Elektroniskt stängsel och annan smart säkerhet från Ajax

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Problemet med inbrott löser man enklast genom att skaffa rätt hundras. Ingen ger sig på fastigheter innehållandes större hundar.
Alla hundraser försvarar sitt revir = hus trädgård bil och familj 24/7, helt trådlöst utan installationer och störningsrisk.

Jag har jobbat professionellt med säkerhet och det jag lärt mig är att ha hunden till att kela med.
Jag har varit med om hundar som fått avlivas efter inbrott samt med krossade käkar eller ben, förgiftade, sprayade med olika sprejer t.ex Dog Defense mm men ett vanligt knep är att locka ut hunden och dra igen dörren efter sig men det fungerar inte med alla hundar.
Det är inga mesiga hundar utan stora och kamphundar har däremot aldrig upplevt att mesiga hundar blivit skadade och det har varit i vanliga hus (inget flashigt) samt avsaknad av något extra stöldbegärligt.
Jag har upplevt fler skadade hundar än utstörda säkerhetssystem.
Att en hund ersätter behov av annan säkerhet är en myt, jag tvekade för att skriva detta inlägg då jag vet att många kommer hävda att det minsann inte gäller deras hundar eller att det är fel trots att mitt svar är baserat på verkliga situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det vet jag oxå.. Om det är fiber, kopparledning och i vissa fall när inget av det finns via 2/3/4/5G

Men vad har huvudenhetens anslutning med saken att göra om rörelsedetektorer, kameror osv inte kan höras av huvudenheten på grund av att anslutningen störs ut?

Det är ju så enkelt som att om huvudenheten utlöser larmet om detektorer eller kameror störs ut så får man ju larm när någon ska försöka ta sig in. Om huvudenheten inte har uppkoppling eller är uppkopplad trådlöst och därmed också blir utstörd så får man inget larm.

Med det sagt. Inget larm stoppar några inbrott. Vill dom gå in så går dom in oavsett för dom vet att dom hinner klart innan polisen kommer till platsen och väktarna som rycker ut för inte gå in innan polis är på platsen av arbetsmiljöskäl.
Dom studier som visat att larm har någon form av avskräckande effekt är samtliga finansierade och utförda på uppdrag av larmföretag. Det fåtal studier som gjorts av oberoende aktörer har inte kunnat visa på någon avskräckande effekt. Det är av den anledningen som många försäkringsbolag inte längre har reducering av självrisk för att man har larm.
Det kan snarare vara så att om man har larm så kan dom dra slutsatsen att man troligen har något att skydda.

I förra huset jag bodde så var det 3 grannar som hade inbrott inom loppet av 3 veckor. Samtliga hade larm med anslutning till larmcentral. I samtliga fallen så hann tjuvarna gå in och göra det dom skulle och försvinna innan polis eller vaktbolag hann till platsen. Detta trots att polisstationen låg mindre än 10 minuters promenad bort.
Ingen som saknade larm hade något inbrottsförsök.

Så vill du lägga ner pengar och tid på att försöka säkra larmet genom att ha trådade sensorer, UPS mm för att säkerställa att larmet alltid är aktivt så gör det. Men det hindrar inga inbrott. Det enda som gör det är ett bra skalskydd så att det blir svårt att ta sig in.
Särskilt viktigt är det att se till så att dörrarna inte går att öppna inifrån utan nyckel. Det innebär att det blir svårare att bära ut grejor och dom får inte någon bra flyktväg vilket kan göra att dom väljer ett annat hus. Larmdekalerna och larm gör ingen skillnad alls.
Undantaget om du har ett larm som tjuter ute på tomten så att grannarna uppmärksammas då dom inte är speciellt sugna på att bli sedda i onödan och helst till slippa eventuella personer med hjältesyndrom som försöker ingripa.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att folk spenderar stora summor på larm etc etc... och sedan postar de på sociala medier exakt när de åker utomlands och/eller har inhandlat något trevligt och värdefullt.

"Wow, köpte just en 5kg guldstaty! Och nästa vecka bär det av till Miami i 2 veckor!"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sba74:

Det är ju så enkelt som att om huvudenheten utlöser larmet om detektorer eller kameror störs ut så får man ju larm när någon ska försöka ta sig in. Om huvudenheten inte har uppkoppling eller är uppkopplad trådlöst och därmed också blir utstörd så får man inget larm.

Med det sagt. Inget larm stoppar några inbrott. Vill dom gå in så går dom in oavsett för dom vet att dom hinner klart innan polisen kommer till platsen och väktarna som rycker ut för inte gå in innan polis är på platsen av arbetsmiljöskäl.
Dom studier som visat att larm har någon form av avskräckande effekt är samtliga finansierade och utförda på uppdrag av larmföretag. Det fåtal studier som gjorts av oberoende aktörer har inte kunnat visa på någon avskräckande effekt. Det är av den anledningen som många försäkringsbolag inte längre har reducering av självrisk för att man har larm.
Det kan snarare vara så att om man har larm så kan dom dra slutsatsen att man troligen har något att skydda.

I förra huset jag bodde så var det 3 grannar som hade inbrott inom loppet av 3 veckor. Samtliga hade larm med anslutning till larmcentral. I samtliga fallen så hann tjuvarna gå in och göra det dom skulle och försvinna innan polis eller vaktbolag hann till platsen. Detta trots att polisstationen låg mindre än 10 minuters promenad bort.
Ingen som saknade larm hade något inbrottsförsök.

Så vill du lägga ner pengar och tid på att försöka säkra larmet genom att ha trådade sensorer, UPS mm för att säkerställa att larmet alltid är aktivt så gör det. Men det hindrar inga inbrott. Det enda som gör det är ett bra skalskydd så att det blir svårt att ta sig in.
Särskilt viktigt är det att se till så att dörrarna inte går att öppna inifrån utan nyckel. Det innebär att det blir svårare att bära ut grejor och dom får inte någon bra flyktväg vilket kan göra att dom väljer ett annat hus. Larmdekalerna och larm gör ingen skillnad alls.
Undantaget om du har ett larm som tjuter ute på tomten så att grannarna uppmärksammas då dom inte är speciellt sugna på att bli sedda i onödan och helst till slippa eventuella personer med hjältesyndrom som försöker ingripa.

Ska man få dem kortvariga så ska man ha rökmaskin, samt ljudvägg.. Ingen vill vara i ett utrymme de inte kan se i och med en ljudvägg så blir det olidligt om man inte har hörselskydd med sig... är det en mörk lokal är starkt blixtljus förvirrande effektivt oxå.
Jag har haft custombyggt larm i 25år med hig-end kameraövervakningssystem som uppgraderats ettpar gånger.. Mest för att jag drev företag hemifrån förr och hade på den tiden höga värden hemma under korta perioder. Som du sa, på den tiden fick man billigare självrisker.
Nu har jag det kvar, då det inte finns en anledning att slita bort det.. även om det har några år på nacken nu, så slår det det mesta fortfarande. Det är inget system som vanliga väktarbolag erbjuder sina kunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Min första tanke är att folk spenderar stora summor på larm etc etc... och sedan postar de på sociala medier exakt när de åker utomlands och/eller har inhandlat något trevligt och värdefullt.

"Wow, köpte just en 5kg guldstaty! Och nästa vecka bär det av till Miami i 2 veckor!"

Det var dagens bästa inlägg

Permalänk

En bekant som var polis för sade om hundar, man slänger en köttbit med gift i, skjuter med bedövningspistol eller många andra. Så yrkeskriminella bryr sig inte riktigt längre om hundar annat än att dom låter

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Ajax's centralenhet har både GSM (sim1), 4G (sim2), Wifi, Kabel för att säkerställa att Internet inte går ner. Men visst skaffa en störsändare som faktiskt fungerar till 100% och som stör ut både 2,4Ghz, 900Mhz, 850Mhz, och lite till, och sedan klipp även fibern. Fast det finns ju då ett litet problem med detta. Servern som pratar med larmet kommer att skicka en notis till de som har larmappen installerad att den har tappat kontakten med centralenheten över samtliga dessa förbindelser.

Jag vet iallafall vad jag hade gjort om alla dessa kommunikationsvägar blev blockade på samma gång. Ringt snuten och bett grannarna titta till huset ifrån behörigt avstånd. Ni som ändå trots alla dessa bitar tycker att "trådlöst är skit" får jag väl gratulera. Ni tillhör 0,00001% av användarna som bör köpa ett larm med kabel pga att trådlöst är sjukt opålitligt enligt er bild. 😅

Poängen med detta inlägg är att ni har spårat in er på produkter från förr. Ajax har gjort trådlöst på rätt sätt. Störsändare blir inte helt effektiva i detta fallet. Inte ens att klippa alla sladdar till huset. Nämnde jag att centralenheten även har inbyggd batteribackup?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

Det är ju så enkelt som att om huvudenheten utlöser larmet om detektorer eller kameror störs ut så får man ju larm när någon ska försöka ta sig in. Om huvudenheten inte har uppkoppling eller är uppkopplad trådlöst och därmed också blir utstörd så får man inget larm.

Med det sagt. Inget larm stoppar några inbrott. Vill dom gå in så går dom in oavsett för dom vet att dom hinner klart innan polisen kommer till platsen och väktarna som rycker ut för inte gå in innan polis är på platsen av arbetsmiljöskäl.
Dom studier som visat att larm har någon form av avskräckande effekt är samtliga finansierade och utförda på uppdrag av larmföretag. Det fåtal studier som gjorts av oberoende aktörer har inte kunnat visa på någon avskräckande effekt. Det är av den anledningen som många försäkringsbolag inte längre har reducering av självrisk för att man har larm.
Det kan snarare vara så att om man har larm så kan dom dra slutsatsen att man troligen har något att skydda.

I förra huset jag bodde så var det 3 grannar som hade inbrott inom loppet av 3 veckor. Samtliga hade larm med anslutning till larmcentral. I samtliga fallen så hann tjuvarna gå in och göra det dom skulle och försvinna innan polis eller vaktbolag hann till platsen. Detta trots att polisstationen låg mindre än 10 minuters promenad bort.
Ingen som saknade larm hade något inbrottsförsök.

Så vill du lägga ner pengar och tid på att försöka säkra larmet genom att ha trådade sensorer, UPS mm för att säkerställa att larmet alltid är aktivt så gör det. Men det hindrar inga inbrott. Det enda som gör det är ett bra skalskydd så att det blir svårt att ta sig in.
Särskilt viktigt är det att se till så att dörrarna inte går att öppna inifrån utan nyckel. Det innebär att det blir svårare att bära ut grejor och dom får inte någon bra flyktväg vilket kan göra att dom väljer ett annat hus. Larmdekalerna och larm gör ingen skillnad alls.
Undantaget om du har ett larm som tjuter ute på tomten så att grannarna uppmärksammas då dom inte är speciellt sugna på att bli sedda i onödan och helst till slippa eventuella personer med hjältesyndrom som försöker ingripa.

I Ajax fall, om någon bemödar sig med att störa ut alla sensorer, klippa fiber/internet och störa ut 2g/3G och klippa ström (hjälper dock inte eftersom det finns ups i larmet), så kommer Ajax servrar meddela innehavarna av larmet att det tappat kontakten med det. Stör man bara ut sensorer men centralenheten har kontakt så kommer den larma innehavare eller eventuellt säkerhetsbolag (om det är kopplat dit) att det finns störmoment i luften.

Ett bra skalskydd är bra, men väljer man att enbartha dörrar där man måste öppna med nyckel även inifrån så innebär det en fara för alla som bor där. Jobbigt om en brand utbryter, t.ex. mitt i natten och man inte hittar nyckel för att ta sig ut ur hus/lägenhet. Man kan glömma att låta en nyckel alltid sitta i låset på insidan när man är hemma. Kan bli mycket farligt.
Jag bodde i en lägenhet på 3:e våningen i ett lägenhetshus för många år sen med nyckel även på insidan. Gick till jobbet tidigt och låste, min sambo hittade inte sina nycklar och det satt ingen nyckel i låset och hon kom ju fasen inte ur lägenheten, så jag fick ju åka tillbaka och öppna. Inte bra om något skulle hända i lägenheten. Då är det nog bättre att låta tjuvarna ta sig in..

Edit: radx hann före mig vad gäller hur Ajax funkar.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Ska man få dem kortvariga så ska man ha rökmaskin, samt ljudvägg.. Ingen vill vara i ett utrymme de inte kan se i och med en ljudvägg så blir det olidligt om man inte har hörselskydd med sig... är det en mörk lokal är starkt blixtljus förvirrande effektivt oxå.
Jag har haft custombyggt larm i 25år med hig-end kameraövervakningssystem som uppgraderats ettpar gånger.. Mest för att jag drev företag hemifrån förr och hade på den tiden höga värden hemma under korta perioder. Som du sa, på den tiden fick man billigare självrisker.
Nu har jag det kvar, då det inte finns en anledning att slita bort det.. även om det har några år på nacken nu, så slår det det mesta fortfarande. Det är inget system som vanliga väktarbolag erbjuder sina kunder.

Jag hoppas du seriöst inte tror att särskilt många Svenssons någonsin kommer vilja installera något så extremt som du beskriver. Det behövs till 99,99% inte i en vanlig villa. Givetvis är det alltid bäst med trådat, rökridåer, ljudväggar m.m Aliens från yttre rymden ska väl också helst ta sig ner till jorden och skydda huset. (Givetvis med ett rymdskepp som är trådat till dess moderskepp 😉)Det blir liksom så löjligt extremt det som beskrivs. Väldigt många konsumentlarm idag är trådlösa och det duger alldeles utmärkt för hemmabruk, såvida man inte har svindyra värden i huset. Det har dock sällan vanliga svenssonvillor.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

I Ajax fall, om någon bemödar sig med att störa ut alla sensorer, klippa fiber/internet och störa ut 2g/3G och klippa ström (hjälper dock inte eftersom det finns ups i larmet), så kommer Ajax servrar meddela innehavarna av larmet att det tappat kontakten med det. Stör man bara ut sensorer men centralenheten har kontakt så kommer den larma innehavare eller eventuellt säkerhetsbolag (om det är kopplat dit) att det finns störmoment i luften.

Ett bra skalskydd är bra, men väljer man att enbartha dörrar där man måste öppna med nyckel även inifrån så innebär det en fara för alla som bor där. Jobbigt om en brand utbryter, t.ex. mitt i natten och man inte hittar nyckel för att ta sig ut ur hus/lägenhet. Man kan glömma att låta en nyckel alltid sitta i låset på insidan när man är hemma. Kan bli mycket farligt.
Jag bodde i en lägenhet på 3:e våningen i ett lägenhetshus för många år sen med nyckel även på insidan. Gick till jobbet tidigt och låste, min sambo hittade inte sina nycklar och det satt ingen nyckel i låset och hon kom ju fasen inte ur lägenheten, så jag fick ju åka tillbaka och öppna. Inte bra om något skulle hända i lägenheten. Då är det nog bättre att låta tjuvarna ta sig in..

Edit: radx hann före mig vad gäller hur Ajax funkar.. 🙂

Absolut. Det finns en hel del larm som reagerar och larmar om någon försöker störa ut detektorerna. Och det finns möjligheter för larmcentraler och molntjänster att larma om det verkar som att någon försöker störa ut kommunikationen från larmet och ut.
Men det förändrar inte det faktum att polis och väktare inte hinner till platsen innan brottet är avslutat i den absoluta majoriteten av fallen. Bor du precis granne med polisstationen så hinner dom säkert dit men jag misstänker att då väljer tjuvarna ett annat hus även om du inte har larm.
Larmet skyddar inte mot inbrott. Det talar bara om för dig att du råkat ut för ett inbrott vilket du ju i alla fall upptäcker när du kommer hem.
Vinsten du får är att om du har ett vaktbolag som kommer dit så ser dom till att stänga för så att det inte står öppet och kan snöa eller regna in (eller att ytterdörren står öppen så att vem som helst bara kan knalla in.
För mig så är det inte värt det med ett larm kopplat till larmcentral av den anledningen.
Däremot har jag gärna ett larm som är helt lokalt med en siren utomhus som uppmärksammar grannarna på att något pågår. Det är något som är stressande för en inbrottstjuv då dom inte gärna vill bli påkomna på bar gärning och en granne kan ju mycket väl hinna dit innan dom är klara.
Det är ju dock något som saknas på en stor andel av dom larm som hyrs ut med larmcentral inkluderat.

Vad gäller säkerhetsdörrar så är det absolut ett problem om man bara har nyckel invändigt. Om den inte sitter i så är det djävligt jobbigt att ta sig ut genom en säkerhetsdörr. I den senaste lägenheten jag bodde så hade jag problem med låset och låssmeden berättade att just dom dörrarna som vi hade (tjocka ståldörrar) var ett rent helvete att ta sig igenom även för brandförsvaret.
Men dom flesta lås idag ser inte ut så att det bara är nyckel från insidan. Dom flesta har på samma sätt som min ett vred på insidan som du kan låsa och låsa upp med.
Om man ska iväg och ingen är kvar hemma så slår man över en sprint och låser och då funkar inte vredet. Dvs en tjuv som tagit sig in genom fönstret kan inte låsa upp dörren för att bära ut stöldgods men som boende så kan du alltid bara vrida på vredet.
Men det gäller ju såklart att man inte glömmer av sig och slår om låset till bortaläget om det är någon hemma. För då behöver dom nyckel för att kunna ta sig ut genom dörren.