Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stulen cykel, Polisen är värdelös

Permalänk
Medlem

Stulen cykel, Polisen är värdelös

Så himlar arg och besviken just nu. tidigare idag har jag blivit bestulen på min elcykel.
Den förvarades i ytteförrådet intill lägenheten vi bor i.
smart som jag är har jag installerat airtags på den och kunde faktist spåra en av taggarna till en byggnat med ett flertal lägenheter i samma stan.
så ringde polisen men genom att jag inte kan utpeka exakt vilken lägenhet i byggnaden cykeln befinner sig i så vill dem inte skicka ut någon bil.
fick göra ett kompleterat anmällan via telefonen och vänta nu och hoppas polisen få tillstånd för att gör en husrannsakan på adressen.
kann bara hålla ögonen öppet och se om airtaggen rör sig och vänta till nåsta väcka och hoppas polisen gör nåt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Så himlar arg och besviken just nu. tidigare idag har jag blivit bestulen på min elcykel.
Den förvarades i ytteförrådet intill lägenheten vi bor i.
smart som jag är har jag installerat airtags på den och kunde faktist spåra en av taggarna till en byggnat med ett flertal lägenheter i samma stan.
så ringde polisen men genom att jag inte kan utpeka exakt vilken lägenhet i byggnaden cykeln befinner sig i så vill dem inte skicka ut någon bil.
fick göra ett kompleterat anmällan via telefonen och vänta nu och hoppas polisen få tillstånd för att gör en husrannsakan på adressen.
kann bara hålla ögonen öppet och se om airtaggen rör sig och vänta till nåsta väcka och hoppas polisen gör nåt.

Jag beklagar men detta är nuläget i Sverige när det gäller dussinbrott, det finns inte resurser nog att utreda dem och brottsligheten har skenat bortom kontroll.

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag när du har gjort en polisanmälan så kan du förhoppningsvis få en ny elcykel eller ekonomisk ersättning.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag beklagar men detta är nuläget i Sverige när det gäller dussinbrott, det finns inte resurser nog att utreda dem och brottsligheten har skenat bortom kontroll.

Ta kontakt med ditt försäkringsbolag när du har gjort en polisanmälan så kan du förhoppningsvis få en ny elcykel eller ekonomisk ersättning.

Mvh

det jag stör mig mest på är ju att polisen be mig att gör arbetet åt dem genom att riska min egen hälsa och försäka spåra cykeln för att börja med.
sen ställer jag mig tveksam till "det finns inga resurser" när en polisbil stå vid stationen och en annan gjorde trafikkontroll vid broarna.
det är lite skämsamt att 2 timmar efter brottet när man har möjlighet att påträffa tjuven i tjuvens hem att man strunta i att skicka ut en bil.
man skulle kunna tycka att om en polis är med och man knacka på dörren i huset för att se om spårningen på airtags gå igång skulle inte kräva en byrokratisk återgörande först som ge tjuven en chance att komma undan.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det jag stör mig mest på är ju att polisen be mig att gör arbetet åt dem genom att riska min egen hälsa och försäka spåra cykeln för att börja med.
sen ställer jag mig tveksam till "det finns inga resurser" när en polisbil stå vid stationen och en annan gjorde trafikkontroll vid broarna.
det är lite skämsamt att 2 timmar efter brottet när man har möjlighet att påträffa tjuven i tjuvens hem att man strunta i att skicka ut en bil.
man skulle kunna tycka att om en polis är med och man knacka på dörren i huset för att se om spårningen på airtags gå igång skulle inte kräva en byrokratisk återgörande först som ge tjuven en chance att komma undan.

Räcker att kolla på dessa videos så fattar man

https://www.youtube.com/results?search_query=police+audit+uk

Förövrigt så krockade jag med min bil för typ 20 år sedan och ville ha polisen dit,men jag fick fan tjata på dom...dom satt väl och fikade eller nått:)
En annan gång bevittnade jag ett bilinbrott och ringde polisen men dom va så långsamma att tjuven han smita precis innan polisen dök upp.Sen började dom ställa en massa idiotfrågor istället för att jaga ikapp tjuven...hehe.

Permalänk

Tråkigt elcykeln blev stulen. Jag själv skulle vilja ha en elcykel men det är meningslös då den blir stule diirekt då jag bor.

Att kalla polisen för värdelös p.g.a händelsen tycker jag är fel. För vad skulle polisen göra om de inte vet vilken lägenhet? Husrannsakan på lägenheter hos alla olika ägare? Om polisen ska göra detta så får man ha blivit av med ett par kilo kokain eller liknande.

Om ts berättelse hade varit spårat till ett enda hus med en boende, så hade det varit en helt annan sak. Jag tror inte polisen kan göra masshusrangsakan av mängder av olika personer bostäder, för att en troligen har en stulen cykel i sin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tråkigt elcykeln blev stulen. Jag själv skulle vilja ha en elcykel men det är meningslös då den blir stule diirekt då jag bor.

Att kalla polisen för värdelös p.g.a händelsen tycker jag är fel. För vad skulle polisen göra om de inte vet vilken lägenhet? Husrannsakan på lägenheter hos alla olika ägare? Om polisen ska göra detta så får man ha blivit av med ett par kilo kokain eller liknande.

Om ts berättelse hade varit spårat till ett enda hus med en boende, så hade det varit en helt annan sak. Jag tror inte polisen kan göra masshusrangsakan av mängder av olika personer bostäder, för att en troligen har en stulen cykel i sin.

fick ett svag signal utanför byggnaden. det jag skulle vilja har gjord är att gå in bed polisen och gå ifrån ingångsdörr till ingångsdörr och se om den plocka upp ett tydligare signal som ge mig exakt avstånd till taggen.
Men kommer inte riska mitt liv för att göra det på egen hand. är man så tåkigt att snå ett cykel på detta vis så skulle det inte förvåna mig att personen i frågan också skulle hota mig med kniv eller värre om den upptäcker mig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

det jag stör mig mest på är ju att polisen be mig att gör arbetet åt dem genom att riska min egen hälsa och försäka spåra cykeln för att börja med.
sen ställer jag mig tveksam till "det finns inga resurser" när en polisbil stå vid stationen och en annan gjorde trafikkontroll vid broarna.
det är lite skämsamt att 2 timmar efter brottet när man har möjlighet att påträffa tjuven i tjuvens hem att man strunta i att skicka ut en bil.
man skulle kunna tycka att om en polis är med och man knacka på dörren i huset för att se om spårningen på airtags gå igång skulle inte kräva en byrokratisk återgörande först som ge tjuven en chance att komma undan.

Alla vaknar vi upp någon gång med denna ökande brottslighet som mer eller mindre ignoreras av de med makt.
Ring försäkringsbolaget och köp en skrotig cykel om du blir ekonomiskt kompenserad.
Inte kul efter två år eller fler år och man får ut 30% av vad cykeln kostade.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Alla vaknar vi upp någon gång med denna ökande brottslighet som mer eller mindre ignoreras av de med makt.
Ring försäkringsbolaget och köp en skrotig cykel om du blir ekonomiskt kompenserad.
Inte kul efter två år eller fler år och man får ut 30% av vad cykeln kostade.

kommer göra det troligen på måndag. cykeln är rätt ny. köpt i början på året och har gott knappt 500 km (50 mil).

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det handlar alltså om en stulen cykel. Vi håller det politiska svamlet till ett minimum, speciellt när många har fått några järn under skjortan.
Diskussionen blir så tråkig annars

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Förstår inte tråden, det normala är att det krävs att brottet är något som ger fängelsestraff för att motivera intrånget en husrannsakan är. Åklagare kommer inte besluta om att söka igenom dina grannars lägenheter. Får du fängelse för en cykelstöld är det ett straff på ett par veckor, det normala lär ju inte vara fängelsestraff däremot.

Följ polisens råd: https://polisen.se/utsatt-for-brott/olika-typer-av-brott/cyke...

D.v.s. ser du cykeln kontakta polisen innan du gör något. Kan ju t.ex. vara något så spännande som att den står parkerad och de skickar en bil, tittar på cykeln och pratar med dig innan du transporterar iväg den.

Arga lappar brukar ju annars vara populärt...

Permalänk
Medlem

Ja men det verkar ju vettigt att be polisen gå runt och knacka dörr och mäta signaler för en cykel....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snyft:

Alla vaknar vi upp någon gång med denna ökande brottslighet som mer eller mindre ignoreras av de med makt.
Ring försäkringsbolaget och köp en skrotig cykel om du blir ekonomiskt kompenserad.
Inte kul efter två år eller fler år och man får ut 30% av vad cykeln kostade.

De ignorerar inte, det är tävling i hårdast straff osv, dvs så tävlar svenska politiker i att göra något när brottet redan har skett.
Däremot preventivt arbete är inte populärt idag..och därmed kommer de inte heller att lyckas. Det är i stort sett enda positionen de kan ha när det är fel i de flestas ideologier (där ökade klyftor bl.a. välkomnas)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag blev rånad på allt för mindre än ett år sedan av några elsparksåkande unga vuxna, när jag kom hem och ringde polisen 1 timme senare och live kunde se var min telefon var och att den rörde på sig, pratade jag samtidigt med polisen, Då fick jag ett svar med en jävligt dålig ton/attityd från personen hos polisen som var "haha hur ska vi veta om det är din telefon, vi skriver en anmälan."

