Permalänk
Medlem

Varför säljs inga 32" TV med 4k?

Vi har inte haft någon tv i vår familj på över 10 år. Har klarat mig med pc-skärmar + projektor.

Kände dock att jag ville komma ifrån skrivbordsstolen efter att man jobbat på den en hel dag utan att uppta hela vardagsrummet för projektortittande.

Därför så har jag installerat en liten tv på en arm från väggen till vår gästsäng. Perfekt för att lägga sig och kolla på något själv. Eller för att låta barnen titta på något ibland.

Jag bedömde att en 32" var den optimala storleken och köpte någon äldre Samsung smart-tv från market place. Tänkte att bilden nog skulle vara helt ok men känner redan nu att man nog skulle vilja ha något bättre...

Blev dock förvånad över att det inte säljs 32" 4k tv. Endast 720p och 1080p kunde jag hitta.

Vet någon varför det inte säljs TV-apparater med 4k som 32"? Tänker att jag egentligen klarar mig med en 32" datorskärm +Chromecast skulle göra jobbet men högtalarna i dessa brukar inte riktigt leverera om man säger så. Någon som har erfarenhet?

Kanske är jag helt fel ute med mitt 4k-suktande. En bra 1080-skärm kanske skulle göra mig görnöjd...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

TV på 32" räcker med 1080p skulle jag säga. Har själv tittat och ser inte pixlarna. Därmed sagt, finns säkert men inte många som köper 32" tv idag oavsett. Tom de minsta på Ica är 40" 4k för 4000kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det är nog en kombination av låg efterfrågan och att det är dyrt att anpassa tillverkningen för en viss storlek, så det är troligtvis inte särskilt lönsamt att tillverka moderna TV-apparater i den storleken. Vill du bestämt ha den storleken så är nog det vettigaste en 32" datorskärm med någon extern ljudlösning. Annars är det vid 43" som utbudet av 4K TV börjar ordentligt.

Permalänk
Medlem

4k på 32” ger förlite, tillgång o efterfrågan.
Pixel hysterin är tyvärr lite av något som hemsöker oss. I detta läget har tillverkarna rätt o ”kunden” fel

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Såg den men det var en så udda fågel att jag nästan utgick från att något var lurt. Gissar att det egentligen är en billig datorskärmspanel. Annars tänkte jag att fler tv-leverantörer skulle erbjudit något liknande.

Men visst du har rätt i att det verkar finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

TV på 32" räcker med 1080p skulle jag säga. Har själv tittat och ser inte pixlarna. Därmed sagt, finns säkert men inte många som köper 32" tv idag oavsett. Tom de minsta på Ica är 40" 4k för 4000kr.

Skrivet av AkUs:

4k på 32” ger förlite, tillgång o efterfrågan.
Pixel hysterin är tyvärr lite av något som hemsöker oss. I detta läget har tillverkarna rätt o ”kunden” fel

Ah tack för input. Kanske får bli en lite finare 1080 tv framöver då. 🤗

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är nog en kombination av låg efterfrågan och att det är dyrt att anpassa tillverkningen för en viss storlek, så det är troligtvis inte särskilt lönsamt att tillverka moderna TV-apparater i den storleken. Vill du bestämt ha den storleken så är nog det vettigaste en 32" datorskärm med någon extern ljudlösning. Annars är det vid 43" som utbudet av 4K TV börjar ordentligt.

Svårt med plats för extern ljudlösning när skärmen/TVn är monterad på en svängbar arm som jag borrat fast i väggen. Ett "krav" från frun här i huset var att man skulle kunna fälla bort TVn när man inte tittar. 🙂

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knarra:

Ah tack för input. Kanske får bli en lite finare 1080 tv framöver då. 🤗

Full HD-TV är sedan 2015 circa främst en fråga om gamla panelproduktioner. Så det finare utbudet av hyfsat modernt snitt torde vara Samsung The Frame i 32-tum. Resten som finns där ute är ODM-byggen likt Sonys W-serie eller OEM-byggen i just bottenskrapsklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Full HD-TV är sedan 2015 circa främst en fråga om gamla panelproduktioner. Så det finare utbudet av hyfsat modernt snitt torde vara Samsung The Frame i 32-tum. Resten som finns där ute är ODM-byggen likt Sonys W-serie eller OEM-byggen i just bottenskrapsklassen.

Lite segt då the frame specifikt är byggd för att inte kunna fästas med VESA om jag förstått det rätt. Men bra tips att kanske inte lägga pengar på någon nyare annan 32" i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knarra:

Lite segt då the frame specifikt är byggd för att inte kunna fästas med VESA om jag förstått det rätt. Men bra tips att kanske inte lägga pengar på någon nyare annan 32" i så fall.

Eller ja, såg att Samsung erbjuder andra 32 tum QLED så förmodligen samma som the frame.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Knarra:

Eller ja, såg att Samsung erbjuder andra 32 tum QLED så förmodligen samma som the frame.

Finns en Q50A-modell, så det är antagligen en modell identisk med 32-tums The Frame.

Orsaken till att det inte görs TV med 32-tum och 4K med modern panelteknik är att efterfrågan är centrerad runt 65 tum och uppåt. 50 tum börjar bli "för litet" idag och därför minskar tillverkningsvolymerna. Vilket då gör det dyrare att tillverka små TV eftersom det blir mindre upplagor. Och det är svårt för tillverkarna att motivera varför en kapabel 32-tummare ska bli dyrare än en lika kapabel 43- eller 50-tummare. Konsumenter har ju en tydlig tendens att alltid återfall till den enkla jämförelsen att en liten TV ska kosta mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Den här köpte jag till husvagnen förra året och det är en "hygglig" TV. Samsung Q50 32" Finns att köpa på vissa ställen men är dyr, tom. dyrare än en motsvarande större.

Sen köpte jag en ny köks-tv för några månader sedan och då blev det en LG 32" FHD (1080p) Och jag valde den för att få en IPS panel av bra kvalité med utmärkta betraktningsvinklar. Och bilden är faktiskt riktigt bra i dagsljus/belyst kök.

LG 32"

Permalänk
Rekordmedlem

Vill du ha nått så litet så kan du kanske välj en monitor med en lös mottagare eller strömma/casta, ljudet löser du genom väggmonterade högtalare eller så ställer du dem bara på nått ställe där det passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Den här köpte jag till husvagnen förra året och det är en "hygglig" TV. Samsung Q50 32" Finns att köpa på vissa ställen men är dyr, tom. dyrare än en motsvarande större.

Sen köpte jag en ny köks-tv för några månader sedan och då blev det en LG 32" FHD (1080p) Och jag valde den för att få en IPS panel av bra kvalité med utmärkta betraktningsvinklar. Och bilden är faktiskt riktigt bra i dagsljus/belyst kök.

LG 32"

Tack för tipsen! Kändes det värt med de extra tusenlapparna för Samsung om du gjort om valet eller är LG gott nog i din mening?

Permalänk
Medlem

Dom har skilda paneltyper, och dom är valda för sitt användningsområde. Samsung VA-panel har sämre betraktningsvinklar och men bättre kontrastförhållande i mörklagd husvagn och används för att streama 4K material.

Har du dagsljus/belyst rum så är LG,n en utmärkt TV med skarp och behaglig bild. Den ger absolut mer bild för pengarna.