Permalänk
Medlem

Jag köpte en Pepsi 1,5 liter igår och tänkte, gud va lustigt denna smakar, håller jag på att bli förkyld eller något men så fick jag syn på denna diskussionen idag, lyfter ut flaskan ur kylen, läser etiketten....och där står det "Innehåller socker och sötningsmedel".
Ett bevis på att man utan vetskap om att detta ens hänt kan känna att något ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Anledningen är enkel. Socker är beroendeframkallande, ersättningsmedlen än mer beroendeframkallande (faktiskt mer än illegala droger i vissa fall), så i slutändan säljer de fler liter läsk.

Kan rekommendera Beroendehjärnan av Martina Johansson, är väldigt intressant / skrämmande läsning.

Hade aldrig trott på henne, kvacksalvare som fått sina påståenden motbevisade flera gånger.

Kanske ska köpa en Pepsi och testa men dricker inte sockersötad läsk så kunde inte bry mig mindre, Pepsi Max smakar bättre i min mening och man behöver inte tänka när man dricker det då det inte påverkar insulinet eller har speciellt många kalorier i sig.

Permalänk

Jag är varken team socker eller team sötningsmedel. Ogillar Cola Light något vansinnigt men föredrar Zero framför vanlig Cola även om båda faller mig i smaken. Detta nya recept på Pepsi var dock något riktigt uselt. Smakade oerhört kemiskt och då var det ändå vanligt socker i den också, ofattbart! Det blir Pepsi Max alla dagar i veckan framför denna.

Permalänk
Medlem

Ska läsk nu ha sötningsmedel får de vara gamla, hederliga aspartam. Då ämnen (om något) har studerats lika ingående och inga negativa effekter för människor har hittats vid normal eller hög konsumtion. De slår alltså socker, stevia, allt möjligt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grumbledock:

Ska läsk nu ha sötningsmedel får de vara gamla, hederliga aspartam. Då ämnen (om något) har studerats lika ingående och inga negativa effekter för människor har hittats vid normal eller hög konsumtion. De slår alltså socker, stevia, allt möjligt...

Yup! Aspartam är det "bästa av det sämsta" gällande val av sötma i läskeblask!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

Nu när Coca Cola Zero gjort om sitt recept så smakar den riktigt bra. Så har gått över till den från Coca Cola. Dessutom uteblir mättnadskänslan och med zero.

Zero: 2L = 8 kcal.
Cola: 2L = 856 kcal.

Många onödifa kcal i vanlig cola. Som man kan lägga på bättre mat istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Coca-Cola försökte ju sig på något mellanting för något år sedan, med grön etikett, tror den hette typ Cola Life eller liknande. Alltså med lite mindre socker men också med sötningsmedel, den försvann fort dock så jag antar att det inte var någon hit, men nu gör de samma sak med grundprodukterna.

Vill man minska konsumtionen från statligt håll så lägg på en skatt baserad på sockerinnehåll, krav på förpackningsstorlekar och dylikt blir bara en massa administration och kommer att resultera i gnäll från konsumenterna likväl som från handlare och producenter. Däremot gillar jag enlitersflaskorna som Coca-Cola har, de passar bra för mig. Räcker några dagar utan att bli så avslagen, men den är ofta dyrare än 1,5-litersflaskorna vilket är rätt störande.

Det var stevia, och det är inte varesig socker eller sötningsmedel.
Jag provade den i hopp om en mindre onyttig cola, men den smakade bara vidrigt, tyvärr.
Till kaffet/te't så har jag stevia-socker i och där smakar det helt ok.

Skrivet av pv2b:

Hål i huvudet långsiktigt i så fall om det bara handlar om att spara pengar. Pepsi ses ju av många som ett "B-märke". Att tillsätta sötningsmedel istället för äkta vara i sin flaggskeppsprodukt är ju att ge fog för etiketten som en sämre produkt.

Pepsi är ett B-märke. En skräpkopia på coca cola, och en dålig sådan

Skrivet av waverider:

@Squallie: Absolut är det upp till Carlsberg/Pepsi. Men det jag stör mig på är att de gör det med förevändningen att de ska "hjälpa folk att dra ner på sockret". Och det är det som jag anser borde vara upp till var och en vad de vill stoppa i sig.

Exakt. Det är samma med green washing företag gör för att framstå som miljökämpar osv.

Skrivet av snajk:

äta froyo istället?

Jag hade gärna sett froyo på fler ställen där det t.ex. finns mjukglass, för froyo är mycket godare än mjukglass, som visserligen är jättegott i sig.

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll och pseudovetenskap när det kommer till sötningsmedel. Det finns nog inget livsmedelsämne som är så övertestat som våra vanliga sötningsmedel och riskerna är: Obefintliga, inte vid normal konsumtion i alla fall.

Personligen tycker jag Pepsi Max är bättre än både Pepsi och Coca-Cola så för mig är det fantastiskt men det smakar inte samma och jag kan förstå om man föredrar den andra smaken.

Och ja, det är bättre för tänderna med sötningsmedel även om syran i läsken fortfarande finns kvar. Det blir liksom inte bättre för tänderna att både få syra på sig OCH sedan utsättas för syra under de nästa timmarna för att bakterierna i munnen har ravefest. Inte hälsosamt med light-läsk men det är på svart och vitt bättre på grund av bristen på socker. Fråga din tandhygienist om socker är bra för tänderna om du tvivlar.

Sedan är i princip obefintligt med kalorier en enorm fördel i dagens samhälle. Varje stort glas läsk är i princip en mindre chokladkaka och man kan lätt glömma i sig en 1,5L flaska under en kväll. Undrar du varför du är överviktig trots gymmet är det en bra plats att börja på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon14781:

Nu när Coca Cola Zero gjort om sitt recept så smakar den riktigt bra. Så har gått över till den från Coca Cola. Dessutom uteblir mättnadskänslan och med zero.

Zero: 2L = 8 kcal.
Cola: 2L = 856 kcal.

Många onödifa kcal i vanlig cola. Som man kan lägga på bättre mat istället.

För att inte tala om riskerna för sockersjuka/diabetes hos personer med anlag för det som kanske inte ens vet om det (okänd familje-/släkthistorik). Jag drack aldrig mycket vanlig läsk som ungspoling och droppen blev nådd för typ 8 år sedan när jag hade käkat kebab och pizza under 3 dagars period där endast coca cola var drycken och söndagen ledde till gallstensanfall vilket jag som tur var slapp operera bort då det blev bättre efter ett par timmars promenader och varmvatten. Jag tror nämligen allt socker inte gjorde det bättre.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Mycket gnäll och pseudovetenskap när det kommer till sötningsmedel. Det finns nog inget livsmedelsämne som är så övertestat som våra vanliga sötningsmedel och riskerna är: Obefintliga, inte vid normal konsumtion i alla fall.

Personligen tycker jag Pepsi Max är bättre än både Pepsi och Coca-Cola så för mig är det fantastiskt men det smakar inte samma och jag kan förstå om man föredrar den andra smaken.

Och ja, det är bättre för tänderna med sötningsmedel även om syran i läsken fortfarande finns kvar. Det blir liksom inte bättre för tänderna att både få syra på sig OCH sedan utsättas för syra under de nästa timmarna för att bakterierna i munnen har ravefest. Inte hälsosamt med light-läsk men det är på svart och vitt bättre på grund av bristen på socker. Fråga din tandhygienist om socker är bra för tänderna om du tvivlar.

Sedan är i princip obefintligt med kalorier en enorm fördel i dagens samhälle. Varje stort glas läsk är i princip en mindre chokladkaka och man kan lätt glömma i sig en 1,5L flaska under en kväll. Undrar du varför du är överviktig trots gymmet är det en bra plats att börja på.

Är det inte så att socker är dåligt för tänderna på grund av att det ger näring åt bakterierna som i sin tur skadar tänderna genom sina "syrepruppar"?

Pepsi Max (Lime) for life! <3

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag undviker helst alt som innehar aspartam, acesulfam-k och Saccharin.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Antingen dricker man läsk...och då med socker. Annars dricker jag vatten eller något annat bättre än just läsk.
Har noll intresse av produkter med sötningsmedel. Lika dåliga för tänderna ändå.

Edit: waybackmashine 5e december 2020:
Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra) och naturliga aromämnen (inkl. koffein).

kJ 180
kcal 40
Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g
Kolhydrater 11 g
Varav sockerarter 11 g
Protein 0 g
Salt 0 g

Idag 11 oktober 2021:
Kolsyrat vatten, socker, färgämne (E 150d), surhetsreglerande medel (fosforsyra), aromämnen (inkl. koffein), sötningsmedel (acesulfam K, sukralos).

kJ 119
kcal 28
Fett 0 g
Varav mättat fett 0 g
Kolhydrater 7 g
Varav sockerarter 7 g
Protein 0 g
Salt< 0,01 g

Nä nu är inte pepsi en okej ersättare till coca cola längre.

Man dricker väl det man tycker är gott. Socker eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det inte så att socker är dåligt för tänderna på grund av att det ger näring åt bakterierna som i sin tur skadar tänderna genom sina "syrepruppar"?

Pepsi Max (Lime) for life! <3

Pepsi Max mango

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de inte skulle kunna få samexistera. De flesta är nog medvetna om att socker eller konstgjorda varianter inte är direkt hälsosamma. Låt folket välja sitt gift.

Dricker bara kaffe, te och vatten, men när jag måste så får det bli varianter med sötningsmedel. Perpsi Max är väl den som är mest okej.

Klarar inte av socker alls längre. Slutade med socker helt i mitten på 20 års åldern och sen dess går det bara inte. När sockerberoendet försvann blev socker rent av äckligt. Mer mycket mer njutning av att knapra på en färsk morot.

Permalänk
Medlem

Antingen eller tycker jag...det här med allt allt ska vara så jäkla sött är ju bara ett billigt trick för att locka kunder att köpa deras produkter. Det överdrivna sockerintaget är ju bara skit för kropp och tänder, och går lättare av vänja sig av med än man tror. Själv har jag bara läsk i groggen nu för tiden, annars så är det vatten och kaffe som gäller...utan socker.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Dricker Coca Cola orginal men under arbetstid dvs. vardagar 7-16 dricker jag enbart vanligt vatten.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Fast, dom använder ju inte i närheten av samma mängd sötningsmedel som dom gör med socker. Sötningsmedlet måste användas varsamt för att inte få en dålig eftersmak E905 används alltid med ett annat sötningsmedel pga. dess bittra eftersmak (något många här kanske reagerar på när ni känner att det smakar sötningsmedel?) E951 är väl det jag ser oftast som dess följeslagare och används också i väldigt små mängder, till skillnad från en vanlig Cola där socker är 11% av det som finns i glaset.

Självklart använder man inte samma mängder, det hade varit katastrof på alla sätt och vis. Men uppenbarligen är det väldigt svårt att få till en lagom mängd med sötningsmedel som blir lika söt som en sockrad produkt eftersom typ ingen har lyckats, de är alla alldeles för söta. Den produkt som kommer närmast är typ halstabletter, där finns det en viss skillnad i hur det känns i munnen när man äter men smaken är rätt lik.

Citat:

Finns ju dock inga studier ännu som visar att de sötningsmedel vi använder idag är hälsofarliga, så gillar man inte zero så gör man inte det men om man bara dricker vanliga dryck för att "det ska vara socker i det" så är det i mitt tycke lite udda när man vet hälsoeffekterna av socker.

Jo men det är mer komplicerat än så. Hälsoeffekterna av överdriven sockerkonsumtion är kända, men vart den gränsen går varierar mellan personer och också beroende på vilka risker man pratar om. En del har anlag för att utveckla diabetes och de bör förstås vara mer försiktiga med socker, medan andra kan äta väldigt mycket socker och annan skit utan att utveckla diabetes, även om de blir feta och får ökad risk för hjärtsjukdomar och så. Men socker i sig är ju inte nödvändigtvis dåligt egentligen, utan det handlar om mängden man förtär. Många forskare anser ju att kolhydrater är kritiska för vår hjärnfunktion så extrem LCHF är nog inte så bra heller exempelvis, även om det innebär en viktminskning.

Sötningsmedel har mer diffusa effekter. Många studier, men inte alla, visar på att det påverkar belöningssystem och liknande vilket kan ha motsatt effekt mot tanken, men det lär väl höra ihop med personligheten också. Vissa påverkas mer av balansen av kemikalier eller hormoner i kroppen än andra helt enkelt.

Det blir lite som att jämföra alkohol och cannabis. Alkoholen har kända och allvarliga skadeverkningar, dricker man mycket får man förgiftningssymptom (baksmälla) dricker man ännu mer dör man och långvarigt högt bruk ger följdsjukdomar. Cannabis har inte denna typ av effekter men påverkar psyket på andra, olika, sätt efter mer långvarigt bruk, och det varierar mellan personer beroende på känslighet och så. Osäkerheten om skadeverkningarna ses som ett större problem än de bevisade skadorna som "alternativet" ger, jag håller inte med om detta dock, varken för sötningsmedel eller cannabis, men det är så det ser ut.

Skrivet av Aleshi:

Frågan gäller inte vad man uppskattar för produkter, frågan gäller vad företag ska och inte ska göra. Om ett företag inte ska göra något så är det något som det ska lagstiftas mot. Om man inte inser det så inser man inte innebörden av ens egna ord när man säger vad företag ska och inte ska göra.
Precis! Jag skulle tycka det var dåligt. Men jag skulle aldrig drömma om att diktera vad företag ska och inte ska göra i frågan.

Men ingen snackar om att diktera vad företag ska göra, det är inte diskussionen alls.

Citat:

Ja, ha en åsikt om sådan lagstiftning. Men även om de arbetar för att mer majs ska blandas i och styr incitament med skatter, så säger de inte att företag ska ha majs i och att företag inte ska göra färs utan majs. Det är personen som säger vad företagen ska och inte ska göra som är den radikala och maktfullkomliga i sammanhanget.

Men vår makt som konsumenter att påverka företag är ju just att klaga. Jag har inte makten att säga åt Coca-Cola att de måste göra en läsk som jag gillar, men jag kan gnälla och förstås "rösta med plånboken" när de väljer att inte göra det. Om tillräckligt många gör det kanske de ändrar sig. Alternativet är ju någon form av politisk aktion med lagstiftning, nya skatter eller så, vilket kan funka för en del saker men knappast för att få läsktillverkarna att fortsätta tillverka den läsk de har fått oss att tycka om sedan barndomen som de nu väljer att sluta med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Det var stevia, och det är inte varesig socker eller sötningsmedel.

Stevia är ett sötningsmedel. Det har en del fördelar över många "artificiella sötningsmedel" men det smakar fortfarande inte samma sak, som du märkte.

Citat:

Jag provade den i hopp om en mindre onyttig cola, men den smakade bara vidrigt, tyvärr.
Till kaffet/te't så har jag stevia-socker i och där smakar det helt ok.

Socker i kaffet slutade jag med för många år sedan, tycker inte det behövs. Lite samma i te men ibland är det gott med lite honung i.

Citat:

Pepsi är ett B-märke. En skräpkopia på coca cola, och en dålig sådan

Jo, eller B vet jag inte, men personligen föredrar jag absolut Cola. Men det finns andra som tycker annorlunda, och förstås en del som inte känner skillnad alls (vilka måste ha konstiga smaklökar).

Citat:

Exakt. Det är samma med green washing företag gör för att framstå som miljökämpar osv.

