Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag gjorde teorin genom f.d. arbetsköparen (Ericsson och SAAB har en viltvårdsförening) förra året. (Skrev provet våren 2021.) Det var en kurs som annordnades genom Studiefrämjandet och Svenska Jägareförbundet.

Den praktiska delen gör jag på annan ort då det är bedrövligt dyrt med skyttekurser på Säve. Dock fortfarande genom Studiefrämjandet + Jägareförbundet.

Ska helt ärligt säga att jag inte är supernöjd med endera kurs.

Teorin var via videolänk men även om jag försöker vara en aktiv deltagare och ställer frågor osv. upplevde jag handledaren som lite dryg och ovillig att svara på frågor. Precis som med körkortsteori upplevde jag att bästa sättet att lära sig var att nöta frågor. Jag använde: Jägarexamen.

Den praktiska kursen har varit OK men det har varit för få tillfällen, dåligt uppstyrt, och man hinner inte skjuta så mycket per gång (och då har vi varit 12 personer i gruppen, men aldrig fler än 10 vid något tillfälle). Har man någon i sin närhet som kan hjälpa en med skyttet tror jag det är 100x bättre, men har man inte möjlighet att skjuta privat är kursen ett måste.

Gick också teorin på länk, men denna våren då.
Kan du haft Charlie? Kan instämma om dryg isåfall, däremot svarade han bra på frågor och jag är nöjd med kursen överlag.

Vilken annan ort är billigare? Har inte kikat runt så noga, bara gått pass som ingick i kursen än så länge, får börja betala från nästa gång.

Instämmer om appen, den räddade helt klart provet

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Gick också teorin på länk, men denna våren då.
Kan du haft Charlie? Kan instämma om dryg isåfall, däremot svarade han bra på frågor och jag är nöjd med kursen överlag.

Ehrm, ingen nämnd ingen klämd, men ja...

Skrivet av Json_81:

Vilken annan ort är billigare? Har inte kikat runt så noga, bara gått pass som ingick i kursen än så länge, får börja betala från nästa gång.

Instämmer om appen, den räddade helt klart provet

Jag skjuter på Lövsjötorp utanför Skövde.

En serie duvor på Säve kostar:

50 SEK (banavgift)
30 SEK (vapenhyra)
100 SEK (ammunition)
+ -------------------------
180 SEK

Ska du köra med instruktör får du addera 430 SEK.

Det tog ~200 skott innan jag kände mig något sånär hemma på hagelskyttet. Av dessa var ~100 med instruktör. Det hade kostat 180*4 + (180+430)*4 = 3 160 SEK på Säve.

Nu finns det kanske något fräsigt paket man kan köpa på Säve, men det informerades vi inte om och jag hittar inget på hemsidan.

I Skövde betalar man bara för ammunitionen (5 SEK/patron). Det finns instruktörer på plats som hjälper dig om du vill men tror inte det finns möjlighet att "boka någon".

För skyttekursen betalade jag 1 000 SEK. Då ingår ~12 tillfällen där vi delat på 3-4 instruktörer i vår grupp på ~10 personer, per gång.

5 SEK (1 hagel) * 25 SEK (antal/serie) * 8 (200 skott totalt) = 1 000 SEK. Säg att 3 av 12 kurstillfällen varit duvskytte, så vi adderar ~350 SEK i instruktörsavgift och får en total på 1 350 SEK. 1 810 SEK billigare än Säve.

Sen förstår jag att alla inte vill ligga och köra bil till en annan ort. Jag har släktingar vid Lövsjötorp jag kan bo hos och jag jobbar remote så jag har inget inkomstbortfall i och med resandet. Det borde dock finnas mindre skytteanläggningar i Göteborgs närområde också.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ehrm, ingen nämnd ingen klämd, men ja...

Jag skjuter på Lövsjötorp utanför Skövde.

En serie duvor på Säve kostar:

50 SEK (banavgift)
30 SEK (vapenhyra)
100 SEK (ammunition)
+ -------------------------
180 SEK

Ska du köra med instruktör får du addera 430 SEK.

Det tog ~200 skott innan jag kände mig något sånär hemma på hagelskyttet. Av dessa var ~100 med instruktör. Det hade kostat 180*4 + (180+430)*4 = 3 160 SEK på Säve.

Nu finns det kanske något fräsigt paket man kan köpa på Säve, men det informerades vi inte om och jag hittar inget på hemsidan.

