Lever Intel "Alder Lake" Core 12000-serien upp till dina förväntningar?

Permalänk
Melding Plague

Lever Intel "Alder Lake" Core 12000-serien upp till dina förväntningar?

Intels tolfte generations Core-processorer är här och Intel är tillbaka i prestandatoppen. Känner du att dina förväntningar mötts?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den har överträffat mina förväntningar på enkeltrådad prestanda, men mångtrådad var ungefär som förväntad.
Prismässigt kanske lite över vad jag trott, baserat på att Intel tillverkar dessa processorer i egna fabriker och skulle kunna priskriga lite hårdare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Annat: Prestandamässigt ja. Energimässigt nej. Tycker den är lite av en flopp faktiskt.
Den kunde blivit förlåten men eftersom Intel valde att ligga på latsidan i utvecklingen så länge på vår bekostnad så finns det inga ursäkter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Efter alla rykten ja också att den är strömtörstig. Däremot var priset på 12600K en överraskning. Hade förväntat mig att den skulle varit dyrare då den kör 10 kärnor (6P+4E cores) men den slår AMD Zen 5 5600X med råge både i pris och prestanda vilket inte är så konstigt då den senare har fyra kärnor mindre. Tror inte AMD kommer kunna göra något annat än att underminera den genom att lägga 5800X på samma eller lite under 12600K i pris och det kommer svida för dem. AMD kan inte direkt göra en 10 kärnig variant då man måste måste köra två CCD-enheter dvs en 5950X med sex kärnor avstängda.

Men Zen 3 V-Cache modellerna kommer ut om ett par månader. Blir spännande detta!

Permalänk
Medlem

Annat: Tar lite tid att komma igång med dvs få hem saker, jag var lite för fokuserad på att få tag i Minne CPU och Moderkort och missade de här med kylning, så det är den biten jag väntar på (skruvkit eller ny AIO loop) , annars tycker jag moderkorten är lite väl dyra, minnena inte jättefarligt när man levt igenom DDR3 priser när det begav sig på den tiden, sen lite trist effektmässigt när man läser recensioner, i övrigt tror jag inte jag kommer bli besviken även om jag sett det kan vara lite trilskt med minnena att få igång allt sen, går från en i9 9900K

Permalänk
Lego Master

Framförallt är det en högre prismässig tröskel att komma över jämfört med när jag gick från 3570k till 8600k. Ändå samma grejjor som blev nytt; CPU, mb, ram och kylare. Jag får helt enkelt se om det känns värt det när riktiga erfarenheter av 12600k börjar dyka upp, så man kan få en mer realistisk bild över vilket fps-lyft man kan vänta sig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt så var det enligt förväntningarna men min 8700k får hänga med ett tag tills DDR5 har mognat lite

Permalänk
Medlem

Plattformens pris förvånade mig, känns som de gjort så för att CPUerna ska se extra prisvärda ut (och skylla på DDR5)

Sen är ju effekten långt över vad jag trodde, nog för att de pressade tidigare till bristningsgränsen, men trodde de skulle chilla lite nu med bättre kärnor och tillverkning

Överlag en bra lansering men trodde den skulle tilltala mer helt ärligt. Saknade det där lilla extra

Inget kul att behöva ha en jetmotor i chassit heller för de av oss som gillar tysta datorer blir det helt enkelt att underklocka

Permalänk
Medlem

Prestandan är bra. Trodde dock inte att den skulle vara SÅ strömtörstig och varm. Jag tycker redan min 5900X är för mycket.

Permalänk
Medlem

12600K var bättre än jag trodde, 12900K ungefär den prestanda jag väntat, lite högre i vissa fall, men jag trodde strömförbrukningen skulle vara lite lägre för 12900.

Besviken på priserna för moderkorten, hade helst sett att det fanns ett antal Z690 från 1600-1700kr

DDR5 minnena var ju väntat att de skulle vara dyra nu vid release, lite högre än vad jag hoppats på men blir antagligen billigare med tiden.
Tillgång under all kritik.