Jo det ligger säkert något i det. Samtidigt har ju dessa företag satsat rätt hårt på andra typer av produkter under rätt många år nu, olika mineralvatten med eller utan smak, diverse konstiga iste-varianter, diverse halvmesyrer som mineralvatten med fruktjuice tillsatt, läbbiga energidrycker och liknande. Så att behålla några produkter som tillåts vara onyttiga hade väl inte varit så konstigt egentligen.

Citat:

Jag hade gärna sett froyo på fler ställen där det t.ex. finns mjukglass, för froyo är mycket godare än mjukglass, som visserligen är jättegott i sig.

Tja visst kan man tycka det. I mina ögon är det bara ett bra exempel på att man tar en produkt som är ganska trevlig och gör den ganska mycket sämre för att bli aningen nyttigare. Froyo kanske inte är det bästa exemplet, men jag hade ju hellre ätit gräddglass en gång i månaden än typ Tofu Lines veganglass varje dag.

Permalänk
Medlem

Positivt kan det vara iaf, då man vet att man har lite problem när man upprörs över läskeblasks sötningsmedel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tänk om industrin kunde sluta okynnes söta alla livsmedel.
Jag undrar hur en "läsk" utan sötning skulle smaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tänk om industrin kunde sluta okynnes söta alla livsmedel.
Jag undrar hur en "läsk" utan sötning skulle smaka.

Det går väl att kolsyra äppeljuice, kanske skulle likna cider?

Framförallt kan det vara precis lika sött och samma kaloriinnehåll utan att vara extra sötat, det finns ju många naturligt söta substanser i olika frukter och grödor

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Många påståenden, inga källor, och inget som motsäger det som skrevs.

https://www.ivl.se/toppmeny/press/pressmeddelanden-och-nyhete...

Uppskattningsvis släpps mellan sex och sju ton sukralos ut varje år via reningsverken. Halterna som passerar reningsverken ligger under gränsen för vad som är akut giftigt för vattenlevande organismer, men eftersom föreningen bryts ned långsamt kan man befara att halterna kommer att öka över tid.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3856475/

An overall reduction of the existing microflora was found (≥50%) at sucralose doses that were lower than the human ADI. Beneficial bacteria including lactobacilli and bifidobacteria were disproportionately affected compared to pathogenic bacteria including enterobacteria. Further, the reduction in fecal microflora was not fully reversible even 3 mo after cessation of sucralose.

This interaction with P-gp and CYP could not have occurred unless sucralose had diffused through domains of the phospholipid membrane bilayer of enterocytes.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180827134437.ht...

The new study also found that sucralose itself was found in fatty tissues of the body.

That's particularly interesting, given that the metabolism studies that the FDA's approval were based on reported that ingested sucralose was not metabolized."

Specifically, the metabolites were acetylated compounds, which are highly lipophilic -- meaning they are easily dissolved in fat. That means they are more likely to stick around in the body.

In addition, the researchers found that sucralose itself was detected in the adipose, or fatty, tissues.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Evidence of benefit is lacking for long-term weight loss with some data supporting weight gain and heart disease risks.

measurements by the Swedish Environmental Research Institute have shown sewage treatment has little effect on sucralose, which is present in wastewater effluents at levels of several μg/l (ppb).[36] No ecotoxicological effects are known at such levels, but the Swedish Environmental Protection Agency warns a continuous increase in levels may occur if the compound is only slowly degraded in nature.

Säg till om du behöver flera källor :).

Som sagt, inget emot sötningsmedel per se. Men just sukralos är jag inget fan av."Naturligt" är såklart inte synonymt med "bra". Men noll kalori är inte heller synonymt med nyttig.

Är man verkligen bakåtsträvande när man är lite försiktig med nya kemikalier?

Kanske vi ska börja använda PCB igen? Det var ju sååå mycket bättre än gammal hederlig olja, eller?

Permalänk
Medlem

Nya vanliga pepsi är riktigt blaskig. Blir inget mer pepsi för min del. Väljer coca cola alla gånger före pepsi nu även om den är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tråkigt..?

Har du någon källa på det?

Känns väldigt osannolikt.

Samma belöningssystem triggas som för droger.

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-s...?

"Research on rats has found that sugar is more addictive than opioid drugs such as cocaine."

“Sugar activates the opiate receptors in our brain and affects the reward center, which leads to compulsive behavior, despite the negative consequences like weight gain, headaches, hormone imbalances, and more.”

Finns massor om man googlar.

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Samma belöningssystem triggas som för droger.

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-s...?

"Research on rats has found that sugar is more addictive than opioid drugs such as cocaine."

“Sugar activates the opiate receptors in our brain and affects the reward center, which leads to compulsive behavior, despite the negative consequences like weight gain, headaches, hormone imbalances, and more.”

Finns massor om man googlar.

Det finns bara ett belöningssystem så vad försöker du säga? Det är samma "belöningssystem" som triggas vid sex som droger med. Hoppas verkligen du inte har något sex, det är ju beroendeframkallande!

Tredje länken på Google säger följande:

“The rodent studies show that you only get addiction-like behaviours if you restrict the animals to having [sugar] for two hours every day. If you allow them to have it whenever they want it – which is really how we consume it – they don’t show these addiction-like behaviours,” he said.

“What this means is that it is the combination of that particular kind of intermittent access and sugar that produces those behaviours. Further you get the same kind of effect if you use saccharin… so it seems to be about sweet taste rather than sugar.”

Kan vi likställa sötningsmedel med kokain nu också då?

Ingen som har dragit en lina ladd skulle likställa det med att dricka en Coca Cola, det är jag rätt säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad krävs för att långtidseffekterna ska anses vara tillräckligt utredda enligt dig? Hur skulle en studies utformning vara för att dina kriterier ska vara uppfyllda? Är du nöjd med hur mycket långtidseffekterna har utretts för karragenan, titanoxid, stearyltartrat och fosfater?
Alltså, är du lika mån om en märkning med lika höga forskningskrav angående tillsatser du inte är direkt medveten av genom smaken?

Gärna att dom är testade över en livstid, på en stor grupp människor, man når aldrig tillräckligt hög precision med labbtest.
För hos i Sverige skulle det helt enkelt innebära att vi slappnar av lite och inte alltid behöver vara först, vi kan helt enkelt låta andra länder testa först en lång tid innan vi godkänner det här. Fast misstänker att EU skulle sätta käppar i hjulet för en sådan lösning.
Fallet med TiO nano partiklar är ett bra exempel där man fick dra tillbaka ett godkände.

I den bästa av världars skulle alla konstgjorda tillsatser eller för all del även livsmedel (linfrön) där man får i sig onaturlig höga halter av naturliga substanser märkas att dom inte har testat över en livstid, men att dom förmodligen är OK.
Sen får var och en avgöra själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det finns bara ett belöningssystem så vad försöker du säga? Det är samma "belöningssystem" som triggas vid sex som droger med. Hoppas verkligen du inte har något sex, det är ju beroendeframkallande!

Tredje länken på Google säger följande:

“The rodent studies show that you only get addiction-like behaviours if you restrict the animals to having [sugar] for two hours every day. If you allow them to have it whenever they want it – which is really how we consume it – they don’t show these addiction-like behaviours,” he said.

“What this means is that it is the combination of that particular kind of intermittent access and sugar that produces those behaviours. Further you get the same kind of effect if you use saccharin… so it seems to be about sweet taste rather than sugar.”

Kan vi likställa sötningsmedel med kokain nu också då?

Ingen som har dragit en lina ladd skulle likställa det med att dricka en Coca Cola, det är jag rätt säker på.

Möjligen med originalreceptet isf, men var väl helt olika dosering...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Brukar hålla mig till vanlig Coca Cola i vanliga fall, men testade en gammal hederlig Pepsi (regular) igår och saknade smaken. Minns att jag brukade pendla mellan vanliga cola och pepsi förut. Bästa colan jag nånsin druckit är däremot nån av dessa 4

Vet att dom (vad jag förstått i alla fall) är framtagna för att mixa drinkar med, men vi hade en liten tasting förra året. Riktigt goda dom flesta, minns jag rätt så var smoky och woody godast. Spicy var definitivt den svagaste av alla, herbal smakade inte så värst mycket.
Problemet är att man måste importera dom, sist jag kollade i alla fall. Fanns nån restauranggrossist som sålde dom, men enbart till restauranger då. Köpte mina från eBay. Värt dryga 200:- för 4st flaskor, tror inte ens det är 33cl, utan typ 25cl eller nåt. Kan diskuteras

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Ibymafayhas:

Samma belöningssystem triggas som för droger.

https://www.healthline.com/health/food-nutrition/experts-is-s...?

"Research on rats has found that sugar is more addictive than opioid drugs such as cocaine."

“Sugar activates the opiate receptors in our brain and affects the reward center, which leads to compulsive behavior, despite the negative consequences like weight gain, headaches, hormone imbalances, and more.”

Finns massor om man googlar.

Fast nu skrev du att "ersättningsmedlen än mer beroendeframkallande (faktiskt mer än illegala droger i vissa fall)", vilket var vad jag ville ha källor på.
Sockrets effekter känner nog de flesta till redan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SuperDuperKillen:

https://www.ivl.se/toppmeny/press/pressmeddelanden-och-nyhete...

Uppskattningsvis släpps mellan sex och sju ton sukralos ut varje år via reningsverken. Halterna som passerar reningsverken ligger under gränsen för vad som är akut giftigt för vattenlevande organismer, men eftersom föreningen bryts ned långsamt kan man befara att halterna kommer att öka över tid.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3856475/

An overall reduction of the existing microflora was found (≥50%) at sucralose doses that were lower than the human ADI. Beneficial bacteria including lactobacilli and bifidobacteria were disproportionately affected compared to pathogenic bacteria including enterobacteria. Further, the reduction in fecal microflora was not fully reversible even 3 mo after cessation of sucralose.

This interaction with P-gp and CYP could not have occurred unless sucralose had diffused through domains of the phospholipid membrane bilayer of enterocytes.

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/08/180827134437.ht...

The new study also found that sucralose itself was found in fatty tissues of the body.

That's particularly interesting, given that the metabolism studies that the FDA's approval were based on reported that ingested sucralose was not metabolized."

Specifically, the metabolites were acetylated compounds, which are highly lipophilic -- meaning they are easily dissolved in fat. That means they are more likely to stick around in the body.

In addition, the researchers found that sucralose itself was detected in the adipose, or fatty, tissues.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Evidence of benefit is lacking for long-term weight loss with some data supporting weight gain and heart disease risks.

measurements by the Swedish Environmental Research Institute have shown sewage treatment has little effect on sucralose, which is present in wastewater effluents at levels of several μg/l (ppb).[36] No ecotoxicological effects are known at such levels, but the Swedish Environmental Protection Agency warns a continuous increase in levels may occur if the compound is only slowly degraded in nature.

Säg till om du behöver flera källor :).

Ja, det är lätt att dumpa en vägg med text, men det känns som att du bara copy-paste:ar utan att läsa igenom? Från sciencedaily verkar inget resultat annat än att substanserna fanns kvar i kroppen efter en tid ha kommit fram. Den andra rapporten var ännu vagare.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Som sagt, inget emot sötningsmedel per se. Men just sukralos är jag inget fan av."Naturligt" är såklart inte synonymt med "bra". Men noll kalori är inte heller synonymt med nyttig.

Är man verkligen bakåtsträvande när man är lite försiktig med nya kemikalier?

Kanske vi ska börja använda PCB igen? Det var ju sååå mycket bättre än gammal hederlig olja, eller?

Vem har skrivit att någotdera av det som diskuteras är nyttigt? Det handlar snarare om att undvika något man vet är väldigt dåligt för oss, och ersätta det med något som inte kunnat bevisas vara dåligt för oss.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.