I Skövde betalar man bara för ammunitionen (5 SEK/patron). Det finns instruktörer på plats som hjälper dig om du vill men tror inte det finns möjlighet att "boka någon".

För skyttekursen betalade jag 1 000 SEK. Då ingår ~12 tillfällen där vi delat på 3-4 instruktörer i vår grupp på ~10 personer, per gång.

5 SEK (1 hagel) * 25 SEK (antal/serie) * 8 (200 skott totalt) = 1 000 SEK. Säg att 3 av 12 kurstillfällen varit duvskytte, så vi adderar ~350 SEK i instruktörsavgift och får en total på 1 350 SEK. 1 810 SEK billigare än Säve.

Sen förstår jag att alla inte vill ligga och köra bil till en annan ort. Jag har släktingar vid Lövsjötorp jag kan bo hos och jag jobbar remote så jag har inget inkomstbortfall i och med resandet. Det borde dock finnas mindre skytteanläggningar i Göteborgs närområde också.

Ja, skövde blir inte lönsamt att åka till för min del
Men tack för tips. Ska utvärdera efter nästa pass, "haren" satte jag direkt men duvorna är lite värre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, skövde blir inte lönsamt att åka till för min del
Men tack för tips. Ska utvärdera efter nästa pass, "haren" satte jag direkt men duvorna är lite värre.

Nu är examen i hamn.

För intresserade kan jag delge att min resa till jägarexamen tog lite drygt ett år (sköt upp den praktiska delen ett år pga andra prioriteringar).

Kostnader
Teorikurs: 1 000 SEK (kursen hölls av Studiefrämjandet + Jägarförbundet)
Teoriprov: 500 SEK

Praktisk kurs: 1 500 SEK (kursen hölls av Studiefrämjandet + Jägarförbundet)
Ammunition, vapenhyra, etc. under kurs: 1 103 SEK
Grundprov hagel + kula: 824 SEK
Högviltsprov: 570 SEK

Högviltsövande på eget initiativ: 982 SEK
Medlemskap i klubben (ger lägre priser i övrigt): 300 SEK

TOTALT: 6 779 SEK

Notera: Jag behövde skjuta två omgångar duvor på hagelprovet och två omgångar på högviltsprovet, så där finns det pengar att spara för den som vill

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Nu är examen i hamn.

För intresserade kan jag delge att min resa till jägarexamen tog lite drygt ett år (sköt upp den praktiska delen ett år pga andra prioriteringar).

Kostnader
Teorikurs: 1 000 SEK (kursen hölls av Studiefrämjandet + Jägarförbundet)
Teoriprov: 500 SEK

Praktisk kurs: 1 500 SEK (kursen hölls av Studiefrämjandet + Jägarförbundet)
Ammunition, vapenhyra, etc. under kurs: 1 103 SEK
Grundprov hagel + kula: 824 SEK
Högviltsprov: 570 SEK

Högviltsövande på eget initiativ: 982 SEK
Medlemskap i klubben (ger lägre priser i övrigt): 300 SEK

TOTALT: 6 779 SEK

Notera: Jag behövde skjuta två omgångar duvor på hagelprovet och två omgångar på högviltsprovet, så där finns det pengar att spara för den som vill

Grattis!

Bra pris, jag kommer hamna en bra bit över det.
Men det var lite subventionerat av arbetsgivare?

Kursen på studiefrämjandet kostade 4195:- teori, praktik och lite skytte.
Böcker (inkl ljudbok och övningsprov) 795:-
Jägarexamen app med bättre övningsprov 300:-
Teoriprov 500:-

Hagelskytte, återstår att se men 2580:- på skytte med instruktör plus vad nu provet kostar, ska göra det nästa vecka.

Har inte börjat med kula än, det får vänta till augusti.
Gissningsvis landar jag på 10-11k totalt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Grattis!
Bra pris, jag kommer hamna en bra bit över det.
Men det var lite subventionerat av arbetsgivare?

Tack!

Jag trodde det först, men jag tror "subventionen" var att kursen hölls särskilt för vår grupp. Hur som haver var det enda som ev. subventionerades teorikursen.

Lycka till så massor mycket Det kommer gå toppen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Lycka till så massor mycket Det kommer gå toppen.

Det gick vägen!
Nu ska jag bara fixa kula i augusti.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Augusti blev september som hann bli oktober men till slut så

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Augusti blev september som hann bli oktober men till slut så

GG WP

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Hej

Har sedan mitt fiskeintresse vaknat till liv uppskattat mer och mer att vara ute och röra mig i skogen, tanken på att börja med jakt slog mig för några månader sedan när jag flyttade tillbaka till min hemstad i Blekinge.

Jag gillar idén med att det djur jag äter har haft det bättre än det djur som som ligger i förpackingen på ICA.
Känslan av att äta något man skjutit själv måste även den ge en bra känsla. Det är det iaf med fisket.

Men, jag vet inte om jag någonsin hade kunnat trycka av och skjuta ett djur.
Vanligtvis vill jag tro att jag är en logisk person, och tycker att skjuta ett djur i skogen är bättre än att köpa i affären.
Så hela tanken är så konstig och är ett dilemma jag inte riktigt får bukt på.
Jag rättfärdigar fisket med att jag släpper tillbaka 80% av all den fisk jag fångar, och är noga med att hantera fisken på ett vaksamt sätt, men det fungerar ju liksom inte vid jakt.

Jag gillar kött, jag äter kött nästan dag. Men hycklar på och vill inte se djuren dödas/skjutas. Jag får dåligt samvete över musen/fågeln som katten lyckats döda och lägga utanför ytterdörren. (såklart förhindrar jag inte mina katters naturliga instinkter och låter de jaga och leka)

Ni sweclockers som jagar, hur tänker ni kring denna situation?
Jag vill jaga, men ändå inte.

Tjena!

Du och jag är ganska lika i mentalitet.

Fisket är ett av de större intressena och det har blivit än mer sen jag började flugfiska för ca fem år sedan. Jag skulle säga 95% av fisken jag fångar släpps numera tillbaka, så var det verkligen inte förr. Nyfunnen kunskap och fördjupad förståelse för hur ekosystemet hänger ihop i samband med flugfisket gör det än mer roligt och intressant i alla fall. Det har varit vägen längre in i fisket för mig.

Vad beträffar jakten sedan: Jag jagar sen några år tillbaka, men jag har aldrig skjutit något. Har en egen hund för småvilt.

Du behöver faktiskt inte gå in i det med avsikten att skjuta, trots allt. Du kan ta det som det kommer, och skulle läget någon gång uppstå är det ALDRIG fel att avstå från skott. Det behöver du aldrig ångra. Jag tänker att det kanske är något du behöver ställas inför innan du faktiskt vet om du kan? Det kanske beror på vilt?

Jag har inte hamnat där än, men förutom just det jaktliga ögonblicket älskar jag det jägarexamen gav i form av ett inträde till mer kunskap (precis som med flugfisket). Annars är det primärt att jag vill ge hunden stimulans i det han ändå är avlad för - han älskar att driva och jaga. Gott så liksom. Kaffe, macka, svampplockning och att traska i skogen såhär tidiga höstmorgnar är ändå jävligt trevligt.

Det finns såklart många olika typer av jaktformer. Älgjakt är jag inte intresserad av, men hade det varit för köttets skull jag jagade hade det nog varit mest lämpligt såklart. Det blir dock för organiserat för min smak och jag är inte ute efter den där gemenskapen i jakten.

Till syvende och sist blir jakten som en anledning för mig att vistas mer i naturen. Bara det faktum att avlägga jägarexamen tycker jag är guld värt. Kunskap väger inte tungt.

EDIT: Jag ligger onekligen efter, men stort grattis!

Permalänk
Medlem

Lite summering när ett år gått sen jag startade kursen.
Har räknat ihop vad allt kostat och det blir strax över 100k.
Det är med kurs, extra skytte, vapenskåp, hagelbössa, klass 1 och klass 3 bössa med ljuddämpare och sikten, ammunition, kängor, kläder (ett varmt ställ, ett kallt ställ, underställ mm), radio, ryggsäck, knivar, walkstool, diverse småprylar som koppel, kaffekopp, termos osv. Styckningskurs och ett par elevjakter också inräknat (ca 2500).

Har haft turen att kunna jaga med ett jaktlag precis utanför tomtgränsen och fick fällt mitt första rådjur i lördags.
Lärt mig massor om djur och natur, då tyckte jag ändå inte jag var helt vilse på området innan.
Fantastiskt rogivande att vara ute i naturen på helgmorgonen även om man inte ser ett enda djur den dagen.

