Permalänk
Medlem

Ska man ha läsk så ska det vara med socker, resten kan kvitta och då kan man dricka vatten.

Ni tror inte det har att göra med sockerskatt etc? Dvs att man kan behålla priset på burken men sparar in socker-kostnaden?

Har inte testat dem nya men håller inte med om approachen alls. Det är väl ändå upp till konsumenten att välja

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast nu bygger du upp en halmgubbe som du argumenterar mot, ingen säger att de inte borde få tillverka produkter med sötningsmedel eller vad de vill ha för blandningar. Problemet nu är att de går åt motsatt håll, att de slutar tillverka produkter utan.

Och du sa ju precis så här: Om min personliga smak är såpass obskyr att det inte är lönsamt att tillverka en produktserie som passar mig så får jag väl ta det. Inte låta det resultera i åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Så hur ska jag påverka om de väljer att sluta med en produkt som jag gillar? Jag ska inte ha denna åsikt säger du visserligen så då finns det ju inget att ha invändningar emot.

Du ska inte prata om halmgubbar. Du gör det svartvitt och onyanserat för att kunna sätta likhetstecken mellan ha åsikter om en produkt och diktera vad företag ska och inte ska göra. Man kan göra det förstnämnda utan att göra det sistnämnda.
Frågan i trådstarten gäller vad företag ska och inte ska göra. Det är inte en halmgubbe från min sida att påpeka detta.
Och som sagt, jag kan ha åsikter om en produkt utan att det ska bli åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Om jag personligen inte tycker om att de blandar in sötningsmedel i den vanliga pepsin så kan jag ha den åsikten, utan att för den delen ha åsikter om att företag inte ska blanda sötningsmedel och socker. Om företag ska göra det eller inte är direkt oavhängigt mina personliga preferenser.

Ser du skillnaden mellan dessa:
1: "Jag tycker inte om när majs är inblandad i tacofärsen på snabbmatsrestaurangen."
2: "Snabbmatsrestauranger ska inte blanda majs i tacofärs"

Jag är av åsikt 1, om jag hade varit av åsikt 2, så hade jag argumenterat och röstat för att lagstadga mot förfarandet om tillfälle givits. Det hade varit radikalt om du frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har de gjort detta för våran hälsa? Hmm, det låter för bra för att vara sant. Tror det har mer att göra med att sötningsmedel är billigare än socker och de ser att de kan spara något öra per flaska.

Jag håller mig förövrgt borta från dryck med sötningsmedel. Gör det dels pga principskäl och för att det smakar sliskigt.

Mindre skit och mer naturligt är bäst.
https://www.youtube.com/watch?v=kAqIJZeeXEc

Ironin när man inte ser att välja produkter efter principen "Naturligt är bäst", är direkt jämförbar med "It's got electrolytes"

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är för sött inte om det är sötningsmedel. Coca cola zero var mindre söt än Coca cola light men sen skulle de göra den mer som vanliga cola och göra den för söt.

Sverige har betydligt mer socker i i läsk än de flesta länder. Bra att dra ner på socker men onödigt att ha sötningsmedel i istället bättre bara ha mindre sött.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Jag tror du missade min blinkning.

Nej, jag såg den lika väl som de felaktiga påståendena.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Dricker endast Coca Cola Original, gjorde faktiskt ett blind test här hemma för ett halvår sen med familjen. Vi köpte alla Kolsyrade Cola drycker vi kunde hitta i butiken(ca 6) och det var tydligt vilka som innehöll aspartam, de smakar sliskigt och kemiskt.

Nackdelen med vanlig Coca Cola är att man får en sur smak i munnen om man dricker MYCKET, jag dricker dock 33 cl, 3 dagar(helgen) i veckan vilket funkat bra för min del.

Vi äter generellt lite socker i familjen så det är inga problem att "lyxa" till det med Coca Cola. Dessutom sägs det att alternativ sötningsmedel skapar ett sug på övriga go grejer. Flera studier pekar också på att aspartame kan ha en mer negativ påverkan på kroppen.

Det är ganska vanligt att de som försöker gå ner i vikt kör på aspatam drycker men jag är övertygad om att det inte är lösningen för att lyckas.

Slutändan är det en ren smaksak och det är kul att det finns så många alternativ att välja på!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Du ska inte prata om halmgubbar. Du gör det svartvitt och onyanserat för att kunna sätta likhetstecken mellan ha åsikter om en produkt och diktera vad företag ska och inte ska göra. Man kan göra det förstnämnda utan att göra det sistnämnda.
Frågan i trådstarten gäller vad företag ska och inte ska göra. Det är inte en halmgubbe från min sida att påpeka detta.
Och som sagt, jag kan ha åsikter om en produkt utan att det ska bli åsikter om vad företag ska och inte ska göra.

Om jag personligen inte tycker om att de blandar in sötningsmedel i den vanliga pepsin så kan jag ha den åsikten, utan att för den delen ha åsikter om att företag inte ska blanda sötningsmedel och socker. Om företag ska göra det eller inte är direkt oavhängigt mina personliga preferenser.

Ser du skillnaden mellan dessa:
1: "Jag tycker inte om när majs är inblandad i tacofärsen på snabbmatsrestaurangen."
2: "Snabbmatsrestauranger ska inte blanda majs i tacofärs"

Jag är av åsikt 1, om jag hade varit av åsikt 2, så hade jag argumenterat och röstat för att lagstadga mot förfarandet om tillfälle givits. Det hade varit radikalt om du frågar mig.

Men ingen vill förbjuda sötningsmedel eller diverse blandningar med socker och sötningsmedel, vi vill bara inte att det ska vara det enda alternativet. Om alla snabbmatskedjor valde att ha majs i alla sina tacos så hade det väl inte varit konstigt att du hade en åsikt att det var dåligt, och att du ger uttryck för denna åsikt i ett lämpligt forum?

Situationen nu är ju mer som att många länder hade lagstiftat mot tacos utan majs (ibland genom mindre förbud på vissa områden, men mestadels genom en hög skatt på tacos utan majs), och restaurangerna här började köra på majs överallt också för att anpassa sig inför en eventuellt kommande lagstiftning eller för att skydda sig mot kritik från "majsförespråkarna".

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att sötningsmedel är billigare än socker och att detta är ett sätt att öka vinsten.

Har dock inget belägg för detta mer än att drivet att tjäna pengar oftast trumfar allt annat.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon333222:

Jag tror du har fel. Svärmor mår dåligt om hon dricker läsk med sötningsmedel.

Tråkigt..?

Skrivet av Ibymafayhas:

Anledningen är enkel. Socker är beroendeframkallande, ersättningsmedlen än mer beroendeframkallande (faktiskt mer än illegala droger i vissa fall), så i slutändan säljer de fler liter läsk.

Kan rekommendera Beroendehjärnan av Martina Johansson, är väldigt intressant / skrämmande läsning.

Har du någon källa på det?

Känns väldigt osannolikt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar aspartam framför socker. Jämför man samma läsk med socker respektive aspartam tycker jag att läsken med socker känns klibbig och slaskig i munnen och det tar ju liksom bort poängen med att dricka läsk, att det skall kännas uppfriskande och törstsläckande.

Så för min del tycker jag det känns skumt att blanda båda. Meningen med att slippa socker är ju liksom att slippa det kletiga.

Sen känns det lite knepigt att skylla på hälsoeffekten. De som klarar inlagringen som sker efter en pizza och läsk med socker vet ju vad de gör liksom, medans en annan är över 35 och kombinationen av fett och socker gör att man går upp 12 kilo bara man tänker på det. Det är väl också därför jag gillar lightläsk. Jag kan käka hur mycket Pizza jag vill och vågen rör sig inte

Jag tillhör inte heller den skaran som tycker Aspartam smakar beskt. Jag tycker bara det smakar socker, fast utan den kletiga känslan som socker ger.

Däremot kan ju detta vara bra för de som gillar smaken av socker, står ut med aspartam och tycker det är en bra tradeoff för kaloriernas skull.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Då måste kemikalierna ha påverkat dina smaklökar eller något, för det är ju ganska uppenbart att sötningsmedel är extremt mycket sötare än vanligt socker.

Fast, dom använder ju inte i närheten av samma mängd sötningsmedel som dom gör med socker. Sötningsmedlet måste användas varsamt för att inte få en dålig eftersmak E905 används alltid med ett annat sötningsmedel pga. dess bittra eftersmak (något många här kanske reagerar på när ni känner att det smakar sötningsmedel?) E951 är väl det jag ser oftast som dess följeslagare och används också i väldigt små mängder, till skillnad från en vanlig Cola där socker är 11% av det som finns i glaset.

Finns ju dock inga studier ännu som visar att de sötningsmedel vi använder idag är hälsofarliga, så gillar man inte zero så gör man inte det men om man bara dricker vanliga dryck för att "det ska vara socker i det" så är det i mitt tycke lite udda när man vet hälsoeffekterna av socker.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men ingen vill förbjuda sötningsmedel eller diverse blandningar med socker och sötningsmedel, vi vill bara inte att det ska vara det enda alternativet.

Frågan gäller inte vad man uppskattar för produkter, frågan gäller vad företag ska och inte ska göra. Om ett företag inte ska göra något så är det något som det ska lagstiftas mot. Om man inte inser det så inser man inte innebörden av ens egna ord när man säger vad företag ska och inte ska göra.

Skrivet av snajk:

Om alla snabbmatskedjor valde att ha majs i alla sina tacos så hade det väl inte varit konstigt att du hade en åsikt att det var dåligt, och att du ger uttryck för denna åsikt i ett lämpligt forum?

Precis! Jag skulle tycka det var dåligt. Men jag skulle aldrig drömma om att diktera vad företag ska och inte ska göra i frågan.

Skrivet av snajk:

Situationen nu är ju mer som att många länder hade lagstiftat mot tacos utan majs (ibland genom mindre förbud på vissa områden, men mestadels genom en hög skatt på tacos utan majs), och restaurangerna här började köra på majs överallt också för att anpassa sig inför en eventuellt kommande lagstiftning eller för att skydda sig mot kritik från "majsförespråkarna".

Ja, ha en åsikt om sådan lagstiftning. Men även om de arbetar för att mer majs ska blandas i och styr incitament med skatter, så säger de inte att företag ska ha majs i och att företag inte ska göra färs utan majs. Det är personen som säger vad företagen ska och inte ska göra som är den radikala och maktfullkomliga i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Jag är mer av den typen som tycker att ska man dricka läsk så ska det vara "riktig" läsk med massor av socker och inga sötningsmedel. Sen kan man ju dricka med måtta.

Men det är ju bra att alla sorter finns så folk kan välja efter sin smak. Men jag tycker absolut att det ska finnas sockerstinna läsksorter utan sötningsmedel för oss som vill ha det.

Permalänk
Medlem

Lite fult att dom smyger in det. Men man kan ju alltid dricka annat. Jag gillar pepsi max och tycker det smakar bra.
Så här när man nu är nära 40 år så kan jag känna att drycker med socker kan smaka sliskigt.

Sen finns det så många studier hit och dit om både det ena och det andra. Närstan allt man köper är modifierat på olika vis idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Fast vänta nu, vad baserar ni detta på? Mig veterligen har jag aldrig sett någon forskning som stöder på att syran från sötningsmedel bryter ner tändernas emalj.

https://www.xn--tandlkaresolna-9hb.nu/ar-sotningsmedel-daligt...

"Skillnaden mellan socker och de olika sötningsmedel som finns är att det senare inte bryts ner till syra när det stoppas i munnen, vilket är vad som sker med vanligt socker."

För att reda ut lite:

I korthet om resten av inlägget:
- Sockerfritt fräter jämförelsevis i samma grad på tänderna som sockrad läsk
- Sockerfri läsk ger inte karies (hål i tänderna)

-Erosioner (frätskador)
Syran i läskedrycker, oavsett de är sötade med socker eller sockerersättning "bryter ner" tändernas emalj. Kritiskt pH för emaljen ligger runt pH 5.5 med viss individuell variation, under detta pH så löses mineraler ut och erosionsskador uppstår, dvs frätskador.
Erosionerna är en direkt effekt av det sura pH't i läsk som ligger mellan 2-3 (vanligen) vilket alltså är långt under den gräns där erosioner sker. Fräter man sig dessutom förbi emaljen och kommer ner till dentinet så ligger gränsen för det kritiska pH värdet på över 6 vilket är ännu mer känsligt.

-Karies (hål)
Sötningsmedel fermenteras dock inte av bakterier som ex streptococcus mutans eller lactobaciller. De bakterier som sitter i biofilmen på tänderna skiljer sig på individnivå men alla har i olika grader typer som fermenterar socker och skapar lokala depåer med syra i biofilmen vilket fräter lokalt på tänderna (hål i tänderna).

Summa summarum så spelar läskedrycksvalet ur sockersynpunkt inte någon generell roll vad gäller erosioner, men stor roll vad gäller karies så länge frekvensen är tillräckligt hög i förhållande till individens förutsättningar samt förmågan till god oral hygien.

Ett tips till den som orkat ner hit är att titta på sina tänder i spegeln, ffa på tuggytan på sina främre kindtänder och se efter om man har gropar i varierande storlek. det är ofta här man ser sina första erosionsskador, har man mer uttalade så kan man se det i hela bettet.
Det är tyvärr ett ökande problem hos unga, vissa har blivit av med emaljen nästan totalt då man är runt 20 år, det smärtar, ilar, kan vara jobbigt mentalt då tänderna försvinner, de blir känsligare osv osv.
Bästa sättet att undvika detta är att inte dricka läsk under "utdragna perioder" dvs skippa att ha en flaska eller liknande vid datorn och sippa under en hel dag exempelvis.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Problemet är att det är för sött inte om det är sötningsmedel. Coca cola zero var mindre söt än Coca cola light men sen skulle de göra den mer som vanliga cola och göra den för söt.

Sverige har betydligt mer socker i i läsk än de flesta länder. Bra att dra ner på socker men onödigt att ha sötningsmedel i istället bättre bara ha mindre sött.

Är det mindre sött eller är det socker blandat med sötningsmedel, precis som aktuell Pepsi?

Permalänk
Medlem

väldigt sällan jag dricker läsk men ja man känner definitivt en skillnad.

sötningsmedel smakar kemiskt, alla "zero" varianter är nästan odrickbara tycker jag.

börjar dom med det i vanlig läsk också ja då går jag från lite läsk till ingen läsk, ingen stor förlust men jäkligt tråkig utveckling.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Vatten? Drick vatten!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Bodde i USA på 90 talet och pluggade då light produktet var på stark utvecklingsfas. Tobaksbolagen visste sedan länge att deras produkter var farliga och beroendeframkallande. De behövde en ny marknad för beroende framkallande produkter. I slutet av 1980 talet köpte Philip Morris Kraft Foods. Kraft Foods började sälja mängder av så kallade light produkter på marknaden som innehåller sötningsmedel. Mat med få kalorier eller mat som man inte blir mätt av. Kan man klämma i sig mer Pepsi med socker än utan socker. Jag vet inte, Men jag känner en person som kan klämma i sig 3 stora Pepsimax på en dag samt flera andra i ungefär samma klass. Om ett företag ersätter en ingredients med en annan i sin produkt gör de det för att tjäna pengar. Har ännu inte träffat någon person som ätit sig smal på produkter med sötningsmedel. Känner därimot flera som blivit riktigt feta av att konsumera stora mängder av produkter som innehåller sötningsmedel.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Vart påstår jag att det ena måste utesluta det andra?

Älskar att man fortfarande försöker använda "naturligt" för att försöka få något att låta mer hälsosamt, och försöker påstå att sötningsmedel skulle vara cancerframkallande Heja bakåtsträvandet!

Nåja, nu är ju speciellt sukralos inte en så trevlig molekyl.

Främsta problemet är att den inte bryts ner i naturen.

Dessutom har den visar sig ackumeleras i fettvävnad och leder till inflammation, något som blir kroniskt då den inte bryts ner som sagt.

Och dessutom har den en negativ effekt på tarmfloran.

Acesulfam k har också endel "brister".

Aspartam däremot är väl ganska benignt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westelindh!:

För att reda ut lite:

I korthet om resten av inlägget:
- Sockerfritt fräter jämförelsevis i samma grad på tänderna som sockrad läsk
- Sockerfri läsk ger inte karies (hål i tänderna)

-Erosioner (frätskador)
Syran i läskedrycker, oavsett de är sötade med socker eller sockerersättning "bryter ner" tändernas emalj. Kritiskt pH för emaljen ligger runt pH 5.5 med viss individuell variation, under detta pH så löses mineraler ut och erosionsskador uppstår, dvs frätskador.
Erosionerna är en direkt effekt av det sura pH't i läsk som ligger mellan 2-3 (vanligen) vilket alltså är långt under den gräns där erosioner sker. Fräter man sig dessutom förbi emaljen och kommer ner till dentinet så ligger gränsen för det kritiska pH värdet på över 6 vilket är ännu mer känsligt.

-Karies (hål)
Sötningsmedel fermenteras dock inte av bakterier som ex streptococcus mutans eller lactobaciller. De bakterier som sitter i biofilmen på tänderna skiljer sig på individnivå men alla har i olika grader typer som fermenterar socker och skapar lokala depåer med syra i biofilmen vilket fräter lokalt på tänderna (hål i tänderna).

Summa summarum så spelar läskedrycksvalet ur sockersynpunkt inte någon generell roll vad gäller erosioner, men stor roll vad gäller karies så länge frekvensen är tillräckligt hög i förhållande till individens förutsättningar samt förmågan till god oral hygien.

Ett tips till den som orkat ner hit är att titta på sina tänder i spegeln, ffa på tuggytan på sina främre kindtänder och se efter om man har gropar i varierande storlek. det är ofta här man ser sina första erosionsskador, har man mer uttalade så kan man se det i hela bettet.
Det är tyvärr ett ökande problem hos unga, vissa har blivit av med emaljen nästan totalt då man är runt 20 år, det smärtar, ilar, kan vara jobbigt mentalt då tänderna försvinner, de blir känsligare osv osv.
Bästa sättet att undvika detta är att inte dricka läsk under "utdragna perioder" dvs skippa att ha en flaska eller liknande vid datorn och sippa under en hel dag exempelvis.

MVH

Informativt! Men jag upplever att när jag dricker dryck med sötningsmedel utan att ha ätit eller druckit annat sedan senaste tandborstningen så känns mina tänder som nyborstade. Blanka och fina. Medan sockerdryck lämnar en tjock och klibbig beläggning. Sockerfritt lämnar ju potentiellt också en hinna. Men den är i så fall så mycket tunnare att normal salivering borde neutralisera den lättare än den tjocka beläggning sockerdryck ger.
Är det inte rimligt att sockerdryckens beläggning håller kvar större mängder näringsämnen, syror och bakterier? Och att det i så fall också borde vara en faktor att ha i beräkningarna?

Permalänk
Medlem

Läsk är för sött överlag. Faktiskt är enda gången jag numera dricker läsk i samband med hamburgare ute. På hemmaplan får hamburgaren göra sällskap ner i magen med en god öl.

