Permalänk
Medlem

Jag har löst min situation så här. Jag har en NAS som är mitt huvudsakliga lagringsplats. Denna backas sedan automatiskt upp mot en NAS hos mina föräldrars hus. Sedan har jag en extern disk som jag har liggande hos några vänner som de tar med när de kommer på besök ibland som jag kopplar in i nasen och den gör en backup på den externa disken. Jag har för egen del räknat ut att jag klarar mig med 8 TB lagring den närmaste tiden och har då 2 st 2 slots nas med en 8 TB disk i vardera och en 8 TB extern disk. När jag behöver mer utrymmer i framtiden så kan jag sätta i tex en 16 TB disk ytterligare i varje nas och då klara mig ganska mycket längre. För rena lagringspplikationer så duger en enklare 2 slots nas utmärkt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite

jag sitter med i en situation där jag överväger en nas. (har gjort det rätt länge)

den ska
* Kunna hålla 4 diskar.
* lagra mina Raw fotografier - och redigeras ifrån.
* Plex server
* Ev hålla en Wordpress server.
* Vara så strömsnål som möjligt

Vad är bäst? köpa en Synology eller motsvarande, eller bygga en egen? - Det jag mest är bekymrad över är strömförbrukningen.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Jag lånar tråden lite

jag sitter med i en situation där jag överväger en nas. (har gjort det rätt länge)

den ska
* Kunna hålla 4 diskar.
* lagra mina Raw fotografier - och redigeras ifrån.
* Plex server
* Ev hålla en Wordpress server.
* Vara så strömsnål som möjligt

Vad är bäst? köpa en Synology eller motsvarande, eller bygga en egen? - Det jag mest är bekymrad över är strömförbrukningen.

Beror väl mest på vad du ska ha Plexservern till, ska du transkoda behöver du modell kraftigare och därmed högre strömförbrukning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Jag lånar tråden lite

jag sitter med i en situation där jag överväger en nas. (har gjort det rätt länge)

den ska
* Kunna hålla 4 diskar.
* lagra mina Raw fotografier - och redigeras ifrån.
* Plex server
* Ev hålla en Wordpress server.
* Vara så strömsnål som möjligt

Vad är bäst? köpa en Synology eller motsvarande, eller bygga en egen? - Det jag mest är bekymrad över är strömförbrukningen.

Fördelen med Synology* är att dessa är strömsnåla och kommer med färdiga gränssnitt för allehanda syften. Underlättar för dem som vill kunna nå eller replikera data för backup över internt.

Är det ren fillagring du behöver kan motsvarande bygge med en NUC och några diskar säkert bli lika strömsnål men du får då installera och konfigurera tillämpliga gränssnitt själv.

*Jag håller Synology högts när det kommer till funktionalitet och säkerhet med QNAP på andra plats. För mig finns inga andra alternativ.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Beror väl mest på vad du ska ha Plexservern till, ska du transkoda behöver du modell kraftigare och därmed högre strömförbrukning.

det kommer nog förekomma då jag har rippade blurays där.

jag vet inte riktigt vilken modern cpu som ger bäst prestanda / låg idle consumption. ifall man ska satsa på en celeron eller i3.

men tex QNAP TS-453D-4G borde väll fixa det med?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

det kommer nog förekomma då jag har rippade blurays där.

jag vet inte riktigt vilken modern cpu som ger bäst prestanda / låg idle consumption. ifall man ska satsa på en celeron eller i3.

men tex QNAP TS-453D-4G borde väll fixa det med?

Jag har inte koll på qnap modeller. Men om du ska transkoda så är quicksync det du vill ha. Men det kräver även plex pass. En del synology har det och en intel processor med igpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

* Kunna hålla 4 diskar.
* lagra mina Raw fotografier - och redigeras ifrån.
* Plex server
* Ev hålla en Wordpress server.
* Vara så strömsnål som möjligt

Vad är bäst? köpa en Synology eller motsvarande, eller bygga en egen? - Det jag mest är bekymrad över är strömförbrukningen.

Jag gör motsvarande detta på en DS918+, så DS920+ idag då.

Strömförbrukningen är oslagbar eftersom du har slimmad processor (J4125 på 10W tdp) och QuickSync för transcoding (med plexpass). Du kan bygga liknande själv men det är svårt att ens hitta motsvarande hårdvara idag om man inte är systemintegratör.
Tänk på att 4x diskar troligtvis blir det som drar mest ström men oavsett kommer du ju kvala in under 40w i fullt blås.

Att redigera direkt från den är inte helt hundra. Det går bra men är absolut inte lika snappy som på lokal SSD. DS920+ har bara gigabit ethernet vilket räcker gott för att suga över ett minneskort men tålamodsprövande när man lite fort ska bläddra igenom 100st 50MB filer.
Jag genererar Smart Previews i Lightroom och redigerar från dem istället. Fungerar toppen.

5 => 50MB
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Jag lånar tråden lite

jag sitter med i en situation där jag överväger en nas. (har gjort det rätt länge)

den ska
* Kunna hålla 4 diskar.
* lagra mina Raw fotografier - och redigeras ifrån.
* Plex server
* Ev hålla en Wordpress server.
* Vara så strömsnål som möjligt

Vad är bäst? köpa en Synology eller motsvarande, eller bygga en egen? - Det jag mest är bekymrad över är strömförbrukningen.

Att kombinera en webserver, och ett såll som wordpress, med en NAS låter som en dålig ide.
Kanske men bara kanske om du inte låter den ha kontakt med omvärlden.

Och:
https://www.howtogeek.com/348700/which-synology-nas-should-i-...

Skall du transkoda är det "+" serien som gäller.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Att kombinera en webserver, och ett såll som wordpress, med en NAS låter som en dålig ide.
Kanske men bara kanske om du inte låter den ha kontakt med omvärlden.

Wordpress utan tillägg är inte mycket till såll; samma med en restriktivt uppsatt webbserver i sig själv. Men jag håller med om principen att man åtminstone borde ha ett jail eller hellre en VM runt en webbserver med tanke på risken för framtida hittills okända säkerhetshål.

Permalänk
Medlem

sant, wordpress kan jag outsourca till ett webbhotell

ett annat alternativ är att ha Nasen på/i min pc. - tekniskt sett behöver nasen inte stå på under natten utan enbart när jag är hemma.

Andra enheter på nätet som ska ha tillgång till den är en mac, ipad och tv

men det hade ju varit lite peace of mind att ha det på en separat enhet.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Jag hade egentligen tänkt mig en 4bay men den här hade kanske fungerat ifall jag skaffas större hddar.
2 diskar i raid 1.

kan man skaffa en hårddisk och köra den i några veckor, sen stoppa i en till - göra raid 1 - eller de formateras i samband med detta?

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/syno...

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Jag hade egentligen tänkt mig en 4bay men den här hade kanske fungerat ifall jag skaffas större hddar.
2 diskar i raid 1.

Dumsnålt. Det är en 4 år gammal nas med realtek-processor så du tappar mycket av det som gör dem roliga. Virtuella maskiner, docker, vissa inbyggda appar och dessutom en hel del prestanda.

Skrivet av Rolle90:

kan man skaffa en hårddisk och köra den i några veckor, sen stoppa i en till - göra raid 1 - eller de formateras i samband med detta?

Ja, du sätter då upp första disken som SHR. Det blir lite förvirrande för minns jag rätt kommer gränssnittet anta att du vill sätta in en till disk, men du måste inte det utan får "SHR med 0 diskar redundans". När du pluggar in en till disk kan du välja att lägga med den i samma SHR och får då "SHR med 1 disks redundans" = RAID 1.

Permalänk

Skjutit upp frågan till Black Friday och nu lutar det åt en Synology med plats för 2x 8 TB med raid 1.

Är DS220+ den variant man ska köra på?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand