Lever Intel "Alder Lake" Core 12000-serien upp till dina förväntningar?

Permalänk
Medlem

Meh, ser mer fram emot HEDT/Xeon varianter, men jag pallade inte vänta 6-12mån+ till på att byta ut min gamla dator så fick bli en 12900k, meeeeeeeen ddr5 får vi väl se om man får.

Hade velat ha en gaming cpu med bara performance cores, en server med P+E cores och en filserver med bara E-cores, så ska bli intressant när sapphire rapids kommer.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ändå att Intel lyckats bra med själva processorn. I gaming så drar CPU:erna ungefär lika mycket ström som AMDs, men de presterar samtidigt bättre. I flertrådade applikationer drar (12900) ganska så mycket mer men det är nog Intel som verkligen ville ha den nära/förbi 5950x - men garantin gäller ju för Intels CPUs även med denna förbrukning så de står ju för att den orkar med detta (till skillnad från AMDs PBO). Jag ser hellre att man får en "upplåst" strömförbrukning som man själv kan begränsa (inom garantin) än tvärtom.

Det är nog bara plattformen som drar ned "betyget" lite i mina ögon, lite för dyra moderkort och att det knappt finns vettig DDR5 att köpa. Hade jag byggt helt ny dator just nu hade jag inte tittat på annat än Alder Lake.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

Nej, Mina förväntningar på en ny och snabb plattform är att den existerar, åtminstone inte i Sverige. Den plattform som sweclockers recenserade med minnen snabbare än 5200mhz finns definitivt inte någonstans. Det för mina tankar till tv-shops reklamer på 90-talet, när man recenserade en produkt ich sålde en annan. DDR5 finns inte på marknaden. Inet sålde 20 simmar första releasedagen. Innan fler än 1000 pers äger Aldrr lake med ddr5 är vi förmodligen inne på år 2023. Kommer att vänta med att köpa nytt tills det går att läsa en recension och sen i lugn och ro bestämma om man vill köpa eller inte. Jag är en välfungerande människa utan handikapp och har inte tid att hänga på några lås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Nej, Mina förväntningar på en ny och snabb plattform är att den existerar, åtminstone inte i Sverige. Den plattform som sweclockers recenserade med minnen snabbare än 5200mhz finns definitivt inte någonstans. Det för mina tankar till tv-shops reklamer på 90-talet, när man recenserade en produkt ich sålde en annan. DDR5 finns inte på marknaden. Inet sålde 20 simmar första releasedagen. Innan fler än 1000 pers äger Aldrr lake med ddr5 är vi förmodligen inne på år 2023. Kommer att vänta med att köpa nytt tills det går att läsa en recension och sen i lugn och ro bestämma om man vill köpa eller inte. Jag är en välfungerande människa utan handikapp och har inte tid att hänga på några lås.

Nja, jag tror nog att det under 2022 finns gott om DDR5-minnen att köpa.

Permalänk
Medlem

Ja det lever upp till förväntningarna. Intel gjorde något som är bättre (ur vissa aspekter) än vad AMD har producerat och jag förväntar mig att AMD inom kort kommer med något bättre än Alder Lake. Bolagen slåss om att erbjuda något bättre till konsumenterna, vilket är bra.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Såg att top of the line kortet i z690 kostade 22 laxar. Det var löjligt dyrt. Då fanns inte ens vattenkylning för SSD och minnen med ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Skulle vara intressant att höra om uppgraderingen från en i9-9900k är värd det sen när du monterat ihop allt. Har en sådan själv nämligen. Tycker annars 9900k är en väldigt allsidig CPU.

Absolut, lovar återkomma 🙂 håller med om att den är väldigt bra , den ska få vidare liv som virtualiserings server är tanken , för att byta ut åldrande prylar där

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du antar saker som inte visar sig stämma. Den första rundan av DDR5 presterar ju ofta sämre än bättre sortens DDR4!

https://youtu.be/6Y9S1wEtR3g

Olika sidor får olika resultat såklart. De första resultaten jag såg visade ett tydligt mönster (flera olika källor sammanslaget). Om du hittar en video som säger annat är det såklart något som är bra att ta i beaktning, men knappast nog i sig att förklara allt med.

Vissa sidor säger att det är ungefär lika, vissa säger att ddr5 är solklart bättre. Det mönster jag sett än så länge så verkar dyrt DDR4 matcha ganska bra mot dåligt DDR5, men kör man bra DDR5 med bättre timings så är det såklart bättre

Edit: Spännande också att han ser fall med upp till 25% skillnad och DDR5 vinner de flesta fallen även i hans testning, men du väljer ändå att säga att det inte är skillnad? Hmm... jag får inte ut samma information som dig i alla fall

Permalänk

Riktigt kul att intel är med i striden igen.

Men känns lite som att hade ryzen 5000 cpuerna begåvats med stöd för ddr5 samt med högre hastigheter för minnen.
Så är jag inte så säker på att Alder lake hade varit i topp.
För de flesta benchmarks man sett. T.ex. gamers Nexus / Hardware Unboxed. Pekar mycket på Ramminnes hastigheten mellan ddr4 och ddr5.
Sen i dessa tester så är absolut inte 12900k nån självklar vinnare.
Sitter du idag på Ryzen 5800x - 5950x eller en 10900k så finns det absolut ingen anledning att uppgradera.
Svindyra moderkort samt obefintliga lager med Ddr5 minnen..

Höll på att beställa en 12900k själv till min andra burk. Men backade pågrund av moderkorten och minnes bristen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Ja! Prestanda, pris och (bristande) tillgång är helt enligt förväntningarna.

Permalänk

Kom på en grej...
Kylaren, hur gör jag där? Måste jag köpa en för över tusenlappen nu då?

Permalänk
Medlem

Jag är mest förvånad över tillgången på cpuer, intel har faktiskt lyckats där. Att ha egen tillverkning är fördelaktigt.

Jag hade förväntat mig att det skulle vara samma sak för cpuer som för gpu:er, ddr5 mf. dvs 0 tillgång.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Får nog säga att jag är mäkta imponerad av 12600k modellen, verkar inte vara extremt "törstig" eller "varm", samt prestera djävulskt bra faktiskt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Lego Master

Jag är verkligen inte imponerad över prisutvecklingen från min senaste uppgradering (till 8600k-systemet i sign).
Orderhistoriken på Inet säger att det kostade mig 5879kr 2017 för CPU, mb och RAM. Även om jag ignorerar DDR5 nu och kör på DDR4 (behöver nya för grabben ska få min gamla plattform), så hamnar jag på 10366kr (inkl ny kylare, men sist kunde jag återanvända min gamla).
Det är nära nog dubbla kostnaden. Och om jag vill gå på DDR5 tillkommer typ 2000kr till.

Alltså näe, det är inte kul ens.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag är verkligen inte imponerad över prisutvecklingen från min senaste uppgradering (till 8600k-systemet i sign).
Orderhistoriken på Inet säger att det kostade mig 5879kr 2017 för CPU, mb och RAM. Även om jag ignorerar DDR5 nu och kör på DDR4 (behöver nya för grabben ska få min gamla plattform), så hamnar jag på 10366kr (inkl ny kylare, men sist kunde jag återanvända min gamla).
Det är nära nog dubbla kostnaden. Och om jag vill gå på DDR5 tillkommer typ 2000kr till.

Alltså näe, det är inte kul ens.

Håller med... Men beror väl på världssituationen plus inflationen

Jag har dock inte tänkt på kylaren och finns ju knappt några alternativ hos Inet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av totte1015:

Håller med... Men beror väl på världssituationen plus inflationen

Jag har dock inte tänkt på kylaren och finns ju knappt några alternativ hos Inet

Ja, jag tvivlar inte på att det inte finns anledningar till att det ser ut som det gör. Men jag blir ju inte mer sugen på att byta plattform om jag måste sätta av dubbla pengarna. Jag tjänar inte dubbelt så bra idag som 2017. Det måste jag snacka med chefen om, känns som en kass löneutveckling, wouldn't you say?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tror denna blir perfekt för mig, hög värmeutveckling är en feature i mitt kalla kontor. Lite halvsugen att hoppa på i5-12600 med ddr4. Jag använder min dator för lite casualspelande och kontorsjobb. DDR5 är nog för lite mer krävande användare än mig. Nu återstår bara att det ska gå att skaffa ett grafikkort som inte äter upp hela jäkla budgeten, det är det som håller mig tillbaka från att bygga ny dator i dagsläget.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Jag har dock inte tänkt på kylaren och finns ju knappt några alternativ hos Inet

Sitter här med min nya cpu och väntar på en kylare som inte kommer förrän i december.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Sitter här med min nya cpu och väntar på en kylare som inte kommer förrän i december.

Nu börjar jag få second thoughts här...

Hur fan kan det ha blivit såhär dåligt med kylare då?
Vilken är det du köpte?

Jag drar mig jävligt mycket för att lägga 1300kr för en luftkylare...
Och jag har ingen fancy RGB skit någonstans så allt med vattenkylning och RGB går bort helt, bortkastade pengar bara.

Ser inte ett enda rimligt alternativ

Permalänk

Ser dock att t.ex BeQuiet! har ett kostnadsfritt kitt om man har köpt deras kylare sedan innan.

Tänker då en fuling att t.ex köpa Pure Rock 2 och få mounting kit för den? Mycket mer prisvärt... Men tar ju tid att få kittet

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Nu börjar jag få second thoughts här...

Hur fan kan det ha blivit såhär dåligt med kylare då?
Vilken är det du köpte?

Jag drar mig jävligt mycket för att lägga 1300kr för en luftkylare...
Och jag har ingen fancy RGB skit någonstans så allt med vattenkylning och RGB går bort helt, bortkastade pengar bara.

Ser inte ett enda rimligt alternativ

EKs nya. Men det var pre order, den släpps inte förrens i slutet av november.
Dyr som fan var den. Och tyvärr så fanns den inte utan rgb..

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

EKs nya. Men det var pre order, den släpps inte förrens i slutet av november.
Dyr som fan var den. Och tyvärr så fanns den inte utan rgb..

Varför inte en Liquid Freezer II 360 eller 420? Det finns fäste för Alder Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlersparre:

Ja, ganska besviken. Det är väl bara att inse att det blir att borra sig in i tvättstugan eller nånstans, ställa burken där och dra AOC-kabel till datorrummet för få rimlig miljö att sitta i. X86-miljön kommer nog aldrig bli energieffektiv och trenden är bara uppåt. Kanske ska säkra om till 20A-proppar när man håller på också 😂.

Hah, jag har en bladserver i tvättstugan, fungerar utmärkt att ha grejer där.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av G-Mod:

Varför inte en Liquid Freezer II 360 eller 420? Det finns fäste för Alder Lake.

Va??

Står på Inet att den inte stödjer 1700...

Jag känner mig väldigt stressad över att få tag på en vettig kylare, men när man läser online står det ofta att tillverkare av fläktar har "redan börjat" tillverka adapters för 1700 serien, men Inet har inte skrivit ett ljud om hur man får tag på det.

Kommer det bara börja dyka upp i en ny batch av leveranser eller hur funkar det? Någon som är mer insatt än jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Va??

Står på Inet att den inte stödjer 1700...

Jag känner mig väldigt stressad över att få tag på en vettig kylare, men när man läser online står det ofta att tillverkare av fläktar har "redan börjat" tillverka adapters för 1700 serien, men Inet har inte skrivit ett ljud om hur man får tag på det.

Kommer det bara börja dyka upp i en ny batch av leveranser eller hur funkar det? Någon som är mer insatt än jag?

Här går det att beställa fästen till Arctics kylare:

https://www.arctic.de/en/support/lga1700-mounting-kits/

Permalänk
Medlem

Hoppas de går fortare beställa av Arctic än av Corsair, min order från förra fredagen är fortfarande i "processing , shipping date to be confirmed" lika imponerand som jag är över att Intel lyckades lansera saker som finns o köpa och inte nästan bara är teoretiska så är jag lika oinponerad över kylartillverkarnas slapphet och långsamhet med denna cpu release , eller nästan mindre , jag hade haft större acceptans i att vänta på en cpu än som nu 4 ST skruv ,

Permalänk
Medlem

vissa kylar tillverkare har publicerat tidplaner, tex: https://noctua.at/en/productfaqs/productfaq/view/id/247/
Men det är bara för adaptrar för montering. I och med att det är en större cpu så kanske inte alla kylare täcker hela på ett optimalt sätt.
Själv tycker jag det känns bättre med en kylare speciellt gjord för LGA 1700.
Men själva cpu die är ju mycket mindre än heat spreadern så det borde inte vara några problem egentligen.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Läser Tomshardware-reviewen. DDR5 prestandan imponerar inte i spelsammanhang, vad tycker ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Läser Tomshardware-reviewen. DDR5 prestandan imponerar inte i spelsammanhang, vad tycker ni andra?

tråkigt att det e bara 3200cl14 som jämförs mot ddr5, men själv kan jag inte få högre just nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tråkigt att det e bara 3200cl14 som jämförs mot ddr5, men själv kan jag inte få högre just nu.

Ja det är ju ett ganska high end DDR4, men samtidigt så är det ju ett av de bättre DDR5 de jämför med.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop