Om krisen eller kriget kommer…

Permalänk
Medlem

Jag för något år sedan så jobbade/utredde jag med dricksvattentillförseln i Skåne. Har inte alla siffrorna exakt i huvet men ska försöka återge en ungefärlig bild.

Skrivet av GuuFi:

I vilken situation har du inte tid att samla på dig några dunkar vatten och mat som invånare i Sverige?

I Skåne så finns det ett flertal vattentäkter där Vombverket står för den största vattenproduktionen och leds främst till väst och sydvästra Skåne. Vombverket producerar normalt ca 1000 L per sekund, dvs 1 kubikmeter per sekund. Om någon skulle slå av huvudströmbrytaren (eller spränga det som kan vara en populär tanke just nu) så skulle vattnet och vattentrycket vara upp till 6 timmar innan det tagit slut i ledningarna. Då står bland annat kommunerna Lund, Malmö, Staffanstorp, Svedala, och ända ned mot Vellinge utan vatten.

Alla dessa kommunerna får inte ALLT sitt vatten från Vombverket, men har för mig att Malmö kommun som har ca 350 000 invånare får ca 75 % av sitt vatten från Vombverket (osäker på procentsatsen men ligger inte över 75% iallafall)

Utöver Vombverket (som jag har bättre koll på) så finns även Ringsjöverket med vatten från Bolmentunneln som producerar lite mer, dvs. 1400 L per sekund. Delar av detta går till nordvästra och västra Skåne. Exempelvis Lund får vatten från både Vomb- och Ringsjöverket, men fun fact: Lunds kommun och stad har inte ett vattennät, utan olika delar har tillgång till olika vattenverk.

Skrivet av robbz84:

Gällande inläggen ovan om vatten och avlopp så nog alla kommuner någon sorts reservoar som nyttjas som mellanlagring för dricksvattnet, denna ligger på en sådan höjd så att självtryck ut från den räcker för att boende inom området den försörjer får tryck i vattenkranen. Finns även reservström på dom flesta vattenverk skulle jag tro.

Reservström, reservpumpar och ganska många backuper finns på respektive verk. Samt systemen är uppbyggda att ofta kunna köra på mindre kapacitet om delar av systemen skulle slåss ut.

Det är inte alla kommuner som har vattenreservoarer, och då menar jag av betydande mängd för situationer som krig eller naturkatastrofer.

Vissa kommuner har reservoarer men är av dagskonsumptionstyp. Dvs att den töms av dagens konsumption och fylls på under natten med överskottsproduktion. Så om vi snittar 140L per person och dygn under normala omständigheter så pumpas det in över dygnets alla timmar, med en marginal på kapaciteten så att det inte faktiskt står tomt i slutet av dagen innan folk går och lägger sig. Men majoriteten av kommunerna förlitar sig på vattentrycket från vattenverket med eventuella tryckpumpar på vägen, och ett ständigt tillflöde av vatten utan mellanreservoar.

Permalänk

Skulle handla mat idag, men det var tomt på hyllorna där lunchmaten brukar vara. Folk är helt dumma i huvúdet och kan inte tänka rationellt. Själv bojkottar jag den där skrämselpropagandan helt och hållet. Den enda anledningen till att man måste bunkra är för att de här sjuka människorna gör det! Vad folk gör är att köpa upp alla varor så det inte räcker åt oss som tänker rationellt. Det var nog sden där broschyren 2018 som skrämde upp folk. Den skulle inte ha skickats ut alls. Det må vara kris i andra länder men inte HÄR! Jag begriper inte varför folk inbillar sig att det gäller DEM SJÄLVA?? Sen köper upp hela butiken så att inget räcker till andra. Det är helt klart egoism! Det är tråkigt och hemskt för dem som bor i länder med kris, det kan alltid vara bra att donera, men att inbilla sig att det här skulle betyda några större problem för oss är bara sjukt! Till och med nyheterna skriver att vi inte behöver oroa oss! Till alla som bunkrar för att de inbillar sig att något katastrofalt kan komma när som helst: TÄNK! Du lever inte i nån jävla B-film utan i VERKLIGHETEN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Skulle handla mat idag, men det var tomt på hyllorna där lunchmaten brukar vara. Folk är helt dumma i huvúdet och kan inte tänka rationellt. Själv bojkottar jag den där skrämselpropagandan helt och hållet. Den enda anledningen till att man måste bunkra är för att de här sjuka människorna gör det! Vad folk gör är att köpa upp alla varor så det inte räcker åt oss som tänker rationellt. Det var nog sden där broschyren 2018 som skrämde upp folk. Den skulle inte ha skickats ut alls. Det må vara kris i andra länder men inte HÄR! Jag begriper inte varför folk inbillar sig att det gäller DEM SJÄLVA?? Sen köper upp hela butiken så att inget räcker till andra. Det är helt klart egoism! Det är tråkigt och hemskt för dem som bor i länder med kris, det kan alltid vara bra att donera, men att inbilla sig att det här skulle betyda några större problem för oss är bara sjukt! Till och med nyheterna skriver att vi inte behöver oroa oss! Till alla som bunkrar för att de inbillar sig att något katastrofalt kan komma när som helst: TÄNK! Du lever inte i nån jävla B-film utan i VERKLIGHETEN.

Broschyren var och är viktig, uppenbarligen har folk alldeles för lite resurser hemma. Broschyren säger dock inte att man ska panikköpa allting när det är lite oroligt i världen utan att man alltid ska kunna klara sig ett tag. Hade alla i lugn och ro fyllt på lite extra sedan 2018 hade vi inte haft tomma hyllor nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thriss:

Jag för något år sedan så jobbade/utredde jag med dricksvattentillförseln i Skåne. Har inte alla siffrorna exakt i huvet men ska försöka återge en ungefärlig bild.

I Skåne så finns det ett flertal vattentäkter där Vombverket står för den största vattenproduktionen och leds främst till väst och sydvästra Skåne. Vombverket producerar normalt ca 1000 L per sekund, dvs 1 kubikmeter per sekund. Om någon skulle slå av huvudströmbrytaren (eller spränga det som kan vara en populär tanke just nu) så skulle vattnet och vattentrycket vara upp till 6 timmar innan det tagit slut i ledningarna. Då står bland annat kommunerna Lund, Malmö, Staffanstorp, Svedala, och ända ned mot Vellinge utan vatten.

Alla dessa kommunerna får inte ALLT sitt vatten från Vombverket, men har för mig att Malmö kommun som har ca 350 000 invånare får ca 75 % av sitt vatten från Vombverket (osäker på procentsatsen men ligger inte över 75% iallafall)

Utöver Vombverket (som jag har bättre koll på) så finns även Ringsjöverket med vatten från Bolmentunneln som producerar lite mer, dvs. 1400 L per sekund. Delar av detta går till nordvästra och västra Skåne. Exempelvis Lund får vatten från både Vomb- och Ringsjöverket, men fun fact: Lunds kommun och stad har inte ett vattennät, utan olika delar har tillgång till olika vattenverk.

Reservström, reservpumpar och ganska många backuper finns på respektive verk. Samt systemen är uppbyggda att ofta kunna köra på mindre kapacitet om delar av systemen skulle slåss ut.

Det är inte alla kommuner som har vattenreservoarer, och då menar jag av betydande mängd för situationer som krig eller naturkatastrofer.

Vissa kommuner har reservoarer men är av dagskonsumptionstyp. Dvs att den töms av dagens konsumption och fylls på under natten med överskottsproduktion. Så om vi snittar 140L per person och dygn under normala omständigheter så pumpas det in över dygnets alla timmar, med en marginal på kapaciteten så att det inte faktiskt står tomt i slutet av dagen innan folk går och lägger sig. Men majoriteten av kommunerna förlitar sig på vattentrycket från vattenverket med eventuella tryckpumpar på vägen, och ett ständigt tillflöde av vatten utan mellanreservoar.

Tack för insikten, samtidigt tycker jag att du INTE skall berätta om styrkor och svagheter i Sveriges diverse infrastrukturer på internet i rådande tider. Visst, det går att spekulera om att fientliga makter redan känner till alla svagheter så det blir lite axelryckande över det hela.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för insikten, samtidigt tycker jag att du INTE skall berätta om styrkor och svagheter i Sveriges diverse infrastrukturer på internet i rådande tider. Visst, det går att spekulera om att fientliga makter redan känner till alla svagheter så det blir lite axelryckande över det hela.

Det mesta finns i offentliga handlingar. Så länge han inte diskuterar företagshemligheter eller sekretesskyddade uppgifter är det fritt fram. Eftersom kommunalpengar använts, bolag vunnit upphandlingar och arbeten orsakat olika störningar har det också skrivits i lokalmedia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Har haft prepping som intresse de senaste 17 åren, och håller absolut inte med. Det du pratar om är fantasier komna ur olika typer av fiktion. När man på olika sätt delar information med andra preppers så framgår det ganska tydligt att det enskilt viktigaste för att överleva är förmågan att samarbete. Råden är inte i närheten av lika mycket "bygg en bunker" som "lär känna din granne".

Som med alla andra fenomen i samhället finns det såklart alltid avarter med folk som tror att de ensamma ska rida ut apokalypsen på ett berg av konserver, men hela den mänskliga historien visar att det inte är ensamvargarna som klarar sig bäst utan de som klarar att samarbeta med andra för att överleva.

Men är inte hela prepper-grejen lite av en fantasi? Många preppers, dock absolut inte alla, verkar se fram emot någon rejäl kris så att de får nyttja sina kunskaper och använda sina uppbyggda förråd liksom. Jag hade en kollega exempelvis som gick runt med en stor militärryggsäck med bland annat proviant och första hjälpen i åratal och jag har aldrig sett honom så glad som när han råkade hamna nära en olycka och fick använda några bandage eller vad det nu var.

Jag förstår ju att om man bor otillgängligt eller liknande så kan det vara en bra idé att ha vatten, ved, mat och liknande så man klarar sig om elen går och vägen försvinner eller liknande, men i en stad så är det ju inte sådana situationer som är ett problem. Finns det ingen värme mitt i vintern så får vi väl knö ihop flera familjer i en lägenhet med våra täcken, filtar och sovsäckar vi redan har liksom. Det är inte praktiskt att ha ett stort lager konserver eller en massa dunkar med vatten i en liten lägenhet, men det finns ju vatten i närliggande sjöar och floder som går att använda exempelvis, och mat (och förstås vätska) finns ju i affären. Finns det inget banksystem eller andra betalmöjligheter så lär det bli plundring ganska snart liksom, men sannolikt så finns det ju el och öppna affärer (det finns det ju fortfarande i Kiev exempelvis). Däremot är det ju inget konstigt att ha mat som lätt räcker ett par veckor och som säkert går att dra ut på i en månad eller så, men det har inget med preppande att göra utan det är ju bara så det blir när man handlar storpack typ, och frysen är förstås fylld med mat för jämnan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Men är inte hela prepper-grejen lite av en fantasi? Många preppers, dock absolut inte alla, verkar se fram emot någon rejäl kris så att de får nyttja sina kunskaper och använda sina uppbyggda förråd liksom. Jag hade en kollega exempelvis som gick runt med en stor militärryggsäck med bland annat proviant och första hjälpen i åratal och jag har aldrig sett honom så glad som när han råkade hamna nära en olycka och fick använda några bandage eller vad det nu var.

Jag förstår ju att om man bor otillgängligt eller liknande så kan det vara en bra idé att ha vatten, ved, mat och liknande så man klarar sig om elen går och vägen försvinner eller liknande, men i en stad så är det ju inte sådana situationer som är ett problem. Finns det ingen värme mitt i vintern så får vi väl knö ihop flera familjer i en lägenhet med våra täcken, filtar och sovsäckar vi redan har liksom. Det är inte praktiskt att ha ett stort lager konserver eller en massa dunkar med vatten i en liten lägenhet, men det finns ju vatten i närliggande sjöar och floder som går att använda exempelvis, och mat (och förstås vätska) finns ju i affären. Finns det inget banksystem eller andra betalmöjligheter så lär det bli plundring ganska snart liksom, men sannolikt så finns det ju el och öppna affärer (det finns det ju fortfarande i Kiev exempelvis). Däremot är det ju inget konstigt att ha mat som lätt räcker ett par veckor och som säkert går att dra ut på i en månad eller så, men det har inget med preppande att göra utan det är ju bara så det blir när man handlar storpack typ, och frysen är förstås fylld med mat för jämnan.

Det är nog ofta svårare att klara sig i en stad än på landet, tex är det nog svårare att få tag på vatten, det kan vara svårt att elda säkert och det finns inte heller många åkrar man kan gå ut och skita på.
Skulle man bli belägrad i en stad där el och därigenom även vatten och värme är utslaget är det betydligt värre än på landsbygden bara genom befolkningstätheten och miljön.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog ofta svårare att klara sig i en stad än på landet, tex är det nog svårare att få tag på vatten, det kan vara svårt att elda säkert och det finns inte heller många åkrar man kan gå ut och skita på.
Skulle man bli belägrad i en stad där el och därigenom även vatten och värme är utslaget är det betydligt värre än på landsbygden bara genom befolkningstätheten och miljön.

Behövs mer än vatten och vedlagret, något många har inne i större samhällen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för insikten, samtidigt tycker jag att du INTE skall berätta om styrkor och svagheter i Sveriges diverse infrastrukturer på internet i rådande tider. Visst, det går att spekulera om att fientliga makter redan känner till alla svagheter så det blir lite axelryckande över det hela.

Skrivet av Petterk:

Det mesta finns i offentliga handlingar. Så länge han inte diskuterar företagshemligheter eller sekretesskyddade uppgifter är det fritt fram. Eftersom kommunalpengar använts, bolag vunnit upphandlingar och arbeten orsakat olika störningar har det också skrivits i lokalmedia.

Offentlighetsprincipen är stark i Sverige och det mesta av det jag sagt är en googling bort. Visst, kanske måste man gräva i något tekniskt dokument för att få fram allt men känns inte avgörande för bestämmandet av strategiska mål. Det är inte bara så att det finns på nätet, utan det SKA tillhandahållas av myndigheter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för insikten, samtidigt tycker jag att du INTE skall berätta om styrkor och svagheter i Sveriges diverse infrastrukturer på internet i rådande tider. Visst, det går att spekulera om att fientliga makter redan känner till alla svagheter så det blir lite axelryckande över det hela.

Även om jag håller med dig helt och hållet så är det värt att tillägga att vi har en lite för kraftfull offentlighetsprincip, där man ofta delar lite mer än som kanske är sunt , vilket gör informationen intressant, men inte i närheten känslig då den redan finns öppet, för man vill ju vara transparent.

Kort och gott - Svensk krigsmedvetenhet relaterat till information som sprids som inte nödvändigtvis behöver spridas är att lika en schweizerost, speciellt då man är totalt apkass stundtals på att ställa sig frågan om det är särskilt smart. Vi är väldigt duktiga på att tro det bästa om folk, med allt ifrån kinesiska studenter till bärplockare i skyddsobjekt , vi vet att Kina och Ryssland är de stora hoten . Kina vill åt teknik och kunskap för att kunna bygga eget, och Ryssland vill peka och pilla för att ta reda på eventuella sårbarheter i rustningen.

I min högst personliga åsikt krävs ett kraftfullt återtagande av Min information - Ingen annans nytta i form av en gammal klassiker;

.
Tyvärr behöver detta främst spridas till Aftonbladet eller andra klickberoende medier som gärna lägger ut innan man tänker efter, ex vid beredskapskontrollen i våras i Bergslagen

Edit*
Och kanske till småbarnsfarsan som gillar att fota där man sedan skickar till medier för att "Titta här, nu är Försvarsmakten här och rullar!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Är själv hyffsat förberedd, man blir det lite automatiskt när man har friluftsande som hobby.
Dessutom har man kanske lite förståelse hur det är att leva utan el och rinnande vatten en vecka eller så.
Har också en stuga utan el & rinnande vatten så har gasolkamin och dyl så jag klarar mig några dagar.

Vad som förvånar mig är hur många som är totalt oförberedda på allt.
Har tidigare kollegor som höll på frysa ihjäl i utkanten på stan då de skulle iväg och träna och därav hade bara tunna träningskläder.
Sedan körde de fast i all nysnö som var denna dag och det var 20 grader kallt, allt detta för de inte förstod faran.

Finns väldigt många andra saker som kan hända som inte är krig vilket kan slå ut ett samhälle i flera dagar.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog ofta svårare att klara sig i en stad än på landet, tex är det nog svårare att få tag på vatten, det kan vara svårt att elda säkert och det finns inte heller många åkrar man kan gå ut och skita på.
Skulle man bli belägrad i en stad där el och därigenom även vatten och värme är utslaget är det betydligt värre än på landsbygden bara genom befolkningstätheten och miljön.

Jag vet inte. Det finns nog för- och nackdelar med alla ställen att bo på i sådana situationer. Men många som bor på landet verkar tro att städer består av typ betongöken, men i verkligheten så finns det ju skogsområden och sånt i ganska stor utsträckning. Jag har en stor park/skog hundra meter från där jag bor, där kan man plocka ved om det skulle behövas och jaga rådjur eller sånt om det verkligen går långt.

Men från mitt perspektiv känns det som om många preppers liksom tror att det är en zombieapokalyps eller något liknande som är risken, med "flugornas herre", plundring och strider mellan grupperingar, månader i någon bunker där man kan titta på sitt arkiv av media och käka burkmat eller liknande. Men ser man hur det ser ut i Ukraina så är det ju inte vatten och näring som är problemet, det är rätt tomt i butikerna men det finns ju mat (om än inte så god mat) och vatten liksom. I allmänhet finns det också el och VA funkar och så vidare. De har till och med internet i relativt stor utsträckning fortfarande.

Permalänk
Medlem

@snajk: Som jag sagt i en tidigare tråd i samma ämne så kommer regler kring jakt och slakt inte upphöra för att det är kris.

Finns hus mitt inne i större städer som är vedeldade för den delen.

Fotogenvärmare kan du köra i ett av rummen i lägenheten också, problemet är mer att själva fastigheten behöver vinteriseras för att ledningar inte ska smälla.

Kommunalt vatten och avlopp är regel även om man bor utanför tätort, men så svårt är det inte att fixa en förbränningstoalett om det behövs och en vattentank för vattenbehovet. Det svåra är att du måste fortsätta betala lån och skatter så väl som långsiktig matförsörjning. Efter några dagar måste nya matleveranser komma annars kommer du snart få lämna området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Skulle handla mat idag, men det var tomt på hyllorna där lunchmaten brukar vara. Folk är helt dumma i huvúdet och kan inte tänka rationellt. Själv bojkottar jag den där skrämselpropagandan helt och hållet. Den enda anledningen till att man måste bunkra är för att de här sjuka människorna gör det! Vad folk gör är att köpa upp alla varor så det inte räcker åt oss som tänker rationellt. Det var nog sden där broschyren 2018 som skrämde upp folk. Den skulle inte ha skickats ut alls. Det må vara kris i andra länder men inte HÄR! Jag begriper inte varför folk inbillar sig att det gäller DEM SJÄLVA?? Sen köper upp hela butiken så att inget räcker till andra. Det är helt klart egoism! Det är tråkigt och hemskt för dem som bor i länder med kris, det kan alltid vara bra att donera, men att inbilla sig att det här skulle betyda några större problem för oss är bara sjukt! Till och med nyheterna skriver att vi inte behöver oroa oss! Till alla som bunkrar för att de inbillar sig att något katastrofalt kan komma när som helst: TÄNK! Du lever inte i nån jävla B-film utan i VERKLIGHETEN.

Detta bevisar ju bara gång på gång att det krävs att folk faktiskt behöver bunkra så att folk som du, som inte har något extra alls, ska kunna handla när det väl behövs. Skulle alla ha en bra beredskap så behöver inte alla komma på att bunkra på en och samma gång. Om det är kaos reda nu i butikerna, tänk då hur det kommer se ut om det väl inträffar något. Broschyren som kom bevisar ju bara hur rätt dom faktiskt har. När den kom så skrattade folket men redan 2018 visste man att det högst troligt kommer inträffa något inom en relativt snar framtid.

Hur kan man som du, bli irriterad över att folk tar sitt ansvar för att göra att de klarar av en eventuell kris bättre än de annars hade gjort, så resurserna för att de som verkligen behöver hjälpen ska få hjälp. Det är ju så mycket bättre om ALLA faktiskt tar ett ansvar och löser sitt eget behov nu, när det faktiskt bara är en ökad risk och ingen kris än så länge. För om och när krisen kommer, oavsett vad som är anledningen till krisen, så kan folk faktiskt klara sig längre än om de inte gjort något alls, typ som du.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Detta bevisar ju bara gång på gång att det krävs att folk faktiskt behöver bunkra så att folk som du, som inte har något extra alls, ska kunna handla när det väl behövs. Skulle alla ha en bra beredskap så behöver inte alla komma på att bunkra på en och samma gång. Om det är kaos reda nu i butikerna, tänk då hur det kommer se ut om det väl inträffar något. Broschyren som kom bevisar ju bara hur rätt dom faktiskt har. När den kom så skrattade folket men redan 2018 visste man att det högst troligt kommer inträffa något inom en relativt snar framtid.

Hur kan man som du, bli irriterad över att folk tar sitt ansvar för att göra att de klarar av en eventuell kris bättre än de annars hade gjort, så resurserna för att de som verkligen behöver hjälpen ska få hjälp. Det är ju så mycket bättre om ALLA faktiskt tar ett ansvar och löser sitt eget behov nu, när det faktiskt bara är en ökad risk och ingen kris än så länge. För om och när krisen kommer, oavsett vad som är anledningen till krisen, så kan folk faktiskt klara sig längre än om de inte gjort något alls, typ som du.

Jag ska inte försvara tidigare inlägg, då jag håller med allt du säger, men jag tror att flera har blivit...förvånade att det faktiskt kan ske något trots repeterade påminnelser från myndigheter. Folk blir alltid förvånade när man slänger ur sig att folk faktiskt ska ha förnödenheter för att klara minst 36h själva.

Hörde på Jula att dem hade fått in beställningar på något i stil med 20.000 beställningar på 20 L vattendunk när dem tidigare "Brukar skicka någon i veckan sådär", så ja, att folk köper för att klara sig är bra, man hade väl kanske bara önskat att folk kunde gjort det tidigare, och inte i den paniken som man gjorde. Det fylls snart på och det blir lugnt igen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte. Det finns nog för- och nackdelar med alla ställen att bo på i sådana situationer. Men många som bor på landet verkar tro att städer består av typ betongöken, men i verkligheten så finns det ju skogsområden och sånt i ganska stor utsträckning. Jag har en stor park/skog hundra meter från där jag bor, där kan man plocka ved om det skulle behövas och jaga rådjur eller sånt om det verkligen går långt.

Men från mitt perspektiv känns det som om många preppers liksom tror att det är en zombieapokalyps eller något liknande som är risken, med "flugornas herre", plundring och strider mellan grupperingar, månader i någon bunker där man kan titta på sitt arkiv av media och käka burkmat eller liknande. Men ser man hur det ser ut i Ukraina så är det ju inte vatten och näring som är problemet, det är rätt tomt i butikerna men det finns ju mat (om än inte så god mat) och vatten liksom. I allmänhet finns det också el och VA funkar och så vidare. De har till och med internet i relativt stor utsträckning fortfarande.

Fast mat, vatten och värme är ett problem där för tillfället. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/doda-laggs-i-massgrav-och-...

Det är inga höga krav från MSB att folk skall ha lite förnödenheter hemma för att minska risken för att liknande situationer ska ske här.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men är inte hela prepper-grejen lite av en fantasi? Många preppers, dock absolut inte alla, verkar se fram emot någon rejäl kris så att de får nyttja sina kunskaper och använda sina uppbyggda förråd liksom. Jag hade en kollega exempelvis som gick runt med en stor militärryggsäck med bland annat proviant och första hjälpen i åratal och jag har aldrig sett honom så glad som när han råkade hamna nära en olycka och fick använda några bandage eller vad det nu var.

Preppers är dock inte någon slags homogen grupp, utan det är nog snarare så att avvikande individer etiketterar sig som preppers, varpå folk drar slutsatser av det. Om man ska låsa in sig i en bunker med konserver som räcker till annandag domedag så är det ju ganska kontraproduktivt att berätta för alla andra, eller hur?

Det moderna samhället har ju å andra sidan gjort att ingen (i västvärlden åtminstone) behöver planera speciellt långsiktigt för t.ex. sin livsmedelsförsörjning, utan man går till affären och köper det man behöver. Förr i tiden var alla preppers, man hade en kanske framförallt mental förberedelse för att få falla tillbaka på vad man skördat, konserverat och lagrat i sin jordkällare snarare än vad som gick att köpa i affären.

Det är ganska stor skillnad mellan att ha lite extra mat och vatten, och att leva någon slags variant av religiös livsstil i väntan på domedagen.

Skrivet av snajk:

Jag förstår ju att om man bor otillgängligt eller liknande så kan det vara en bra idé att ha vatten, ved, mat och liknande så man klarar sig om elen går och vägen försvinner eller liknande, men i en stad så är det ju inte sådana situationer som är ett problem.

Håller inte med, bodde tidigare i ett område med ständiga vattenläckor på huvudledningen till området, vilket regelbundet orsakade avbrott och gjorde vattnet odrickbart. Då var det mycket trevligare att ha vatten hemma i lägenheten än att gå ut till kommunens utställda rostfria tankar med dricksvatten i snöoväder och kyla.

Skrivet av snajk:

Finns det ingen värme mitt i vintern så får vi väl knö ihop flera familjer i en lägenhet med våra täcken, filtar och sovsäckar vi redan har liksom.

Det beror på hur högt man snarkar.

Skrivet av snajk:

Det är inte praktiskt att ha ett stort lager konserver eller en massa dunkar med vatten i en liten lägenhet,

Vilka mängder pratar vi om då? Låter mest som att du har bestämt dig för att det är opraktiskt, utifrån någon nidbild om någon som sover på staplar av konserver.

Skrivet av snajk:

men det finns ju vatten i närliggande sjöar och floder som går att använda exempelvis,

Lokala vattentäkter här är även utloppet för alla avlopp, så det kommer bli otjänligt en kort tid efter att reningsverken slutar fungera i en större kris, så det blir ju att preppa med vattenreningsutrustning om man ska förbereda för det.

Skrivet av snajk:

och mat (och förstås vätska) finns ju i affären.

När senaste panikshoppingen inträffade i samband med C19-paniken så tömdes vissa affärer mer eller mindre inom loppet av 8 timmar, men sånt tillhör ju inte det normala i ett land som Sverige och många tänker sig att det inte kan inträffa för att de aldrig upplevt det. Fråga någon från forna Jugoslavien om vad som fanns i affärerna...

Skrivet av snajk:

Däremot är det ju inget konstigt att ha mat som lätt räcker ett par veckor och som säkert går att dra ut på i en månad eller så, men det har inget med preppande att göra utan det är ju bara så det blir när man handlar storpack typ, och frysen är förstås fylld med mat för jämnan.

Varför ha frysen fylld med mat? Allt finns ju i affären.

Nä, du har en väldigt skev bild av vad som är prepping, vilket du förvisso inte är ensam om. Kalla det vad du vill, men att ha en buffert -- om det så bara är för att öka sin bekvämlighet, är själva kärnan av prepping. Människor har preppat i alla tider på olika sätt, så det vore konstigt om vi var de första som slutade med det.

Permalänk
Medlem

Jag bor på landet, så jag är inte orolig. Gott om vatten, mat och ved direkt utanför dörren.
Och oberoende av hur illa det än går i nuvarande konflikt, kommer vi aldrig sitta i någon slags postapokalyptisk mardrömsvärld här.

Inte under vår livstid i alla fall, det är jag relativt säker på.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@snajk: Som jag sagt i en tidigare tråd i samma ämne så kommer regler kring jakt och slakt inte upphöra för att det är kris.

Nej, men då kommer inte matleveranser eller butiker heller att upphöra. Finns det inga affärer och ingen mat så spelar inte jaktlagarna någon roll längre. Jag säger inte att det kommer att inträffa, jag tror att den chansen är väldigt nära om inte helt obefintlig, men om något så drastiskt sker så påverkar det inte bara matförsörjningen utan också allt annat. Så för all del, ha konserver hemma men om du tror att du klarar dig längre för att du har konserver för ett helt år istället för en vecka lagrat eller så, så tror jag du har fel.

Citat:

Finns hus mitt inne i större städer som är vedeldade för den delen.

Det är klart att det finns, men det är ju min poäng. Det finns trädgårdar med växthus, det finns ved och det finns skog, i städerna. Det finns inte tusentals träd per person som i glesbygden men det är heller inget problem i praktiken.

Citat:

Fotogenvärmare kan du köra i ett av rummen i lägenheten också, problemet är mer att själva fastigheten behöver vinteriseras för att ledningar inte ska smälla.

Värmen är inte heller något större problem. Man kan samla flera personer i ett mindre utrymme för värme, och använda sina täcken och liknande, det funkar. Inte för en atomvinter kanske men det är inte vad det handlar om utan några dagar eller någon vecka i vanlig svensk vinter utan el. Mitt hus är inte bra isolerat, det är hundra år gammalt och byggdes för att värmas med kakelugnar som förstås är bortplockade sedan många år, och det kan bli lite kallt om fötterna i typ november innan hyresvärden sätter igång värmen, men det är inget som ett täcke och en mössa inte löser liksom.

Citat:

Kommunalt vatten och avlopp är regel även om man bor utanför tätort, men så svårt är det inte att fixa en förbränningstoalett om det behövs och en vattentank för vattenbehovet. Det svåra är att du måste fortsätta betala lån och skatter så väl som långsiktig matförsörjning. Efter några dagar måste nya matleveranser komma annars kommer du snart få lämna området.

Jag har bara svårt att se de här scenariona hända. Vatten, avlopp och el är avstängda i dagar eller veckor så man får baja i en hink på balkongen, betalningssystemen fungerar inte så det går inte att köpa mat, men likväl ska man fortsätta amortera på sitt hus enligt amorteringsreglerna? Det är krig, stridigheter pågår, men polisen är ute och jagar tjuvskyttar? Antingen finns det ett samhälle med regler och skyldigheter, och då finns det hjälp att få, eller så finns det inte det och då är det samarbete som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Fast mat, vatten och värme är ett problem där för tillfället. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/doda-laggs-i-massgrav-och-...

Det är inga höga krav från MSB att folk skall ha lite förnödenheter hemma för att minska risken för att liknande situationer ska ske här.

Tyvärr är kraven horribla på grund av nedskärningarna i samhället. För att spara pengar så har kravet på självförsörjning satts till 72h. Ska jag ha mat och vatten för så lång tid här i lägenheten för familjen så får vi flytta ut pga platsbrist.

Har för mig kravet var 24 h på 80 talet.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Fast mat, vatten och värme är ett problem där för tillfället. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/doda-laggs-i-massgrav-och-...

Jo jag säger inte att det är en dans på rosor på något sätt. Folk är förstås desperata i denna desperata situation. Men det är ingen som svälter eller dör av törst.

Citat:

Det är inga höga krav från MSB att folk skall ha lite förnödenheter hemma för att minska risken för att liknande situationer ska ske här.

Lite förnödenheter är klart, att ha några hundra liter vatten i dunkar som man får använda löpande konstant för att rotera dem är något annat dock, eller att ha konserver som räcker i månader eller liknande.

Skrivet av Sveklockarn:

Preppers är dock inte någon slags homogen grupp, utan det är nog snarare så att avvikande individer etiketterar sig som preppers, varpå folk drar slutsatser av det. Om man ska låsa in sig i en bunker med konserver som räcker till annandag domedag så är det ju ganska kontraproduktivt att berätta för alla andra, eller hur?

Jo alla är absolut inte sådana. Men många har ju någon form av förtjusning i denna tanke om någon form av domedag eller liknande, och jag förstår ju lockelsen, jag har ju också kollat på sådana filmer liksom. Och vill man bygga bunker och matförråd så kör på, det kan säkert vara ett roligt sätt att spendera sina pengar och sin tid, men försök inte få det till att vara rationellt bara för det är det inte.

Citat:

Det moderna samhället har ju å andra sidan gjort att ingen (i västvärlden åtminstone) behöver planera speciellt långsiktigt för t.ex. sin livsmedelsförsörjning, utan man går till affären och köper det man behöver. Förr i tiden var alla preppers, man hade en kanske framförallt mental förberedelse för att få falla tillbaka på vad man skördat, konserverat och lagrat i sin jordkällare snarare än vad som gick att köpa i affären.

Ja, den tekniska utvecklingen har gjort livet enklare.

Citat:

Det är ganska stor skillnad mellan att ha lite extra mat och vatten, och att leva någon slags variant av religiös livsstil i väntan på domedagen.

Jo precis.

Citat:

Håller inte med, bodde tidigare i ett område med ständiga vattenläckor på huvudledningen till området, vilket regelbundet orsakade avbrott och gjorde vattnet odrickbart. Då var det mycket trevligare att ha vatten hemma i lägenheten än att gå ut till kommunens utställda rostfria tankar med dricksvatten i snöoväder och kyla.

Jo men då är det väl ett rationellt beslut i din situation. För mig har vattnet försvunnit två gånger under mina 40 år, båda gångerna öppnade kommunen (eller vem det nu är) en kran som spolade konstant ute på gatan som man kunde hämta från. Alltså är det inte rationellt för mig att varva hundra liter vatten mellan plastdunkar liksom, dessutom gillar jag inte plastsmak.

Citat:

Det beror på hur högt man snarkar.

Är det kallt nog så spelar det nog ingen roll, är det inte det sover jag hellre i min egen säng.

Citat:

Vilka mängder pratar vi om då? Låter mest som att du har bestämt dig för att det är opraktiskt, utifrån någon nidbild om någon som sover på staplar av konserver.

Jag har kompisar som i princip har fyllt ett rum med konserver och liknande saker. Det är irrationellt. Men det handlar ju om hur man handlar mat och så. Jag köper stora förpackningar ris exempelvis och har alltid ett par 5-10 kg säckar i skafferiet, har ett gäng burkar med bönor, tomater och så, och förstås mjöl, linser, socker och sånt. Det är inte prepping utan bara ekonomiskt, men det går ju att leva på ett par veckor vid behov. Inte för att jag tror att det behovet kommer att uppstå dock.

Citat:

Lokala vattentäkter här är även utloppet för alla avlopp, så det kommer bli otjänligt en kort tid efter att reningsverken slutar fungera i en större kris, så det blir ju att preppa med vattenreningsutrustning om man ska förbereda för det.

Tja, vattnet här kommer ifrån Göta älv så det hade jag förstås undvikit. Men det finns bäckar och sjöar som har god kvalitet, och man kan ju sätta upp en provisorisk reningsanordning via kondens ganska enkelt med lite plastväv och så.

Citat:

När senaste panikshoppingen inträffade i samband med C19-paniken så tömdes vissa affärer mer eller mindre inom loppet av 8 timmar, men sånt tillhör ju inte det normala i ett land som Sverige och många tänker sig att det inte kan inträffa för att de aldrig upplevt det. Fråga någon från forna Jugoslavien om vad som fanns i affärerna...

Jo men vilken tidsram är det vi pratar om här? Några dagar eller många månader? Det gör ganska stor skillnad. Och en sådan långvarig situation kommer liksom inte plötsligt ur det blå. Jugoslavien hade ju en del konflikter där innan kriget bröt ut exempelvis, och Ukraina blev ju i praktiken invaderat för åtta år sedan av Ryssland och även innan dess har det ju varit lite konflikter.

Citat:

Varför ha frysen fylld med mat? Allt finns ju i affären.

Jo jag har egentligen ingen strategi av att ha frysen fylld. Färskvaror är ju just färskvaror, de är goda när de är färska och inte lika goda frysta, så jag handlar de färska vid behov, inte varje dag men kanske varannan. Sen blir saker över, och en del grejer finns inte i lagom förpackningar och så, alltså hamnar de i frysen.

Citat:

Nä, du har en väldigt skev bild av vad som är prepping, vilket du förvisso inte är ensam om. Kalla det vad du vill, men att ha en buffert -- om det så bara är för att öka sin bekvämlighet, är själva kärnan av prepping. Människor har preppat i alla tider på olika sätt, så det vore konstigt om vi var de första som slutade med det.

Prepping i betydelsen att vara förberedd är en sak, prepping som livsstil eller intresse är något annat.

Men det går förstås inte att vinna en sådan här diskussion med en prepper. Det spelar ingen roll om den har kört roterande vattendunkar i 30 år utan att någonsin ha behövt det för "man vet aldrig, imorgon kanske det behövs...". En prepper kan inte bli motbevisad liksom. Det är som att diskutera barnsäkerhet med vissa nyblivna föräldrar, "Det är klart vi måste gummera varenda vasst hörn, sätta (extra utöver det befintliga) petskydd på alla kontakter, förankra varenda möbel i väggen och förstås ta bort alla produkter med flamskyddsmedel, nötter och så vidare. Man kan inte sätta ett pris på barnens välmående..."

Jag är i mina ögon tillräckligt förberedd. Skulle det komma allvarliga tecken på att något värre är i görningen, som att Ryssarna skulle börja samla trupper längs finska gränsen eller liknande, så hade jag väl stått där i kö med resten för att köpa dunkar liksom, men tills dess sover jag gott ändå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chksix:

Tyvärr är kraven horribla på grund av nedskärningarna i samhället. För att spara pengar så har kravet på självförsörjning satts till 72h. Ska jag ha mat och vatten för så lång tid här i lägenheten för familjen så får vi flytta ut pga platsbrist.

Har för mig kravet var 24 h på 80 talet.

Hur mycket äter du ? Förråd för 3 dagar tar inte stor plats så jag gissar att du faktisk redan kan ha mat för 3 dygn hemma så du behöver nog bara komplettera med 10 liter vatten per person.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och vill man bygga bunker och matförråd så kör på, det kan säkert vara ett roligt sätt att spendera sina pengar och sin tid, men försök inte få det till att vara rationellt bara för det är det inte.

Det har jag dock aldrig hävdat, utan har använt det som ett exempel på nidbilden av preppers.

Skrivet av snajk:

Jo men då är det väl ett rationellt beslut i din situation. För mig har vattnet försvunnit två gånger under mina 40 år, båda gångerna öppnade kommunen (eller vem det nu är) en kran som spolade konstant ute på gatan som man kunde hämta från. Alltså är det inte rationellt för mig att varva hundra liter vatten mellan plastdunkar liksom, dessutom gillar jag inte plastsmak.

Jag gör inte av med några större mängder vatten till mat och dryck, så det är inte speciellt utrymmeskrävande att ha ett par liter i kylen. Eventuell plastsmak av dunkar är lätt att bli av med genom att behandla dunkarna med bikarbonatlösning, samma knep som båtägare och husvagnsentusiaster använt i alla år.

Skrivet av snajk:

Jag har kompisar som i princip har fyllt ett rum med konserver och liknande saker. Det är irrationellt.

Fråga dem hur lång tid det tar för dem att äta sig igenom sitt konservförråd, för om de inte äter vad de preppar så har de ju missat grunderna totalt...

Skrivet av snajk:

Men det handlar ju om hur man handlar mat och så. Jag köper stora förpackningar ris exempelvis och har alltid ett par 5-10 kg säckar i skafferiet, har ett gäng burkar med bönor, tomater och så, och förstås mjöl, linser, socker och sånt. Det är inte prepping utan bara ekonomiskt, men det går ju att leva på ett par veckor vid behov.

Gränsen mellan vad som är hushållning och prepping är hårfin, eftersom syftet i grund och botten är detsamma.

Skrivet av snajk:

Jo men vilken tidsram är det vi pratar om här? Några dagar eller många månader? Det gör ganska stor skillnad. Och en sådan långvarig situation kommer liksom inte plötsligt ur det blå.

De flesta har någon form av förberedelse för att minska sina utgifter eller göra det smidigare att äta middag imorgon och övermorgon utan att det handlar om domedagen, och den kan med väldigt små medel utökas till att täcka upp för smärre samhällstörningar som jag gav exempel på. Den som har en brandsläckare går på samma sätt antagligen inte och väntar på att huset ska brinna ner så de får användning för sin brandsläckare, utan har en billig anordning som är bättre att äga och inte behöva än vice versa.

Skrivet av snajk:

Men det går förstås inte att vinna en sådan här diskussion med en prepper. Det spelar ingen roll om den har kört roterande vattendunkar i 30 år utan att någonsin ha behövt det för "man vet aldrig, imorgon kanske det behövs...". En prepper kan inte bli motbevisad liksom. Det är som att diskutera barnsäkerhet med vissa nyblivna föräldrar, "Det är klart vi måste gummera varenda vasst hörn, sätta (extra utöver det befintliga) petskydd på alla kontakter, förankra varenda möbel i väggen och förstås ta bort alla produkter med flamskyddsmedel, nötter och så vidare. Man kan inte sätta ett pris på barnens välmående..."

Tyvärr är det en konsekvens av deras bristfälliga analyser över hur stor risken är att något händer, oftast baserat på deras oförmåga att hantera sina egna känslor. Det är ju tyvärr ingenting man övar upp över natten, så personligen tar jag inte några såna diskussioner längre utan kör oftare på att kraftigt minska ner den tid och uppmärksamhet de får av mig.

Pratar vi reella kriser är det precis den sortens individer man allra mest vill undvika.

Skrivet av snajk:

Jag är i mina ögon tillräckligt förberedd. Skulle det komma allvarliga tecken på att något värre är i görningen, som att Ryssarna skulle börja samla trupper längs finska gränsen eller liknande, så hade jag väl stått där i kö med resten för att köpa dunkar liksom, men tills dess sover jag gott ändå.

Ja det låter som en betydligt sundare strategi än att låta sig jagas upp av spunna nyheter från skvalmedia som predikar domedagsscenarion dygnet runt numera, trots att sagda scenarion i princip aldrig klarar minsta kritiska granskning.

Jag skulle själv inte kalla mig prepper i några offentliga sammanhang p.g.a. alla dårar som får utrymme i medierna numera, och det kommer säkert att bli värre med tiden i takt med att fenomenet sprids ännu mer i samhället.

Permalänk
Inaktiv

Några kilo havregryn och alkohol är det enda jag lagerhåller men kanske man borde överväga saken. Däremot om det blir krig kommer man knappast sitta hemma utan då kommer man ju försvara landet så att ha prep för flera månader hemma känns onödigt som ensamboende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, men då kommer inte matleveranser eller butiker heller att upphöra. Finns det inga affärer och ingen mat så spelar inte jaktlagarna någon roll längre. Jag säger inte att det kommer att inträffa, jag tror att den chansen är väldigt nära om inte helt obefintlig, men om något så drastiskt sker så påverkar det inte bara matförsörjningen utan också allt annat. Så för all del, ha konserver hemma men om du tror att du klarar dig längre för att du har konserver för ett helt år istället för en vecka lagrat eller så, så tror jag du har fel.
Det är klart att det finns, men det är ju min poäng. Det finns trädgårdar med växthus, det finns ved och det finns skog, i städerna. Det finns inte tusentals träd per person som i glesbygden men det är heller inget problem i praktiken.
Värmen är inte heller något större problem. Man kan samla flera personer i ett mindre utrymme för värme, och använda sina täcken och liknande, det funkar. Inte för en atomvinter kanske men det är inte vad det handlar om utan några dagar eller någon vecka i vanlig svensk vinter utan el. Mitt hus är inte bra isolerat, det är hundra år gammalt och byggdes för att värmas med kakelugnar som förstås är bortplockade sedan många år, och det kan bli lite kallt om fötterna i typ november innan hyresvärden sätter igång värmen, men det är inget som ett täcke och en mössa inte löser liksom.
Jag har bara svårt att se de här scenariona hända. Vatten, avlopp och el är avstängda i dagar eller veckor så man får baja i en hink på balkongen, betalningssystemen fungerar inte så det går inte att köpa mat, men likväl ska man fortsätta amortera på sitt hus enligt amorteringsreglerna? Det är krig, stridigheter pågår, men polisen är ute och jagar tjuvskyttar? Antingen finns det ett samhälle med regler och skyldigheter, och då finns det hjälp att få, eller så finns det inte det och då är det samarbete som gäller.

Ja du ska fortsätta betala lånen och skatterna i krig. I moderna krigshärdar gäller detta, i ett återintegrerat område som ett tag varit utanför regeringens kontroll kommer du behöva betala alla utstående skatter eller får räkna med att få din egendom beslagtagen, det spelar ingen roll om du inte haft tillgång till banken på åtta år. Att helt förlåta detta händer sällan.

I Syrien kunde du få fortkörningsböter på vägar i anslutning till omtvistade områden t.o.m.

Varför skulle inte tjuvskyttar jagas? Om polisen inte är där kan du räkna med beväpnad markägare.

Permalänk
Avstängd

Hur länge kan man ha vatten i 1,5 liters flaskor (typ Pepsi Max flaskor) innan man bör byta ut det? Eller löses det med regelbundna rengöringstabletter? (har dock inga rengöringstabletter)

Läser på nätet att flaskorna/dunkarna skall stå i mörkt och svalt (varav mörkare dunkar skall ge längre hållbarhet för vattnet(?)) så bör de stå i kylskåpet eller kan de stå längst ned i skafferiet?

Sedan så undrar jag hur länge en dieselgenerator kan driva en liten frys med frysvaror såsom kyckling och allt utomhus? Inte för att jag tror att det sista kommer bli nödvändigt, men man vet aldrig!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Ja du ska fortsätta betala lånen och skatterna i krig. I moderna krigshärdar gäller detta, i ett återintegrerat område som ett tag varit utanför regeringens kontroll kommer du behöva betala alla utstående skatter eller får räkna med att få din egendom beslagtagen, det spelar ingen roll om du inte haft tillgång till banken på åtta år. Att helt förlåta detta händer sällan.

I Syrien kunde du få fortkörningsböter på vägar i anslutning till omtvistade områden t.o.m.

Varför skulle inte tjuvskyttar jagas? Om polisen inte är där kan du räkna med beväpnad markägare.

Jag har bara svårt att se något scenario där samhället har stängt, el, vatten och liknande är väck och förstås är banker och affärer stängda, men likväl måste man betala sina räkningar. Efter situationen är över är en helt annan sak däremot, men då är ju situationen över också.

Fortkörning är förstås ett problem inte minst i oroliga områden, men du får inte böter om du kör för fort för att komma undan någon som skjuter på dig exempelvis. Precis som ingen kommer att bry sig om jaktlagar om det inte finns någon annan mat. Överlevnad går före lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hur länge kan man ha vatten i 1,5 liters flaskor (typ Pepsi Max flaskor) innan man bör byta ut det? Eller löses det med regelbundna rengöringstabletter? (har dock inga rengöringstabletter)

Läser på nätet att flaskorna/dunkarna skall stå i mörkt och svalt (varav mörkare dunkar skall ge längre hållbarhet för vattnet(?)) så bör de stå i kylskåpet eller kan de stå längst ned i skafferiet?

Sedan så undrar jag hur länge en dieselgenerator kan driva en liten frys med frysvaror såsom kyckling och allt utomhus? Inte för att jag tror att det sista kommer bli nödvändigt, men man vet aldrig!

Köp vattendunkar godkända för livsmedel, Jula säljer t.ex. dessa. Byt ut var 6 månad.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte. Det finns nog för- och nackdelar med alla ställen att bo på i sådana situationer. Men många som bor på landet verkar tro att städer består av typ betongöken, men i verkligheten så finns det ju skogsområden och sånt i ganska stor utsträckning. Jag har en stor park/skog hundra meter från där jag bor, där kan man plocka ved om det skulle behövas och jaga rådjur eller sånt om det verkligen går långt.

Tror du på riktigt att den stora parken räcker långt till ett par hundratusen människor?

Skrivet av chksix:

Tyvärr är kraven horribla på grund av nedskärningarna i samhället. För att spara pengar så har kravet på självförsörjning satts till 72h. Ska jag ha mat och vatten för så lång tid här i lägenheten för familjen så får vi flytta ut pga platsbrist.

Har för mig kravet var 24 h på 80 talet.

Hoppas det här är någon form av ironi.
För att klara familjen tre dagar behövs inte stora vattendunkar och en pall konserver.
Mjölk, juice, läsk, ett paket ris och ett paket pasta eller liknande har du förhoppningsvis redan i lägenheten.
Lite grönsaker mm så har du lätt klarat dig tre dagar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Treant:

Köp vattendunkar godkända för livsmedel, Jula säljer t.ex. dessa. Byt ut var 6 månad.

Jag hittar inga vattendunkar av uppenbara skäl. Men vattentankar låter ju vettigare: https://www.alvestadtanken.se/butik/vattentankar/livsmedelsgo...

Funderade först på 100 liter men kom på att jag skall också kunna bära ned 100 kg från trevåningsplan. Så 60 liter får räcka. I länken så står det att de är "godkända för livsmedel" så antar att vatten ingår där?

Så man räknar med att vattnet håller sig drickbart i i max 6 månader? Förkortas livslängden under sommartid när det blir varmare ute och inne? En annan utmaning med vattentankar är att man ska kunna dosera utan att spilla ut allt, så hade ju hoppats på en slangadapter såsom denna: https://www.alvestadtanken.se/butik/vattentankar/tankutrustni...

Vet ej dock vilken gänga som är vedertagen att fungera med vanligaste slangar som finns? 1/2" eller 1/4"? Finns det "livsmedelsgodkända slangar"?

Anta att det hela blir bättre: då har man ju ändå massa campingutrustning och i det värsta fallet så får man en rätt dyster camping in i det sista!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |