Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbkoll: Står eller sitter du vid skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Börjar min session sittandes ordentligt, sjunker sen lite allt eftersom ner tills man är lagom sådär bananformad innan man kommer på sig själv och sätter sig upp igen. Rince and repeat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Sitter alltid. Helst med båda fötterna på stolens dyna, med ena knät upp mot hakan, liksom.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Upplever ofta att jag inte kan lösa problem stående så är det rutin står jag gärna, måste jag tänka sänker jag bordet.

Multitasking är inte att tänka på mao 😂

Har också svårt att få ro stående. Enkla rutinarbeten går bra, men i övrigt måste jag sitta för att få fokus och bli produktiv.

Sitter alltså nästan alltid, men är ändå väldigt nöjd med mitt höj/sänkbara bord då jag är noga med att ha rätt höjd i förhållande till stol för att inte anstränga armar/axlar.

Permalänk
Hedersmedlem

Står upp delar av dagen dock, speciellt om jag håller i möten där jag behöver prata mycket.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Hemma sitter jag alltid, kan inte reglera bordet i höjd. Valde ett sådant bord då de som gick att höja var enormt mycket dyrare och tyngre (om man någon gång behöver flytta på det), nyttan begränsad då jag knappast ändå hade använt det stående.

På arbetet varierar det lite, sitter för det mesta och står istället när jag äter lunch.
Ute hos kunder/användare kan det ibland bli att stå och arbeta då en del individer gärna har bordet i ståhöjd, på en del ställen (i verkstäder/labb/liknande) är det gjort för att man ska stå.

Permalänk
Medlem

Sitter nästan alltid. Testade att stå under en period, men jag trivdes inte med det.

Jobbar dock hemma, med hund, så det blir ganska många stå- och gå-pauser under dagen. Skönt. Inser att jag mådde ganska dåligt i kroppen innan hundpromenader blev en rutin.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag sitter alltid, har man ett fysiskt jobb där man står, går, lyfter och jobbar i obekväma arbetsställningar hela dagarna så är det en befrielse att få sitta ner. Jag sitter nån halvtimme per dag vid datorn på jobbet. Ska jag bara göra kortare saker så står jag däremot upp med datorn. T ex checka av en lista, presentera något på en projektorduk osv. Då står jag alltid upp eftersom jag oxå talar till en mindre folkmassa som ska kunna höra, man hörs bättre när man står upp och talar. Därav står jag upp vid de tillfällen som jag oxå har datorn igång.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Att ha "ståmöjlighet" anser jag är förkastligt då anledningen till att lämna datorn för att ta micropauser (som bevisats är väldigt viktigt) blir svårt att motivera, framförallt på arbetet då man förväntas arbeta "in i kaklet".

Din arbetsplats verkar ju helt åt ******?
Jag behöver inte motivera att ta en micropaus (gå och ta en kopp kaffe, gå på dass, gå över och snacka skit med någon dev). Dessutom står man ju inte helt stilla i timmar utan rör sig en del när man står vid skrivbordet och jobbar. Därav att det känns i rygg/ben när man har varit på semester och inte jobbat så på några veckor.

Hemma står jag 8h/dag utan några problem men på kontoret blir det mindre för man fikar mer

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sitter på ena foten och har den andra på en fotpall, när foten jag sitter på somnar, byter jag fötternas placering.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Personligen så står jag på jobbet där det finns höjd bara skrivbord, men sitter hemma vid datorn där jag har ett vanligt skrivbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senast jag jobbade mycket på kontor såg det ut typ såhär:
https://i.ibb.co/7rHLcq4/90650-DAE-BC2-F-4-A80-98-D0-D5296-DC1-CCF0.jpg

Så jag känner igen mig

Sådär brukar jag sitta. Bättre för ryggen än att sitta rakt i en klassisk kontorsstol. Jag har aldrig haft så mycket problem med ryggen som när jag varit tvungen att sitta rakt upp i en Kinnarps med femtielva reglage inställda av en av deras "experter".

Men tänk på underarmarna: avståndet mellan knän och bordsskiva vara så lågt som möjligt, så att underarmarna kan vila horisontellt.

Just nu däremot har jag ett skadat knä, så jag "ligger" med det ovanpå skrivbordet.
När knät blivit starkt igen så funderar jag på att skaffa en knästol utan ryggstöd. Jag tror att det är ännu bättre för ryggen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Sådär brukar jag sitta. Bättre för ryggen än att sitta rakt i en klassisk kontorsstol. Jag har aldrig haft så mycket problem med ryggen som när jag varit tvungen att sitta rakt upp i en Kinnarps med femtielva reglage inställda av en av deras "experter".

Men tänk på underarmarna: avståndet mellan knän och bordsskiva vara så lågt som möjligt, så att underarmarna kan vila horisontellt.

Just nu däremot har jag ett skadat knä, så jag "ligger" med det ovanpå skrivbordet.
När knät blivit starkt igen så funderar jag på att skaffa en knästol utan ryggstöd. Jag tror att det är ännu bättre för ryggen.

Hos en kund hade vi en ergonomiexpert som gick runt och hjälpte folk ställa in sina stolar och hennes åsikt var att du kan sitta som en säck potatis om du vill, så länge du byter ställning ibland.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Sitter alltid men hade gärna haft möjligheten att ha jobbdator framför löpband eller motionscykel.

När jag får mer plats hemma blir det nog att fixa sån setup.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ligger ner som en äkta slacker gamer.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Sitter ned i varierande positioner.
Har ett höj och sänkbart skrivbord, men har fortfarande inte orkat fixa förlägningssladd. Dags att få tummen ur så jag kan stå.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Saknar alternativet ligger ibland, sitter ibland och står ibland.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag föredrar att sitta, tycker mest att jag börjar trampa runt när jag står och tappar fokus. Kan dock vara skönt ibland om man är stel eller liknande.
Sen att jag sitter dumt är en annan sak Fick dock råd nyligen om att sänka mitt bort lite för att få en annan vinkel på armarna, och tro det eller ej, det var faktiskt rätt vettigt.

Permalänk
Medlem

Sitter alltid både hemma och på jobbet. Har svårt att koncentrera mig om jag står upp. Är väldigt aktiv i övrigt dock.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är en periodare. Har möjlighet att både sitta och stå på jobbet. Du bästa hade varit att stå halva och sitta andra, eller varierande varje timme.

Hemma har jag inte möjlighet att välja, men köper jag nytt skrivbord vill jag ha möjlighet att justera.

Händer att man kör FZ-Daniel style ibland en kort stund om man stått länge och vill variera lite.

Permalänk
Medlem

Står på jobbet, kan rekommenderas. Men sitter alltid hemma, kroppen blir för slapp när man tagit sig över tröskeln.

Permalänk
Medlem

Hade velat införskaffa ett höjbart skrivbord men de flesta är så himla små och har skärmarna monterat på väggen

Permalänk
Avstängd

Har haft jobb där jag har stått mycket så det är inte tal om att göra det hemma

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har inte möjlighet att stå men skulle gärna göra det ibland.

Permalänk

Står/går runt 8-9 timmar på jobbet (runt ca. 1+1,5 mil/dag). Arbetar som underhållstekniker/tekniker.

Brukar även ibland ligga ned eller stå på knäna även.

Har dessvärre artros i båda fötterna samt ena knäet, det är bara hemma i min drygt 9000:- kontors stol jag sitter ned helst (stol konstruerad för att sitta 12 timmar)..

Permalänk
Medlem

Står på jobbet
Sitter hemma

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av jhN322:

Hade velat införskaffa ett höjbart skrivbord men de flesta är så himla små och har skärmarna monterat på väggen

Slog till på ett begagnat höjbart stativ (många företag som säljer från konkurser eller renoveringar) och satte på en 160 cm långt bordskiva från Ikea som jag hade sedan tidigare. Skärmen har jag monterat på en M VESA Gas Lift som sitter fast på skrivbordet. Blev stabilare än vad jag trodde det skulle bli. Så jag är supernöjd!

Så mitt tips är att om man vill ha riktigt bra kvalité och längre/större höj och sänkbara skrivbord är att googla på begagnade kontorsmöbler.

Visa signatur

All your base are belong to me

Permalänk
Medlem

Beror på, i lektionssalen står jag nästan alltid, i arbetsrummet har jag upphöjd stol med hjul.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Inaktiv

Stå vid ett skrivbord? Vilket skämt

Permalänk
Medlem

Ligger mest i soffan med trådlöst tangentbord med touch.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3