Intel öppnar "Sapphire Rapids"-funktioner mot betalning framöver

Permalänk
Melding Plague

Intel öppnar "Sapphire Rapids"-funktioner mot betalning framöver

Den annalkande serverplattformen "Sapphire Rapids" kan uppgraderas om kunden betalar för att öppna artificiella spärrar. Stödet för detta blir del av Linux 5.18-kärnan i vår.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nästa steg: 10kr / timme för turbo boost

Permalänk
Medlem

Är motståndare till artificella begränsningar i hårdvara. Har jag köpt det ska jag kunna använda det fullt ut. Då det knappast då går att säga det är en produktionskostnadsfråga om man köper samma sak till olika priser.
Nej jag anser inte samma sak om mjukvaror.

Permalänk

Detta är inte OK i mina ögon, kostnaden för cpun är densamma för Intel så varför låsa bort funktionalitet som finns där bakom paywall?

Artificell segmentering såklart och ärligtalat om man kollar på konsument sidan så var det samma sak med Q chipset och vPro. Virtualisering etc fanns tillgängligt på vissa cpuer i sandybridge familjen, som inte fanns på K modellerna.

Vissa chipsets hade hade stöd för vissa saker och vise versa.

Ville man ha "all funktionallietet" så fick man gå till X79 och betala ett pris premium vill jag minnas.

Nu kanske jag var nått mysko edge case men funktionaliteten fanns ju redan där färdigt!

men visst allt för att suga ur mer pengar från sina kunder, dom är ju ett företag som tjäna pengar liksom.(precis som AMD)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Intel being Intel, betala för att använda produkten du köpt fullt ut.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Hoppas det bara gäller serverfunktioner & inte på hedt segmentet men det visar sig. sorgligt nog är detta det enda intressanta detta år (för mig)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedenVirre:

men visst allt för att suga ur mer pengar från sina kunder, dom är ju ett företag som tjäna pengar liksom.(precis som AMD)

Problemet är väl att materialkostnaden för varje enhet är liten jämfört med utvecklingskostnaden? Detta kan ju även vara ett sätt för att låta rika kunder stå för en större del av notan än fattiga.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Elgot:

Problemet är väl att materialkostnaden för varje enhet är liten jämfört med utvecklingskostnaden? Detta kan ju även vara ett sätt för att låta rika kunder stå för en större del av notan än fattiga.

Lite så man vet ju inte hur mycket utveckling kostar här för detta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Då är det bara en tidsfråga innan nVidia gör samma sak för sina kort du köper ett dyrt kort ja men får en liten x summa/månad(år) så låser vi upp alla mjukvara spärrarna så du får ut de extra % ur hårdvaran.........

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Undrar hur lång tid det tar innan någon knäcker spärrarna om de är helt mjukvarubaserade...

Permalänk
Skrivet av hakd:

Intel being Intel, betala för att använda produkten du köpt fullt ut.

Binning har ju varit en grej i årtionden. Skillnaden här är att du sannolikt betalar extra för potentialen att kunna låsa upp funktionalitet senare och betalar extra om/när du sedan gör det.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Hoppas det bara gäller serverfunktioner & inte på hedt segmentet men det visar sig. sorgligt nog är detta det enda intressanta detta år (för mig)

De börjar där. Jag satsar en femma på att åtminstone entusiastsegmentet kommer få samma funktionalitet inom ett par år. Folk som jagar GHz är bra kunder.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Problemet är väl att materialkostnaden för varje enhet är liten jämfört med utvecklingskostnaden? Detta kan ju även vara ett sätt för att låta rika kunder stå för en större del av notan än fattiga.

Jo absolut, Men rika kunder behöver nödvändigtvis inte vara dom som behöver mest funktioner. Men sen så vet jag inte exakt vad som kommer omfattas av detta heller.

Men jo utvecklingskostnaden behöver också täckas givetvis, men vi kan nog alla hålla med om att artificiella hårdvarubegränsningar som ligger bakom paywall rimmar dåligt

Edit: Kom också att tänka på att större kunder har större förhandlingskraft jämfört med mindre kunder. Det känns som upplagt för viss typ av särbehandlig som gör att där finns risk för korruption.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Lite så man vet ju inte hur mycket utveckling kostar här för detta.

Det finns nog rätt litet samband mellan den faktiska kostnaden och vad de tar ut i pris: Deras mål är att gå med (ökande) vinst; inte att vara snälla mot småkonsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Hoppas det bara gäller serverfunktioner & inte på hedt segmentet men det visar sig. sorgligt nog är detta det enda intressanta detta år (för mig)

Jag tycker inte att detta är det enda intressanta i år.

Intel ska släppa Intel Arc grafikkorten i år
Fler Intel Core 12000 processorer om man vill ha en billigare modell eller en bärbar dator
AMD Ryzen med 3D cache
Steamdeck
Ska inte Nvidia släppa RTX 4000 serien i höst/vinter ?

Permalänk
Medlem

"SDSI innebär att kunder kan betala för utökad funktionalitet, något som tidigare krävt en ny processor" låter nöstan possitivt. När vad det egentligen ha dlar om är att de låser ute dig ifrån funktionalitet som redan är inbygd i produkten du köper. Detta är samma sak som att behöva betala för att aktivera sätesvärmaren som sitter i din nydligen köpta bil.

Jag kan förstå viljan att segmentera sina produkter. Men när man inte gör det på faktiska skillnader, mer hårdvara och dyrare tillverkningskostnader utan gör det genom att inte låta dig kunna använda saker du har så blir det lite väl löjligt. Känns som när vi i spel kunde "låsa upp en extra save slot" för lite pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Binning har ju varit en grej i årtionden. Skillnaden här är att du sannolikt betalar extra för potentialen att kunna låsa upp funktionalitet senare och betalar extra om/när du sedan gör det.

Detta är dock produkt segmentering där funktionalitet finns i chippen och som är bortlåsta. Alla chippen som säljs kan också troligen låsas upp.

Tror inte ett företag vill köpa in 100 cpuer varav 12 inte kunde låsas upp successfully. givetvis finns där chip som inte är skadade och på så vis inte har viss funktionalitet, mindre cache osv.

Men detta är cpu DLC

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det finns nog rätt litet samband mellan den faktiska kostnaden och vad de tar ut i pris: Deras mål är att gå med (ökande) vinst; inte att vara snälla mot småkonsumenter.

Jag gissar inte på sånt här för har för lite koll på området, men såklart deras uppdrag är ju att gå med vinst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det här är ju samma sak som tex både Tesla och Polestar gör. "Betala för att få 50 hästkrafter extra" eller självkörande/självparkerande funktioner. Ser inte skillnaden i detta.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ogillar ofta när EU lägger sig i, men det här är något de bör blockera fullt ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det här är ju samma sak som tex både Tesla och Polestar gör. "Betala för att få 50 hästkrafter extra" eller självkörande/självparkerande funktioner. Ser inte skillnaden i detta.

Bara för att det är samma sak, betyder inte att det är rätt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hittepå från bönräknarna

En lekmannamässig gissning är att marknaden inte är redo för detta och det inte blir någon större hit. Samtidigt är det ett sätt för Intel att prova sig fram och skapa strukturerna för en ”annan betalmodell”. Alla andra håller ju på att försöka skapa eller har skapat sk prenumerationer och har insett hur trevligt det är att ha en fast fin peng som flyter in varje månad. Allt från bilar till musik..
Så, även om jag tror mottagandet blir svalt på servermarknaden just nu så är det nog bara en tidsfråga innan intel fått sin vilja igenom. Jag skulle säga att dom är ganska sena på bollen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ogillar ofta när EU lägger sig, men det här är något de bör blockera fullt ut.

ELLER, så kan ju de som inte vill ha en sån produkt bara strunta i att köpa den?

Permalänk
Medlem

Nu är det antagligen inte aktuellt på serverhårdvara - men vad innebär detta för begagnatmarknaden om konceptet även införs på konsumentprodukter?

Om jag köper en CPU som tidigare ägare betalt för att låsa upp X funktioner på - är dessa då låsta till dennes Intel-konto eller dylikt eller följer det med CPU:n?

Om det är låst går det aldrig att få tillbaka något av det extra man lagt ut för att låsa upp funktionalitet. Målar kanske fan på väggen och vill poängtera att jag inte kan något över huvud taget om hur det här fungerar eller brukar användas. Kanske är mer jobb än det är värt för Intel.

Permalänk
Medlem

Här är jag positiv till de som låser upp artificiella begränsningar och erbjuder allmänheten att göra likadant. Har man köpt en vara så är den min. Då ska jag ha allt den kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

ELLER, så kan ju de som inte vill ha en sån produkt bara strunta i att köpa den?

Visst, men när de har så pass stor del av marknaden så är det inte så lätt.
Forskningsinstitutioner och andra som har avtal med Intel kan inte bara hoppa skepp till AMD.

Säger man inte ifrån i början så kommer det börja bli praxis.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Tycker detta ändå kan vara en bra lösning så länge det även efterspeglas i priset

Processor A kostar X kr
Stäng av 4 funktioner så kostar den 20% mindre och vill man aktivera det i efterhand så betalar man mellanskillnaden bara.

Kan vara en enorm fördel för företag som kan gå upp ett snäpp eller två genom att stänga av funktioner/delar dom inte har nytta av. Eller rent av kärnor, köpa en 80 kärning cpu till rabbaterat pris där viss del av kärnorna är inaktiverade så kan man efter ett år eller två låsa upp dom istället för att fysiskt behöva byta ut cpun.

Detta är juuh något varje person som köpt en helt ny bil redan accepterat så förstår inte vad problemet är?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Det här har som sagt pysslats med i årtionden. För 12-13 år sedan när jag tog IBM CATE-certen så hade vi en IBM p550 som vi låste upp processorn på med aktiveringsnycklar man knackade in i Smitty i AIX. Det är "billigare" att tillverka bara en modell och sälja "low end" med "förlust" (jo, tjena...) än att tillverka flera modeller med 1-, 2- eller X-way CPU.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Men detta är cpu DLC

Jo, det är som jag antydde i ett tidigare inlägg: först betalar du för ett chip där allt funkar, sen betalar du för att aktivera funktionerna i det.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Detta är juuh något varje person som köpt en helt ny bil redan accepterat så förstår inte vad problemet är?

Det är skillnad mellan att acceptera och att inte ha något val om du av någon anledning vill ha något av ett visst märke. Det är lite som när Radiotjänst för massa år sedan sade att betalningsviljan i Sverige var god. Det var nog snarare så att de flesta ville ha en TV hemma, och det fanns inget enkelt och lagligt sätt att ha det utan att betala TV-avgift.