Bilvård, vilka produkter bör man skaffa sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

är det där biltemas trassel? helt värdelöst, köpte en påse en gång och det hamnade trassel över hela uppfarten när jag polerade båten för hand... finns bättre trassel att köpa om man nu ska envisass för hand vilket jag insett att det inte finns någon mening med, det blir aldrig bättre än maskin då man inte klarar av att ta lika djupt, fick tex inte bort solblekningar på taket på en veteranbil när jag körde för hand, men gick bort fint med maskin.

Nej det är inte biltemas trassel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tjena

Har fått en ny bil och tänkte att jag ska försöka hålla den så ren som möjligt och väljer att tvätta den lite mer för hand än att köra automat-tvätt. Jag undrar vilka produkter som man måste införskaffa sig och vad folk rekommenderar för märken.

Just nu planerar jag att införskaffa ett avfettniningsmedel(alkaliskt), ett shampoo, en tvätthandske, någon avtorkningsduk och något för vindrutorna.

Det handlar oftast mer om teknik än om vilka produkter man använder.

Spola bort så mycket skräp du kan, trädgårdsslang räcker oftast inte du vill ha en högtryckstvätt.
Men försiktig med högtryckstvätt, tryck inte in vatten under lister eller mellan skarvar.
Avfettning om det behövs, samma med ev. "prickborttagning" och fälgtvätt.
Tänk på att avfettning tar bort alla former av vax, så du åker på att vaxa igen.

Efter det så är det dax för svampen.
Varmt vatten, schampoo och många svampar.
Börja uppifrån och ta det i små steg, skölj ofta och låt inte nånting torka fast.
Byt svamp ofta!
Schampo utan vax om du vill vaxa själv, med vax om du är lat

När nu är klar med hela bilen så är det dax att torka.
Gummiskrapa fungerar rätt bra, men inte om du har slarvat med tvättningen (då repar du).
Sämskskinn är bra, men vanliga handdukar fungerar det också.
Tryckluft är fint för att få torrt i alla små håligheter där vattnet gillar att gömma sig.
Samma sak som högtryckstvätten gäller med tryckluft, försiktighet.

När bilen är torr så är det dax för vax.
Hur det skall göras beror på vilket vax du använder.
Men oftast är det små ytor i taget och väntetid innan man buffar upp ytan.
Och kan du så vaxa även fälgarna, det gör underverk vid nästa tvätt

Har du gjort alla dessa steg så kommer nästa tvätt att vara betydligt enklare.
Spolning, schamponering och torkning.
Klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

så du köper alla dom här superduperprodukterna men du vågar inte polera bilen själv? ehm, har du någonsin ens testat att polera en bil själv? ingen rocket science om man säger så

Ser inte hur det är relevant men nej jag skulle inte ge mig på att polera själv.
Kanske om jag hade haft en äldre bil att prova på först.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken