Flytta SSD med Windows 11 till annan dator - Kan inte boota ?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Flytta SSD med Windows 11 till annan dator - Kan inte boota ?

Om man flyttar en disk med windows 11 på till en annan dator, går det inte att boota från den iom secure boot eller TPM då ?

Har nämligen en NUC som jag tagit ut en disk från, nvme, och flyttat till en annan nuc utav samma modell men bättre cpu etc, men jag får inte upp att det finns något operativ att boota från i UEFI -listan.

Har provat att försökt mecka med manuella inställningar i bios men kommer ingen vart, listan för möjliga bootdiskar förblir tom. Testade även att reset'a bios till defaults för att rensa ev gamla inställningar - men no dice.

Provade sedan att sätta tillbaka disken i den gamla NUC'en och den fungerar direkt då.

Observera att jag SER SSD-disken i fråga i bios, så det handlar inte om glappkontakt eller fel på porten.
Kan vara inte boota från den.

Permalänk
Medlem

Förmodligen saknas UEFI-konfiguration som behövs för att den ska kunna boota disken. Du kan prova att köra en reparation, då borde den även fixa till UEFI-konfigurationen: https://www.easeus.com/partition-manager-software/fix-uefi-bo...

Så länge båda datorer har stöd för secure boot så ska det inte vara några problem. Är disken krypterad med Bitlocker så behöver du förmodligen skriva in upplåsningsnyckeln första gången du startar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av ToJa92:

Förmodligen saknas UEFI-konfiguration som behövs för att den ska kunna boota disken. Du kan prova att köra en reparation, då borde den även fixa till UEFI-konfigurationen: https://www.easeus.com/partition-manager-software/fix-uefi-bo...

Så länge båda datorer har stöd för secure boot så ska det inte vara några problem. Är disken krypterad med Bitlocker så behöver du förmodligen skriva in upplåsningsnyckeln första gången du startar.

Skall kika på detta, vill dock inte riskera att förstöra UEFI -configen på något vis, eftersom allt fungerar på den gamla datorn... för jag antar att UEFI informationen ligger på disken och inte nånstans i datorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Skall kika på detta, vill dock inte riskera att förstöra UEFI -configen på något vis, eftersom allt fungerar på den gamla datorn... för jag antar att UEFI informationen ligger på disken och inte nånstans i datorn ?

Konfigurationen sparas på ett minne kopplat till moderkortet. Sen är det väl i och för sig inte omöjligt att den också uppdaterar konfiguration på disk (typ om den genererar om någon del av bootinformationen). Så vill du känna dig säkrare kan du skapa en backup med något verktyg innan. Bootinformationen som sparas på disken ligger på en separat partition så själva datat ska den alltså inte behöva ändra på.