gamlingar som är uppväxta med den gamla) och konfirmation (då det är barn som kanske har svårt med ålderdomligt språk)? Vad gäller vid t.ex. bröllop och begravningar?

Behöver dagens präster fortfarande kunna läsa vulgatan?

I ärlighetens namn hade jag aldrig hört talas om Carl XVI Gustafs bibel och googlade därför det, varpå jag såg att det på wikipedia sägs att Bibel2000, som är Svenska Kyrkans officiella översättning, ibland kallas för det. Det är dock något jag är synnerligen tveksam till eftersom jag aldrig hört den kallas för det, utan den kallas bara för Bibel2000.

Den tidigare översättningen kom 1917 och vissa föredrar den versionen - ibland på grund av tradition eller för att man föredrar det lite äldre språket. Användandet av den är dock något vi försöker undvika eftersom det är bättre att alla vänjer sig vid den "nya" och därför är det emot reglerna att i officiella sammanhang (Gudstjänster osv.) läsa ur någon annan översättning än just Bibel2000. Ibland kan man dock, av så kallade "pastorala skäl" tillåta att den äldre översättningen av Herrens bön (Vår Fader/Fader Vår) bes under en begravning eller liknande.

Vulgata är den första bibelöversättningen till latin som blev färdigställd på 400-talet. Jag skulle tro att det inte är allt för många präster som kan läsa och förstå den sortens latin idag. I alla fall gör inte jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

Haha, jag skulle säga att det finns lika många "Gudsbilder" som det finns kristna och ingen är den andre lik.
(Den skäggiga gubben på ett moln är ju en klassiker men jag tror inte det är många som skulle säga att de
tänker så.)

Att definiera Gud är svårt eftersom Gud är så oerhört mycket. Men om vi bara håller oss till vad Gud själv säger i bibeln,
så är han: "Alfa och Omega - början och slutet." Eller som han säger när han möter Mose: "Jag är den jag är."
Gud är alltings början, den som fanns före all tid och som har skapat allt. Gud existerar inte i tiden på samma sätt som vi, utan han är evig, bortom tid och rum. Helt enkelt: Han är så mycket större än vi någonsin kan tänka oss.

Ibland försöker jag tänka mig hur det skulle vara att träffa Gud. Hur skulle han vara? Det jag tror är att Gud skulle vara den mest intresserade och nyfikna du någonsin skulle möta. Som genuint är intresserad av hur du tänker och vad du gillar att göra. Som fascinerat skulle lyssna på dig berätta om din barndom eller hur mycket du gillar att överklocka din gamla processor.
Gud, för mig, är ingen arrogant härskare som ser oss som undersåtar eller som vi skall vara rädda för. Att möta Gud vore att möta en gammal vän: tryggt, roligt och skönt.
Jag tänker ofta på när Jesus (som är Gud) i Johannesevangeliet säger: Jag kallar er inte tjänare, utan vänner.
Det säger en hel del för mig.

Jamen det konceptet kan jag gå med på, ingen gubbe i himlen utan mer ett abstrakt koncept. Ser dock inte varför gud isf skulle kallas för "han"? Borde "den" vara mer passade?
Men så ja jag kan se att man kan bli troende på den guden, är lite i samma banor, men att sen koppla ihop med det som står i bibeln med att han poff! skulle skapat jorden o nån lustgård med en Adam o Eva som alla jordens människor ska vara avkommor ifrån, o att Jesus ska vara nån slags gudason som ska offrat sig för våra synder, det förstår jag inte. Tror ni präster på det? Tror ni på allt som står i bibeln, alltså även det mest bisarra?

Btw så tror jag att det kan ha funnits en Jesus, men inte att han är nån jungfrufödd gudason, utan mer en som man kan kallas för en Buddha, alltså en som "fattat hela grejen", precis så som den kända Buddhan också hade fattat. Man skulle också kunna se Jesus som en redig hippie, alltså en barfotasnubbe som bara gick runt o hjälpte folk o spred kärlek, o som säkert låg runt en hel del

Appropå Buddhan så kan jag rekommendera dokumentären The Buddha från 2010, även för er kristna, den förklarar så fint vem Buddhan "var", eller snarare mer bestämt en berättelse man inte ska ta ordagrant, men en berättelse som kan lära en en del om hur man kan hantera livet o alla dess upp o nergångar.
Är det förresten så man ska tolka bibeln, ordagrant eller bildligt? Eller nånstans mitt imellan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Appropå Buddhan så kan jag rekommendera dokumentären The Buddha från 2010, även för er kristna, den förklarar så fint vem Buddhan "var", eller snarare mer bestämt en berättelse man inte ska ta ordagrant, men en berättelse som kan lära en en del om hur man kan hantera livet o alla dess upp o nergångar.

Det finns en hel del att läsa om att vara aktivt praktiserande kristen också, t.ex.:

En rysk pilgrims berättelser, en liten bok om hur livet var för en vandrande pilgrim i Ryssland. Det är en gammal berättelse och ger en inblick i österländskt fromhetsliv någon gång på 1800-talet.

Dietrich Bonhoeffer: Liv i gemenskap. Dietrich Bonhoeffer var tysk präst, teolog och motståndsman, modig och klarsynt i sin kamp mot nazismen. Denna kamp ledde till att han greps av Gestapo, sattes i koncentrationsläger och avrättades den 9 april 1945, bara några veckor innan andra världskriget tog slut i Europa.

Permalänk
Medlem

@Albanach

Tycker du Kyrkoplikt ska återinföras?

Kyrkoplikt var ett slags straff som användes i Sverige och Finland fram till mitten av 1800-talet. Det innebar att den dömde skulle offentligt bekänna sitt brott och uttrycka sin ångerfullhet inför församlingen. Straffet utdömdes av världslig domstol men verkställdes i kyrkan som en del av kyrkotukten

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

@Albanach

Tycker du Kyrkoplikt ska återinföras?

Kyrkoplikt var ett slags straff som användes i Sverige och Finland fram till mitten av 1800-talet. Det innebar att den dömde skulle offentligt bekänna sitt brott och uttrycka sin ångerfullhet inför församlingen. Straffet utdömdes av världslig domstol men verkställdes i kyrkan som en del av kyrkotukten

Absolut inte! Staten och kyrkan sitter inte längre ihop, vilket är något positivt, och därför bör vi inte heller blandas ihop med statens rättssystem. Vill någon komma till Kyrkan och bekänna sina synder är de varmt välkomna men det måste ske med ett ärligt hjärta och inte på grund av ett tvång från staten. (Då är bekännelsen dessutom värdelös.)

Permalänk
Medlem

Tack för ditt engagemang. Jag är själv agnostiker men är fortfarande med i kyrkan och kommer från en släkt med mycket stark tro. min Mormor jobbade i sin lilla bykyrka i hela sitt liv och min Mor var Diakon. Även om jag själv inte gillade att gå i kyrkan och slutade tro då gud inte fanns där när jag behövde honom som mest så har jag sett på första bänk hur mycket fantastiskt jobb kyrkan gör. Min mormor var engagerad ända in i slutet och samlade pengar varje år till diverse projekt och hon var världens snällaste människa. Mor min har hjälpt så många behövande, allt från missbrukare till flyktingar men även långt in på pensionen så har hon hållit kvällsträffar med pensionärer och äldre som inte ska behöva vara ensamma hela tiden. jag kan förstå att folk tittar lite snett på kyrkan men om vi tar bort kyrkan så förlorar vi så enormt många samhällsnyttiga funktioner som ingen kommer ersätta förutom annan statlig inrättning.