Skicka notis om Swish till en eller flera användare.

Permalänk
Medlem

Skicka notis om Swish till en eller flera användare.

Hej! Jag jobbar på en skola och vi betalar med Swish när vi äter i matsalen.

Vi ska då visa att vi Swishat för personalen så att de ser att vi betalt. Tidigare hade vi kuponger vi skulle lämna.

Detta är lite omständligt då man ska leta upp en från personalen och visa att man swishat.

Därför tänkte jag att de skulle kunna få en notis när man har Swishat. Antingen en person eller alla.

Finns någon sådan funktion inbyggd? Annars funderar jag på om man skulle kunna skapa en app eller funktion som på något sätt löser detta.

I så fall tar jag gärna emot tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter lite bakvänt. Vad händer om du inte letar upp personalen och visar att du swishat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det låter lite bakvänt. Vad händer om du inte letar upp personalen och visar att du swishat?

Då får du inte äta upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Då får du inte äta upp.

Och vem ska kolla det?

Tycker att TS ska swisha för maten, och sedan äta den i lugn och ro. Vill någon se att man swishat så visar man det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och vem ska kolla det?

Tycker att TS ska swisha för maten, och sedan äta den i lugn och ro. Vill någon se att man swishat så visar man det då.

Jo, så kan man ju göra men de verkar tycka att man ska visa det först. Är ju dock jobbigt också för personalen. Antingen får de lita på alla som äter eller göra stickprov. Dock är det nog inte så kul för personalen att gå runt och kolla.

De känner väl igen de flesta lärare och litar kanske på oss. Dock finns ju tillfällig personal som äter också.

Minns en gång i början då jag glömde lämna min kupong. Då kom de fram och ville se kupongen. Trodde kanske jag var någon som försökte äta gratis.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det låter lite bakvänt. Vad händer om du inte letar upp personalen och visar att du swishat?

Tja, händer väl inte så mycket mer än att de möjligen kommer fram och kollar. Fast detta är nog inte så kul för personalen heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsp777:

Tja, händer väl inte så mycket mer än att de möjligen kommer fram och kollar. Fast detta är nog inte så kul för personalen heller.

Nä precis, men det är ju lite serveringspersonalens och ledningens problem att lösa känns det som, inte du som matgäst.

De kan ju t.ex. kolla om du betalat i dörren till matsalen.

Notiser kommer för övrigt inte lösa problemet, om inte personalen känner igen exakt alla på namn och konstant sitter och kollar sin telefon efter plingande notiser.

Permalänk
Hedersmedlem

Det känns som det är matsalens ansvar att se till så att någon är lättillgänglig för att visa att man betalat då. Har de möjlighet att alltid se om någon försöker slinka undan kan de lika väl ha en person som står och kollar av. Annars får man väl ha något passersystem in till matsalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä precis, men det är ju lite serveringspersonalens och ledningens problem att lösa känns det som, inte du som matgäst.

De kan ju t.ex. kolla om du betalat i dörren till matsalen.

Notiser kommer för övrigt inte lösa problemet, om inte personalen känner igen exakt alla på namn och konstant sitter och kollar sin telefon efter plingande notiser.

Skrivet av Shimonu:

Det känns som det är matsalens ansvar att se till så att någon är lättillgänglig för att visa att man betalat då. Har de möjlighet att alltid se om någon försöker slinka undan kan de lika väl ha en person som står och kollar av. Annars får man väl ha något passersystem in till matsalen.

Jo, det är ju deras ansvar men som det är nu så ska jag leta upp någon personal och visa att jag swishat vilket är besvärligt för mig. Så det var egentligen för att underlätta för mig och för andra som äter där. Klart man kan strunta i det men det är så vi ska göra enligt direktiv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Rekordmedlem

Kan ni inte göra det enklare, ni har kanske nyckelbrickor som kan blippas för att registrera maten och vem är det som kollar på swishandet, är det nån "kassa" för det låter underligt att alla i köket ska behöva se att du betalt utan det borde räckas att en person får den uppgiften, det är väl kanske ingen kassa men det finns väl nån matvärd eller liknande i en skolmatsal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jo, det är ju deras ansvar men som det är nu så ska jag leta upp någon personal och visa att jag swishat vilket är besvärligt för mig. Så det var egentligen för att underlätta för mig och för andra som äter där. Klart man kan strunta i det men det är så vi ska göra enligt direktiv.

Men alltså, du ska ju inte behöva lägga ner energi på att bevisa att du betalat något - om ingen frågar.
Betala för matten och gör rätt för dig, sen sätter du dig ner och äter i lugn och ro. Om någon sedan frågar om du betalat så visar du helt enkelt att du swishat.

Om ingen frågar ska du ju inte heller behöva springa runt och leta efter någon i personalen och visa ändå.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Hej! Jag jobbar på en skola och vi betalar med Swish när vi äter i matsalen.

Vi ska då visa att vi Swishat för personalen så att de ser att vi betalt. Tidigare hade vi kuponger vi skulle lämna.

Detta är lite omständligt då man ska leta upp en från personalen och visa att man swishat.

Därför tänkte jag att de skulle kunna få en notis när man har Swishat. Antingen en person eller alla.

Finns någon sådan funktion inbyggd? Annars funderar jag på om man skulle kunna skapa en app eller funktion som på något sätt löser detta.

I så fall tar jag gärna emot tips.

Mottagarkontot ser att du swishat samt att du har en egen historik där du kan visa att du swishat om det skulle vara några frågetecken.

De borde ju rimligtvis veta ur många portioner / uppskattningsvis de serverar varje dag.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsp777:

Jo, det är ju deras ansvar men som det är nu så ska jag leta upp någon personal och visa att jag swishat vilket är besvärligt för mig. Så det var egentligen för att underlätta för mig och för andra som äter där. Klart man kan strunta i det men det är så vi ska göra enligt direktiv.

Men skit i att leta upp någon personal. Betala och ät bara, visa att du betalt om någon frågar. Du gör rätt för dig, och personalen lär inte klaga, för det slutar ju med att de får mindre att göra.

Systemet du beskriver verkar ju inte fungera alls för att förhindra att någon gratisäter ändå...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hjälper det att de får en notis? Och det borde de väl reda få på något vis, precis som man tar emot en vanlig swish?

Problemet kvarstår, om du går in och äter och de inte fått en notis är det fortfarande de som ska vara poliser.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och vem ska kolla det?

Bambatanten med sleven.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Det lättaste samt troligen också blir billigast i längden är att köpa en tallriksautomat. Detta är väldigt vanligt på skolor och större industrier med matsalar. För att få ut en talrik måste då användaren scanna ett kort eller blippa en tag eller liknande. På en maskin som då delar ut en tallrik till den som gjort detta. Dessa kort måste den som vill äta ladda med x antal laddningar. Detta medför att man inte behöver göra någon form av kontroll alls i matsalen av de som äter eftersom att man inte får ut någon talrik om man inte betalat.

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem

Ja, har börjat titta lite på det. Kanske gör något bara för skojs skull om inte annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad hjälper det att de får en notis? Och det borde de väl reda få på något vis, precis som man tar emot en vanlig swish?

Problemet kvarstår, om du går in och äter och de inte fått en notis är det fortfarande de som ska vara poliser.

Ja, pengarna går väl till kommunen men vet inte om de som jobbar i matsalen har koll på det. Tanken är väl att de ska veta att de som är där just då har betalt. Inget lysande system men så är det nu upplagt.

Tidigare skulle vi skriva namn på kupongen vi lämnade in så får de notis med namn skulle de åtminstone se att de som de känner igen har betalat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan ni inte göra det enklare, ni har kanske nyckelbrickor som kan blippas för att registrera maten och vem är det som kollar på swishandet, är det nån "kassa" för det låter underligt att alla i köket ska behöva se att du betalt utan det borde räckas att en person får den uppgiften, det är väl kanske ingen kassa men det finns väl nån matvärd eller liknande i en skolmatsal.

Ja, alltså det är inte alla i köket som måste se det, bara någon. Det finns ju en slags chef men hon är inte alltid där just när jag äter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10