Teh fuck what jag kan pinga telefonen från datorn, jag kan ge er koden att låsa upp den, ni kan se mina bilder i den, jag ser LIVE var pundarna är som tog den och var dom rör sig. Men nej nej, då måste ju polisen faktiskt sätta sig i bilen och kanske behöva göra något.

Mitt förtroende är 0 och inget när det kommer till polisen. Vi har inget våldsmonopol så vi kan knappt försvara oss utan att själva åka dit, och polisen är inte intresserade än mer att skriva rapporter efter ett brott är begånget. Om dom inte är på plats och ser något hända själva så kan du räkna med att inte få någon hjälp av dom.

Blir jag någonsin rånad igen på samma vis, så är det inte polisen jag kontaktar nästa gång...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Cyklar är princip värdelösa att försäkra eftersom det kräver för mycket resurser pga cyklarnas identiteter. Cyklar med registreringsmärken har ju sina IDn under ramen, att poliser ska kolla efter varenda mörkblå Monark med klassisk ram under själva ramen är ju knappast poliser kommer ägna sig åt. Det är betydligt lättare med bilar då registreringsplåtar är ju synliga från flera meters avstånd.

Själv i tonåren så fann jag min stulna cykel helt på mofo, den med alla mina markeringar var min cykel. Då jag hade vänt hem för att låna en bultsax från grannen(med förklaring att jag hade hittat min stulna cykel) för att återhämta min cykel så fann jag den stulen av någon annan, cykellåset den hade var avklippt. Förortsliv i ett nötskal.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

fick ett svag signal utanför byggnaden. det jag skulle vilja har gjord är att gå in bed polisen och gå ifrån ingångsdörr till ingångsdörr och se om den plocka upp ett tydligare signal som ge mig exakt avstånd till taggen.
Men kommer inte riska mitt liv för att göra det på egen hand. är man så tåkigt att snå ett cykel på detta vis så skulle det inte förvåna mig att personen i frågan också skulle hota mig med kniv eller värre om den upptäcker mig.

Ingen dum ide. Lite tveksam till om polisen går med på detta.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Cyklar är princip värdelösa att försäkra eftersom det kräver för mycket resurser pga cyklarnas identiteter. Cyklar med registreringsmärken har ju sina IDn under ramen, att poliser ska kolla efter varenda mörkblå Monark med klassisk ram under själva ramen är ju knappast poliser kommer ägna sig åt. Det är betydligt lättare med bilar då registreringsplåtar är ju synliga från flera meters avstånd.

Förstår inte hur detta innebär att de är värdelösa att försäkra. Jag har blivit av med ett gäng cyklar fick nypris på försäkringen fast de var lite slitna, på försäkringen hade jag en självrisk eliminering så istället för 1500kr i självrisk fick jag betala typ 300kr.
https://www.sportson.se/sjalvriskeliminering/ (det var 20år sedan, priserna och reglerna har ändras)

Allt frid och fröjd. Tills runt år 2010 då det blev kaos inne i området och det går inte ha något alls ute. Har man en fin cykel så får man ha otroligt tur om den står kvar efter en natt. Även om man får pengar från försäkringsbolaget så om man bara får ha cykeln i en dag så blir det ej värt allt krångel.

Angående polisen så kan man prata mycket skit om dem, men under rådande lagstiftning går det ej att göra så mycket. Det som typ skulle behövas är att polisen får sätta upp lockbeten som de spårar och de får fast cykelstöldligorna. Troligen är alla 8 riksdagspartier och de flesta partier utanför kraftigt emot brottsprovokation.

Permalänk
Medlem

Har själv haft 2 cyklar stulna senaste 3 åren (en el och en vanlig). Men att tro polisen ska gå ut och jaga enskilda cyklar kommer helt enkelt inte att hända. Det finns så många stulna cyklar, polisen kan ju inte vänta på alla cyklar liknar beskrivningen och kolla efter ramsnummer samt brottet har låg straffvärde (om det inte är organiserad).

Det är tydligt hos försäkringsbolaget också, de har ingen krav på nån polisutredning, bara en polisanmälan som man kan göra på nätet och ett diarienummer som kommer med posten några dagar senare. Enda krav från försäkringsbolaget är kolla polisens hittegodsavdelning, och det löstes med ett telefonsamtal (och fick svaret nej). Det blev inte många kronor för den vanliga cykeln dock...

Det är supertrist att 1.inse ens cykel är knyckt när man kommer ut från hemmet/jobbet, 2. en massa pappersarbete och 3. självrisk och värdeminskning. Jag hade tur, köpte elcykel på rean och den var under 1 år, så att försäkringsbolaget betalade ut enligt ord. pris som täckte självrisken. Men det blev inte många kronor för den andra...