Min brorson ger inte sina barn läsk, de får öl. Alkoholfri förstås. Men de gillar ölen bättre än läsk. Det handlar nog ganska mycket om vad man blir uppfostrad med, och itutad av diverse läskedrycksföretag. Socker är ju lätt att bli beroende av mer eller mindre och har man ramlat i den fällan så är det svårt att ta sig ur.

Sen att man byter ut sockret mot sötningsmedel löser ju egentligen inget. Mindre kalorier, ja. Men själva sockersuget blir ju inte mindre av det. Finns ju även forskning vad jag vill minnas som tyder på att kroppen tolkar sötningsmedlet på samma sätt som vanligt socker och blåser på med insulin och annat vilket gör att diabetes lurar runt hörnet. Just detta sista behöver jag dock lite mer fakta om då minnet sviker om detaljerna där ska sägas. Det var ett program om detta på Vetenskapens värld för något år sedan.

Drick vatten om du är törstig!

Permalänk
Medlem

Tycker själv smaken är så kemisk av sötnkngsmedel, det smakar som det luktar när man bränner eller smälter plast. Jag känner det direkt i de allra flesta fallen och avstår hellre än att få den smaken i mig, den hänger kvar länge dessutom... blä

Permalänk
Medlem

Mycket bra utveckling.

Permalänk
Medlem

Dricker framförallt sockerfri läsk eller kolsyrat vatten för tändernas skull, men brukar ta en sockrad läsk cirka en gång i veckan. Dessa kombinationssötade läsksorter ser jag som rätt så meningslösa, de är verkligen det värsta av två världar. Orsakar karies och innehåller tomma kalorier som sockerläsk, men med bismaken av sötningsmedel som sockerfri läsk. Gillade Pepsi original förr men nu blir det bara Coca cola framöver.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nåja, nu är ju speciellt sukralos inte en så trevlig molekyl.

Främsta problemet är att den inte bryts ner i naturen.

Dessutom har den visar sig ackumeleras i fettvävnad och leder till inflammation, något som blir kroniskt då den inte bryts ner som sagt.

Och dessutom har den en negativ effekt på tarmfloran.

Acesulfam k har också endel "brister".

Aspartam däremot är väl ganska benignt.

Många påståenden, inga källor, och inget som motsäger det som skrevs.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Dricker endast sodastream varianten av Pepsi MAX(betydligt godare än färdig då man kan välja styrka i smaken samt halten av kolsyra), klarar inte av smaken av att dricka socker.
Att jag dessutom slipper få i mig massa socker när jag dricker något med Aspartam i ser jag som en ytterligare fördel.

Cola Zero var riktigt god fram till för några år sedan då de ändrade smaken, då den vart tråkig.
Sedan ändrade de ju den ytterligare nyligen och då vart den odrickbar.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Dricker Pepsi max och föredrar det över allt annat. Sötningsmedel gör varken socker varianterna bättre eller sämre.

Permalänk
Medlem

Produkterna skall vara var för sig, antingen är det en "light" eller "zero" produkt eller så är det inte det. Jag tycker ofta många sötningsmedel ger en bismak som är äcklig, i vissa fall inte dock.

Alltid lika löjligt när företag som säljer väldigt ohälsosamma produkter pratar om deras kunder hälsa och att dom nu ska välja vad som är bäst för dem? Är vi småbarn? Kan vi inte välja själva om vi vill ha riktigt socker, zero, eller bara vatten? Dricker inte läsk ofta men när jag gör det ska det bannemig vara gott också, vad är poängen annars om jag får en äcklig bismak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det har inget med "hälsan" att göra, sötningsmedel är betydligt billigare än vanligt socker.

Vanligt socker är relativt dyrt, därför de kör med corn syrup (glukossirap) i Amerikatt som är billigare.

Det här var precis min tanke.