Apple logga 2 sekunder sen svart vid boot

Permalänk
Medlem

Apple logga 2 sekunder sen svart vid boot

Hej,

Ny ägare av macbook och jag har ett problem. När jag startar datorn så får jag bara en apple logga i ca 2 sek (loading bar eller liknande) sen stänger den av sig igen.

Är det någon som vet hur man löser detta? Vad kan problemet vara?

Det gäller en macbook pro 2020 touch bar med intel core i5.

Tack på förhand

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk

Får du några ljud ur maskinen eller ”dör” den bara?

Generellt sett rekommenderar jag att försöka ta kontakt med Apple eller din återförsäljare om du har hårdvaruproblem. En 2020 borde täckas av svenska reklamationsregler (https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...); men Apple brukar vara riktigt bra att ha att göra med vad gäller sånt här, förutsatt att du inte fyllt datorn med läsk eller något.

I värsta fall bör du kolla din hemförsäkring samt eventuella kreditkort: ofta täcks oavsiktlig skada på elektronik av någon av dessa.

Permalänk
Medlem

Eller börja med att starta med "Command (⌘)-R" - samtidigt som du trycker på startknappen, då startar (förhoppningsvis) recovery.

Därifrån kan du själv installera om OS.

https://www.macobserver.com/tmo/article/15-startup-key-combin...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och har provat allt i flera timmar nu utan framgång. Jag lämnar in den till apple och kontaktar försäkringsbolaget om det är en skada.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Tack för alla svar och har provat allt i flera timmar nu utan framgång.

Bara för att kolla - har du tryckt "kringla + R" och sedan startknappen och sedan fortsatt hålla "kringla + R" ca i 5-10 sekunder till ?

Vad händer då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Bara för att kolla - har du tryckt "kringla + R" och sedan startknappen och sedan fortsatt hålla "kringla + R" ca i 5-10 sekunder till ?

Vad händer då ?

Det händer absolut ingenting, oavsett vad jag trycker eller vilka kombinationer så är det bara en apple logga i några sekunder sen stängs datorn av. Öppnade locket och fläkten snurrar inte ens vid uppstart. Verkar vara död

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim