PS5- M.2 SSD vilken då?!

Permalänk
Medlem

Hej! Ursäkta att man lyfter en gammal tråd.

Jag hade sparat en SSD sen jag köpte PS5an förra året och nu här om dagen testade jag att sätta i den, men den ville inte funka trots att den håller rätt spec som Sony kräver!? PS5an säger bara kort och gott att SSDn inte håller rätt krav

Det är en Samsung PM9A1 1TB vilket är samma disk som Samsung 980 Pro
Jag får 7100MB/s skriv och 5250MB/s läs osv.
PS5an försöker inte ens testa enheten, den bara säger att den inte är "up to spec" direkt.
Kan det finnas någon firmwareupdate man kan göra på SSDn för att den ska bli "godkänd" ?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Hej! Ursäkta att man lyfter en gammal tråd.

Jag hade sparat en SSD sen jag köpte PS5an förra året och nu här om dagen testade jag att sätta i den, men den ville inte funka trots att den håller rätt spec som Sony kräver!? PS5an säger bara kort och gott att SSDn inte håller rätt krav

Det är en Samsung PM9A1 1TB vilket är samma disk som Samsung 980 Pro
Jag får 7100MB/s skriv och 5250MB/s läs osv.
PS5an försöker inte ens testa enheten, den bara säger att den inte är "up to spec" direkt.
Kan det finnas någon firmwareupdate man kan göra på SSDn för att den ska bli "godkänd" ?

Sony garanterar inte att enheter som når upp till spec kommer fungera, men som du säger så verkar det vara samma disk som 980 Pro. Hade det varit bara 980 utan pro så hade det förmodligen inte fungerat eftersom att PS5 inte stödjer Host memory buffer, men 980 Pro rekommenderas av bland annat Inet.

Har du provat att rensa enheten fullt ut? alltså tagit bort alla partitioner och annat "skräp" som kan skapa problem? Jag har varit med om att enheter har problem med att rensa detta själv, typ PS4 och att Chromebook inte vill känna igen enheter när det finns.
Du behöver kanske till och med använda diskpart i windows för att få till en total rensning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sony garanterar inte att enheter som når upp till spec kommer fungera, men som du säger så verkar det vara samma disk som 980 Pro. Hade det varit bara 980 utan pro så hade det förmodligen inte fungerat eftersom att PS5 inte stödjer Host memory buffer, men 980 Pro rekommenderas av bland annat Inet.

Har du provat att rensa enheten fullt ut? alltså tagit bort alla partitioner och annat "skräp" som kan skapa problem? Jag har varit med om att enheter har problem med att rensa detta själv, typ PS4 och att Chromebook inte vill känna igen enheter när det finns.
Du behöver kanske till och med använda diskpart i windows för att få till en total rensning.

Tack bra tips där!
SSDn är formaterad i Windows, kör GPT och formaterad med NTFS. Har bara en stor partition på den.
Tidigare har den dock körts på en Linuxdator med annat filsystem, så hmm... kan det vara det som spökar kanske?

Jag ska testa Diskpart och se om det gör någon skillnad.

Edit: Läste på nått forum att PS5 inte gillar GPT nått vidare och det är ju det jag kör på disken... hmm, ska byta till MBR och se om det hjälper.
Vet att om man formaterar ett USB-minne till GPT och fat32 så kan inte tex skrivare läsa minnet, men väljer man istället MBR och fat32 så går det hur bra som helst....

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Tack bra tips där!
SSDn är formaterad i Windows, kör GPT och formaterad med NTFS. Har bara en stor partition på den.
Tidigare har den dock körts på en Linuxdator med annat filsystem, så hmm... kan det vara det som spökar kanske?

Jag ska testa Diskpart och se om det gör någon skillnad.

Edit: Läste på nått forum att PS5 inte gillar GPT nått vidare och det är ju det jag kör på disken... hmm, ska byta till MBR och se om det hjälper.
Vet att om man formaterar ett USB-minne till GPT och fat32 så kan inte tex skrivare läsa minnet, men väljer man istället MBR och fat32 så går det hur bra som helst....

Det var ett tag sedan jag höll på att fixa med detta, men det finns bra info om hur man rensar ifall man googlar lite.

Diskpart brukar vara mycket kraftfullare än windows "diskhanteraren" i alla fall.

Håller tummarna för att det är typ filsystem som strular.

Lite osäker på vad Playstation kör som standard, kan vara exFAT ellet något liknande. Windows kör NTFS och FAT32 stödjer inte filer på över ca 4GB, så dem går nog att utesluta. Man kanske får ta bort filsystem helt och låta konsolen lägga in detta.

Permalänk
Medlem

Nej det funkade tyvärr inte :/
Har nu testat med MBR och ett par olika formateringar men PS5an säger vara att "det går inte att använda SSD-enheten som sitter i expansionsplatsen"

SSDn funkar hur bra som helst i en PC med Linux eller Windows.
Känns knasigt om man ska behöva köpa en annan SSD för att det ska funka.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Nej det funkade tyvärr inte :/
Har nu testat med MBR och ett par olika formateringar men PS5an säger vara att "det går inte att använda SSD-enheten som sitter i expansionsplatsen"

SSDn funkar hur bra som helst i en PC med Linux eller Windows.
Känns knasigt om man ska behöva köpa en annan SSD för att det ska funka.

Prova att boota datorn med USB-sticka för att installera om Windows och prova att formatera enheten där. Det kan göra att PS5:an tjurar till när den kopplas in så den måste formateras.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Nej det funkade tyvärr inte :/
Har nu testat med MBR och ett par olika formateringar men PS5an säger vara att "det går inte att använda SSD-enheten som sitter i expansionsplatsen"

SSDn funkar hur bra som helst i en PC med Linux eller Windows.
Känns knasigt om man ska behöva köpa en annan SSD för att det ska funka.

Skrivet av Sarato:

Prova att boota datorn med USB-sticka för att installera om Windows och prova att formatera enheten där. Det kan göra att PS5:an tjurar till när den kopplas in så den måste formateras.

Jo precis, tänker något liknande. Så att den blir såsom den är från fabrik innan MBR etc. Tror dock att det borde gå att göra via DISKPART med CMD i administratörsläge typ.

Kan annars gå att göra som du säger, att använda windowsinstallationen och tömma minnet där(om jag förstod dig rätt).

Tror den dyker upp som svart i diskhantering, om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar märkligt att man skulle behöva göra en massa med ssdn för att PS5an ska kunna läsa den? Inte direkt plug and play 🙄😂

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Tycker det verkar märkligt att man skulle behöva göra en massa med ssdn för att PS5an ska kunna läsa den? Inte direkt plug and play 🙄😂

Jag tror det är plug and play för de flesta, jag vet inte varför det är problem med just din ssd. Nu har jag inte installerat en intern ssd själv så jag kan inte säga det med säkerhet. Det enda man kan behöva göra är att formatera SSDn via PS5 operativsystemet som ska visas när man startar enheten.

Men jag antar att du redan läst och följt infon i denna länk:
https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Tycker det verkar märkligt att man skulle behöva göra en massa med ssdn för att PS5an ska kunna läsa den? Inte direkt plug and play 🙄😂

Har du testat att uppdatera ev. firmware via Samsung Magician. Även om det är en OEM modell av 980 Pro så kan det trots allt bero på att enheterna har just olika firmwares och att det är det som gör att PS5:an inte känner igen den.

Långskott men värt att testa iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag tror det är plug and play för de flesta, jag vet inte varför det är problem med just din ssd. Nu har jag inte installerat en intern ssd själv så jag kan inte säga det med säkerhet. Det enda man kan behöva göra är att formatera SSDn via PS5 operativsystemet som ska visas när man startar enheten.

Men jag antar att du redan läst och följt infon i denna länk:
https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-instal...

Ja den har jag sett och min SSD uppfyller kraven där

Skrivet av edson:

Har du testat att uppdatera ev. firmware via Samsung Magician. Även om det är en OEM modell av 980 Pro så kan det trots allt bero på att enheterna har just olika firmwares och att det är det som gör att PS5:an inte känner igen den.

Långskott men värt att testa iaf.

Det är nog det jag får testa. Vet inte vad det kan vara annars. För det är ju inte så att PS5an testar SSDn och sen underkänner, den bara säger att den inte uppfyller kraven direkt när man startar upp konsolen.

Tackar för tipsen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]