Så sammantaget är jag nöjd med prestandan, t.o.m lite högre än jag väntat mig, samtidigt är jag lite besviken på priset för plattformen.

Permalänk
Medlem

Alder Lake kom väl som förväntat med alla leaks som varit och även mycket bättre på vissa delar.
Det många verkar glömma är att det här är vad Intel hade tänkt släppa för 3-5år sen om 10nm hade funkat som det skulle, för vad jag förstår så har det aldrig varit designen på själva chippen som bråkat utan tillverkningen.
Visst dom har säkert putsat lite på kärnorna under tiden men det mesta var nog redan klart för flera år sedan, det sätter AMD´s cpuer och prestanda i ett annat läge, ska bli super intressant å se Raptor Lake och IPC klivet där.
För mig blir det dock nog en uppiffade variant av 5950X i vår/sommar som får ersätta min 3950X. Raptor Lake ska vara nått i hästväg för att det ska vara lönt ett moderkort å minnen för mig att köra på den vägen.

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

Mest imponerad av tillgången på kylare med medföljande monteringskit.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Medlem

Åter igen så är det väldigt konstigt att ingen pratar tar med priset på bla moderkorten och DDR5 när man pratar om pris. Prisen mellan AMDs och Intels moderkort är ju väldigt stora där det skiljer tusenlappar mellan AMD och Intel i toppklasserna och någon 1000 i budgetklasserna. Räknar man även med att man kan ha kört med ett x470 i 3 generationer så blir prisskillnaden ofantligt större.

Permalänk
Medlem

Sinnessjuka priser på merparten av Z690-korten.

Permalänk
Medlem

Kollade på moderkortspriser... har idag ingen haka.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Intel räcker inte till.

Se AMDs släpp idag så förstår ni vad jag menar. Försmak på vad som är på g för oss konsumenter

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Se AMDs släpp idag så förstår ni vad jag menar. Försmak på vad som är på g för oss konsumenter

Lust att sammanfatta videon med ett par meningar?

Permalänk
Hjälpsam

Svarade att den lever upp till förväntningarna.
Ja; moderkort och DDR5 är för dyrt i dag, men jag förväntar mig prissänkningar, efter det att plattformen mognat.
DDR4 var dyrt när det kom, likaså moderkort för de flesta nya generationer av CPUr, priserna kommer att sjunka.
Flaggskeppet är för törstigt och skulle tjäna på lägre TDP, i utbyte mot aningen lägre prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Presterade t.o.m lite bättre än mina förväntningar men de var låga. Min åsikt är att det största problemet med Alder Lake är att det är för nytt, det är för mycket ny obeprövad teknik som dessutom är dyr och inte lever upp till sitt fulla potential.

Men någon gång måste detta skede ske. Och jag är positiv att skedet kom nu då jag inte måste köpa en ny dator nu.

128GB ram som moderkorten nu stöder räcker åt de flesta, det jag funderar på är mer hur länge denna begränsning kommer vara? Är det tills ddr6 kommer innan mainstream kan ha mer minne, ja då blir det en flaskhals för vissa.

Permalänk
Discokungen

Fullständigt orimliga moderkortspriser och sedan är tillgången på DDR5 usel, minst sagt. Varför de inte fick göra DDR4-moderkort i högre klasser säger väl sig självt men det är verkligen tråkigt att man ska bli tvingad till DDR5 när det inte finns något att köpa och moderkorten kostar bra mycket mer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Prestandan låg där jag trodde i spel, kring 10% mer fps i 1080p/720p tester jämfört motsvarande Zen3 CPU i genomsnitt, ytterligare något bättre i lows.
Hade kunnat tänkt mig att inhandla en 12600k att leka lite med på ett billigare DDR4-moderkort, men de brädorna jag är sugen på ligger 500-1000:- över vad jag tycker de är värda. Att dessutom kylarkompatibilitet är minst sagt rörig för tillfället gör att det inte känns värt den potentiella huvudvärken just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Lust att sammanfatta videon med ett par meningar?

Man pratar inte om enstaka % bättre än "gamla" serien utan man pratar 20 till flera hundratals % bättre med hjälp av 3d minne. Så det är inte bara spel som drar nytta av AMDs nya teknik med större L3. (ja även Gamla serien är snabbare än Intels med lika många kärnor. Sedan att den nya CPUn passar i befintliga moderkort är nog uppskattat av många)

Ps 2023 så är det 16kärnor i varje chip viket betyder att det kan komma konsument CPUer med hela 32/64 kärnor trådar

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Nej, inte vad jag förväntade mig. Kolla gärna fps i 1080 igen. Det skiljer bara några få fps mellan Amd och Intels. Inte så bra enligt mig

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig lite bättre prestanda, och framför allt bättre energiförbrukning. Men överlag så verkar det vara grymma processorer. Synd bara att moderkorten är så jävla dyra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Moderkorten är för dyra . Annars hade varit extremt bra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Alder lake ger mig inga speciella vill-ha vibbar alls ärligt talat.
Marginellt mer singeltrådsprestanda, men imponerande dålig effektivitet och hög strömförbrukning för en nodkrympning, lite tillkrånglad omogen arkitektur med små/stora kärnor ... och moderkort och RAM är för dyra än iallafall.
CPU-priserna i sig verkar dock inte helt uppåt väggarna - alltid något

Men jag ångrar verkligen inte jag köpte min 5900X för knappt ett år sen!

Skrivet av SCORPIUS:

Annat: Prestandamässigt ja. Energimässigt nej. Tycker den är lite av en flopp faktiskt.
Den kunde blivit förlåten men eftersom Intel valde att ligga på latsidan i utvecklingen så länge på vår bekostnad så finns det inga ursäkter.

Fanns inte valet "Ja, prestandamässigt men inte effektmässigt" när du svarade?
Det låter väl ganska precis som vad du säger ovan?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det blev dyrt men väldigt nöjd med en 12700k. Gick från en 4770k så blev ett rejält kliv upp.
Fick tag i allt från Inet till och med DDR5 minnen.

Permalänk
Medlem

Nja som utpekat så är i9:an med dålig energieffektivitet någon slags in-house "push it to the limits" fabriksöverklockning, antagligen för att Intel trodde det skulle se bra ut att toppa så många grafer som möjligt. Men det *är* snudd på kontroversiellt att släppa den i detta utförande när den enda luftkylaren som har en chans blir NH-D15. I princip en "watercooling-only" modell då, typ i klass med FX 9000-serien från AMDs mörka dagar.

Tyckte det var onödigt för deras image. Säkert kommer en i7:a (/annan i9:a) med samma kärnantal fast bättre energieffektivitet så man bara kan ignorera värstingen, men det ser ju inte bra ut. Redan här på forumen och liknande ställen så får de nu ofta kritik pga strömförbrukningen på toppmodellen, även om serien i helhet inte alls är så farlig.

Hade jag varit dem hade jag skippat det, sänkt värdena lite och marknadsfört överklockningspotential istället.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Man pratar inte om enstaka % bättre än "gamla" serien utan man pratar 20 till flera hundratals % bättre med hjälp av 3d minne. Så det är inte bara spel som drar nytta av AMDs nya teknik med större L3. (ja även Gamla serien är snabbare än Intels med lika många kärnor. Sedan att den nya CPUn passar i befintliga moderkort är nog uppskattat av många)

Tack för sammanfattningen!

Permalänk

Ja, ganska besviken. Det är väl bara att inse att det blir att borra sig in i tvättstugan eller nånstans, ställa burken där och dra AOC-kabel till datorrummet för få rimlig miljö att sitta i. X86-miljön kommer nog aldrig bli energieffektiv och trenden är bara uppåt. Kanske ska säkra om till 20A-proppar när man håller på också 😂.