Rendering för vidare editering

Permalänk
Medlem

Rendering för vidare editering

HEJ VIDEOVÄNNER! Jag har i går spelat in en drygt två timmar lång körkoncert på fem olika kameror. För att rymmas på minneskorten valde jag AVCHD och har nu kollat mina *.mts-filer som ser riktigt bra ut med tanke på inspelningsförhållandena. Då speltiden blev så lång, har mina kameror delat upp inspelningarna i flera olika filer, som jag nu först vill lägga samman till EN fil per kamera, för att underlätta den slutgiltiga redigeringen, som jag tänker göra som en MULTICAM-redigering. Jag jobbar i senaste uppdateringen av DaVinci Resolve Studio. Nu till min fråga. Vilken codec/filformat rekommenderar ni när jag skall lägga samman mina *.mts-filer för den vidare multicam-redigeringen. Tilläggas kan att jag har stora hårddiskar och hyfsat snabb burk, så det finns gott om både plats och kraft. Mycket tacksam för svar på detta lilla problem.

Permalänk
Medlem

Hej

Om det är enbart för vidare redigering hade jag valt dnxhr i Resolve, ett format gjort just för redigering. Beroende på upplösning och bitdjup; dnxhr hqx om det är 10 bit eller högre, annars är hq varianten ett fullgott alternativ. Nu antar jag att du sitter på en windows-maskin, har du en mac finns ju motsvarande prores-varianter som särskilt nyare macare verkar hantera väldigt bra… Men har för mig att man inte får ProRes-stöd i Resolve på PC (om det inte ändrats extremt nyligen).