The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

inget kommer i närheten av GOT, inne på mitt 6 koll, och det är bra varje gång.

Got var ju rena skräpet, läs istället.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det här är faktiskt helt ofattbart dåligt.

Jag tror ingen i hela världen lever upp till din höga standard, tillåt mig buga mig

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c28 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

ROP har fått mig att sympatisera med Sauron

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Känner detsamma.
Jag har alltid fått bilden av alver som sävliga, överlägsna och väldigt intelligenta varelser.
I serien är det lite för mycket mänskliga känslor/miner/gester inblandat

Ja jag har väl inte så mycket problem med att de har känslor osv men de utstrålar inte ståtlighet på det sättet som de gjorde i tidigare filmer och beskrivs i böckerna. Som jag sa tidigare är Arondir den som lyckas bäst i att övertyga mig om att de är en alv, tror det är en kombination av fysiska drag hos de skådespelare man valt men också hur manus/regi gjort att de skall bete sig.

Permalänk
Medlem

Vilket skräp. Släpade mig igenom första avsnittet och tänker inte ens bemöda mig till att kolla det andra

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Aktsu:

Ja jag har väl inte så mycket problem med att de har känslor osv men de utstrålar inte ståtlighet på det sättet som de gjorde i tidigare filmer och beskrivs i böckerna. Som jag sa tidigare är Arondir den som lyckas bäst i att övertyga mig om att de är en alv, tror det är en kombination av fysiska drag hos de skådespelare man valt men också hur manus/regi gjort att de skall bete sig.

Hmmm, det ligger något under du säger. Något är det som inte stämmer (för mig) 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Höll på att somna under första avsnittet.

Andra var lite bättre. Men fortfarande mycket som jag ogillar, de verkar även ha lånat Jetpacks från karaktärerna i GoT sista säsonger.

I nästa scen har någon färdats en (antar jag) lång sträcka utan att man får en känsla för distans eller tid.

Gick de dit? Häst? Ingen packning? Var det liksom 30 minuters promenad?

Beskrivningen att alverna känns som cosplayers var spot on

Tycker även att vissa rustningar ser billiga ut, men miljöerna och renderingarna av städer ser generellt bra ut.

Allting med Frodo 2.0 hade de kunnat skippa dock, fokusera mer på resten. 2 avsnitt in och det känns inte som om det har hänt speciellt mycket, men samtidigt har de inte haft någon intressant uppbyggnad av karaktärer heller.

Varför hade Galadriel ens med sig folk i första avsnittet, hon var ju fett OP på egen hand Eller var hennes mannar bara väldigt inkompetenta?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag tyckte det var en trevlig start på ett äventyr och i avsnitt två kom man in mer i det. Jag tycker ljudet var fantastiskt bra. Jag är uppsättningen 5.1.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag tror ingen i hela världen lever upp till din höga standard, tillåt mig buga mig

Om det är hög standard att kräva mer än amatörmässig fanfiction som gör travesti på Tolkien, så... ja, visst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yarn:

Gandalf skulle inte vara polare med någon som fokuserar på allt dåligt kring en tv serie, film, bok.

Att vara arg, sur och Bitter är ett typiskt Saruman move.

Var som Gandalf

Gandalf var snar till vrede.

Permalänk
Medlem

Själv är jag ändå rätt nöjd. Jag är absolut ingen hardcore Tolkien-fan även om jag läst och uppskattat "huvudböckerna" flera gånger (LoTR-trilogin och Hobbit). Silmarillion vet jag att jag tyckte var ganska svårsmält i min ungdom :). Jag stör mig lite på det som flera nämnt med lite snabba hackiga klippningar mellan senare lite väl mycket men ändå väldigt sugen på att se fortsättningen! Att folk klagar på hudfärg eller kön är väl bara totalt lame.

En detalj störde jag mig dock otroligt på:

När Galadriel får åka tillbaka till Valinor så antar i alla fall jag att de är i princip framme när "porten" öppnas. Förstå hur långt bort det är?! Man ser ju kartan i inledningen och avståndet från Valinor till Midgård är ju längre än hela Midgård i sig. Det skulle ju ta ett år att simma tillbaka om man nu lyckades med det. Jag får intala mig att de hade en teleport-port alldeles utanför kusten till Midgård.