Om någon kikar in i tråden och funderar på att ta jägarexamen, bli inte avskräckt av summan, man måste inte lägga så mycket och absolut inte första året.T ex klarar man sig med mindre skåp går det att hitta begagnat för ~2000, (jag betalade 11k för mitt) och jag har bara jagat med hagelbössan, den kostade 6k begagnat, de andra två bössorna med tillbehör har kostat 36k.

Extrabonus, gått ner i vikt så jag nästan är nere på målvikt utan annan träning

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Jag gillar kött, jag äter kött nästan dag. Men hycklar på och vill inte se djuren dödas/skjutas. Jag får dåligt samvete över musen/fågeln som katten lyckats döda och lägga utanför ytterdörren. (såklart förhindrar jag inte mina katters naturliga instinkter och låter de jaga och leka)

Ni sweclockers som jagar, hur tänker ni kring denna situation?
Jag vill jaga, men ändå inte.

Att bli skjuten i skogen i sitt naturliga habitat medan man står o betar eller nåt är nog bra mycket bättre död än att vara uppfödd på en gård. Hoppas att det är en vettig bonde som kanske tar hand om en under livet. För att sen fösas på en lastbil o åka långt som fan till ett slakteri där det luktar död långa vägar för djurens näsa o till slut bli bultad i huvudet.

Jag skulle väl säga att jag är en hycklare av den anlednigen att jag älskar kött. Äter kött.
Men jag hatar hur djur blir behandlade.
Jag förstår inte varför man inte kan åtminstonde döda djuren på gården där dom är hemma utan att stressa hjäl dom med transporter o allt vad slakterier innebär. Av vad man sett så verkar inte slakteripersonal så måna om djuren.

Jag har jägarexamen o bössa. Önskar jag kunde få jaga. Men det är typ omöjligt o komma med i jaktlag utan kontakter o där det kanske finns plats kostar en halv njure i årsavgift.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Hej

Har sedan mitt fiskeintresse vaknat till liv uppskattat mer och mer att vara ute och röra mig i skogen, tanken på att börja med jakt slog mig för några månader sedan när jag flyttade tillbaka till min hemstad i Blekinge.

Jag gillar idén med att det djur jag äter har haft det bättre än det djur som som ligger i förpackingen på ICA.
Känslan av att äta något man skjutit själv måste även den ge en bra känsla. Det är det iaf med fisket.

Men, jag vet inte om jag någonsin hade kunnat trycka av och skjuta ett djur.
Vanligtvis vill jag tro att jag är en logisk person, och tycker att skjuta ett djur i skogen är bättre än att köpa i affären.
Så hela tanken är så konstig och är ett dilemma jag inte riktigt får bukt på.
Jag rättfärdigar fisket med att jag släpper tillbaka 80% av all den fisk jag fångar, och är noga med att hantera fisken på ett vaksamt sätt, men det fungerar ju liksom inte vid jakt.

Jag gillar kött, jag äter kött nästan dag. Men hycklar på och vill inte se djuren dödas/skjutas. Jag får dåligt samvete över musen/fågeln som katten lyckats döda och lägga utanför ytterdörren. (såklart förhindrar jag inte mina katters naturliga instinkter och låter de jaga och leka)

Ni sweclockers som jagar, hur tänker ni kring denna situation?
Jag vill jaga, men ändå inte.

Fattar ju att detta inte är det du egentligen vill höra men...
Varför bejakar du inte dina instinkter att det är jobbigt att döda ett djur?

Att kunna va i skogen o jaga är få förunnat, och om alla skulle hämta sitt kött där hade vi inte haft några djur kvar i skogen.
Därför finns det djurfabriker.

Gå ut i skogen o fotografera djuren du ser. Sen åker du hem o jagar i frysdisken som alla andra. Du kan ju även fundera på om vegetarisk kost är något för dig, eftersom djur dödas ju även före dom hamnar i frysdisken. Är det ok för dig att förtränga det bara för att du inte behöver se processen? Då tror jag du håller på med nån slags självbedrägeri.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Skaffade Jaktlicens och vapen i rent prepping syfte och fyllde skåpet med ett par bössor i olika kalibrar och rejält med ammunition.
Aldrig jagat eller skjutit något djur såhär 3 år senare men det skulle nog vara kul hänga med på jakt.

Tycker det är svårt att få tid att hitta jaktlag osv när man har hus, fru och barn men någon gång ska jag bege mig ut i skogen

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5