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Amazon visar verkligen att de är världens dyraste serie. Med Sonys A95K tv blir man förbluffad över hur fint dem har filmat. Storyn är helt ok so far.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Amazon visar verkligen att de är världens dyraste serie. Med Sonys A95K tv blir man förbluffad över hur fint dem har filmat. Storyn är helt ok so far.

Satt också och tänkte på produktionen och hur pass bra kameror de använt. Kvalitén är som natt och dag om man tar en produktion från Netflix (har UHD abonnemang, eller ja har precis sagt upp det)

Jag uppskattar verkligen att de tagit med mer av världen och kartvisning. Denna serie tycker jag (än så länge) kändes mer "sagan- om-ringen-aktig" än vad The Hobbit gjorde.
Ska dock nämnas att det är en den enda bok jag läst och filmerna gjorde verkligen inte boken rättvis.
Den enda karaktären jag har lite problem med är Elrond av någon anledning.

Jag ger serien 3,5/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haijen:

Själv är jag ändå rätt nöjd. Jag är absolut ingen hardcore Tolkien-fan även om jag läst och uppskattat "huvudböckerna" flera gånger (LoTR-trilogin och Hobbit). Silmarillion vet jag att jag tyckte var ganska svårsmält i min ungdom :). Jag stör mig lite på det som flera nämnt med lite snabba hackiga klippningar mellan senare lite väl mycket men ändå väldigt sugen på att se fortsättningen! Att folk klagar på hudfärg eller kön är väl bara totalt lame.

När Galadriel får åka tillbaka till Valinor så antar i alla fall jag att de är i princip framme när "porten" öppnas. Förstå hur långt bort det är?! Man ser ju kartan i inledningen och avståndet från Valinor till Midgård är ju längre än hela Midgård i sig. Det skulle ju ta ett år att simma tillbaka om man nu lyckades med det. Jag får intala mig att de hade en teleport-port alldeles utanför kusten till Midgård.

Dold text

Avstånd löser man alltid mellan scener, det är Jetpacksen från Game of Thrones som de har lånat in.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Avstånd löser man alltid mellan scener, det är Jetpacksen från Game of Thrones som de har lånat in.

Jo haha, men det var för mig så extremt ologiskt i just det fallet så jag kunde inte släppa det så lätt :). Inte bara i tiden utan även i uthållighet och att faktiskt lyckas med det...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haijen:

Jo haha, men det var för mig så extremt ologiskt i just det fallet så jag kunde inte släppa det så lätt :). Inte bara i tiden utan även i uthållighet och att faktiskt lyckas med det...

Jo jag hålller helt med

Var lite liknande när två karaktärer sa "Vi borde gå och prata med den här personen", sen nästa scen är de i en annan stad långt bort, men fick inte nån riktigt känsla av hur långt det var.

Men de har typ strosat dit på 3 minuter kändes det som i serien.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Som många skriver så var första avsnittet så spännande, men det andra gav lite hopp om att det kan blir nått bra.
Ser fram emot det tredje som kommer på fredag, gillar att dom kör med 2.35:1 och jäklar vad trevlig bilden var på min LG oled

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jo jag hålller helt med

Var lite liknande när två karaktärer sa "Vi borde gå och prata med den här personen", sen nästa scen är de i en annan stad långt bort, men fick inte nån riktigt känsla av hur långt det var.

Men de har typ strosat dit på 3 minuter kändes det som i serien.

Haha ja, jag tänkte också där lite "skulle verkligen de här två personerna, helt själva, traska bort dit?" Rätt viktiga personer ändå. Jag hade varit mer OK om de hade kommit dit med någon vagn och liten eskort liksom... Vi fick ju en hel bok/filmtrilogi om att ta sig från A till B...

Om det nu var scenen när två halvviktiga alver traskade bort till Durins tillhåll som du tänkte på

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag blir förvånad när jag läser recensioner på nätet. Det verkar råda konsensus att Amazon underpresterat på de flesta punkter (manus, skådespelare, lore) men när något positivt ska nämnas så är det återkommande "vackert". Visst är det skönhetsljussättning, komplementfärger och motljus men är jag ensam om att tycka att det känns otroligt fejk? Motljus används för att maskera dålig cgi som saknar djup och de går runt på scener med nyproducerad rekvisita och scendekor/greenscreen. Påminner mer om en teaterproduktion eller vår årliga svenska julkalender än en film man sugs in i. Upplevde inte alls samma sak i ursprungliga trilogin eller Game of Thrones.

Är jag tokig och inbillar mig eller har en del bara högre acceptans?

Permalänk
Medlem

Jag störde mig sjukt mycket på huvudkaraktären Galadriel, så sjukt arg hela tiden helt orimligt haha...sen skådisen käns som att hon inte passar in alls... blir inget mer för mig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Haha ja, jag tänkte också där lite "skulle verkligen de här två personerna, helt själva, traska bort dit?" Rätt viktiga personer ändå. Jag hade varit mer OK om de hade kommit dit med någon vagn och liten eskort liksom... Vi fick ju en hel bok/filmtrilogi om att ta sig från A till B...

Om det nu var scenen när två halvviktiga alver traskade bort till Durins tillhåll som du tänkte på

Dold text

One does not simply walk into Mordor. Därav 3 filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag blir förvånad när jag läser recensioner på nätet. Det verkar råda konsensus att Amazon underpresterat på de flesta punkter (manus, skådespelare, lore) men när något positivt ska nämnas så är det återkommande "vackert". Visst är det skönhetsljussättning, komplementfärger och motljus men är jag ensam om att tycka att det känns otroligt fejk? Motljus används för att maskera dålig cgi som saknar djup och de går runt på scener med nyproducerad rekvisita och scendekor/greenscreen. Påminner mer om en teaterproduktion eller vår årliga svenska julkalender än en film man sugs in i. Upplevde inte alls samma sak i ursprungliga trilogin eller Game of Thrones.

Recensionerna är manipulerade av Amazon.

Skrivet av Oneone:

Jag störde mig sjukt mycket på huvudkaraktären Galadriel, så sjukt arg hela tiden helt orimligt haha...sen skådisen käns som att hon inte passar in alls... blir inget mer för mig

Galadriel tycker det är svårt att vara den enda som vet varför stenar inte flyter. Därför hon är arg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Recensionerna är manipulerade av Amazon.

Galadriel tycker det är svårt att vara den enda som vet varför stenar inte flyter. Därför hon är arg.

hahaha den quoten... det är så mycket dålig dialog det är skrämmande...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Riktigt bra än så länge, helt i klass med filmerna, och bättre lär det bli när man väl lärt känna karaktärerna lite bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ducedo:

Nejdå, det är helt klart en helt annan visuell stil än trilogin.
För mig påminner denna stilen mer om "300" än trilogin, inget direkt ont om det men jag gillade nog trilogins stil mer

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Dold text

Hela båtresan där alverna stod i givakt var rätt cringe.

Just biten med någon som hoppar av ett skepp på väg till Valinor och simmar tillbaka är faktiskt från Tolkien, men där var det inte Galadriel - och personen i fråga drunknade.

Dold text

I övrigt undrar jag mest hur de skall få ihop tidsramarna. De har använt en Galadriel från första tidsåldern och transplanterat henne till en period när hon skall vara drottning över ett eget rike och lämna över striderna åt andra.

Galadriel skall få en dotter - som sedan gifter sig med Elrond - och den dottern borde ha varit född nu. Om det inte är så att Galadriel har lämnat henne med Celeborn (sp?) och dragit ut på egna äventyr så förstår jag inte hur de skall få ihop det.

Dold text
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Jag som ljussättningsnörd störde mig en del på ljuset ja. Det är ju snyggt ljussatt egentligen med stora mjuka softboxar som står några meter ifrån som dom dragit upp till elva för att göra det så sexigt som möjligt, men som gör att det inte alltid ser naturligt ut. Dom vågar inte riktigt belysa karaktärer i ansiktet heller av direkt solljus utan det är vissa scener där solen byter riktning helt beroende på vem som det fokuseras på för stunden. Så det är snyggt som fan, men alldeles för onaturligt.

Men jag gillar dock ljussättningen i dom flesta nattscener med fackla där den fint lyser upp karaktärerna med varmt ljus, medans dom ljussatt resten med en blå som mestadels kommer bakifrån o ger en fin rim på allt. Inte heller helt naturligt då, men en ganska bra kompromiss för att ens se miljön runtomkring. Hade dock kunnats få lite naturligare utan att minska för mycket på snyggheten genom att sänka den blåa några stop.

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag gillar de här första två episoderna. Alla har ju sina egna preferenser och jag förstår mkt väl att det här inte faller alla i smaken, precis så som det är med allt annat.

Tyckte personligen att Galadriel (gillar hur de uttalar namnet med hårda konsonanter) var alldeles lagom badass och där har de träffat rätt i castingen imo. Kan inte riktigt påminna mig om att jag störde mig på nån karaktär direkt. Kanske hon den mänskliga healern stod ut på ett negativt vis mwn har svårt att sätta fingret på varför...

För mig får de gärna fortsätta hålla precis denna nivån - en timmes high fantasy de kommande veckorna säger jag inte nej till

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk

Det är en hel del som är kritiska till det som visats hittills, både här och internationellt. Jag har inte sett mer än halva första avsnittet än så länge så jag har inte så mycket att gå på, men jag har reagerat på flera detaljer. Dialogen känns sådär, lite krystad, känslan av den tid som faktiskt flyter känns inte helt hundra och lite annat smått och gott 😊 (NEJ, vi behöver inte prata mer om kvinnliga dvärgar utan skägg eller alver med en annan hudfärg än somliga tycker är lämplig i förhållande till hur böckerna beskriver dem osv).

Men, det jag funderar på när det gäller mångas kritik är, hade man varit lika kritisk om serien inte hade varit baserat på Tolkiens verk? Om detta hade varit en helt ny hittepå fantasyserie, skulle kritiken varit samma? Jag tror faktiskt inte det, man blir nog väldigt blind och ser bara sin egen uppfattning om hur det ska eller inte ska vara i Tolkiens värld.

Många, och jag själv inkluderad, tyckte att Peter Jacksons tolkning av Sagan om ringen-trilogin gjordes väldigt bra. Han fångade känslan som många nog hade när man läste böckerna i sin ungdom. Det är naturligt att man jämför Amazons projekt med Peter Jacksons, men samtidigt är det dömt att misslyckas om man gör den jämförelsen. Serien kommer förmodligen aldrig nå upp till samma nivå. Varför inte bara se serien med oskyldiga små ögon som låtsas som att de aldrig sett Sagan om ringen-filmerna 😊

Serien kommer vara tvungen att ta vissa genvägar och klippa och klistra lite i förhållande till vad som faktiskt sker i böckerna. Helgerån? Somliga tycker det, men alternativet vore nog att serien skulle vara omöjlig att genomföra. Man måste tänka på att flertalet som kommer titta på serien(killgissning) förmodligen inte läst böckerna som serien baseras på och för deras del kvittar det om allt inte är hundra korrekt. För de som läst böckerna (och kan alviska flytande😜) tar förmodligen det som en personlig förolämpning, men det skulle bli alldeles för komplicerat att få med allt helt korrekt och i kronologisk ordning.

Vi får väl se hur det avlöper, men jag tror man gör sig en tjänst om man försöker bedöma serien, inte utifrån hur autentisk och korrekt den här jämfört med böckerna, utan efter hur väl man lyckas med berättandet, scenografin och musik och allt sånt där lullull.

// My two cents

PS. Jag har själv läst alla böckerna, flera gånger, men det var i min ungdom. Förhoppningsvis har jag glömt tillräckligt för att själv inte störa mig på felaktigheterna 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Det jag störde mig mest på var kanske valet av skådespelare på alver, där många kändes för mänskliga.
Exempelvis Celebribor(?) som ser gammal ut, alver ska väl inte åldras. Alvkungen tyckte jag inte kändes passande heller.. finns flera som helt enkelt inte kändes speciellt mycket som alver... med detta sagt så var det fina miljöer, samt att det bara finns två avsnitt just nu.. sedan så känns det iaf bättre än Wheel of Time.

Det är ju fortfarande underhållning, men det många reagerar på är nog val av skådespelare och kanske i förhållande till källmaterialet, kanske borde vara mer fakta kontroll, när det är dyraste TV-serien någonsin. Den snubben som på något annat forum beskrevs som "Black Legolas" har jag inget emot över huvud taget det är säkert en bra skådespelare, sedan är frågan om det ska finnas mörkhyade alver i Tolkiens historia eller inte... att ta med diversity bara för att det är inne just nu, känns som ett dåligt och onödigt val om man ska försöka göra någon form av episkt mästerverk.

Sedan det som på beskrevs som "Dirty filthy hobbitses" är ju också frågan hur nära det är källmaterialet..

Dold text